/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Software RAID5 boot..
Fra : Esben Laursen


Dato : 07-08-03 19:49

Er det muligt at Boote på en SW RAID-5??

Jeg har 4 SCSI diske jeg gerne ville have kørt op i en RAID-5 konfig, men
jeg vil meget gerne kunne boot på den, jeg har kun set en guide til RAID-1
og boot, men er det også muligt med RAID-5??

Jeg kører Debian 3.0r1 med lilo som boot loader..

-
Esben



 
 
Mogens Kjaer (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 08-08-03 07:53

Esben Laursen wrote:
> Er det muligt at Boote på en SW RAID-5??

Nej, kun RAID 0 eller 1.
>
> Jeg har 4 SCSI diske jeg gerne ville have kørt op i en RAID-5 konfig, men
> jeg vil meget gerne kunne boot på den, jeg har kun set en guide til RAID-1
> og boot, men er det også muligt med RAID-5??

Jeg har 8x146G diske, så jeg var lidt ked af at skulle
ofre en hel disk bare til at boote fra (der kan
ikke sidde flere i maskinen), så jeg gjorde
følgende:

Alle diske partitioneres ens, med to partitioner:

Én på 200 Mbytes (sda1, sdb1... sdh1) og én på resten af disken
(sda2, sdb2, ... sdh2)

Jeg har så:

sda1,sdb1   RAID 1      /boot
sdc1 ... sdh1   RAID 5      swap
sda2 ... sdh2   RAID 5      /

Det er selvfølgelig fjollet at køre RAID 5 på
swap, men det er for at gøre systemet redundant.
Og køre RAID 1 vil jeg ofre for meget plads.
Maskinen har 4½G RAM, så den kommer nok ikke
til at swappe så meget...

> Jeg kører Debian 3.0r1 med lilo som boot loader..

Hvis du vil køre RAID 1 på /boot skal du endelig
blive ved med at køre lilo. Det er svært at sætte
op med grub.

Måske kunne du også overveje at boote fra
floppy eller cdrom?

Mogens


--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Ukendt (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-03 08:11


<SNIP>

> Jeg har så:
>
> sda1,sdb1 RAID 1 /boot
> sdc1 ... sdh1 RAID 5 swap
> sda2 ... sdh2 RAID 5 /
>
> Det er selvfølgelig fjollet at køre RAID 5 på
> swap, men det er for at gøre systemet redundant.
> Og køre RAID 1 vil jeg ofre for meget plads.
> Maskinen har 4½G RAM, så den kommer nok ikke
> til at swappe så meget...

Det er også noget i den stil jeg har overvejet, men er det ikke lige meget
at køre RAID på din swap, kan linux ikke godt finde ud af at der er mere end
én swap partition.

> > Jeg kører Debian 3.0r1 med lilo som boot loader..
>
> Hvis du vil køre RAID 1 på /boot skal du endelig
> blive ved med at køre lilo. Det er svært at sætte
> op med grub.

Dejligt, jeg kan også bedst li' lilo =)

> Måske kunne du også overveje at boote fra
> floppy eller cdrom?

Nix, det kommer ikke på tale.... Der er ingen CD-ROM eller floppy i serveren
normalt..


> --
> Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
> Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
> Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
> Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Carlsberg......mmmmhhh beer... smask smask..
Er det ikke svært at holde ud i denne varme og med alle de kolde øl? =))

--
Esben





Troels Arvin (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Troels Arvin


Dato : 08-08-03 08:23

On Fri, 08 Aug 2003 08:52:51 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Hvis du vil køre RAID 1 på /boot skal du endelig
> blive ved med at køre lilo. Det er svært at sætte
> op med grub.

Nemlig. Er det overhovedet lykkedes dig at benytte grub i RAID 0/1
sammenhæng? - Jeg gav op og gik tilbage til lilo på pågældende
installationer.

--
Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark


Mogens Kjaer (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 08-08-03 08:52

Troels Arvin wrote:
> On Fri, 08 Aug 2003 08:52:51 +0200, Mogens Kjaer wrote:
>
>
>>Hvis du vil køre RAID 1 på /boot skal du endelig
>>blive ved med at køre lilo. Det er svært at sætte
>>op med grub.
>
>
> Nemlig. Er det overhovedet lykkedes dig at benytte grub i RAID 0/1
> sammenhæng? - Jeg gav op og gik tilbage til lilo på pågældende
> installationer.
>

Ja, RedHat 9 installeren kan finde ud af det.

