Opgradering af den gamle bitslæde.
Fra : MT Gr00b

Dato : 30-07-03 20:38

Halløj Folkens,

Jeg står for at opgradere min gamle trofaste computer - det er første
gang i lang tid det sker, så jeg har brug for lidt råd.

Lad mig først sige at jeg kun skal have nyt: cpu, bundkort, ram,
grafikkort. Da jeg ikke rigtig synes at mit budget på 5000,- rækker
til ny hd og cd/dvd-drev.

Jeg skal nok også have en ny strømforsyning, da jeg mener at den der
sidder i mit NoiseControl Maxitowerkabinet er på 235w. Den må
naturligvis ikke støje så meget - men til gengæld må den meget gerne
være billig :)

(I øjeblikket er jeg iøvrigt ejer af en af de legendariske Celeron
300a CPU og den sidder i et Abit BH6 bundkort, 384 Mb lynhurtige PC100
ram - sidst men ikke mindst det fantastiske Nvidia Riva128 grafikkort)

Jeg vil gerne spille lidt på maskinen, det har jeg ikke praktiseret i
et stykke tid pga. manglende power.

Jeg allerede plapret for meget - så jeg vil slutte af med spørgsmålet:
Hvor får jeg mest kraft for pengene (5000,-) - når jeg skal købe cpu,
bundkort, ram, grafikkort. Mit forslag.

bundkort: ASUS P4C800
cpu: Pentium 4, 2.4GHz (800MHz fsb)
gfx: ATI Radeon 9600 Pro
ram: 512Mb DDR3200 something.

Hvad siger i?

Vh, MT

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-07-03 10:08

MT Gr00b wrote:
> Hvor får jeg mest kraft for pengene (5000,-) - når jeg
> skal købe cpu, bundkort, ram, grafikkort. Mit forslag.

> [...]

Det ser godt ud, jeg kender dog ikke bundkortet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : JK

Dato : 31-07-03 10:21

On Wed, 30 Jul 2003 21:37:47 +0200, MT Gr00b <t@t.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg allerede plapret for meget - så jeg vil slutte af med spørgsmålet:
>Hvor får jeg mest kraft for pengene (5000,-) - når jeg skal købe cpu,

Du er på rette vej. Jeg vil foreslå asus P4P800 istedetfor. Det er en
hel del billigere. Sidste nye bios'er kan enable PAT, og så er det
ligesom P4C800, og Intel er snydt.

Man kan også foreslå radeon 9200 som budget grafikkort.

Ram: køb kun af bedste mærke (dog nok ikke dyre corsair), men samsung
eller kingston hyperx eller twinmos.
2 klodser for at udnytte dual-ram-band. For det kan en P4 mærke, - den
er syg efter ram båndbredde.

PSU ? det er ligeså dyrt at købe en god psu, som et helt kabinet. Du
kan få alletiders kabinet, f.eks. Chieftech eller Antec, for 6-800 kr,
med PSU. 300 W skulle være nok.

hilsen

John

Fra : MT Gr00b

Dato : 31-07-03 20:38

On Thu, 31 Jul 2003 11:20:39 +0200, JK <johnknuhtsen@FJERNmail.dk>
wrote:

>Du er på rette vej. Jeg vil foreslå asus P4P800 istedetfor. Det er en
>hel del billigere. Sidste nye bios'er kan enable PAT, og så er det
>ligesom P4C800, og Intel er snydt.

Det har jeg også overvejet efter læsning af test på tomshardware.com -
men det ser ud som om at 875 chipsettet går ud som vinder - selvom det
er med en lille margin.

>Man kan også foreslå radeon 9200 som budget grafikkort.

Det er måske lidt for budget - jeg har drømme om engang at spille
half-life 2, når den tid kommer.

>Ram: køb kun af bedste mærke (dog nok ikke dyre corsair), men samsung
>eller kingston hyperx eller twinmos.
>2 klodser for at udnytte dual-ram-band. For det kan en P4 mærke, - den
>er syg efter ram båndbredde.

Hvad betyder det i praksis at man udnytter Dual DDR? FPS i Quake3 ?
(Quake 3 er det 'nyeste' spil jeg har spillet). Hvor mærker man det?

>PSU ? det er ligeså dyrt at købe en god psu, som et helt kabinet. Du
>kan få alletiders kabinet, f.eks. Chieftech eller Antec, for 6-800 kr,
>med PSU. 300 W skulle være nok.

Joh, det er rigtigt - men nu er det sådan at jeg i sin tid har
investeret i et rimelig dyrt NoiseControl kabinet. Jeg synes også de
strømforsyninger er noget krydret i prisen.. Men du mener 300W er nok.
Den skal desuden trække cd-r & cd drev + 2 harddiske.

