Hvordan man gør sit barn til en tyran
Fra : Peter Andersen

Dato : 09-08-03 23:03

"Børn regerer med hele familien", siger det polske ugetidsskrift
'Wprost'. "Det er hovedsagelig børnene der får dyrt tøj, kosmetik og
det sidste nye. En familie med lav eller mellemstor indkomst bruger 80
procent af husholdningsbudgettet på teenagere."

I en kommentar til de undersøgelser som Malgorzata Rymkiewicz ved
Warszawas forældreuniversitet har foretaget, fremhæver artiklen
symptomerne på en tyrannisk opførsel hos børn. I stedet for at være
taknemmelige over for deres forældre, vil børnene for eksempel "kræve
mere og mere, være utilfredse med det de får, og undlade at tage
hensyn til andre."

Malgorzata Rymkiewicz siger: "Man begår en kæmpestor fejl i
børneopdragelsen når man lader selv små børn gøre alt de har lyst
til."

Den polske psykologiforening er enig heri og siger: "Om en teenager
vil acceptere de grænser man sætter for ham, afhænger af om der blev
sat grænser for ham da han var mellem et og fire år…. Vi gør ganske
enkelt teenagerne til tyranner hvis vi giver efter hver gang de
protesterer eller bliver aggressive."

Fra : nicolehh

Dato : 09-08-03 23:14

"Peter Andersen" skrev d. 09-08-03 23:03 dette indlæg :
> [...]
> sat grænser for ham da han var mellem et og fire år…. Vi gør ganske
> enkelt teenagerne til tyranner hvis vi giver efter hver gang de

Tja...
Det kan der såmen være noget om...
Hvordan kan vi som forældre forlange at børn/unge kan skelne, hvis vi
ikke selv har lært dem det vi forventer de kan som børn/unge?!!?
Der er kun 2 til at lære børn hvad der er rigtig og forkert/god-dårlig
opførsel og det er forældrene...

http://www.kandu.dk/

Fra : MissMus

Dato : 10-08-03 11:47

Hej!!!

Det lyder sg* logisk nok, men jeg vil tilføje at, det rent faktisk starter
inden de bliver teenagere, for der er godt nok flere og flere "små" børn
som bliver/er ulidelige og temmelige uopdravne - Jeg mener helt bestemt at
det er forældrenes skyld, fordi de er for "svage" og bukker under for deres
barn/børns krav (MER VIL HA MER) bl.a., samt i sidste ende tiden vores børn
opvokser i, man skal være med på moden, man skal se perfekt ud, man skal
kunne det hele - Jeg syntes det er så synd for vores børn, at de gode gamle
familieværdier langsomt forsvinder til fordel for karriere og
perfektionisme!!!

MissMus!!!
Mor til to.

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 10-08-03 16:43

> [...]
gamle
> familieværdier langsomt forsvinder til fordel for karriere og

Ja, tiden vi er i, giver meget lidt plads til egentlig at lære sine børn og
deres behov/opførsel at kende.

Jeg tror meget få forældre i dag har overskud i hverdagen til at sætte sig
ned og studere børnenes reaktionsmønster.

Jeg tror nemlig også at de børn som man katagoriserer som uopdragne og
ulidelige, er ofre for forældrenes manglende handlekraft. Jeg tror dog ikke
det er et spørgsmål om manglende opdragelse/grænser, men mere om, at meget
få forældre egentlig ved hvad der ligger bag deres barns reaktioner - at
forældre generelt kender deres børn dårligt.

Det er hovedkilden til dårlig opdragelse, ikke at have fuld indsigt i sit
barns tanke/reaktionsmønster. Kun gennem kommunikation (ja, også med en
1-årig uden sprog!), kan man opdrage/danne børn. Det handler jo ikke kun om
diktatorisk opdragelse, men at sætte sig ind i børnene og lære dem at
udtrykke sig på en mere kommunikativ og givende måde.

Hvis barnet ikke føler sig forstået som den det er, giver dette anledning
til et hav af frustrationer, som så kommer til udtryk i "negativ adfærd".

Jeg tror på at hvis man minimerer de negative og meningsløse frustrationer
(ja, for frustrationer kan også være positive og lærerige), opnår man et
barn som bedre kan udtrykke sig, og derfor har overskud til at "opføre sig
ordentligt".

Anja
Mor til 2

Fra : Peter H.

Dato : 13-08-03 07:15

Kunne man forestille sig, at børn er en spejling af forældrenes adfærd?

MVH

Peter H
"Altid forvirret. Altid spørgende."

Fra : MissMus

Dato : 13-08-03 08:46

Hej!!!

