onboard sound?
Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 20:00

Jeg får en af dagene mit nye bundkort;
http://web.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8RDA3plus&lang=1
Det har jo onboard lyd, hvor godt er det lydkort? Belaster det CPUen mere
eller mindre end et "ekstern" lydkort vil gøre?
Jeg har et "creative sound blaster live! 1024 pci" pt. Og kan ikke finde ud
af om jeg skal droppe det, og istedet bruge onboard lydkortet. Før hen var
alle onboard lydkort til grin, det billigste af det billigste, men nogen
siger at de nye onboard lydkort er mere end udemærket??

Hvad ville du gøre? ...

Hilsen
Lasse

Fra : Olesen

Dato : 09-08-03 21:25

"Lasse" <lasse@cafeer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad ville du gøre? ...

Jeg afprøvede med og uden mit 1024 kort.
Fravalgte 1024'eren, da jeg har hørt og oplevet
problemer med stabilitet.

Lydkvaliteten onboard er helt ok til mit behov,
jeg kunne ikke høre forskel.

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 22:47

> [...]
> alle onboard lydkort til grin, det billigste af det billigste, men nogen
> siger at de nye onboard lydkort er mere end udemærket??

Nu er det en smule svært, for på det bundkort benyttes soundstorm løsningen
ikke.
Men i stedet en c-media chip, jeg har dog læst at de umiddelbart kan
sammenlignes.

Den gængse opfattelse er at Soundstorm er mindst lige så godt som et SB Live
5.1 måske endda Audigy.
Belastningen på cpu'en er den samme som på de to nævnte lydkort, måske endda
mindre.

Du har ret i at onboard lyd har været til grin tidligere, lyden var dårlig
og den brugte alt cpu kraften.
Det gør onboard lyden ikke på nForce2 chipsættet, det er faktisk en af de
store forcer ved det.
Man kan spare et lydkort, og dermed et pci slot.

I dit tilfælde vil jeg benytte onboard lyden, der har også været en del
problemer med netop SBLive 1024 på diverse bundkort.

Prøv evt at google efter Soundstorm + review eller epox + c-media + review.
Så vil du ihvertfald finde nogle anmeldelser.

Fra : Lasse

Dato : 09-08-03 23:14

ja ifølge denne test
(http://www.motherboards.org/articlesd/motherboard-reviews/1254_3.html)
skulle c-media chippen jo være udemærket. så jeg tror jeg hiver mit sb live
ud og kører med onboard lidt, hvis det så er ok, kan jeg jo sælge mit sb
live :)

lasse

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-08-03 23:44

> [...]
live
> ud og kører med onboard lidt, hvis det så er ok, kan jeg jo sælge mit sb

Den er uden tvivl bedre end SBLive 1024. Det understøtter ikke 5.1 lyd.
Det gør både soundstorm og den pågældende c-media løsning.
Det er nærmere et spørgsmål om onboard løsning svarer til SBLive 5.1 eller
Audigy?

Fra : webfactor

Dato : 12-08-03 14:08

> [...]
> alle onboard lydkort til grin, det billigste af det billigste, men nogen
> siger at de nye onboard lydkort er mere end udemærket??

Jeg vil bare sige at jeg er glad for mit PCI 512 rimelig lyd
for onboard lyd har jeg overværet har en forfærdelig skratten som om man
hører alle dataerne og musen bevæger sig uhyggelig dårlig løsning Sound
Onboard
Venlig Hilsen
www.webfactor.dk