3TB lager - hvordan?
Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 13:03

Hej!

Jeg er blevet bedt om at kigge lidt på mulighederne for at lave en rummelig
storageløsning mhp. realtime access til ca. 5000 CD-ROM'er (...and still
growing).

Jeg har fundet en række forskellige RAID-løsninger, der baserer sig på en
række store IDE-diske i et kabinet, der så kobles til en server via SCSI. Et
setup med 10 stk. 300GB IDE-diske vil med en sådan løsning kunne laves for
ca. 40.000 ekskl. moms. Herudover kommer så en passende server med de
nødvendige SCSI- og netværks-interfaces.

Jeg er så også faldet over 3WAREs interessante 12-ports IDE-controller til
kun 6.500. Kombineret med et stort kabinet med plads til de mange diske og
noget øvrigt hardware (MB, CPU, RAM etc.) kunne dette jo bruges til at lave
en komplet integreret server og endvidere give mulighed for at sætte endnu
en 12-port controller i, når/hvis behovet viser sig. En sådan maskine vil
man kunne sammensætte for ca. 35.000 ekskl. moms.

Det jeg nu er i tvivl om, er om en sådan server vil være mere eller mindre
pålidelig/stabil end en "off-the-shelf" storage-boks som de førstnævnte?
Umiddelbart virker den ("selv-byggeren") jo både billigere, mere praktisk og
nemmere at udvide?!

God råd og erfaringer modtages med glæde!

mvh
Kim Jensen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 31-07-03 14:33

Hej Kim

Jeg kan godt se hvad du mener.. en selvbyg løsning er meget billigere end en
færdig løsning.
Jeg ville nok selv vælge en selvbyg løsning, men mest pga den er billigst.

Her er mit forslag.

2 x Xeon 3,06GHz 533 FSB Socket 604 (9000)
Tyan Thunder i7501 (S2720-533)
http://www.tyan.com/products/html/thunderi7501.html (4000)
RAM - Kingston 2 x 1Gb PC2100/DDR266 - 2,5V - ECC (4000)
3Ware 12 x ATA 150 RAID (9225)
12 x Western Digital Caviar SE 250Gb (28548)

Pris ialt 55000 inkl
pris exkl 44000 kr.
Alle priser er ca priser.
Jeg ville helt klar foretrække SCSI istedet for, men så bliver prisen ca.
130.000,- inkl

Mvh Michael

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 14:47

> [...]
> RAM - Kingston 2 x 1Gb PC2100/DDR266 - 2,5V - ECC (4000)
> 3Ware 12 x ATA 150 RAID (9225)
> 12 x Western Digital Caviar SE 250Gb (28548)

Dette setup mener jeg så er totalt overkill. Hvad jeg ikke fik skrevet i mit
først indlæg var, at der er ikke tale om, at mange brugere skal have
superhurtig og samtidig adgang til alle data.

2 GB RAM og dual 3 GHz CPU kan jeg derfor slet ikke se, hvad skal bruges
til. Jeg havde forestillet mig, at en ~2GHz Pentium4 eller Athlon med 512 MB
RAM ville være (mere end) rigeligt.

Ligeledes ser jeg ingen grund til at vælge den dyreste 3WARE controller. Dén
til 6500 (IDE 133) er vel ganske udemærket!?
I dit regnestykke mangler du også liiiige et kabinet med plads til 12+ diske
(+ et par CD-ROM drev til dataindlæsning)

mvh
Kim Jensen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-07-03 15:28

Kim Jensen wrote:

> 2 GB RAM og dual 3 GHz CPU kan jeg derfor slet ikke se, hvad skal bruges
> til.

Dual 3 GHz kan jeg heller ikke lige forstå.

> Jeg havde forestillet mig, at en ~2GHz Pentium4 eller Athlon

Sådan en vil sikkert være fin til det.

> med 512 MB RAM ville være (mere end) rigeligt.

Tillad mig at smile - hvis jeg overfører ét cdrom-image over netværk
mellem to (linux)maskiner, så er der pludselig ikke ret meget ledig ram
tilbage i begge to, og de har begge 512 MB.
Den slags overførsler bruger meget af RAM'en til buffere.
2 GB lyder rimeligt.
Afhænger dog stærkt af hvor mange brugere systemet skal kunne klare
samtidigt.