Ja, det kunne man måske godt. Men jeg har en kusine der blev opdraget efter
de gamle traditioner, og hendes førstefødte der er voksen nu er også
opdraget godt nok. De yngre børn er faktisk ikke til at holde ud, der
mangler der virkelig et eller andet, som må være gået tabt efter hun fik den
første!!!

MissMus!!!

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 13-08-03 12:24

-- "MissMus" <dontsay@word.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdraget godt nok. De yngre børn er faktisk ikke til at holde ud, der
> mangler der virkelig et eller andet, som må være gået tabt efter hun fik

Ja, det der er gået tabt er da helt klart den "traditionelle" levevis, som
giver umulige chancer for at opføre sig som de voksne gjorde da de var børn
(er det ikke det man betragter som god opførsel? - Normerne fra ens egen
barndom?).

Men vi er nu engang i et forholdsvis normløst samfund, hvor børn betragtes
som kompetente til selv at udvikle sig med input fra omverdenen. Der er for
mange frie valg i børnehave og skole...Mangel på dagligdags struktur.

Dette kan opleves tydeligt, som jeg oplevede det ved børnehaveskift.

Fra at komme fra en børnehave uden fast dagligdagsstruktur (selvfølgelig var
der struktur, men der var mange valgmuligheder for det enkelte barn), til en
børnehave hvor alle gør det samme på én gang, kan man virkelig mærke
forskellen på samfundets norm-udvikling!

Anja

www.anjarosgaard.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-08-03 16:10

"MissMus" <dontsay@word.dk> wrote in message news:<y1m_a.22$Sk5.3@news.get2net.dk>...
> [...]
> mangler der virkelig et eller andet, som må være gået tabt efter hun fik den

Hvorfor er det altid børnene der skal forandres og ikke os voksne?

Børn er som der er blevet sagt før, nogle der afspejler den voksnes
verden.

Måske var det en idé at se på vores, de voksnes, verden og se om den
er god nok at leve i og efter. Er den ikke det, så er det vel på tide
at få ændret forholdene i vores verden og ikke opdragelsen af børnene.

En af de værste udtryk jeg kender er:

»Du skal ære din far og din mor.«

Hvor skulle barnet vide, hvad det vil sige at ære, dersom forældrene
ikke ære deres børn.

Den dag forældre kan og vil ære deres børn, uden at stille krav til
dem, da vil børnene, uden tvang og krav, automatisk komme til at ære
deres forældre, netop fordi forældrene viste deres børn, hvad det vil
sige at give ære og blive æret.

I dag giver omgivelserne desværre ikke forældrene nogen særlig
mulighed for at gøre det, for forældrene skal give andre ting i
samfundet* den ære de egentlig skulle give deres børn, derfor bliver
børnene forsømt i at lære at give og få ære og dermed lære at kunne
give og få en levende, livgivende og livsbekræftende respekt.

*Arbejdsgiver, Gud, Staten, Regeringen, myndighederne og mange andre
intetsigende objekter.

Jeg synes der skal forandring til, men jeg tror ikke den kommer
frivillig. Jeg tror heller ikke at vi vil komme til at lære at give
vore efterkommere ære og respekt, for det er vi voksne alt for
selvcentrerede til at ville give afkald på.

I stedet kan jeg fornemme, at ungdommen er ved at bryde igennem de
gamle systemers ærekære handlinger for magtpersoner og opdager at de
selv er værd at ære også selv om deres forfædre sked på dem, ved at
bruge løs af Jordens resurser og ødelægge den på det groveste.

Ungdommen vil vende sig imod de gamle, dersom de gamle ikke vil
erkende deres liv er omme, men alt for mange gamle holder fast i deres
liv og gør sig dermed til møllesten om deres egne efterkommeres hals,
hvorved de endnu engang vil gøre deres efterkommere til ofre, udover
det de allerede er gjort til ofre for, af de gamles ødelæggelser.

Vi voksne må ændre os, vi skal ikke ændre børnene, de er vort
spejlbillede. At smadre spejlet fordi det viser noget vi ikke bryder
os om, ændre ikke på det vi gør og handler.

Gå hen og giv børnene ære og respekt, ikke for det de gør, men for det
de er. Ærer og respekterer du det børnene gør, da ære og respekterer
du blot det du selv gør og hvad er det værd, når du netop ikke giver
ære og respekt.

Ær og respekter dine børn og de vil ære og respektere dig.

Vil du forandre verden, begynd med dig selv.

Lars Kristensen

Fra : Anja Rosgaard Lyngga~

Dato : 13-08-03 19:32

Så sandt.

--
www.anjarosgaard.dk

Fra : vadmand

Dato : 13-08-03 21:39

"Anja Rosgaard Lynggaard" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så sandt.

Og totalt blottet for praktiske anvisninger - med andre ord: øregejl.

Per v.

