Erstatning for Shuttle AV42 board?
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 10-08-03 20:29

Hej.

Jeg er ved at hjælpe en kammerat der har en pc med et Shuttle AV42
motherboard, der har været udsat for tordenvejr.

Det er mærkeligt nok kun motherboardet der er dødt, så for at undgå de
helt store geninstallationsproblemer (windows XP), ville jeg gerne smide
et nyt board af samme type i maskinen.

Dog synes der at være problemer med at opdrive dette board, selv om
maskinen ikke er ret gammel.

Det er et socket 478 board med VIA P4X333 og VT8235 chipset, AC97
lydchip, ingen LAN eller grafikkort onboard, så en erstatning af andet
fabrikat kan også komme på tale.

Hvad vil I anbefale.

Iøvrigt...
Jeg har fulgt gruppen i et par måneder, da jeg skulle bygge mig en ny
maskine, da den (meget) gamle PII 333MHz efterhånden var blevet for
sløv.

Ud af det jeg læste i gruppen, blev det en P4P800 baseret maskine med
2,6GHz processor, Zalman køler og alt hvad jeg ellers havde lært af at
læse med.

Takker og bukker

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Allan / Kolding

Dato : 10-08-03 21:44

1) Bare find / køb et andet bundkort og lav en Windows rep.
med det samme. Så kører det, og alt det gamle er gemt /
ikke slettet.

2) Hvad vil du med Zalmann køleren ?
Intel laver udemærkede kølere og så dækker
deres garanti kun med deres køler.
Hvis det er fordi de larmer ! Så sæt hastigheden ned på fanen.
Det kan du på Asus P4P800.
Når du kommer fra en 333 mhz maskine tror jeg ikke det skulle
være nødvendig at overclocke, så den medfølgende køler er ok.
Jeg har sat min 3,0/ fsb 800 ned på 1950 omdr. og cpu tempraturen er
34 grader i et Asus P4P800 kort.

Men ellers får bundkortet de bedste anbefaldinger fra min side.
Det er det bedste jeg nogensinde har haft, til mit behov.

MVH Allan / Kolding

KLIP

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-08-03 18:51

On Sun, 10 Aug 2003 22:44:01 +0200, Allan / Kolding wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<3f36ae90$0$19354$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

>1) Bare find / køb et andet bundkort og lav en Windows rep.
> med det samme. Så kører det, og alt det gamle er gemt /
> ikke slettet.

Takker, jeg finder et eller andet rimelig fornuftigt til ham.

>2) Hvad vil du med Zalmann køleren ?

[...]

Den er en af dem der er anbefalet her i gruppen.

> Jeg har sat min 3,0/ fsb 800 ned på 1950 omdr. og cpu tempraturen er
> 34 grader i et Asus P4P800 kort.

Jeg holder samme temepatur, så den store køler var måske ikke nødvendig,
men så kan jeg da glæde mig over at den er nærmest lydløs, da jeg også
har reduceret hastigheden på den.

>Men ellers får bundkortet de bedste anbefaldinger fra min side.
>Det er det bedste jeg nogensinde har haft, til mit behov.

Jeg er også godt tilfreds.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-03 10:34

Svend Erik Jensen wrote:

> [...]
> Det er et socket 478 board med VIA P4X333 og VT8235 chipset, AC97
> lydchip, ingen LAN eller grafikkort onboard,

P4X333 er et af de chipsets som VIA lavede uden licens fra Intel.
De blev dømt til ikke at måtte lave dem mere, men der blev indgået en
aftale om at de havde 1 år (eller var det 1½) til at stoppe med at
producere chipsets til Intel-processorer.
Det er nok derfor de er ved at være sjældne.

> så en erstatning af andet fabrikat kan også komme på tale.

Du vil nok desværre opdage at der skal en reinstallation for at det hele
kører på skinner igen.
Der er noget med at man kan lave en "repair"-installation, men det ved
de i dk.edb.system.ms-windows

> Hvad vil I anbefale.

Hvis der bare skal smides et bundkort i for at den kører videre, så er
et med SiS 645DX-chipset fint til formålet, og billigt.

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 13-08-03 20:58

On Wed, 13 Aug 2003 11:34:16 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote in
dk.edb.hardware.bundkort
<3f3a052d$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Svend Erik Jensen wrote:

[...]

>P4X333 er et af de chipsets som VIA lavede uden licens fra Intel.
>De blev dømt til ikke at måtte lave dem mere, men der blev indgået en

Ok, så blev jeg så klog.

>Du vil nok desværre opdage at der skal en reinstallation for at det hele
>kører på skinner igen.

Det tror jeg også. Jeg har nu liv i byret med et nyt board. Kammeraten
besluttede at nu chancen var der, kunne vi finde et lidt bedre board, og
det blev et Asus P4S533-E.

Der er tilsyneladende også sket noget med XP installationen, den fejler
under boot med at den ikke kan finde NTLDR, så i med skiven.

Men vi er ved at være kørende igen.