/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Kan Raid bruge til det?
Fra : Søren Blom


Dato : 27-07-03 17:57

Da jeg har brug for at laver skiver der kan tage mere end 700 MB overvejer
jeg en DVD brænder, men inden at jeg kaster mig ud i et køb, har jeg nogen
spørgsmål som jeg håber at finde svar på her.
Lige nu sidder der to fysiske HD i maskine, plus et DVD drev og cd-brænder.
Grunde jeg ikke kan svare på, så kan mit DVD drev ikke læse hjemme brændet
cd'er, det kan jeg kun fra
cd-brænderen, så af den grund er jeg ikke helt hug på at skifte den ud med
en DVD-brænder hvis jeg nu ikke kan læse de selv gjorte cdér.
Så spørgsmål, kan jeg købe et raid kort og så have DVD drev, cd-brænder,
DVD-brænder og
2 harddiske?
Har dog også overvejer "kun" at have CD-brænder og DVD-brænder i maskinen,
så skippe DVD drevet, da der ikke er behov for at kunne se DVD film på
computeren, men vel meget godt at have hvis man skal kopier en DVD, eller
kan man rippe sådan en ned på harddisk og brænde den derfra?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



 
 
Aksel Spandet (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Aksel Spandet


Dato : 27-07-03 23:45


"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse
news:3f240453$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Da jeg har brug for at laver skiver der kan tage mere end 700 MB overvejer
> jeg en DVD brænder, men inden at jeg kaster mig ud i et køb, har jeg nogen
> spørgsmål som jeg håber at finde svar på her.
> Lige nu sidder der to fysiske HD i maskine, plus et DVD drev og
cd-brænder.
> Grunde jeg ikke kan svare på, så kan mit DVD drev ikke læse hjemme brændet
> cd'er, det kan jeg kun fra
> cd-brænderen, så af den grund er jeg ikke helt hug på at skifte den ud med
> en DVD-brænder hvis jeg nu ikke kan læse de selv gjorte cdér.
> Så spørgsmål, kan jeg købe et raid kort og så have DVD drev, cd-brænder,
> DVD-brænder og
> 2 harddiske?
Tjaaa du skal nok ikke bruge et raid kort.... men nok bare et controller
kort der kan håndtere cd-rom drev m.m....
For du skal vel ikke have samle dine to hardiske til en eller have dem til
at kører striping eller sådan noget?

> Har dog også overvejer "kun" at have CD-brænder og DVD-brænder i maskinen,
> så skippe DVD drevet, da der ikke er behov for at kunne se DVD film på
> computeren, men vel meget godt at have hvis man skal kopier en DVD, eller
> kan man rippe sådan en ned på harddisk og brænde den derfra?
I princippet kan du sagtens bare fjerne dvd-drevet, ved dog ikke hvor god en
dvd-brænder er til at læse skiverne.... Men sikkert lige så hurdig som dit
almindelige drev.

Mvh
Aksel



Rune Friis Jørgensen (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Friis Jørgensen


Dato : 28-07-03 01:45

> Har dog også overvejer "kun" at have CD-brænder og DVD-brænder i maskinen,
> så skippe DVD drevet, da der ikke er behov for at kunne se DVD film på
> computeren.

Der er da ingen grund til at købe en ekstra controller!

Din DVD-Brænder vil være mindst ligeså god til at se film fra som dit
DVD-Drev.
En DVD-brænder er trods alt bare et DVD-drev der kan skrive...

Det kan jo også være at du er så heldig at din kommende DVD-brænder kan læse
dine gamle hjemmebrændte skiver.
(Så kan du beholde DVD og DVD-brænder)

Og så sparer du at købe en ekstra controller. Og det behøver ikke være en
Raid-controller, bare en almindelig ide-controller.
Men da du nu spørger om en Raid-controller kan bruges, så:

Ja, en Raid-controller kan bruges til at tilslutte yderligere enheder.

Rune



Lars Ladingkaer (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 28-07-03 12:04

"Rune Friis Jørgensen" skrev:
> Ja, en Raid-controller kan bruges til at tilslutte yderligere enheder.

Ja, men normalt kun harddiske.

Mvh, Lars



Rune Friis Jørgensen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Friis Jørgensen


Dato : 29-07-03 00:35

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse
news:3f250336$0$83051$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Rune Friis Jørgensen" skrev:
> > Ja, en Raid-controller kan bruges til at tilslutte yderligere enheder.
>
> Ja, men normalt kun harddiske.

Det er forkert at bruge ordet "kun" !

En Raid controller er grundlæggende en IDE-controller.
At den så _yderligere_ kan lave noget Raid, skal da på ingen måde betragtes
som en begrænsning.

Rune



Brille (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Brille


Dato : 29-07-03 05:18


"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
news:3f25b335$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er forkert at bruge ordet "kun" !

Hvorfor er det forkert?

> En Raid controller er grundlæggende en IDE-controller.

Det er en sandhed med modifikationer, IDE blev opfundet af Compaq i 1986 (og
kom på markedet i 90), mens den første RAID controller (prototype,med SCSI
interface) virkede i 89, og den første RAID controller til IDE (som faktisk
var en SCSI controller med "interface" til IDE) så dagens lys i 96.

Kilde:
http://www.cs.berkeley.edu/~pattrsn/Arch/prototypes2.html
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/Diagscript/PCTech/IDE/IDE.htm

> At den så _yderligere_ kan lave noget Raid, skal da på ingen måde
betragtes
> som en begrænsning.

Ikke destro mindre, kører ATAPI enheder sjældent særlig godt på en IDE RAID
controller.

MVH.

Brille



Lars Ladingkaer (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Lars Ladingkaer


Dato : 29-07-03 17:24

"Rune Friis Jørgensen" skrev:
> En Raid controller er grundlæggende en IDE-controller.

Ja, men den understøtter normalt ikke ATAPI enheder (CD-ROM, DVD og
ZIP-drev)

Mvh, Lars




Kim (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 31-07-03 06:27



Rune Friis Jørgensen wrote:


> En Raid controller er grundlæggende en IDE-controller.
> At den så _yderligere_ kan lave noget Raid, skal da på ingen måde betragtes
> som en begrænsning.
>


Så syntes jeg du skal komme en tur forbi mig og vise hvordan du vil
proppe et CD-drev på mit Promise SX-6000 raid controller.

Det får du ihvertfald temmeligtsvært ved da den ikke vil accepter ATAPI
enheder. Har prøvet med alt :)

/Kim


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste