Labrador hvalp
Fra : Daugaard - Christian~

Dato : 08-08-03 11:44

Vi er de glade ejere af en 10 uger gammel Labrador han der nu vejer 5 ,0 kg,
vi giver den kun Sceince Diet som den også fik i kennelen, den skal have 200
gram pr dag iflg. det der står på posen, men den føles mager.
Sker der noget ved at give den mere, eller er det i orden at kunne se og
føle ribbenene.

Hilsen Poul Henrik
--

poulbritnospam@tdcadsl.dk

Fra : Pia J

Dato : 08-08-03 11:56

"Daugaard - Christiansen" <poulbrit@tdcadsl.dk> wrote in message
> Vi er de glade ejere af en 10 uger gammel Labrador han der nu vejer 5 ,0
kg,
> vi giver den kun Sceince Diet som den også fik i kennelen, den skal have
200

5 kg synes jeg er lige i underkanten - 8-10 kg er normalt for en lab han på
10 uger. Han skal ca. tage et kg på om ugen til han er 26 uger, så går det
langsommere. Hvis du kan se ribbenene meget tydeligt, ville jeg give mere,
de skal lige kunne anes når hunden bøjer kroppen. Labhvalpe plejer at være
lidt runde om maven, uden at det gør noget.

Er det hvalpe- eller voksenfoder han får?

:Pia

Fra : JSC

Dato : 08-08-03 12:01

"Daugaard - Christiansen" <poulbrit@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gram pr dag iflg. det der står på posen, men den føles mager.
> Sker der noget ved at give den mere, eller er det i orden at kunne se og

Det lydre af for lidt til en 10 ugers lab hvalp - jeg ville have gættet på
ca. 7-8 kg. - Er det en formel 1??

Sceince Diet er det hvalpefoder???

Mvh.

Jørgen

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 08-08-03 13:08

Hejsa

Ja syntes også det lyder af meget lidt, vi har selv en hvalp på 4 mdr nu af
dne gamle type og han var lille da vi fik ham som 8 ugers og der vejede
han 6 kg, vi fodre selv med Nutro med lam til hvalpe som han kom sig rigtig
godt på og er idag en super flot hund.

MVH
Gitte

Fra : Søren Voigt

Dato : 10-08-03 19:50

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det lydre af for lidt til en 10 ugers lab hvalp - jeg ville have gættet på
> ca. 7-8 kg. - Er det en formel 1??

Der findes ikke nogen veldefineret "formel 1" Labrador Reteriver. En Lab. er
en Lab

Jeg er enig i, at Poul Henriks hund er i underkanten rent vægtmæssigt. Dette
er vægtkurven for min tæve som jeg har lige nu. Hun er en ganske almindelig
dual-purpose labrador som dog har været holdt lidt tilbage proteinmæssigt
p.g.a problemer med blæresten. Hun kunne godt veje et kilo mere idag uden at
"sprænge" vægtkurven

Mvh
Søren Voigt

29-03-2003 (fødeselsdag) 355
02-04-2003 458
04-04-2003 572
06-04-2003 676
08-04-2003 770
10-04-2003 850
12-04-2003 932
14-05-2003 4400
23-05-2003 5850
28-05-2003 6600
02-06-2003 7400
05-06-2003 7900
11-06-2003 8400
14-06-2003 8962,5
19-06-2003 9900
23-06-2003 10400
26-06-2003 10700
30-06-2003 11100
02-07-2003 11400
07-07-2003 12300
10-07-2003 12840
14-07-2003 13600
17-07-2003 14170
21-07-2003 14435
25-07-2003 14700
27-07-2003 14800
02-08-2003 15300
05-08-2003 15800
10-08-2003 16000

Fra : JSC

Dato : 11-08-03 10:53

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes ikke nogen veldefineret "formel 1" Labrador Reteriver. En Lab.
er
> en Lab

Det er en diskussion i Lab folk må have for jer selv - Faktum er blot, at
dem der går under formel 1 er mindre end den klassiske Lab. Så jeg går ud
fra, at en hvalp også være mindre, derfor mit spørgsmål til den oprindelige
spørger.....