Fra : Insideout

Dato : 13-08-03 22:20

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Og totalt blottet for praktiske anvisninger - med andre ord: øregejl.

Samt forkert citatteknik og 85 linjer unødvendig gengivelse at tekst, jeg
giver op og smutter over i dk.snak.vittigheder og læser nogle blondine
vitser.

Mvh
Henrik

Fra : Xi

Dato : 14-08-03 15:24

Vi forandrer ikke børnene - vi skaber dem. Derfor skal de naturligvis rette
sig efter os og ikke omvendt.

Man kan ikke leve i et samfund uden at stille krav til hinanden og begrænse
hinandens frihed. Det skal børnene lære, og det er forældrenes opgave at
sætte grænser for børnenes adfærd. Børnene ved jo ikke selv, hvad der
virker, og hvad der ikke gør.

Man skal selvfølgelig respektere børnenes valg i højere og højere grad,
efterhånden som de vokser op og tilpasser sig de basale normer. Men det må
nødvendigvis starte med en hård styring fra forældrenes side, når børnene er
små.

Er vores verden god nok at leve i? Selvfølgelig er den det. Menneskeheden
klarer sig jo fint som helhed. Ved at udnytte vores dyrtkøbte erfaringer kan
vi måske gøre verden bedre. Men at overlade vores børn til selv at famle sig
vej ind i vores verden og genopfinde samarbejdet og begrænsningens kunst,
vil næppe forbedre situationen for menneskeheden. Tror du, der kommer færre
destruktive magthavere ud af det? Næppe. Al den velfærd og samfundserfaring,
som er opbygget igennem årtusinder, vil gå tabt, og de nye "frie"
generationer kan så starte forfra og slå hinanden i hovedet med køller.

Fra : Louise KL

Dato : 16-08-03 23:46

> [...]
> som bliver/er ulidelige og temmelige uopdravne - Jeg mener helt bestemt at
> det er forældrenes skyld, fordi de er for "svage" og bukker under for

Det er jeg enig i... men det går over. Det er ikke bare noget jeg siger. Det
går virkelig over. Når man bliver ældre går nogle ting bare op for en. Det
går op for en at der er ting der er mere vigtige en mer vil ha mer. Hvor ved
jeg det fra? Jeg står sørme selv midt i det Jeg kender ikke nogen i min
årgang (1987) der ikke har opfanget dette endnu.

> bl.a., samt i sidste ende tiden vores børn
> opvokser i, man skal være med på moden, man skal se perfekt ud, man skal
> kunne det hele -

Og sådan har det altid været.

> Jeg syntes det er så synd for vores børn, at de gode gamle
> familieværdier langsomt forsvinder til fordel for karriere og
> perfektionisme!!!

Hmmmm, så vidt jeg ved er det ikke blevet værre end det var i de gode gamle
dage.

Fra : MissMus

Dato : 17-08-03 08:30

Hej Louise!!!

> [...]
ved jeg det fra? Jeg står sørme selv midt i det Jeg kender ikke nogen i
min årgang (1987) der ikke har opfanget dette endnu.

Jeg har selv været teenager engang, og har oplevet mange sidenhen, som
simpelthen tror at verden er deres, men er da glad for at du er ved at blive
voksen.

> Og sådan har det altid været.

Nej, sådan har det ikke altid været, ta' f.eks. dine bedsteforældres (måske
dine oldeforældres) tid, der var der ikke den samme konkurrence, det samme
"fnidder-fnadder", den manglende respekt osv.

MissMus!!!
Mor til to.

Fra : Louise KL

Dato : 17-08-03 13:28

> [...]
> min årgang (1987) der ikke har opfanget dette endnu.
> >

> Jeg har selv været teenager engang, og har oplevet mange sidenhen, som

Hmmm, okay, men de vokser jo stadig fra det. Ligeså vel som du har vokset
fra det.

> men er da glad for at du er ved at blive
> voksen.

Det er jeg ikke ;-P

> [...]
> dine oldeforældres) tid, der var der ikke den samme konkurrence, det samme
> "fnidder-fnadder", den manglende respekt osv.

Okay, det med den manglende respekt kan der være noget om. Der var vel
engang hvor børnene nærmest frygtede deres forældre. Men jeg tror ikke på at
der har været mindre konkurrence eller mindre fnidder fnadder. Det er
naturligt børn i mellem at gøre den slags. Dengang var det vel bare den
grimme flæse kjole de snakkede om i stedet for de grimme cowboy bukser. Der
er også autentiske bøger, der tydeligt viser dette. F.eks. Barndommens gade.

Med venlig hilsen fra Louise

Fra : Xi

Dato : 17-08-03 14:42

"Louise KL" <louisemailFJERNDETTE@esenet.dk> wrote in message

> "MissMus" <dontsay@word.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor

> Hmmm, okay, men de vokser jo stadig fra det. Ligeså vel som du har vokset
> fra det.