Men om den lægger den på begge diske i en
RAID 1 opsætning (ellers er det ikke så smart),
det ved jeg ikke.

Jeg fandt ud af, at det var håbløst at installere
grub manuelt, da jeg skulle lave en restore fra
tape på en tom maskine.

Jeg er også gået over til lilo

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Christian Laursen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 08-08-03 10:32

Troels Arvin <troels@arvin.dk> writes:

> On Fri, 08 Aug 2003 08:52:51 +0200, Mogens Kjaer wrote:
>
> > Hvis du vil køre RAID 1 på /boot skal du endelig
> > blive ved med at køre lilo. Det er svært at sætte
> > op med grub.
>
> Nemlig. Er det overhovedet lykkedes dig at benytte grub i RAID 0/1
> sammenhæng? - Jeg gav op og gik tilbage til lilo på pågældende
> installationer.

Øhm, jeg har et par systemer med raid1, som booter fint med grub.

Jeg har blot sat den til at benytte den ene af de to partitioner, der
er spejlede og det virker perfekt.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Troels Arvin (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Troels Arvin


Dato : 08-08-03 10:42

On Fri, 08 Aug 2003 11:31:48 +0200, Christian Laursen wrote:

> Øhm, jeg har et par systemer med raid1, som booter fint med grub.

Ja - lige indtil du skal begynde at have 'glæde' af dit RAID, dvs. når et
problem med en disk er opstået.

> Jeg har blot sat den til at benytte den ene af de to partitioner, der
> er spejlede og det virker perfekt.

Jeg havde et RAID-1 system med en disk, der døde. Ny disk i og
re-etablering af RAID gik godt, men jeg kunne f****** ikke få grub til at
installere sig på begge dele af det nye spejl, så at der kunne boot'es hvis
den ene af diskene blev fjernet.

--
Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark


Christian Laursen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 08-08-03 11:08

Troels Arvin <troels@arvin.dk> writes:

> On Fri, 08 Aug 2003 11:31:48 +0200, Christian Laursen wrote:
>
> > Jeg har blot sat den til at benytte den ene af de to partitioner, der
> > er spejlede og det virker perfekt.
>
> Jeg havde et RAID-1 system med en disk, der døde. Ny disk i og
> re-etablering af RAID gik godt, men jeg kunne f****** ikke få grub til at
> installere sig på begge dele af det nye spejl, så at der kunne boot'es hvis
> den ene af diskene blev fjernet.

Med software-raid er det alligevel sandsynligt at man skal lave et manuelt
indgreb efter en disk er stået af. At fikse bootloaderen i den situation
ser jeg ikke som det store problem.

Hvis det skal virke helt automatisk er min holdning nok, at hardware-raid
er vejen frem.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Mogens Kjaer (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 08-08-03 11:28

Christian Laursen wrote:
....
> Med software-raid er det alligevel sandsynligt at man skal lave et manuelt
> indgreb efter en disk er stået af. At fikse bootloaderen i den situation
> ser jeg ikke som det store problem.

Du kan jo i værste fald risikere, at hvis disk nr. 1
crasher og hænger SCSI bussen op, at du bliver nødt
til at reboote. Så er det ærgerligt ikke at have
en bootloader på disk nr. 2.

>
> Hvis det skal virke helt automatisk er min holdning nok, at hardware-raid
> er vejen frem.
>

Hvorfor er hardware RAID så langsomt?

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Christian Laursen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 08-08-03 11:32

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Christian Laursen wrote:
> ...
> > Med software-raid er det alligevel sandsynligt at man skal lave et manuelt
> > indgreb efter en disk er stået af. At fikse bootloaderen i den situation
> > ser jeg ikke som det store problem.
>
> Du kan jo i værste fald risikere, at hvis disk nr. 1
> crasher og hænger SCSI bussen op, at du bliver nødt
> til at reboote. Så er det ærgerligt ikke at have
> en bootloader på disk nr. 2.

Den kan installeres på et minut eller to.

