HW til DOS maskine..?
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 23-07-03 13:26

Hey folkens,

Jeg vil bygge en DOS maskine, for at dyrke lidt nostalgi. Dvs. jeg har
allerede bygget en af oldgamle stumper, men den er noget sløv og ustabil..

Er DOS kræsen, mht. Ram, bundkort, cpu? For jeg har en 64Mb 168pins RAM
klods, og en PII-350MHz til at ligge. Kan jeg roligt bruge dette til at gå
ud fra, eller er der noget jeg burde vide?

Hvilke(t) bundkort kan anbefales til denne CPU og RAM? Hvilket grafikkort er
HURTIGT til DOS, uden at være alt for dyrt?

Maksinen skal KUN køre MS-DOS v6.22. Spil, demo'er og nogle programmer.
Primært spil.

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 23-07-03 16:42

"[ B@CHFiRE ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at gå
> ud fra, eller er der noget jeg burde vide?

6.22 kan svjh ikke adressere over 32MB ram, men tror ikke du får
problemer.
cpu'en er rigelig, eftersom 6.22 er fra før maskinerne passerede 200MHz.

Bundkort ville jeg kikke efter et Asus P2B eller et P2L97, har haft
begge og aldrig haft problemer.

Grafikkort, et pci kort med 8MB ram er rigeligt til de gamle spil, de
fleste er udviklet til kort med 1-2MB ram på.

Hygge
Søren

Fra : Peter Pan

Dato : 23-07-03 20:18

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> RAM
> 6.22 kan svjh ikke adressere over 32MB ram, men tror ikke du får
> problemer.

Dos kan adressere meget mere end 32 MB ram. Himem.sys (xms) kan lave op til
64 MB XMS ram. Hvis man derudover også kører emm386.exe, kan man derudover
få 32 (eller er det også 64?) EMS ram. Og dertil den første 1 MB. Så som
minimum kan der bruges 97 MB ram.

> Grafikkort, et pci kort med 8MB ram er rigeligt til de gamle spil, de
> fleste er udviklet til kort med 1-2MB ram på.

Alt er rigeligt til gamle DOS spil....Det vigtigste er nok at det er VESA
kompatibelt, da de fleste nyere DOS spil benytter denne standard.

Mvh
Anders

Fra : Anders pedersen

Dato : 23-07-03 23:20

Wed, 23 Jul 2003 21:17:58 +0200, Peter Pan <.@anders.dk> skrev:

> [...]
> derudover
> få 32 (eller er det også 64?) EMS ram. Og dertil den første 1 MB. Så som

Jeg har haft kørt dos 6.22 på en m,ed 192mb ram og den køre fint Det enes
der skal gøres er opdradere himem.sys hvis den skal gøre windiows.