Jeg kender én, som er blevet forkælet hele sit liv og derfor stadig ejer
verden som 40-årig. Det er dog forhåbentlig en undtagelse.

> [...]
Der
> er også autentiske bøger, der tydeligt viser dette. F.eks. Barndommens

Jeg har set citater fra førkrigstidens Danmark og sågar fra det gamle Rom,
hvor de ældre klagede over den unge generations respektløshed.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-08-03 16:53

Xi xi@nospam.dk skrev dette:

> Jeg kender én, som er blevet forkælet hele sit liv og derfor stadig
> ejer verden som 40-årig. Det er dog forhåbentlig en undtagelse.

Men helt ærligt - hvad vedkommer alt dette i grunden
dk.helbred.misbrug?

xpost til dk.helbred.misbrug og dk.general fjernet - og husk det
venligst i resten af tråden også

A/B Ulrikkenborg - http://ulrikkenborg.dk
Andreas Falck
formand

Fra : arc@na

Dato : 18-08-03 01:49

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in news:kxN%a.51456
$Kb2.2321777@news010.worldonline.dk:

Æh - hvorfor henviser du til adressen A/B Ulrikkenborg -
http://ulrikkenborg.dk i din .sig, når der alligevel kræves password for at
komme ind på siden?

Er der noget formål med det? Mangler I indflyttere, eller???

arc@na

Fra : Nette

Dato : 17-08-03 22:16

"Louise KL" skrev i en meddelelse news:bhnsci$g1e$1@sunsite.dk...

> Hmmm, okay, men de vokser jo stadig fra det. Ligeså vel som du har vokset
> fra det.

Spørgsmålet er nok mere, hvor længe man skal vente, inden de vokser sig fra
det.
Jeg synes, der er mange i starten af tyverne i dag f.eks. som endnu ikke er
vokset sig fra at eje hele verdenen....Og DER stopper min tolerance.

Nette

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-08-03 00:23

MissMus wrote:

> [...]
> bedsteforældres (måske dine oldeforældres) tid, der var der ikke
> den samme konkurrence, det samme "fnidder-fnadder", den manglende

Vore dages ungdom elsker luksus
Den har dårlige manere, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre
mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke
længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger sine
forældre ved spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer
lærerne.
- Sokrates, 470BC - 399BC.

XFUT til dk.familie.barn
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Louise KL

Dato : 31-08-03 10:41

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Vore dages ungdom elsker luksus

Det gjorde de nok også for mange år siden, den havde den bare ikke.

> Den har dårlige manere, foragter autoritet,

Det er jeg sikker på mange andre unge før os har gjort.

> har ingen respekt for ældre
> mennesker

Det har du ikke ret i.

> og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke
> længere op, når ældre kommer ind i et værelse.

Det er da fordi den ældre generation har valgt ikke at lære de ung at gøre
det.

> Den modsiger sine forældre ved spisebordet,

Selv om man har ung har man vel ret til at forsvare sine meninger.

?

> og tyranniserer lærerne.

Aha, så det mener du? Der er nok nogle særtilfælde der gør, men det har der
såmend nok altid været. De fleste unge har stor respekt for lærerne.

Jeg siger ikke der ikke er unge, som ikke har nogen respekt over for ældre,
men det er altså ikke særligt mange som ikke har. Du kan da ikke bare
generalisere sådan.

Eller var du sarkastisk?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-09-03 01:18

Louise KL wrote:

Toke

> Det gjorde de nok også for mange år siden, den havde den bare
> ikke.

[Snip Osv.]

> Eller var du sarkastisk?

Prøv at genlæse mit citat og se hvem det stammer fra.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : Henning Vedsegaard

Dato : 17-08-03 21:03

On 9 Aug 2003 15:02:52 -0700, petan_007@hotmail.com (Peter Andersen)
wrote:

Noget der intet har med den her NG at gøre som er totalt off topic og
kun viser en yderst ringe forsdtåelse for hvordan man bruger de her
grupper . Det samme gælder vel de NG-er som der crospostes til

MhV

Henning Vedsegaard

Fra : nicolehh

Dato : 17-08-03 21:25

"Henning Vedsegaard" skrev d. 17-08-03 21:03 dette indlæg :
> [...]
> kun viser en yderst ringe forsdtåelse for hvordan man bruger de her
> grupper . Det samme gælder vel de NG-er som der crospostes til

Lige et spørgsmål til dem der mener at dette ike har noget med denne Ng
at gøre...
Hvor ville det så høre ind under??
Hvis noget om børn ikke hører ind under BØRN, hvor hører det så ind
under??

Bare fordi jeg nu er helt forvirret...???

http://www.kandu.dk/