Mvh.
Jørgen

Fra : Søren Voigt

Dato : 12-08-03 18:40

> [...]

> dem der går under formel 1 er mindre end den klassiske Lab. Så jeg går ud
> fra, at en hvalp også være mindre, derfor mit spørgsmål til den

Hej JSC

OK - så mangler du bare at fortælle mig hvordan jeg ser om mine Labrador
Retriever er formel 1 eller "klassisk Lab" som du kalder det. Hvordan afgør
man det når man nu sidder der med sinn 10 uger gamle hund? Kan man se det i
stambogen i givet fald? Og hvis man nu ikke har stambog på sin 10 uger gamle
hvalp hvordan kan man så se det?

Definitionen på "formel 1" er meget let: Der er tale om hunde der er avlet
direkte på irske og engelske markprøvelinjer.

mvh
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 12-08-03 19:59

> [...]
>
> Definitionen på "formel 1" er meget let: Der er tale om hunde der er avlet
> direkte på irske og engelske markprøvelinjer.

Hej
Ganske rigtigt Søren. Og det skal vist endda være nogle helt bestemte
engelske linier for at man kan tillade sig at kalde det Formel 1.
(Sandringham?)
Men det er som om man nu om dage, bare kalder alle tynde og atypiske labbere
for formel 1, for så stiger de i status!
Hilsen Vibeke

---

Fra : JSC

Dato : 13-08-03 10:36

> [...]

> Definitionen på "formel 1" er meget let: Der er tale om hunde der er avlet
> direkte på irske og engelske markprøvelinjer.

Du havde jo selv svaret - man ser på forælderene. Hvis manden havde købt en
hvalp fra linier som er mindre end gennemsnittet (så må I kalde dem formel
1, field trail eller underlige, jeg er ligeglad), så var det relevant at
vide i forhold til hans indledende spørgsmål.....

Mvh.
Jørgen

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-08-03 11:36

> [...]
> 1, field trail eller underlige, jeg er ligeglad), så var det relevant at
> vide i forhold til hans indledende spørgsmål.....

Hej
Ja, bortset fra at en såkaldt formel 1 lab. slet ikke behøver at være mindre
eller mere spinkel end en "normal" lab.
Betegnelsen har intet med ydret at gøre, men mange tror at en lille spinkel
lab bare er en Formel 1.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 13-08-03 19:59

> [...]

> 1, field trail eller underlige, jeg er ligeglad), så var det relevant at
> vide i forhold til hans indledende spørgsmål.....

Formel1-begrebet bruges i dag af danskere alene fordi de gerne vil
distancere sig fra en Labrador-type som stort set ikke findes mere, nemlig
det du kalder den "klassiske" Labrador (der for os som for 30 år siden har
haft disse meget skønne Labbere er blevet et irriterende skældsord for ret
fantastiske hunde). Dette var _ikke_ notorisk syge hunde uden jagtlige
egenskaber, men netop hunde der lå meget tættere på den oprindelig St.
Johns-hund som var stammateriale for racen end det vi ser i de engelske
jagtlinjer helt tilbage fra 1830'erne.

Nuvel racer udvikler sig, men ærlig talt- hvis folk gerne vil have en hund
der har halv størrelse af en Labrador og som kan gå på lofterne, så burde de
måske se sig om efter en anden race. Det er jo et udtryk for et sygt ideal.
Kære opdrætter jeg vil gerne bestille en Schæfer med egenskaber som en
Beagle. Nej vel?

Problemet er jo i al enkelhed, at folk gerne vil associere deres hund med
Labrador Retrieverens gode egenskaber. Og så må den gerne have et alibi for
at være lidt mindre og lidt mere ukontrolleret (læs: hyper). Så kalder vi
det bare en Formel 1 Labrador og så er alle glade. Nej min ven. Det er ikke
OK. Du har enten eet eller andet hybridt kryds som du ikke har skyggen af
bevis for, nedarver fra engelske eller irske markprøvelinjer, eller også
søger du bare en forklaring på at du har købt en Labrador som ikke ligner
den race som den har stambog på at tilhøre.