> > Hvis det skal virke helt automatisk er min holdning nok, at
> > hardware-raid
> > er vejen frem.
>
> Hvorfor er hardware RAID så langsomt?

De maskiner med hardware-raid jeg har arbejdet med har ikke haft
problemer med hastigheden.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Adam Sjøgren (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-08-03 10:06

On Fri, 08 Aug 2003 08:52:51 +0200, Mogens wrote:

> Én på 200 Mbytes (sda1, sdb1... sdh1)

Orv, det var en stor /boot - har du enormt mange kerner du skifter
mellem?

> Det er selvfølgelig fjollet at køre RAID 5 på swap, men det er for
> at gøre systemet redundant.

Jeg har en swap-partition på hver disk, i stedet for at RAID'e dem,
hvilket bevirkede at da en af mine diske lige så stille gik hen og
døde blev maskinen _meget_ mærkelig - fordi den havde læst garbage ind
fra swap-partitionen på den døende disk, gættede jeg på.


Mvh.

--
"It's like putting a moose in the blender Adam Sjøgren
-- a recipe for disaster!" - Hakon Wium Lie, Opera. asjo@koldfront.dk

Mogens Kjaer (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 08-08-03 11:04

Adam Sjøgren wrote:
> On Fri, 08 Aug 2003 08:52:51 +0200, Mogens wrote:
>
>
>>Én på 200 Mbytes (sda1, sdb1... sdh1)
>
>
> Orv, det var en stor /boot - har du enormt mange kerner du skifter
> mellem?

Hvis jeg gør den mindre, bliver swap jo også
mindre. 1G swap til en maskine med 4.5G RAM
er jo ikke i overkanten.

Desuden fylder kernerne en del, der er både en
up, smp og en bigmem kerne, i ny og gammel version,
plus initrd. Det fylder 34Mb.

Mogens


--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk


Adam Sjøgren (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-08-03 11:43

On Fri, 08 Aug 2003 12:03:56 +0200, Mogens wrote:

>>> Én på 200 Mbytes (sda1, sdb1... sdh1)

>> Orv, det var en stor /boot - har du enormt mange kerner du skifter
>> mellem?

> Hvis jeg gør den mindre, bliver swap jo også mindre. 1G swap til en
> maskine med 4.5G RAM er jo ikke i overkanten.

Enig. Jeg læste ikke din partitions-liste grundigt nok; sorry.


Mvh.

--
"There followed a huge, unfocused debate about the Adam Sjøgren
profitability of the computer hardware industry." asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-08-03 11:46

On 08 Aug 2003 12:07:58 +0200, Christian wrote:

> Hvis det skal virke helt automatisk er min holdning nok, at
> hardware-raid er vejen frem.

Dumt spørgsmål om hardware RAID: er det sådan at man kan tage sine
diske fra et hardware RAID på en type controller og sætte over på en
anden type controller?

Sagt på en anden måde: Er alle hardware RAID producenter enige om
hvordan diskene "ser ud"?


Mvh.

--
"At its current rate of mutation, God knows what Perl Adam Sjøgren
might evolve into in a hundred years." asjo@koldfront.dk

Christian Laursen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Christian Laursen


Dato : 08-08-03 11:57

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Sagt på en anden måde: Er alle hardware RAID producenter enige om
> hvordan diskene "ser ud"?

Nej, desværre ikke. Selv forskellige controllere fra samme producent
kan finde på at bruge forskelligt disklayout.

--
Med venlig hilsen
Christian Laursen

Adam Sjøgren (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 08-08-03 12:12

On 08 Aug 2003 12:56:37 +0200, Christian wrote:

>> Sagt på en anden måde: Er alle hardware RAID producenter enige om
>> hvordan diskene "ser ud"?

> Nej, desværre ikke. Selv forskellige controllere fra samme producent
> kan finde på at bruge forskelligt disklayout.

Med mindre de giver enormt meget bedre performance end software RAID
er de dermed ikke et hit i min verden (men jeg kan sagtens forestille
mig situationer hvor det ikke er en specielt vigtig parameter).

Tak for afklaringen.


Mvh.

--
"At its current rate of mutation, God knows what Perl Adam Sjøgren
might evolve into in a hundred years." asjo@koldfront.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste