Nyt USB kabel 10 meter..
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-07-03 11:49

Hej!

Da mit gamle digicam efterhånden ikke virker så godt med batterier og til at
tage billeder, vil jeg degradere det til webcam. Men det medfølgende kable
på 1½ meter er ikke helt langt nok.
Fint nok, jeg cykler ned i SHG.dk og køber mig sådan et:
http://shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=800247&kat=
Det virker også... Men når man forbinder cam'et med computeren, så kommer
der bare det lille ikon i hjørnet som siger at man skal fjerne enheden. Hvis
jeg klikker på egenskaber kan jeg se at den har fundet et USB device ?
Det har jeg så siddet og kæmpet med at få driveren til at virke med, men det
er ikke lykkes.
Hvis jeg derimod smider cam'et over på det korte kabel, virker det med det
samme !
Jeg har prøvet at bytte porte som de to kabler sidder i, for at se om det
skulle være problemet. Men det hjalp heller ikke !
Kan det var pga at kablet er så langt, at signalet fra cam'et ikke kan "nå"
ned til computeren ?
Det skal lige siges at cam'et fint tænder og opdager det er tilsluttet
USB -får blandt andet strøm gennem den..

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Leony

Dato : 29-07-03 13:13

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et USB device ?
> Hvis jeg derimod smider cam'et over på det korte kabel, virker det

USB standarden siger max 5 meter på et kabel.
Måske er dit signal for svagt med 10 meter kablet (det afhænger vist
lidt af enheden, hvor mange meter kabel der kan trækkes).

Et kabel med forstærker (repeater) kunne måske være en mulighed:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=157720222&n=496908102&pn=559666851
Kan sikkert købes andre steder også.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-07-03 13:54

In news:OwtVa.41082$Kb2.1748008@news010.worldonline.dk ,
Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> typed:

> USB standarden siger max 5 meter på et kabel.
> Måske er dit signal for svagt med 10 meter kablet (det afhænger vist
> lidt af enheden, hvor mange meter kabel der kan trækkes).

Lidt underligt at de så kalder det et USB 2.0, for den hastighed kan det da
så aldrig kommet op på -hvis man fik det til at virke ?

> Et kabel med forstærker (repeater) kunne måske være en mulighed:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=157720222&n=496908102&pn=559666851
> Kan sikkert købes andre steder også.

Nu har jeg jo allerede 10 meter kabel.. Så hvis man bare kunne finde dimsen
der forstærkede uden de 5 meter, ville det være fint nok

Fra : Leony

Dato : 29-07-03 20:43

> Lidt underligt at de så kalder det et USB 2.0, for den hastighed kan
> det da så aldrig kommet op på -hvis man fik det til at virke ?

Ikke forstået.
Bruger dit kamera USB 2.0, hvis ikke har du prøvet med usb 1.1 kabel.

> Nu har jeg jo allerede 10 meter kabel.. Så hvis man bare kunne finde
> dimsen der forstærkede uden de 5 meter, ville det være fint nok

Jeg ved ikke, hvor man kan købe en repeater uden en stump kabel.

USBIT.dk har et aktivt kabel på 10 meter (forstærker indbygget) til 380
kr:
http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=5957&vare_id=242664

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-07-03 13:34

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> [...]
> på 1½ meter er ikke helt langt nok.
> Fint nok, jeg cykler ned i SHG.dk og køber mig sådan et:

Max-længden for USB-kabler er 5 meter.
Ovenstående kabel burde ikke eksistere, eller der burde i det mindste
stå en advarsel på sådan et kabel; at det overskrider specifikationerne
for USB (og virker derfor ikke nødvendigvis).

> [...]
> Det skal lige siges at cam'et fint tænder og opdager det er tilsluttet
> USB -får blandt andet strøm gennem den..

Så får det muligvis (heller) ikke nok spænding - spændingsfaldet over 10
meter kabel kan godt være for stort.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-07-03 13:57

In news:3f26693a$0$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk ,
Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> typed:

> Så får det muligvis (heller) ikke nok spænding - spændingsfaldet over
> 10 meter kabel kan godt være for stort.

Men cam'et virker jo netop fint ?! Det kan tage billeder og lign selv når
der er tilsluttet det lange kabel.
Skal lige siges at det er et Agfa Cl 20, hvis det havde nogen betydning..

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-07-03 14:57

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> In news:3f26693a$0$48910$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk ,
> Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> typed:

> Men cam'et virker jo netop fint ?! Det kan tage billeder og lign selv når
> der er tilsluttet det lange kabel.

Ok, det skrev du jo ikke.

Så er det nok bare længden som er problemet.
Kan du smide det over i en USB1.1-port? (den som vistnok kaldes
Fullspeed-USB nu), eller er 12 Mbit/s for langsomt?

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 29-07-03 19:56

In news:3f267ca2$0$48898$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk ,
Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> typed:
> Så er det nok bare længden som er problemet.
> Kan du smide det over i en USB1.1-port? (den som vistnok kaldes
> Fullspeed-USB nu), eller er 12 Mbit/s for langsomt?

Nå jeg har åbenbart lært noget idag... Jeg troede at der kun var hastighed
forskel på 1.1 og 2, men shg.dk svarer igen:
"USB 1.1 kabellængden er max 6 meter, derfor vi sælger 5m forlængerkabler da
standartkabler mindst er 1m. USB2.0 herimod kan virke op til 10m, så jeg
gætter på at dit camera ikke kan køre USB2.0 og derfor kører 1.1."

Så er mit næste spørgsmål så... Cam'et er kun 1.1, ligeledes er min
computer -og jeg har heller ikke brug for mere.... Men, hvis jeg så køber et
usb 2.0 PCI kort, og smider i. Vil det så virke ? eller skal begge "ender af
kablet" understøtte 2.0 før det hjælper noget ?