Vh, MT

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 31-07-03 10:23

MT Gr00b <t@t.dk> wrote in news:q96givk6qk1do48oee8g54kmhko5otq4ea@
4ax.com:

> bundkort: ASUS P4C800
> cpu: Pentium 4, 2.4GHz (800MHz fsb)
> gfx: ATI Radeon 9600 Pro
> ram: 512Mb DDR3200 something.
>
> Hvad siger i?

Glimrende valg. Jeg har selv et P4C800 Deluxe og er yderst tilfreds.
Ligeledes er jeg glad for min P4 FSB800 og mit Radeon 9500 PRO. Du bør
dog købe 2x256Mb RAM for at udnytte Dual-DDR på bundkortet - jeg har selv
2x256Mb Kingston HyperX DDR PC3500 der kører absolut problemfrit.

Men OK, jeg er overbevist Intel, ASUS og ATi tilhænger, så kritik af dit
valg kan altså ikke forventes herfra :)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Leony

Dato : 31-07-03 12:54

"MT Gr00b" <t@t.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg ikke rigtig synes at mit budget på 5000,- rækker
> til ny hd og cd/dvd-drev.

Det kommer an på hvilken harddisk du har nu.
Harddisken skulle nødigt blive en flaskehlas i et så lækkert system, som
du umiddelbart har sammensat.

Det er altid en god ide at skrive hvad du bruger computeren til.
Der er jo ingen grund til at købe en Ferrari, hvis man i virkeligheden
har brug for en WV Transporter.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : MT Gr00b

Dato : 31-07-03 20:42

On Thu, 31 Jul 2003 13:53:32 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Det kommer an på hvilken harddisk du har nu.
>Harddisken skulle nødigt blive en flaskehlas i et så lækkert system, som
>du umiddelbart har sammensat.

Du har helt ret - men en af mine nuværende harddiske er på 7200rpm.
Jeg skal desuden senere - når pengene slår til have en ny HD, så der
er mere tale om en udskydelse, jeg vil bare gerne opgradere nu og med
det samme :)

>Det er altid en god ide at skrive hvad du bruger computeren til.
>Der er jo ingen grund til at købe en Ferrari, hvis man i virkeligheden
>har brug for en WV Transporter.

Du har helt ret. Jeg har også tænkt at jeg måske bare skulle købe en
1.8Ghz Athlon og et lidt ældre Geforce kort, det ville stadig være
langt bedre end min 300Mhz Celeron. Jeg vil bare gerne have at mit
system kommer til at følge med et stykke tid.

Vh, MT

Fra : Leony

Dato : 01-08-03 06:35

> [...]
> langt bedre end min 300Mhz Celeron. Jeg vil bare gerne have at mit
> system kommer til at følge med et stykke tid.

Det er altid rart at have noget der er "tidsvarende", men stadig spild
af penge, hvis man ikke har brug for maskinkraften.

Da det jo er dine penge, står det dig frit for at bruge dem som du
lyster. Hvis du udelukkende skal bruge maskinen til tekstbehandling,
7-kabale, internet og email, så vil din investering i store træk være
penge ud af vinduet.

Du vil helt klart få et billigere system hvis du køber AMD - uden at det
nødvendigvis behøves at være mærkbart ringere (kommer igen an på dine
behov).

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 18:33

>Du vil helt klart få et billigere system hvis du køber AMD - uden at det
>nødvendigvis behøves at være mærkbart ringere (kommer igen an på dine
>behov).
Men altså ringerer, under alle omstændigheder kan jeg forstå...

Jeg ville nu gerne se et program hvor en P4 2,6 kan slå en XP 2,6(2.08ghz)
Prøv at se 2 forskellige test proggys resultater på min hjemmeside.
Se også resultatet nederst på siden.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Leony

Dato : 01-08-03 21:12

<Thf> skrev i en meddelelse news:3f2aa344.4151656@dtext.news.tele.dk

> [...]

Tja, måske fik jeg formuleret den uheldigt.

> Men altså ringerer, under alle omstændigheder kan jeg forstå...

-Trolling on-
AMD er ringere end Intel, sådan er det bare
Ligesom manden er stærkere end kvinden og haren er hurtigere end
skildpadden
-Trolling off-

Lad være med at ligge for meget i ovenstående.
Vi kan vel hurtigt blive enig om at AMD har nogle stærke sider og Intel
har nogle stærke sider.

> Jeg ville nu gerne se et program hvor en P4 2,6 kan slå en XP
> 2,6(2.08ghz)

Du kan starte her:
http://www6.tomshardware.com/cpu/20030210/index.html
(forudsat at mine øjne ikke bedrager mig - er en smule træt).