Jeg har store problemer med, at vi **opfinder** racer til hunde der i bund
og grund ikke opfylder almindelige forventninger til denne race. Du siger
"Formel 1 = skøn dejlig hund". Jeg siger "Labrador = skøn dejlig hund".
Forskellen er bare denne selvbestaltede ikke-eksisterende **race** som
"formel 1" udgør. Men for at skabe en afstand til den "klassiske" Labrador
bruger man så et begreb (Formel 1). De engelske linjer er promiller i den
danske avl, og de er såmænd ikke engang så grimme eller så små som noget af
det ikke-racetypiske avl jeg ser omtalt som "formel 1".

Der er flere store racer der deler rødder med Labrador, og jeg har det helt
fint med at nogle mennesker gerne vil lave en ny race. Men at gøre en
"formel 1" til en "slags" Labrador. Nej tak. Den er og bliver ikke
racetypisk.

I praksis er langt langt den overvejende avl af Labrador Retriever i
dette land af såkaldt "dual-purpose" type. Nemlig hunde der er robust bygget
som en Labrador skal være og samtidig i stand til at gå en jagtdag både
mentalt og fysisk.

Og forresten er det totalt umuligt at se på en 10 uger gammel hvalp om det
er en "lille" eller en "stor" type. Ikke engang ved at se på forældrene er
du i stand til at sige om hunden bliver stor eller lille. Jeg vil helt
personligt gerne udfordre dig: Jeg sender dig et billede af begge
forældredyr. Så gætter du hvad hvalpens vægt er som ti-uger gammel.

Det var her denne tråd startede. Tager du imod udfordringen?

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : JSC

Dato : 14-08-03 11:16

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip en masse snak om Labbens historie og udvikling i heldig/uheldig
retning, som sikkert er helt rigtig

Kære Søren og Vibeke

Jeg fornemmer, at jeg har ramt en øm tå hos jer begge omkring diskussionen
af formel 1 begrebet - Det er åbenbart en af jeres "livsopgaver" at kæmpe
mod dette begreb. God fornøjelse....

Racerne udvikler sig løbende i forskellige retninger alt afhængig af
modeluner, det kender vi bl.a. flatcoats som i en periode var ved at blive
en ren udstillingshund, da den blev populær som familiehund..... Det kan man
så syntes er uheldigt eller ej, men fortæl mig lige hvornår er en race så
rigtig/perfekt er reference året 1700, 1800,1900, 1970 eller hvad.

Personlig syntes jeg at det er utrolig ærgerligt at så mange gode
"hunderessoucer" bliver spildt i ævl og kævl på hvilken standard der er den
rigtige - Jeg er ikke forurenet af 30 års erfaring, jeg har faktisk kun ført
hund selv det sidste års tid. Jeg har i den tid rigeligt erfaret at for
mange er det vigtigere at være i krig med andre "hunderacer" (I kender
givetvis markprøve/udstillingskrigen til hudløshed) end at arbejde
konstruktivt for hunderacens udbredelse.

For nogle er dual-purpose det eneste rigtige og for andre er det et udtryk
for et dårlig kompromis.....

> [...]
> forældredyr. Så gætter du hvad hvalpens vægt er som ti-uger gammel.
>
> Det var her denne tråd startede. Tager du imod udfordringen?

Til Søren: Hvis begge forældre er "små"/mindre end gennemsnittet (man tør jo
ikke skrive formel 1 af hensyn til dit blodtryk ), er der så ikke en
betydelig sandsynlighed for at afkommet bliver mindre end gennemsnittet og
deraf hvalpene også er mindre end en gennemsnits hvalp - Den analogi har
holdt helt fint med de flatcoat hvalpe jeg har set de sidste par år, men
måske er labber specielle på dette punkt???

