USB 2 hastigheds forvirring.
Fra : Lars Dohn

Dato : 24-07-03 20:33

Hej Gruppe.

Ingen tvivl om, at usb 2 kører 480Mbit/sek.

Spørgsmål :
Hvis man kobler 10 enheder på sin usb 2 snor og 9 af disse enheder er idle,
vil den sidste så kunne få fuld kapacitet ?

Eller (rygte?) har usb kontrolleren allerede opdelt båndbredden således, at
den pågældende enhed max kan få 1/10 af fuld kapacitet ?

På forhånd tak
Lars Dohn.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 24-07-03 21:22

"Lars Dohn" skrev:

> Eller (rygte?) har usb kontrolleren allerede opdelt båndbredden
> således, at den pågældende enhed max kan få 1/10 af fuld
> kapacitet ?

Umiddelbart holder usb-controlleren godt styr på fordeling af båndbredde
enhederne imellem.

http://computer.howstuffworks.com/usb.htm

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : Kim Nielsen

Dato : 25-07-03 00:17

"Lars Dohn" <ldo@vok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
således, at
> den pågældende enhed max kan få 1/10 af fuld kapacitet ?

Det er der da en del tvivl om, se her:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4359

og uddybet her, hvor du også kan se de 2 officielle logoer :

http://www.usb.org/info/usb_nomenclature

- så der er åbenbart mindst 3 typer USB - 1.1 som alle kender og bruger
(fx. til en scanner eller keyboard), og de 2 andre, nemlig USB 2.0
"full-speed" og "high-speed" til video, harddiske mv.

Uden at have brugt længer tid på at læse diverse FAQ fx. hos
http://www.usb.org/info/usb_nomenclature
vil jeg mene at _dimser_ der er idle ikke laver / stjæler noget, således
at fuld båndbrede skulle være til rådighed hos den sidste enhed.

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : KT

Dato : 25-07-03 08:53

> - så der er åbenbart mindst 3 typer USB - 1.1 som alle kender og bruger
> (fx. til en scanner eller keyboard), og de 2 andre, nemlig USB 2.0
> "full-speed" og "high-speed" til video, harddiske mv.

Der er kun 2 typer usb:

fullspeed er 1.1
highspeed er 2.0

De har blot ændret navngivningen.

Mvh Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-03 19:43

In article <bfpcbe$2rc0$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Lars Dohn wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Ingen tvivl om, at usb 2 kører 480Mbit/sek.

Jo da. USB 2.0 kører 4, 12 og/eller 480Mbit/s.
USB 2.0 udstyr skal ikke nøødvendigvis kunne køre 480Mbit/s,
og der sælges flere USB 2.0 maskiner som kun kan køre 12Mbit/s.

480 Mbit/s hedder Hi-Speed USB 2.0. Uden Hi-speed er det 12Mbit.

> [...]
>
> Eller (rygte?) har usb kontrolleren allerede opdelt båndbredden således, at
> den pågældende enhed max kan få 1/10 af fuld kapacitet ?

Glem denne inferiøre teknologi. Brug firewire, her kan enheder allokere
fast båndbredde hvis de har behov, eller bruge af hvad der er tilbage.

Så din videooverførsel smadres ikke når du bruger din disk eksempelvis.

Jeg har heller ikke set USB support for TCP/IP endnu. Med Firewire
smider du bare et kabel mellem maskinerne hvis 100 Mbit ethernet er
for langsomt.

Fra : Lars

Dato : 27-07-03 14:10

<http://www.aten.com.tw/USB/USB_2/UN_201.html>

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Michael Thomsen

Dato : 07-08-03 08:58

Hvordan får jeg så mest ud af 4 eksterne harddiske på en bærbar med 2 stk
highspeed USB2.0?

Mvh Michael