> Ligeledes ser jeg ingen grund til at vælge den dyreste 3WARE controller. Dén
> til 6500 (IDE 133) er vel ganske udemærket!?

Regn med at prisen afspejler hvor problemfrit den virker.

> I dit regnestykke mangler du også liiiige et kabinet med plads til 12+ diske

Det skal være et _meget_ stort kabinet - og regn med at nogle af diskene
skal sidde i 5,25"-hullerne vha. afstandsstykker.

> (+ et par CD-ROM drev til dataindlæsning)

Ja, det bliver svært også at få plads til dem.

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 15:32

> [...]
> tilbage i begge to, og de har begge 512 MB.
> Den slags overførsler bruger meget af RAM'en til buffere.

Du har nok ret; dumt sted at spare.

Dén
> Regn med at prisen afspejler hvor problemfrit den virker.

Sandt.

> Det skal være et _meget_ stort kabinet - og regn med at nogle af diskene
> skal sidde i 5,25"-hullerne vha. afstandsstykker.

Har kigget lidt på dette, som ser velegnet ud?
http://www.3ware.dk/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=55

> Ja, det bliver svært også at få plads til dem.
Ikke i nævnte kabinet

mvh
Kim Jensen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 31-07-03 15:55

On Thu, 31 Jul 2003 14:02:51 +0200, "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote:

> [...]
>storageløsning mhp. realtime access til ca. 5000 CD-ROM'er (...and still

Det er et urealistisk projekt (hvis det er et, og ikke bare varm luft)
F.eks vil det tage ca 100 dage a 8 timer at indlæse
de tænkte 5000 cd'er

Hvad med backup? etc.

Lad os ikke spilde mere tid på det!
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 16:17

> Det er et urealistisk projekt (hvis det er et, og ikke bare varm luft)

Troll? Gu' er det da et seriøst projekt. Vi har ca. 5000 CD'er med
billeddata og et mindre antal DVD'er med ditto. Da denne mængde CD'er fylder
ENORMT og er meget upraktisk i daglig brug, overvejer vi at finde en bedre
løsning.

> F.eks vil det tage ca 100 dage a 8 timer at indlæse
> de tænkte 5000 cd'er

Jeg er skam klar over, at vi ikke får alle data smidt ind med ét. Det tager
lang tid. Og tilmed kommer der hele tiden flere CD'er til.

> Hvad med backup? etc.

Det er i sagens natur ikke så væsentligt, da alle data jo i forvejen
eksisterer på CD'er. Og CD'erne kan, såfremt de skulle gå i stykker e.l.,
relativt nemt erstattes fra dataleverandørerne.

> Lad os ikke spilde mere tid på det!

Fjols.

mvh
Kim Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 16:26

> F.eks vil det tage ca 100 dage a 8 timer at indlæse
> de tænkte 5000 cd'er

Øh - hvordan kom du frem til dette?

Med 1 stk. 50x CD-ROM drev får jeg følgende:
50x x 150KB/s = 7.5 MB/s
Ca. 500 MB/CD -> ~70 sekunder/CD
5000 CD'er á ~70 sekunder = 350.000 sekunder = ~100 timer

Lad os så bare - for din skyld - gange det hele med 2 til diverse spild,
dvs. ~200 timer reel læsning.

Og så kunne man jo smide fx 2 CD-drev i ...

mvh
Kim Jensen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 31-07-03 17:40

Jeg kender ingen cd drev hvor du kan kopiere til HD
på 70 sekunder for en fuld cd på 700MB

Jeg har i mit regnestykke regnet med at det tager 10 minutter pr cd
med handling.

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 19:07

> Jeg kender ingen cd drev hvor du kan kopiere til HD
> på 70 sekunder for en fuld cd på 700MB
> Jeg har i mit regnestykke regnet med at det tager 10 minutter pr cd
> med handling.

