vis online profil
Fra : pepss

Dato : 09-08-03 11:52

jeg er ved at lave et community hvor jeg gerne vil have det sådan at man kan
se om en profil er online.
jeg har prøvet at lave en database opdatering i global.asa fil men da jeg
bruger en Access database gav det nogen problemer.
mit spørgsmål er så om det ikke kan lade sig gøre at lave det med
Application på en måde?
jeg har ikke før prøvet at arbejde med application så det er ikke lige det
jeg har mest styr på men jeg har da en ide om at man må kunne gemme
Session("Username") (som bliver oprettet når man logger ind i) i en
application og så tjekke om den er der når man kikker på en profil.
er der nogen der har en ide til hvordan dette skal se ud?

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Erik Jørgensen

Dato : 10-08-03 15:39

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> application og så tjekke om den er der når man kikker på en profil.
> er der nogen der har en ide til hvordan dette skal se ud?

Det her burde virke:
Session("ok") = "han er logget ind" ' her sættes session variablen - sæt den
når han logger på.

logget_ind= Session("ok") 'læs hvad der står i session variablen 'ok' -
benyttes når du vil se om han er logget ind
if logget_ind <> "han er logget ind"
'gør et eller andet - send ham evt til logind siden med Response.Redirect
"logindsiden"
else
'gør noget andet - han er logget ind
end if

Du behøver ikke deklarere variablen "ok" i global.asa, det ordner ASP selv.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 10-08-03 19:04

"Erik Jørgensen" skrev
> [...]
> 'gør noget andet - han er logget ind
> end if
>
> Du behøver ikke deklarere variablen "ok" i global.asa, det ordner ASP

hejsa Erik
jeg ved ikke om det er mig der ikke lige fatter hvad du mener men går det
ikke galt?
Session er jo kun for den bruger der opretter den? det vil andre jo ikke
kunne se noget ud af eller hvad?
det jeg gerne vil er at alle kan se hvem der er online!

Fra : Torben Brandt

Dato : 10-08-03 19:20

pepss wrote:
> "Erik Jørgensen" skrev

<snip : noget kode>

> [...]
> kunne se noget ud af eller hvad?
> det jeg gerne vil er at alle kan se hvem der er online!

Det Erik beskriver er en "almindelig" login, men som jeg læser dit
indlæg, så vil du gerne have en oversigt over alle der er online...

Jeg ville også som udgangspunkt have valgt at bruge en database, men
sidst jeg prøvede lykkedes det mig ikke at tilgå en database fra
global.asa, men det var sikkert bare mig, der ikke kunne finde ud af det.

En anden metode er at omskrive online-tælleren fra
<URL:http://netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=93&tech_id=1>,
så i stedet for at bruge Session.SessionID, så bruge
Session("brugernavn") og i stedet for at tælle, så kan du udskrive alle
navnene.
Husk at læse kommentarerne til linket, de er ganske interessante :)

/Torben

Fra : pepss

Dato : 10-08-03 20:59

"Torben Brandt" skrev

> Jeg ville også som udgangspunkt have valgt at bruge en database, men
> sidst jeg prøvede lykkedes det mig ikke at tilgå en database fra
> global.asa, men det var sikkert bare mig, der ikke kunne finde ud af det.

da jeg prøvede den løgsing fik jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre med
en Access database men goddt med en My SQL.

> [...]
> så i stedet for at bruge Session.SessionID, så bruge
> Session("brugernavn") og i stedet for at tælle, så kan du udskrive alle

ja det kunne nok godt virke! men men jeg kan ikke lige se hvordan det skal
se ud vist jeg skal omskrive det???
det skal jo så bare splittes op og så sammenlines med profilnavnet! men jeg
kan godt nok ikke se hvordan man går det!

Fra : Torben Brandt

Dato : 10-08-03 21:42

pepss wrote:
> "Torben Brandt" skrev
>
> da jeg prøvede den løgsing fik jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre med
> en Access database men goddt med en My SQL.

Jeg mener at vi tidligere her i gruppen har diskuteret det, og handlede
vist også om at Server.MapPath ikke kunne bruges i Session_onStart eller
Session_onEnd, men hvis nogle er blevet klogere i mellemtiden, så sig
endelig frem...

> [...]
> det skal jo så bare splittes op og så sammenlines med profilnavnet! men jeg
> kan godt nok ikke se hvordan man går det!

Vi erstatter
application("online_" & session.sessionID) = now
med
application("online_" & session("brugernavn")) = now
og For-løkken og linien med Response.Write lige efter For-løkken
erstatter vi med:

online = ""
For Each appvar in Application.Contents
if left(appvar, 7) = "online_" then
if IsDate(application.contents(appvar)) then
if Datediff("n", application.contents(appvar), now) < 2 then
online = online & "," & Mid(appvar, 8)
end if
end if
end if
Next
online = online & ","

' Nu indeholder online en kommasepereret liste over de
' brugernavne der er online indefor de seneste 2 min.
' Der er et komma både først og sidst for at søgning bliver nemmere

' Undersøg om brugernavn er online
Response.Write "Er " & brugernavn & "online: "
Response.Write InStr(online, "," & brugernavn & ",") > 0
Response.Write "<br><br>"

' Udskriv liste over online brugere
onlineliste = Split(online, ",")
Response.Write "Online brugere:<br>"
For i = LBound(onlineliste) + 1 To UBound(onlineliste) - 1
Response.Write onlineliste(i) & "<br>"
Next

Jeg har ikke testet det, men vil tro det virker.
Jeg er dog lidt usikker på om der skal stå +1 og -1 i sidste For-løkke.
Jeg mener at første og sidste plads i arrayet onlineliste er tom, fordi
online starter og slutter med et komma, men hvis det ikke helt virker,
så prøv at fjerne +1 og -1

PS ovenstående forudsætter at der ikke er komma i brugernavne. Ellers
skal alle kommaerne bare erstattes af et andet tegn.

/Torben

Fra : Jørgen Müller

Dato : 11-08-03 07:06

Torben Brandt skrev:

> [...]
>vist også om at Server.MapPath ikke kunne bruges i Session_onStart eller
>Session_onEnd, men hvis nogle er blevet klogere i mellemtiden, så sig

Rigtigt at du ikke kan bruge Server.MapPath men der er ikke noget der
forhindrer dig i at skrive stien fuldt ud.
Det har jeg gjort i forbindelse med online brugere i en SQL server database,
og det virker.

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : pepss

Dato : 11-08-03 10:29

"Torben Brandt" skrev

{snip kode}

> [...]
> Jeg mener at første og sidste plads i arrayet onlineliste er tom, fordi
> online starter og slutter med et komma, men hvis det ikke helt virker,

du skal ha rigtig mange tak for hjælpen!
det havde jeg nok ikke selv fundet ud af! det liner jo ikke lige det asp jeg
har prøvet at lave