Computer går ned...
Fra : Morten Holm

Dato : 29-07-03 19:19

Hej NG...

Jeg har et MEGA problem!
Min computer går konstant ned..
Den genstarter bare og starter igen!
Hvad kan der være, der lavet det lort?
Jeg Kører med et MS21
http://www.motherboard.cz/mb/shuttle/MS21.htm Bundkort!
Det har en 750 Mhz AMD duron Processor!
512 Mb sdram, Onboard lyd og grafikkort! Men bruger ikke det onboarde
lydkort! Bruger et Ensoniq es 1370 Lydkort (købt af en kammerart)
Ellers har jeg ikke det vilde deri! En af mine sider i kabinetet er taget
af, så den for nok luft!
Jeg har haft geninstaleret windows ME 3 gange og har nu prøvet win 98!
Har også haft en anden harddisk i og der gør den det samme! Problemet har
ikke hele tiden været der!

Håber i kan hjælpe mig..
Mvh
Morten Holm
Miniholm@hotmail.com

Fra : Jørgen L

Dato : 29-07-03 20:10

> Hej NG...
>
> Jeg har et MEGA problem!
> Min computer går konstant ned..
> Den genstarter bare og starter igen!

Det kan være din strømforsyning, der enten er for lille eller deffekt.

Hilsen Jørgen

Fra : kalle

Dato : 28-07-03 20:10

Hej Morten
Jeg har haft samme problem og det var for varm cpu. Prøv efter en genstart
at gå ind i bios og se hvilken temperatur cpu´en har. Jeg har fået at vide,
at over 55 grader kan den blive ustabil. Men din er sikkert over 60 grader.

Karsten brydsoe@image.dk Midtjylland

---

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-07-03 15:44

Morten Holm wrote:
> Min computer går konstant ned.
> Den genstarter bare og starter igen!
> Hvad kan der være, der lavet det lort?

Det lyder som defekt RAM, en strømforsyning der giver
for lidt/meget strøm eller konflikter mellem hardware.

> Jeg Kører med et MS21
> http://www.motherboard.cz/mb/shuttle/MS21.htm Bundkort!
> Det har en 750 Mhz AMD duron Processor!

Jeg kan ikke forestille mig det er varme, men tjek hellere
dine timperaturer og skriv dem her i gruppen.

> 512 Mb sdram,

Prøv at test dem med www.memtest86.com, vejledning
findes på siden.

> Onboard lyd og grafikkort!

Ja, det bør ikke være synderne. Prøv dog alligvel at se efter
BIOS opdateringer og nye drivers.

> Men bruger ikke det onboarde lydkort!
> Bruger et Ensoniq es 1370 Lydkort (købt af en kammerart).

Prøv evt. også at fjern dette.

> En af mine sider i kabinetet er taget af, så den for nok luft!

Siderne på kabinettet hjælper med at give et fornuftigt
airflow, så det er måske ikke så smart at tage den af.
Har du nogle blæsere i udover dem på processoren, i
strømforsyningen?

> Jeg har haft geninstaleret windows ME 3 gange og har
> nu prøvet win 98!

Jeg tror ikke det har noget med styresystemet at gøre, det
er sikkert et hardwareproblem.

> Har også haft en anden harddisk i og der gør den det samme!
> Problemet har ikke hele tiden været der!

Måske defekt RAM, prøv evt. med anden RAM eller hvis du
har 2 stænger, så pil den ene ud osv.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-07-03 08:40

[Morten kan ikke skrive i NG, så jeg poster det svar
han gav mig pr. mail]

Morten Holm wrote:
> Hej...
> Tak for det gode svar!

Intet problem.

> Da jeg ikke kan skrive til Nyheds gruppen skriver jeg lige til dig
> Håber det går!?

Det går :)
- Jeg sender lige dit indlæg til gruppen også.

> Min Cpu er ca. 40 grader varm, og bundkorter ligeså..
> måske lidt varmere 42 - 44...

Det bør derved ikke være varmen, hvor varme er dine
harddiske?
Prøv at se med DTemp:
http://www.onlythebestfreeware.com/program.asp?program_id=166

> Har haft tjekket rammene...

Med Memtest86?
- Hvad sagde den?

> Kører med 512 nu...