Nu har jeg lige prøve at kopiere en CD med mit hurtigste CDROM-drev (en
aldrende IDE PlexWriter 8/4/32). Den læser en CD med en reel hastighed
på 18-speed (2.7 MB/s).
Kan et nyere CDROM-drev (fx 50x) også blot læse med halv hastighed af
angivelsen, så passer det jo meget godt med min faktor 2 som jeg også
anførte.
(Til sammenligning; mit ligeledes aldrende Pioneer SCSI 32x drev læser
samme CD med ca. 19-speed).

mvh
Kim Jensen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-07-03 19:32

complex@pc.dk wrote:
> Jeg kender ingen cd drev hvor du kan kopiere til HD
> på 70 sekunder for en fuld cd på 700MB

70 sekunder når man nok ikke ned på, men det går stadig væsentligt
hurtigere end du forestiller dig.
Jeg prøvede lige at kopiere en stor fil fra CD ind på harddisken med mit
LiteOn 16x/48x DVD-drev.
Filen var på 566 MebiBytes eller 592 MegaBytes, alt efter hvilket system
man vil bruge.
(1 MebiByte = 1048576 bytes, 1 MegaByte = 1.000.000 bytes)
Det tog 112 sekunder.

Det giver ca. 5 MebiBytes/s eller 5,3 MegaBytes/s.

> Jeg har i mit regnestykke regnet med at det tager 10 minutter pr cd
> med handling.

Som du kan se, kan jeg nå at kopiere ca. 4 CD'er på den tid.

Fra : Brille

Dato : 01-08-03 13:13

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message
> (1 MebiByte = 1048576 bytes, 1 MegaByte = 1.000.000 bytes)

1MB = 2^20 = 1048576 Bytes. (eller det burde det være, og ikke 10^6)

At så SI siger at det er 10^6, er lidt noget ævl, for det er jo beregnet til
til Decimal systemet og ikke det Binære system.

MVH.

Brille

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-07-03 19:47

Kim Jensen wrote:

> Med 1 stk. 50x CD-ROM drev får jeg følgende:

(Jeg skal lige nævne at drev der kører med 50x og opefter kan smadre
CD'er - især hvis de har små revner. Det er ikke engang sikkert at
drevet overlever).

> 50x x 150KB/s = 7.5 MB/s

Du glemmer at 50x er angivelsen for hvor hurtigt drevet læser i
_yderkanten/slutningen_ af CD'en - i starten går det ikke engang halvt
så hurtigt.
Jeg havde engang et 12x Plextor, det læste med 12x i starten og med ca.
28x i slutningen af (fulde) CD'er.
Jeg undersøgte pga. opgraderingstanker hvad et 32x Plextor kørte med;
Det startede med 14x og sluttede med 32x..
Producenterne skiftede fra at angive starthastighed til at angive
sluthastighed omkring 12x-16x(starthast.) stadiet.
20x-24x hoppede man stort set over pga. det skift.

> Ca. 500 MB/CD -> ~70 sekunder/CD
> 5000 CD'er á ~70 sekunder = 350.000 sekunder = ~100 timer

Optimist :)

> Lad os så bare - for din skyld - gange det hele med 2 til diverse spild,
> dvs. ~200 timer reel læsning.

Se så nærmer vi os..

> Og så kunne man jo smide fx 2 CD-drev i

Ja, eller flere - regn med 4 stk til 1 mand.

Fra : Kim Jensen

Dato : 31-07-03 21:02

> Du glemmer at 50x er angivelsen for hvor hurtigt drevet læser i
> _yderkanten/slutningen_ af CD'en - i starten går det ikke engang halvt
> så hurtigt.

I know. Derfor også min egen test som netop viste, at mit Plextor 32x
"kun" leverer 17x i gennemsnit.

> Ja, eller flere - regn med 4 stk til 1 mand.

Præcis. Netop denne del af opgaven er heller ikke det der bekymrer mig
mest; det er mere setup af diske/RAID etc. i en dedikeret server kontra
en IDE/SCSI-boks.

mvh
Kim Jensen

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 31-07-03 16:24

complex@pc.dk wrote:

> Det er et urealistisk projekt (hvis det er et, og ikke bare varm luft)
> F.eks vil det tage ca 100 dage a 8 timer at indlæse
> de tænkte 5000 cd'er

hvilket drev bruger du til at læse cd med? et 8 speeds?
der skulle vel ikke være noget i vejen for at mokke 5-10 cd drev i maskinen, og
så ellers bare skifte cd'er.
så går det tjept...

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 01-08-03 10:18

Husk:

1) Du bør køre Raid 5, så 10 diske giver kun 9x plads.
Endvidere skal du tænke på at du ikke kan køre med partitioner større end 2
TB.
Så med en 12-disk kontroller må du lave 2 partitioner.
Det fordobler spildet til paritetsdisk.
Endvidere bør du have hot-spare diske (min. 1)
Realistisk kan du med en 12-disk controller have 8-9 datadiske.

2) Du har ikke sagt noget om hvorvidt systemet har stort krav til oppetid.
Du kan overveje hot-swap rammer.

3) Du skal have en massiv strømforsyning

For at komme med mine gode ideer, så lav nogle mindre servere.
Det må være muligt at opdele CD'erne i kategorier.
Og du skal jo alligevel opdele dem med 2 TB pr. partition.

Ved at lave flere mindre servere, mindsker du belastningen på CPU og
netkort.
Og jeg er endvidere ret sikker på at du vil opleve netkortene som den
største flaskehals, så der skulle du nok under alle omstændigheder overveje
at have flere netkort.
Udgiften ved at lave en stor eller to små mener jeg er den samme.
Det er trods alt udgiften til diske og raid-controller der batter.

Start eventuelt med en mindre server til de mest efterspurgte CD'er.
Så kan du få lidt erfaring med hvordan det virker.

For prisen på det kabinet du har kig på (5.600,-) kan du købe to Codegen
S-201 (1.795,-) samt et ekstra bundkort med CPU, Ram etc.
S-201 kabinettet rummer 7 x 3,5" diske internt samt 11 x 5,25" eksternt.
Lillebror S-101: 2x3,5" + 11x5,25" koster 1.350,-

Jeg mener du burde kunne få en god server:
1.350,- Codegen S-101 Kabinet
1.400,- Intel Bundkort "Bonanza" (integreret 4 x Ide, 2xSATA og Gigabit
lan)
1.500,- Intel P4 2,4 GHz 800MHz FSB
1.100,- Ram (512 MB ECC) (overvej 1GB PC2700 til samme pris)
2.000,- 2 x Raptor (systemdisk)
600,- 3 x CD-drev

7.950,- Server i alt

Dette er så din "basis" server.
Heri putter du ( til at starte med):
4.285,- 3Ware 7500-8 controller (bemærk, prisen pr. ide-kanal er ca. det
samme ved 8 og 12 kanaler.
17.000,- 8 x MaXLine II 250 GB (1 hot-spare, 7 i Raid5) = 1,5 TB

21.285,- Diske i alt

29.235,- I alt for 1,5 TB ( 19,5 kr/GB)

Nogle ville måske mene at det reelt var 2 TB, men at undlade at køre Raid5
ville være sindsygt.
At undlade hot-spare ville være letsindigt.

Du kan jo også i ovenstående server vælge og sætte 12 diske i med nogle
hot-swap skuffer, men det bliver dyrt!

Når så du begynder at løbe tør for plads, så kan du overveje om du skal
bygge en ekstra server, eller købe et større kabinet.
Men da større kabinetter koster det samme som ovenstående server, ville det
ikke give mening medmindre fysisk plads er en begrænsning.
Man kan i øvrigt få nogle meget lækre kabinetter med hotswap-skuffer til
rackmontering:
http://www.rackmountpro.com/productpage.cfm?prodid=1507

Start med S-101'eren og hvis det bliver en begrænsning med diskplads, men
serveren ellers er hurtig nok, så er det jo ikke så slemt at have spildt
1.350,- på et kabinet.
Så køber du sådan et rackmonteret kabinet. der er plads til 16 diske +
systemdisk.
Så flytter du serveren over, køber en ekstra 3Ware controller og 8 diske
yderligere.

Dette vil dog være ligeså dyrt som at købe en ekstra S-101 med komplet
indmad.

Hvis du fra starten af ved at det skal være stort, så køb S-201 med 12 x
datadisk + 2 x systemdisk + 4 x CD-rom = 18 drev ialt.

