Ekstern Lager medie
Fra : ms

Dato : 26-07-03 12:39

Jeg leder efter et alternativ til mine 1.44 MB disketter (jeg er ikke
interesseret i brænder). Jeg har hørt at man kan putte et memory card fra et
digital kamera i en speciel 3½ floppy disk converter, så man kan bruge det
som lager medie, men er der andre alternativer (gerne økonomiske!).

Johs

Fra : S-Gupta

Dato : 26-07-03 13:10

Afhængig af, hvad - og hvor meget - du vil lagre: en USB-harddisk.

v.h.

Fra : ms

Dato : 26-07-03 17:39

Kan man ikke få sådan nogle små handy ting til seriel porte (de ligner vist
en mp3 man) grunde er at ældre computere ikke har USB og dem vil jeg gerne
kunne hente data fra.

S-Gupta <ph@p.h> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f227053$0$13230$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-07-03 19:13

ms wrote:
> Kan man ikke få sådan nogle små handy ting til seriel porte (de ligner vist
> en mp3 man) grunde er at ældre computere ikke har USB og dem vil jeg gerne
> kunne hente data fra.

Det skal være en meget gammel(før Pentium) computer for at den ikke har
USB-porte.
Selv bundkort til Pentium 75(MHz) har jeg set med USB - selve porten(e)
skal sidde i et af de metalstykker til at skrue for hullerne i bagsiden
ind til PCI- og ISA-portene.
Det er ikke altid at der er sat sådan en port i, men USB-stikket er der,
det er bare om at finde porten og den rigtige ledning til den.

Fra : ms

Dato : 26-07-03 19:20

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f22c41b$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Det er ikke altid at der er sat sådan en port i, men USB-stikket er der,
> det er bare om at finde porten og den rigtige ledning til den.

Mit spørgsmål gik om der findes noget lagermedie som ikke kræver USB.

Johs

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-07-03 16:46

ms wrote:

> Mit spørgsmål gik om der findes noget lagermedie som ikke kræver USB.

Ok.
Jeg har købt en IDE-"Compact Flash"-reader/writer, den er ikke særlig
god til det med hotplugging.
(U)DMA er heller ikke supportet af den.
Kortet skal helst sidde i fra man starter til man slukker computeren.
Hvis det ikke er noget problem, så kan jeg godt give et link til den jeg
købte, men det er ikke en jeg normalt vil anbefale til andre.

Hvis det er, så køb istedet en FireWire/IEEE1394-"memory
card"-reader/writer.
Med "memory card" mener jeg den slags du helst vil bruge - der findes
dog også reader/writere som kan tage flere slags kort.
Det er muligt man skal kigge i udlandet efter sådan en, der er langt
mellem dem herhjemme.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-07-03 15:32

ms wrote:
> Kan man ikke få sådan nogle små handy ting til seriel porte
> (de ligner vist en mp3 man) grunde er at ældre computere
> ikke har USB og dem vil jeg gerne kunne hente data fra.

Har de netkort, så kan du slutte en bærbar til... Ellers
skal du næsten bygge en ekstra harddisk ind, jeg vil
dog mene en brænder er et lige så godt alternativ.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Brian Hansen

Dato : 26-07-03 22:57

> [...]
> digital kamera i en speciel 3½ floppy disk converter, så man kan bruge det
> som lager medie, men er der andre alternativer (gerne økonomiske!).

Jeg vil næsten sige nej.
Du kan godt få en kortlæser til parallelport, men det bliver med dårlig
understøttelse fra OS og kræver driver.

Det billigste er en USB-memory og evt. en USB-kontroler. (min. Win98se)

Den Floppy-ting du har hørt om er temlig dyr - 7-800,- mener jeg. Det var
vist Olympus der brugte det.
Du skal stadig have et flashkort ved siden af. Så inden du har set dig om
har du brugt over 1000,- på det.
Og den er også drivere.

Brian