Hvordan får man brugerens IP?
Fra : Jens Haugbølle

Dato : 10-08-03 19:40

(Jeg er rimelig ny til ASP scripting)

Jeg er igang med at lave en meningsmåling på min hjemmeside, og
jeg vil ikke have at det skal være muligt for folk at stemme
igen, derfor vil jeg ikke bruge cookies.

Så jeg kom til den konklusion, at det bedste ville være at gemme
brugerens IP i en datebase og på den måde sikre, de ikke kan
stemme to gange.

Hvordan får man brugerens IP?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 10-08-03 19:45

> Hvordan får man brugerens IP?

Tja, det kan du gøre hvis du bruger en servervariabel:

<% = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") %>

- Esben

Fra : Torben Brandt

Dato : 10-08-03 19:48

Jens Haugbølle wrote:
> [...]
>
> Så jeg kom til den konklusion, at det bedste ville være at gemme
> brugerens IP i en datebase og på den måde sikre, de ikke kan

ip = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

Bemærk dog at modem-brugere får ny ip, hver gang de logger på, og så kan
stemme flere gange, eller ikke kan stemme overhovedet fordi ip'en er brugt.

/Torben

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-08-03 19:55

Torben Brandt wrote :

> ip = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
>
> Bemærk dog at modem-brugere får ny ip, hver gang de logger på, og så
> kan stemme flere gange, eller ikke kan stemme overhovedet fordi ip'en
> er brugt.

Man skal også være klar over at man ved blot at bruge et IP-nummer
potentielt lukker af for store dele af fx TDCs kunder - blot fordi én af
dem har stemt. Mange af TDCs brugere tilgår internettet via den samme
proxy og det er dén man henter IP-nummeret på. Jeg selv tilgår
internettet via en proxy, og vi er omkring 2000 brugere på netværket -
alle bruger den samme proxy og bliver dermed identificeret som værende
bag samme IP.

I mine øjne er den bedste måde at sikre sig imod snyd at anvende en
kombination af cookies samt IP-blacklists, hvor en IP er blacklistet -
men udløber efter fx en halv times tid. Er det meget vigtige afsteminger
kan man kræve at man fx logger ind.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Morten Dall

Dato : 10-08-03 20:07

"Torben Brandt" <name@domain.invalid> skrev i en meddelelse

> Bemærk dog at modem-brugere får ny ip, hver gang de logger på, og så kan
> stemme flere gange, eller ikke kan stemme overhovedet fordi ip'en er
brugt.

husk også lige at folk der sidder på et loakal net, bag en firewall ikke kan
stemme, den Ip du ser er den IP som firewallen har, så altså hvis en fra
midt firma stemmer, kan vi andre ca 2500,- edb medarbejdere ikke stemme, det
er da ikke smart syntes du ?

mvh Morten Dall

Fra : Thomas Voller

Dato : 10-08-03 19:48

"Jens Haugbølle" <jens_ht@ofir.dk> skrev
> Hvordan får man brugerens IP?

På denne måde:

<%
Dim strUserIP
strUserIP = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
'strUserIP indholder nu brugerens IP-nummer.
%>

Mvh. Voller
voller@nospam.voller.dk
http://voller.dk/