Pris: (server:8.595,-) + (diske:32.000,-) = 40.595,- for 2 TB ( 20,3 kr/GB)

Grunden til at jeg i begge tilfælde har valgt Raptor diske til systemdiske,
var dels at SATA-diske alligevel koster tæt ved 1.000,- og at jeg ville
bruge IDE-kanalerne på bundkortet til CD-drevene. Endvidere mener jeg man
bør kopiere CD'erne ind på en buffer-disk inden kopiering til "det store"
lager.
Hvis du sætter flere CD-drev til at kopiere ind på samme harddisk, vil det
gå voldsomt ud over hastigheden.
Alle jeres beregninger med overførselshastigheder fra CD, forudsætter at IDE
bussen ikke overbelastes.
Og så slipper du for voldsomt fragmenterede filer.

Udskift eventuelt bundkortet med et Intel Entry ServerBoard S845WD1-E. Det
har plads til 8 IDE-enheder på bundkortet, og kan køre Raid
(spejlede-systemdiske)
Jeg har selv sådant et bundkort i et S-101. Det er en dejlig server. Har dog
kun 2x100 Mbit netkort indbygget.

Du bør også overveje om CD-kopieringen behøver at foregå på serveren.
Brugerne kunne vel få udleveret en stak CD'er hver, som de så stille og
roligt kunne kopiere ind mens de arbejdede.
Hvis man undlader CD-drev i serveren ville der være plads til flere
harddiske...

Slutteligt vil jeg sige, at hvis det skal være rigtig billigt, så køb en
stak "Maxtor Personal Storage 5000XT 250GB" eksterne harddiske og slut dem
til en tilfældig maskine, der så stiller dem til rådighed for netværket.

Man kan trods alt tilslutte 128 USB enheder til en computer.
På denne måde ville vi komme ned under 10 kr./GB
Endvidere vil man opleve at diskene går i dvale når de ikke bruges. således
sparer man strøm.
Hvis man bruger den eksterne Maxtor løsning, er det jo også nemt at
distribuere kopieringen af CD'ere.

En løsning kunne jo også være en kombination med en større eller mindre
server med noget internt Raid5 kapacitet og så et hav eksterne til sjældent
brugte CD'ere.

Jeg er spændt på at høre hvad du finder på.

Rune

Fra : Brille

Dato : 01-08-03 13:31

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> Endvidere skal du tænke på at du ikke kan køre med partitioner større end
2
> TB.

Ja hvis man kører FAT (32) filsystemet men ikke med NTFS filsystemet.

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/using/productdoc/en/default.asp?url=/WINDOWSXP/home/using/productdoc/en/choosing_between_NTFS_FAT_and_FAT32.asp

http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/archPart-c.html

MVH.

Brille

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-03 16:31

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message

Lad mig lige starte med at sige tak for et i særklasse godt og detaljeret
svar.

> 1) Du bør køre Raid 5, så 10 diske giver kun 9x plads.
Check! Kunne ikke drømme om andet.

> Endvidere skal du tænke på at du ikke kan køre med partitioner større end
2 TB.
Øh? Som også "Brille" henviser til, kan NTFS da sagtens ("Volumes much
larger than 2 terabytes (TB) are possible.")

> Endvidere bør du have hot-spare diske (min. 1)
Du mener til at smide I den dag en disk går kold? Ja, selvfølgelig.

> 2) Du har ikke sagt noget om hvorvidt systemet har stort krav til oppetid.
> Du kan overveje hot-swap rammer.
Som nævnt tidl. vil systemet ikke få mange samtidige brugere. Faktisk kun
ganske få.

> 3) Du skal have en massiv strømforsyning
Se, dét havde jeg også regnet med.
Har set, at man evt. kan montere 2 separate PSU i kabinettet, og så bruge
den ene til udelukkende at trække diske. God idé?

> For at komme med mine gode ideer, så lav nogle mindre servere.
Det var også blandt mine første tanker. Jeg skønnede dog, at da den største
udgift ligger på diske+controller ville det give for meget
"hardware-redundans". Men når nu du nævner at man kan få fx Intel-mobos med
8 IDE-kanaler, så er det måske en interessant løsning alligevel.

> Det må være muligt at opdele CD'erne i kategorier.
Det er ret oplagt, ja, da de kommer fra en række forskellige leverandører.

> Og du skal jo alligevel opdele dem med 2 TB pr. partition.
Njæææ.

> Start eventuelt med en mindre server til de mest efterspurgte CD'er.
> Så kan du få lidt erfaring med hvordan det virker.
Jeps. Jeg tror under alle omstændigheder vi starter med 4-5 diske for lige
at få systemet på plads. Men løsningen skulle gerne kunne ekspanderes en hel
del.

