Remiseparken
Fra : Tina

Dato : 09-08-03 16:29

Hej gruppe

Hvor længe har Remiseparken på Amager eksisteret?

Da jeg gik i børnehave i slutningen af halvfjerdserne, husker jeg, at vi var
et sted, hvor der var en høj og lang, snoet rutschbane. Jaja, høj og høj,
den ville nok ikke se så frygtindgydende ud i dag
Den var lavet af metal, en smule rusten, og med en masse bevoksning omkring.
Lige i umiddelbar nærhed var der *store* volierer med div. fugle, herunder
erindrer jeg svagt, at der bl.a. var papegøjer af en eller anden art.

Jeg har en idé om, at det _kan_ være Remiseparken vi har besøgt, men er
slet, slet ikke sikker. Jeg gik i børnehave et sted lige i nærheden af
Tårnbyvej. (Amager).

Er der nogen der ved, hvad jeg snakker om?

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-08-03 21:40

Tina skrev:
> Hvor længe har Remiseparken på Amager eksisteret?

Hej Tina.
Dit spørgsmål kan jeg ikke besvare sådan direkte. Men jeg
har et par gamle bykort (fra 1955 og 1958), som viser at
der lå en haveforening "Hf. Sundbygaard" på stedet.

Cirka der, hvor Hattemagerstien og Stolemagerstien findes
i dag, lå der en vej, som hed Remisevej (mellem Røde Mellem-
vej og Englandsvej). Denne vej slog nogle skarpe "knæk"
uden om noget, som på mine gamle kort kunne ligne en lille
park. Er det forresten ikke det område (med "Remiseparken"
som et grønt område midt i), der kaldes "Urban-planen",
bygget sidst i 1960'erne og først i 1970'erne?

Den nuværende Remisevej, ligger noget sydligere. Den må
vist være en ren "historieforfalskning".

Jeg håber at der kommer nogle rigtige "amagerkanere" på
banen med nogle bedre svar.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- som cyklede en del omkring

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 09-08-03 22:12

Hej NG
"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vist være en ren "historieforfalskning".
>
> Jeg håber at der kommer nogle rigtige "amagerkanere" på

Sådan en findes ikke, det er faktisk et meget nedsættende udtryk i stil med
de udtryk som visse polistsk yderligergående på højrefløjen bruger om
indvandrerne.
Jeg forventer ikke at en AMERIKANER ved ret meget om et dansk lokalhistorie,
og han kan formentlig hellerikke ret meget dansk.
Men kan du evt bruge et svar fra en lokal Amagerer i stedet?
( Det var lige et surt opstød om hvad en Amagerbo hedder, prøv at slå op i
"Dansk retskrivningsordbog")

Remisen i Urbanplanen er faktisk et grønt område der har indeholder en
legeplads.

En remise i denne forstand som den der er placeret midt i Urbanplanen er en
lille samling af træer som lå midt på markerne til gemmested for viltet, og
så var der jo noget vilt der kunne skydes ved jagterne. Der var faktisk
placeret mange små remiser over hele amager før i tiden.

Der hvor Urbanplanen ligger var der faktisk flere remiser i fortiden.
Så det med Historieforfalskning er faktisk kun en sandhed med
modifikationer.
Den vej der hed Remisevænget den gang gik faktisk ned forbi remisen og slog
et knæk uden om, det grønne område.

Legepladsen i Remiseparken har også for mine børn været et udfluktsmål med
børnehaven i sidst 80'erne hvor de gik i børnehave i Tårnby.

Niels Gjermandsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-08-03 23:00

Niels Gjermandsen skrev:
> ( Det var lige et surt opstød om hvad en Amagerbo hedder,
> prøv at slå op i "Dansk retskrivningsordbog")

Så du ikke gåseøjenene om "amager...."?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-08-03 23:09

Niels Gjermandsen skrev blandt andet:

> Sådan en findes ikke, det er faktisk et meget nedsættende udtryk i stil med
> de udtryk som visse polistsk yderligergående på højrefløjen bruger om
> indvandrerne.