> Prøv at se 2 forskellige test proggys resultater på min
> hjemmeside.

AMD 2000 MHz får klø af en 1600 MHz i Centrino i CPUmark
Jeg ved godt hvad du mener.

> Se også resultatet nederst på siden.

Der er ingen konkurrence.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 23:36

>Tja, måske fik jeg formuleret den uheldigt.
Nåe tjaa,,,,

>Lad være med at ligge for meget i ovenstående.
>Vi kan vel hurtigt blive enig om at AMD har nogle stærke sider og Intel
>har nogle stærke sider.
Det er lige det, jeg har kørt Intel siden 286' tiden, og har indtil Intels
HT serie ikke rigtigt kunne se nogen sider af P4 der var bedre end XP's.
Måske kun på køler/støj området.

PS. Begge maskiner står hos mig, og derfor kan begge testes med samme
software, og min P4 for ikke et ben til jorden, eks i Strata3D.
Og den er næsten 600MHz hurtigere.
Og real bruger proggys er bedre end rene test proggy, da jeg ikke
tilbringer hele dagen med at spille 3Dmark 3003.

>AMD 2000 MHz får klø af en 1600 MHz i Centrino i CPUmark
>Jeg ved godt hvad du mener.
Ja, tabellen er baseret på at folk sender mig en real score.

>Der er ingen konkurrence.
Rigtigt, men den sidste test er fra mine 2 maskiner, og viser at der er en
verden til forskel, selvom de ifølge spec skulle være næsten ens.
Jeg har markeret med grønne felter på tabellen hvad jeg kan stå inde for.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Leony

Dato : 02-08-03 08:00

<Thf> skrev i en meddelelse news:3f2ae538.21035625@dtext.news.tele.dk

> Det er lige det, jeg har kørt Intel siden 286' tiden, og har indtil
> Intels HT serie ikke rigtigt kunne se nogen sider af P4 der var bedre
> end XP's. Måske kun på køler/støj området.

Tja, der må vi så bare være enige om at være uenige.
P4 havde det svært en overgang, men med de højere hastigheder, så
sparker de rimeligt fra sig i div tests.

> PS. Begge maskiner står hos mig, og derfor kan begge testes med samme
> software, og min P4 for ikke et ben til jorden, eks i Strata3D.
> Og den er næsten 600MHz hurtigere.

Er der ikke nogle tal til din Strata test, jeg kan kun finde nogle
billeder?

Tja, i den test jeg sendte et link til er der også brugt rigtige
programmer til test.
Du har dog helt undladt at kigge denne test, men det er også helt i
orden.

> Og real bruger proggys er bedre end rene test proggy, da jeg ikke
> tilbringer hele dagen med at spille 3Dmark 3003.

Tror ikke man kan spille 3Dmark.

> Rigtigt, men den sidste test er fra mine 2 maskiner, og viser at der
> er en verden til forskel, selvom de ifølge spec skulle være næsten
> ens.

Som sagt der er ingen konkurrence.
Hvor meget man kan stole på CPUbench, det skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-08-03 11:35

Leony wrote:
> [...]
> P4 havde det svært en overgang, men med de højere hastigheder, så
> sparker de rimeligt fra sig i div tests.

Til prisen synes jeg dog AMD er ret overlegen.

Der har vi så det springende punkt, vi bruger dem allesammen til noget
forskelligt, så til det ene er Barton hurtigere, til noget andet er P4
hurtigere.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-03 13:48

>Tja, der må vi så bare være enige om at være uenige.
Det er der ikke noget galt i....

>Er der ikke nogle tal til din Strata test, jeg kan kun finde nogle
>billeder?
Nej, dem har jeg ikke mere, da jeg sammenlignede dem med de resultater
jeg fik i cpumark og så, at de næsten kunne overføres direkte, så da jeg
skulle finde en ny processer brugte jeg cpumark hos alle jeg kendte og
valgte så den processer der gav mest på cpumark, og derved også den bedste
til 3dStrata, det er lige før HT kunne fås.

Men her er en anden kortfattet link...
http://www.stratacafe.com/benchmarks.asp
Det skal dog være samme versions nummer, før man kan sammenligne.

>Tja, i den test jeg sendte et link til er der også brugt rigtige
>programmer til test.
>Du har dog helt undladt at kigge denne test, men det er også helt i
>orden.
Beklager, det skal være meget kortfattet, da jeg ikke har megen tid i
øjeblikket på pc'en.
Om 15:00 skal jeg være i KBH. Arghh

>Tror ikke man kan spille 3Dmark.
Nemlig.

>Som sagt der er ingen konkurrence.
>Hvor meget man kan stole på CPUbench, det skal jeg ikke kunne sige.
Ej heller ikke her.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/