> [...]
> S-201 kabinettet rummer 7 x 3,5" diske internt samt 11 x 5,25" eksternt.
> Lillebror S-101: 2x3,5" + 11x5,25" koster 1.350,-

Det vil jeg bestemt kigge på. Lyder meget interessant!

> 17.000,- 8 x MaXLine II 250 GB (1 hot-spare, 7 i Raid5) = 1,5 TB

Nogen grund til ikke at gå efter 300GB versionerne?

> Nogle ville måske mene at det reelt var 2 TB, men at undlade at køre Raid5
> ville være sindsygt.
Helt enig.

> [...]
> serveren ellers er hurtig nok, så er det jo ikke så slemt at have spildt
Sandt - 1350 fylder ikke meget i dette projekt.

> Endvidere mener jeg man bør kopiere CD'erne ind på en buffer-disk inden
> kopiering til "det store" lager.
Lyder særdeles fornuftigt.

> Alle jeres beregninger med overførselshastigheder fra CD, forudsætter at
IDE
> bussen ikke overbelastes.
Jeg havde også overvejet SCSI-CDROM'er for netop at minimere belastningen på
IDE-bussen.

> Udskift eventuelt bundkortet med et Intel Entry ServerBoard S845WD1-E. Det
> har plads til 8 IDE-enheder på bundkortet, og kan køre Raid
> (spejlede-systemdiske)
Kigger på det. Lyder ikke uinteressant.

> [...]
> til en tilfældig maskine, der så stiller dem til rådighed for netværket.
En nem og enkel løsning, der måske også skal med i overvejelsen...

> Man kan trods alt tilslutte 128 USB enheder til en computer.
> På denne måde ville vi komme ned under 10 kr./GB
Hvilket ikke er ligegyldigt når man går efter 3000GB

> Hvis man bruger den eksterne Maxtor løsning, er det jo også nemt at
> distribuere kopieringen af CD'ere.
Very good point!

> Jeg er spændt på at høre hvad du finder på.

Jeg takker og bukker for det meget velovervejede svar. Dine betragtninger
kommer bestemt med, når mine forslag skal fremlægges for dem, der sidder på
pengetanken

mvh
Kim Jensen

Fra : dtext.news.tele.dk

Dato : 01-08-03 19:49

> "Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
>
> Lad mig lige starte med at sige tak for et i særklasse godt og detaljeret
> svar.

Takker for de fine ord.

> 2 TB.
> Øh? Som også "Brille" henviser til, kan NTFS da sagtens ("Volumes much
> larger than 2 terabytes (TB) are possible.")

Godt så, det må være noget gammel info der gemte sig i hjernens mørke kroge.

> Du mener til at smide I den dag en disk går kold? Ja, selvfølgelig.

NEJ! En hot-spare sidder i maskinen, og optager en plads på controleren.
I samme sekund en disk ryger, sættes hot-spare ind.
På denne måde skulle man gerne slippe for at køre med et handikappet Raid5.

> Som nævnt tidl. vil systemet ikke få mange samtidige brugere. Faktisk kun
> ganske få.

Det var ikke belastningen jeg snakkede om.
Hot-swap rammer giver dig mulighed for at udskifte diske uden at lukke
serveren.
Det kunne jo tænkes at der var nogen der blev utilfredse hvis du en dag
siger "så lukker serveren lige en times tid"

Men det lyder ikke som om det er nødvendigt, og det er en stor udgift.

> Se, dét havde jeg også regnet med.
> Har set, at man evt. kan montere 2 separate PSU i kabinettet, og så bruge
> den ene til udelukkende at trække diske. God idé?

Du skal hellere købe en rigtig strømforsyning, da du ellers ikke får slukket
for diskene når du lukker maskinen.
Se eventuelt her for en billig redundant PSU:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=30511
PSU'en kører load-sharing når de begge virker, og hvis den ene går ned,
burde systemet kunne køre på en.

> [...]
med
> 8 IDE-kanaler, så er det måske en interessant løsning alligevel.

Nu mente jeg ikke at hardware redundans gjorde noget, når jeg kunne strikke
en server sammen der kostede det samme som det kabinet du havde kig på...

> Det vil jeg bestemt kigge på. Lyder meget interessant!