Okay.

> og har prøvet med en 256 og der kører den fint!

Dvs. når du piller den ene stang ud, så er der ingen problemer?
- Så må det enten være en defekt RAM stang eller et defekt
bundkort. Hvad sker der hvis du bytter om på RAM stængerne,
så det er den anden der sidder i maskinen, er den også stabil der?

> Hvad tror i, efter de nye oplysninger der kan være i vejen?

Jeg har kommet med nogle forslag, men hvad siger I andre?

Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-07-03 09:50

Morten Holm wrote:
> Det jeg mener er at rammene er der ikke noget i vejen med!
> Den genstarter stadig når jeg har 256 mb i...

Det kan dog stadig være rammene.

> Så tror ikke det er rammene!?
> Jeg kan lige pråve at hente det der program og tjekke det
> når jeg får fri...

Gør det, men det tager flere timer.
Der skal laves en bootdiskette og så skal der bootes på denne.
Prøv evt. med én RAM stang ad gangen, så kan du bedste se
hvilken der evt. er fejl på.

> Men kan det være strømforsygningen?

Det er meget muligt, at den giver forkert strøm.
Kan du aflæse strømstyrkerne i BIOS?

Følgende værdier er interessante:
+12V
+5V
+3,3V
Vcore

Her er forresten nogle opdateringer til boardet:
http://www.shuttle.com/new/support/download/dwn2.asp?model=MS21

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-08-03 10:54

[Nyt fra Morten]

Morten Holm wrote:

> Lige lidt oplysninger inde fra biosen lige efter den har
> været gået ned...
>
> Shutdown Temperature:
> Cpu Temp 41*C
> System Temp 38*C
> Cpu Fan speed 3970 Rpm
> Case Fan speed 0 Rpm

Det lader ikke til at være varmen, der er skyld
i dens nedbrud.

> Cpu Core Voltage 1,60V
> Vcc 2,5V 2,48V
> Vcc 3,3V 3,29V
> Vcc 5,0V 4,99V
> +12V +12,35V
> Standby 3,3V 3,47V
> -12 (-)11,37V
> Standby 5,0V 5,02V
> Voltage Battery 3,47V
> Den er 2 år gammel.. så den er vel ikke helt ny...
> Kan du bruge de her oplysninger til noget?

Tjaa, for mig ser de aflæste værdier fine ud, hvis siger
I andre?

> Jeg tror ikke det er rammene...
> har haft lånt en af stængerne ud til en ven og der virkede
> de perfekt..

Tjek dem alligevel, det er billigere end at invistere i en ny
strømforsyning og opdage fejlen stadig er der.

> Men hardisk er fra Julen.. så den kan vel heller ikke bare
> lige gå i stykker.. det er en 60 Gb...

Sagtens, men igen det er billigere end..... Tjek temperaturen
og tjek disken med diagnosticeringsprogrammet fra
producentens hjemmeside.

Har du opdateret driverne på bundkortet som jeg tidligere
har linket til?
http://www.shuttle.com/new/support/download/dwn2.asp?model=MS21

- Du bliver altså nødt til at gøre noget for at finde fejlen,
jeg kan ikke finde den herfra!

Har du prøvet at tage det ekstra lydkort ud?

Hvad med en generel oprydning i maskinen?

Start med at tjek for virus evt. på
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp
eller installer AVG gratis:
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php
(husk at opdatere AVG inden kørsel)

Derefter skal evt. spyware fjernes med
http://lavasoft.element5.com/software/adaware/
og
http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download
(begge programmer skal køres og husk at opdater dem
inden kørsel!!!)

Til sidst kan man rydde op i reg.databasen med RegCleaner:
http://www.sofotex.com/download/software/4965.html
og lave en defragmentering.

Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere, før alle ting er afprøvet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-08-03 10:59

Morten Holm wrote:
> Den skriver at Harddisken er 107 grader...
> Kan det virkelig passe?

Det tror jeg ikke, harddisk skal arbejde under 60grader
celsius. Prøv at sæt en blæser til at blæse direkte på
den og aflæs så temperaturen efter et stykke tid.

> Har taget det ekstra lydkort ud.. der er fejlen ikke...

Okay.

> Tjecker lige det andet.. .

Fint.

--