Min holdninger er at jeg skal have en hund (flatcoat) med godt temperament,
gode jagtengenskaber og være af racetypisk udseende, men om den kan få en 1.
præmie til en udstilling er mig underordnet.

Det var så mit sidste indlæg i denne debat.

Mvh.
Jørgen

Fra : Søren Voigt

Dato : 14-08-03 18:14

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jørgen,

> Jeg fornemmer, at jeg har ramt en øm tå hos jer begge omkring diskussionen
> af formel 1 begrebet - Det er åbenbart en af jeres "livsopgaver" at kæmpe
> mod dette begreb. God fornøjelse....

Jeg skal ikke udtale mig på Vibekes vegne, men jeg har ingen ømme tæer. Og
hvis jeg har en livsopgave har det ikke noget med jagthunde at gøre.

> [...]
> så syntes er uheldigt eller ej, men fortæl mig lige hvornår er en race så
> rigtig/perfekt er reference året 1700, 1800,1900, 1970 eller hvad.

Jeg skal ikke gøre mig klog på Flatcoats.

> [...]
> givetvis markprøve/udstillingskrigen til hudløshed) end at arbejde
> konstruktivt for hunderacens udbredelse.

Der er ingen standard der hedder "formel 1". Der er een standard for
Labrador Retriever, og den opfyldes af langt den overvejende del af avlen i
Danmark. Det er kun forfængelige mennesker med behov for at adskille sig fra
andre der mener at de har en "formel 1". Det har de ikke. De har måske en
hund hvor de har problemer med at forklare at den er faldet lidt bette ud og
så skal det være noget fint. Sjovt nok er de fleste der peger på "formel 1"
i denne gruppe folk der har et såkaldt "formel 1 X". Altså en hund der er en
krydsning mellem Labrador og eet eller andet ukendt. Det betyder bare at een
af forældrene formentlig er en Labrador og den anden er ukendt. Da mixet er
faldet lidt småt ud så kalder vi det squ "formel 1" for så er det jo næsten
en racehund.

Perfekt for mig. Men det har intet med "formel 1" at gøre og det er helt
sikkert en rar hund uanset.

> [...]
> holdt helt fint med de flatcoat hvalpe jeg har set de sidste par år, men
> måske er labber specielle på dette punkt???

Tag dig ikke af mit blodtryk. Jeg har værre ting at bekymre mig over
Svaret på dit spørgsmål er nej. Hvad angår flatcoat ved jeg intet om.
Hvordan ser en Formel 1-flatcoat så ud? Her kan du jo for alvor tale om en
race der har et "formel-syndrom".

> Det var så mit sidste indlæg i denne debat.

Ja det kan jeg godt forstå, for du ville jo ikke bevise at du kunne forudse
hvalpens vægt ud fra voksendyrenes. Det var ellers her tråden startede. Du
har slet ikke løftet beviset for at du kan kende en "formel 1" hund når du
ser den. Trøst dig med at du ikke er alene.

Mvh
Søren

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 08-08-03 14:50

Hej Poul

Mht vægten tror jeg ikke du skal være så bekymret.
Godt nok er der forskel på labrador og schæfer, men da jeg fik min vejede
han ca 6 kg (8 uger gammel) og er kommet temlig godt efter det, eftersom han
nu vejer 40 kg som et årig.

Derimod vil jeg så mene at hvis du ligefrem kan se ribbene på den ville jeg
nok give den lidt mere foder.
Fik lært den regel at hunden ikke er for tynd hvis man lige kan ane de
første ribben eller kan mærke dem ved at køre fingrene langs kroppen på
hunden.

Hilsen Betina

Fra : Daugaard - Christian~

Dato : 09-08-03 13:59

Tak skal i have for svarene, jeg tror jeg giver den lidt mere at leve af, så
kan vi jo få den vurderet ved 3 mdr. vaccinationen.
Ja, den får hvalpefoder Sceince Diet fra Hills.

Mvh Poul Henrik