Jeg har som sagt S-101 kabinettet, og det er et dejligt kabinet...

> Nogen grund til ikke at gå efter 300GB versionerne?

Jeg er ikke bekendt med om 3Ware controlleren understøtter 300GB, men hvis
den gør, er det da et godt valg.

> Jeg havde også overvejet SCSI-CDROM'er for netop at minimere belastningen

> IDE-bussen.
CDROM'er er ikke så hurtige at de kan belaste en moderne IDE-bus.
Begrænsningen mente jeg mere var hvis man kørte med almindelige diske som
system/buffer.
Det var derfor jeg valgte Raptor

Rune

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 03-08-03 00:14

"dtext.news.tele.dk" <rfj@friis-partnere.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse

> end
>
> Godt så, det må være noget gammel info der gemte sig i hjernens mørke
kroge.

Opdatering:

Jeg kom i tanke om at begrænsningen ligger i controlleren.
3Ware 7500 understøtter ikke arrays større end 2TB!

http://www.3ware.com/supportfaq/support_faq.htm#Windows

Så der skal laves flere partitioner.

Rune

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-03 18:35

Rune Friis Jørgensen wrote:
> [...]

Jeg synes ikke det fremgår nogle steder hos Intel at kortet har mere end
2 IDE-kanaler (max 4 diske)?

Kim Jensen
NewsCaster.dk // Port80.biz // kelvin8.com

Fra : dtext.news.tele.dk

Dato : 01-08-03 19:28

"Kim Jensen" <kim@litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke det fremgår nogle steder hos Intel at kortet har mere end
> 2 IDE-kanaler (max 4 diske)?

Da jeg selv har dette bundkort, kan jeg oplyse at det har det...
Der er 2 x IDE100 (understøtter maks 127 GB diske)
og så er der 2 x IDERaid kanaler. (disse understøtter større diske)

Dette kort var mest tænkt som værende interessant hvis man skal have mange
CD-drev.
Det er trods alt mere effektivt at sætte mange CD-drev i maskinen end at
køre SCSI.

Eller synes jeg Bonanza er bedre, da det har Gbit-lan og SATA.

Rune

Fra : Brille

Dato : 01-08-03 18:36

> [...]
> S-201 kabinettet rummer 7 x 3,5" diske internt samt 11 x 5,25" eksternt.
> Lillebror S-101: 2x3,5" + 11x5,25" koster 1.350,-

Har et selv, og med lidt patentbånd, monterer man nemt 10-12 ekstra 3.5"
enheder, de er monteret i samme side som MB, da den anden side bliver brugt
til vandkøling og strømforsyninger, og senere et dual kompressor setup... :)

Da han ved at han vil komme op på en masse diske, kan han ligeså godt købe
et stort kabinet med det samme, og der er plads til 3 PSUér.

MVH.

Brille

Fra : dtext.news.tele.dk

Dato : 01-08-03 19:54

"Brille" <brille(remove)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
brugt
> til vandkøling og strømforsyninger, og senere et dual kompressor setup...
:)

> Da han ved at han vil komme op på en masse diske, kan han ligeså godt købe
> et stort kabinet med det samme, og der er plads til 3 PSUér.

Nu ville jeg bare holde mig til at montere harddiske i "autoriserede"
pladser.
Men det er da ikke nogen tosset ide bare at stable diskene med lidt
patentbånd.
Så burde der jo nok være plads til 12 ekstra diske i et hvilket som helst
kabinet.

Rune

Fra : Brille

Dato : 01-08-03 20:08

dtext.news.tele.dk wrote:
> Nu ville jeg bare holde mig til at montere harddiske i "autoriserede"
> pladser.

Enig, men det var der de medfølgende blæsere sad (og filter), så det var
nemmere end at flytte det om på den anden side.

> Men det er da ikke nogen tosset ide bare at stable diskene med lidt
> patentbånd.

Virker perfekt, dog vil jeg ikke gøre det uden aktiv køling fra en eller
flere blæser(e), da diskene ikke har noget at afgive varmen til.

