problemer med at skrive til en fil med ASP
Fra : Claus Eriksen

Dato : 10-08-03 21:52

Jeg har prøvet at lave en ASP-side hvor fra jeg gerne skulle
kunne skrive til en .txt fil med en tekstbox, min kode er:

<%
Dim fso, f, filespec
filespec = Server.Mappath("/webhotel/linksamling.txt")
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,8)
'Skriv tekst i en linie
f.Write Request.Form("tekstblok")
'Åben filen til læsning
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
Do While not f.AtEndOfStream
Response.Write f.ReadLine & "<br>"
Loop
f.close
%>

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig!!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 10-08-03 22:50

Claus Eriksen wrote:
> Jeg har prøvet at lave en ASP-side hvor fra jeg gerne skulle
> kunne skrive til en .txt fil med en tekstbox, min kode er:

<snip : koden>

> Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig!!!!

Jamen, det vil vi da gerne, men hvad er problemet?
<URL:http://asp-faq.dk/article/?id=41>

/Torben

Fra : Claus Eriksen

Dato : 15-08-03 13:15

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> <snip : koden>

> Jamen, det vil vi da gerne, men hvad er problemet?
> <URL:http://asp-faq.dk/article/?id=41>
>
> /Torben

Problemet er at der ikke kommer nogle tekstbox frem.
Mvh Claus

Fra : Torben Brandt

Dato : 16-08-03 16:17

Claus Eriksen wrote:

>>> Loop
>
> Problemet er at der ikke kommer nogle tekstbox frem.

Ovenstående kode åbner filen og tilføjer en linie fra
Request.Form("tekstblok"). Dernæst udskrives hele filen.
Problemer at bare at du ikke har bedt om en form... :)

Prøv at tilføje dette efter %>
<form action="FILENS NAVN.asp" method="post">
<input type="submit">
</form>
På denne måde kommer der til at stå noget i Request.Form("tekstblok")
efter du har submittet formularen.

mvh Torben

Fra : Claus Eriksen

Dato : 22-08-03 18:32

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

&gt; >>> Dim fso, f, filespec
&gt; >>> Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
&gt; >>> filespec = Server.Mappath("/webhotel/linksamling.txt")
&gt; >>> Set f = fso.OpenTextFile(filespec,8)
&gt; >>> 'Skriv tekst i en linie
&gt; >>> f.Write Request.Form("tekstblok")
&gt; >>> 'Åben filen til læsning
&gt; >>> Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
&gt; >>> Do While not f.AtEndOfStream
&gt; >>> Response.Write f.ReadLine & "<br>"
&gt; >>> Loop
&gt; >>> f.close
&gt; >>> %>

> [...]
> <input type="submit">
> </form>
> På denne måde kommer der til at stå noget i Request.Form("tekstblok")

Tak for hjælpen, men det virker ikke helt, Jeg får en tekstbox og en
submit knap fra men teksten som jeg sender bliver ikke gemt i mit .txt
doc

Mvh Claus

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-08-03 09:32

Claus Eriksen wrote:
> Tak for hjælpen, men det virker ikke helt, Jeg får en tekstbox og en
> submit knap fra men teksten som jeg sender bliver ikke gemt i mit .txt
> doc

Prøv at sende den kode du bruger, samt fejlmeldinger, hvis der kommer nogle.

/Torben

Fra : Claus Eriksen

Dato : 24-08-03 16:42

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Prøv at sende den kode du bruger, samt fejlmeldinger, hvis der kommer nogle.
>
> /Torben

Her er koden jeg bruger til at skrive til text-filen.

<head>
   <title>skriv til linksamling</title>
</head>

<%
[...]

<form action="læs.asp" method="post">
<input type="submit" Value="Til skriv">
</form>

Jeg får ikke nogle fejlmeldinger.

Mvh. Claus

Fra : terje

Dato : 24-08-03 17:11

"Claus Eriksen" <claus@resources.dk> wrote in message

| Jeg får ikke nogle fejlmeldinger.

Har du prøvd Response.Write filespec for å bekrefte at denne filbanen
virkelig er det du tror det er?
terje

Fra : Claus Eriksen

Dato : 24-08-03 17:42

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Jeg får ikke nogle fejlmeldinger.
>

> Har du prøvd Response.Write filespec for å bekrefte at denne filbanen

Det har jeg lige prøvet, og det er som det skal være.

Mvh. Claus

Fra : terje

Dato : 24-08-03 18:12

| Det har jeg lige prøvet, og det er som det skal være.
|
| Mvh. Claus

Din kode virker fint hos meg så lenge filbanen er korrekt.
Du sier at du ikke får noen feilmeldinger. Kan du se teksareaet som du skal
skrive i?
terje

Fra : Torben Brandt

Dato : 24-08-03 18:28

Claus Eriksen wrote:
> [...]
> Dim fso, f, filespec
> Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
> filespec = Server.Mappath("/webhotel/linksamling.txt")

Hmmm, hvad kalder du filen - altså hvad er filnavnet på ovenstående asp-fil?

For at det skal virke, så skal den først kaldes én gang, det gør at
formularen vises, så skal formularen pege på filen igen, hvorefter der
rent faktisk gemmes noget i txt-filen.
Altså virker det kun hvis ovenståenden gemmes med filnavnet læs.asp (pas
i øvrigt på æøå i filnavne) og filen kaldes to gange.

/Torben

Fra : Claus Eriksen

Dato : 25-08-03 00:10

> [...]
&gt; > Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
&gt; > Do While not f.AtEndOfStream
&gt; > Response.Write f.ReadLine & "<br>"
&gt; > f.Close
&gt; > %>

> [...]
> Altså virker det kun hvis ovenståenden gemmes med filnavnet læs.asp (pas
> i øvrigt på æøå i filnavne) og filen kaldes to gange.

Filen der skal skrive til text filen hedder: tilskriv.asp "koden op over"
og filen jeg læser med hedder: læs.asp og text filen hedder:linksamling.txt

Mvh. Claus

Fra : Claus Eriksen

Dato : 25-08-03 00:30

Claus Eriksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
&gt; &gt; > Dim fso, f, filespec
&gt; &gt; > Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
&gt; &gt; > filespec = Server.Mappath("/webhotel/linksamling.txt")
&gt; &gt; > Set f = fso.OpenTextFile(filespec,8)
&gt; &gt; > f.Write Request.Form("tekstblok")
&gt; &gt; >
&gt; &gt; > Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
&gt; &gt; > Do While not f.AtEndOfStream
&gt; &gt; > Response.Write f.ReadLine & "<br>"
&gt; &gt; > lOOP
&gt; &gt; >
&gt; &gt; > f.Close
&gt; &gt; > %>

> Filen der skal skrive til text filen hedder: tilskriv.asp "koden op over"
> og filen jeg læser med hedder: læs.asp og text filen hedder:linksamling.txt
>
> Mvh. Claus

Jeg har lige fundet mit problem, det var filen som jeg kaldte i bunden af koden,
den skulle hedde tilskriv.asp i steden for læs.asp.

men mange tak for hjælpen.

Mvh. Claus

Fra : Claus Eriksen

Dato : 25-08-03 00:31