Alfabetisering, MYSQL, PHP
Fra : Lars Neidhardt

Dato : 11-08-03 12:37

I en database med danske bynavne vil jeg gerne have mulighed for at
liste byerne alfabetisk.
Det giver lidt problemer når man har byerne med dobbelt A:

Korrekt listning:

Aabenraa
Åbyhøj
Aalborg
Århus

Dobbelt "a" skal altså alfabetiseres som et "å".

Er der nogen bud på hvordan det kan løses?

På forhånd tak.

Teknisk info: Windows 2000, PHP 4.1.1, Apache 1.3.23, MYSQL 3.23.47
Siderne hentes med php i en mysql database over web'en.

/Lars

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 11-08-03 14:22

On 11 Aug 2003 04:36:37 -0700, ln.press@cbs.dk (Lars Neidhardt) wrote:

> [...]
>
>Teknisk info: Windows 2000, PHP 4.1.1, Apache 1.3.23, MYSQL 3.23.47
>Siderne hentes med php i en mysql database over web'en.

Du kan prøve og se på Collate:
http://www.mysql.com/doc/en/Charset-collate.html
MVH Martin S