--
MVH.
Brille

Fra : Henning

Dato : 02-08-03 08:56

> [...]
>Umiddelbart virker den ("selv-byggeren") jo både billigere, mere praktisk og

Du glemmer en væsentlig ting!! Oppetid! Hvis så mange brugere, som du
snakker om, skal have kontinuerlig adgang til systemet, må det ikke
være nede mange minutter ad gangen. Glem alt om hjemmebyg, køb
proffesionelt med hotswap og 24/7 serviceaftale. Hardwaren koster en
given sum penge, drift og support koster ca. samme beløb! Hvad når dit
bambus-system om 6 mdr. ikke længere supporteres af forhandleren, og
du skal vente 4 uger på en ny controller?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-08-03 11:16

> [...]
> bambus-system om 6 mdr. ikke længere supporteres af forhandleren, og
> du skal vente 4 uger på en ny controller?

Ja en prof løsning er helt klar den bedste, men meget dyrt. Jeg kiggede lige
hos dell og 3Tb kommer til at koste ca. 200.000,- inkl service.

Denne konfiguration kunne måske også bruges? (fra IT-butikken) Der skal helt
klar en ekstra strømforsyning til så påregn ca 1500,- (13,5,- pr mb.)

Slet Varetekst Antal Pris / stk. Beløb (DKK) Forsik
ring Indpak
ning
ASUS P4P800 Deluxe - Mainboard - ATX - i865PE - LAN EN, Fast EN,
Gigabit EN
(ASUS, Bundkort)
(Leveringsdato: 19-08-2003) 1127,00 1127,00
Plextor PX-116A - Diskdrev - DVD-ROM - intern - 5.25" - IDE
(PLEXTOR, DVD-Drev)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 309,00 1236,00
VirgeMX, 4 MB S3 VirgeMX PCI
(INNOVISION, Grafikkort)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 79,00 79,00
Western Digital Caviar WD2000JB Special Edition - Hard drive - 200
GB - standard - 3.5" - ATA-100 - 7200 rpm
(WESTERN DIGITAL, Harddiske)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 1717,00 27472,00
Intel SC5200 Server Chassis - Kabinet - tower - ATX - dusty beige -
strømforsyning 450 Watt
(INTEL, Kabinetter)
(Leveringsdato: 19-08-2003) 2992,00 2992,00 -
Intel PRO/1000 MT Desktop Adapter - Netværksadapter - PCI - EN, Fast
EN, Gigabit EN - 10Base-T, 100Base-TX, 1000Base-T
(INTEL, Net-kort)
(Leveringsdato: 19-08-2003) 459,00 918,00
Processor - 1 x Intel Pentium 4 2.6 GHz ( 800 MHz ) - L2 512 KB -
Box
(INTEL, Processor)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 1845,00 1845,00
Kingston - Hukommelse - 512 MB x 1 - DIMM 184-PIN - DDR SDRAM - 200
MHz / DDR400/PC3200
(KINGSTON, Ram)
(Leveringsdato: 19-08-2003) 934,00 3736,00
Styreenhed til lagring (RAID) - ATA-133 - 133 KBps - PCI
(SANDBERG, I/O kort)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 371,00 1484,00 -
Western Digital Raptor WD360GD - Hard drive - 36.7 GB - standard -
3.5" - SATA-150 - 10000 rpm
(WESTERN DIGITAL, Harddiske)
(Leveringsdato: 04-08-2003) 1210,00 2420,00
Beløb i alt
(Seneste leveringsdato: 19-08-2003) 43309,00

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 02-08-03 18:40

Det er da en dårlig ide at købe det kabinet, da der kun er 5 x intern 3,5",
4 x ekstern 5,25" ledige pladser, og du vil montere 18 hardiske samt 4
CD-drev.
Endvidere kan du ikke regne med fuld udnyttelse af harddiskene. Du er nået
frem til 3,2 TB med 16 x 200 GB. Da der skal køres Raid5, skal du trække
nogle diske fra.
Minimum en disk til paritet pr. array, og hertil en hot-spare.

Endvidere mener jeg det er et dårligt sted at spare på controlleren.
Det er da rigtigt at man kan få 16 kanaler ved at køre med 4 x Sandberg. men
disse controllere køre diskene som master og slave, hvilket ikke er særlig
godt til større Raid-partitioner.

Software Raid er noget juks.

Rune

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-08-03 22:43

Henning wrote:
> [...]

Øh? Jeg nævner netop, at der IKKE vil være mange samtidige brugere