What! Hvad er dog det for noget gas. Selvfølgelig findes vi amagerkanere -
uanset hvor vi rent fysisk bor, og lige meget hvad ordbøger måtte finde på af
mere 'rigtige' betegnelser og synonymer. At sammenligne ordet amagerkaner
med (skælds)ord som foreksempel neger/nigger, spanioler, pólak, perker osv.
er jo fuldstændig Kong Dagmar og rendyrket proportionsforvridning.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt, eksilamagerkaner i Århus / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-08-03 23:27

Jørgen Grandt (jeg) skrev bl.a.:

< (...) er jo fuldstændig Kong Dagmar og rendyrket proportionsforvridning.

I kampens hede-bølge glemte jeg at spørge hvilken udgave det er af en såkaldt
"Dansk Retskrivningsordbog" Niels Gjermandsen henviser til, hvori der angiveligst
skulle stå at en beboer på Amager staves *Amagerer* (eller *Amagerbo*).

Den officielle Retskrivningsordbogen 3. udgave (2001) nævner ganske vist ikke ordet
amagerkaner. Det gør derimod Nudansk Ordbog. Ingen af disse to opslagsværker
kender ordene amagerer og amagerbo ...

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-08-03 00:13

Jørgen Grandt,
"eksilamagerkaner i Århus" - reddede min søndag. Tak.

Jeg har selv familie, tante, fætre og kusiner m.fl. i fire
generationer, som bor på Amager. Og jeg har gennem
20 år arbejdet sammen med mange fra øen. De kalder
sig alle selv for "amager....."-(det ord).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-08-03 11:02

On Sun, 10 Aug 2003 00:09:07 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

>Selvfølgelig findes vi amagerkanere -

Ja da! Jeg har det med varme, altså findes jeg.

>uanset hvor vi rent fysisk bor,

Netop!

>At sammenligne ordet amagerkaner
>med (skælds)ord som foreksempel neger/nigger, spanioler, pólak, perker osv.
>er jo fuldstændig Kong Dagmar og rendyrket proportionsforvridning.

Selvfølgelig. Det er
- en neutral angivelse og
- en hædersbetegnelse

>Jørgen Grandt, eksilamagerkaner i Århus

--
pl, eksilamagerkaner i Næstved

Fra : Karsten Madsen

Dato : 10-08-03 13:52

Peter Loumann wrote:

> Ja da! Jeg har det med varme, altså findes jeg.
> Netop!

Det undrer mig altid, hvor nærtagne folk er når det drejer sig om
tilhørsforhold. Det er faktisk noget af det som kan bringe de flestes sind i
kog (ikke at disse sind er i kog), men det er faktisk sjovt som vi alle
hævder vores egen hjemegn som den "bedste"

.... sagde fynboen fra Als

Alt ovenfor skal tages med en stor smiley, da det trykte ofte er svært at
lave med glimt i øjet....

/karsten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-08-03 10:29

Niels Gjermandsen skrev:

> Den vej der hed Remisevænget den gang gik faktisk ned forbi
> remisen og slog et knæk uden om, det grønne område.

Ja, her taler vi vist om det samme firkantede grønne område
og om Remise_vej_. Allerede på Trap-kortet fra 1906 er der
markeret en "remise" ved Remisevej på Sundbygaards område,
en skråtliggende firkant ca. 100 m øst for Røde Mellemvej.

> [...]
> vilt der kunne skydes ved jagterne. Der var faktisk placeret
> mange små remiser over hele amager før i tiden.

Den forklaring - at det er ordet "remises" 2. betydning - var
god at få med. Tak for den. Jeg kunne heller ikke få det til
at passe at man allerede i 1906 placerede en sporvognsremise
så langt ude på en mark. Mig bekendt kom der aldrig sporvogne
ud til det område. Har linje 31 og 35 ikke altid været busser?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-08-03 20:09

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message news:d3dZa.48865$Kb2.2112086@news010.worldonline.dk...

> [...]
> vist være en ren "historieforfalskning".
>
> Jeg håber at der kommer nogle rigtige "amagerkanere" på

http://www.kms.dk/ Danmark før og nu

Funktionen viser høje målebordsblade fra perioden 1842-99 og 4-cm kortene fra 1986-97 i et og sammen vindue..

Remisevej 1 Sundbyvester

? heste bus og græsning ?

http://www.residence.dk/

Hugh W