Sortering efter flere ting
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-08-03 17:10

Hejsa!

Jeg har en streng som ser således ud:

$data = mysql_query("SELECT * FROM behandler_liste WHERE amt = '$amt_Tabel'
order by type");

Som det kan ses så sortere jeg efter "type" - hvis jeg nu gerne vil det, og
så efter "dato" og så efter "navn" - hvordan skal min streng så se ud?

*/Henrik Pedersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-03 17:16

Henrik Pedersen wrote:
> [...]
> så efter "dato" og så efter "navn" - hvordan skal min streng så se ud?

SELECT * FROM behandler_liste WHERE amt = '$amt_Tabel' ORDER BY type,
dato, navn

Eventuelt kan du kombinere det med ASC og DESC

SELECT * FROM behandler_liste WHERE amt = '$amt_Tabel' ORDER BY type
ASC, dato DESC, navn ASC

Hvilket betyder ....

Sorter efter type med stigende værdi (a, b, c, d...)
Derefter med dato i faldende værdi (2003-03-03,2003-02-01,2002-09-01..)
Derefter med navn i stigende værdi.

Forståeligt?

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-03 17:17

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
>
> Sorter efter type med stigende værdi (a, b, c, d...)
> Derefter med dato i faldende værdi (2003-03-03,2003-02-01,2002-09-01..)

For en god ordens skyld... ASC er standard... dvs. din nuværende
sorterer reelt som en ASC... hvis du brugte DESC bagefter feltnavnet
ville alle post komme ud omvendt...

mvh
Johan

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-08-03 17:43

> [...]
>
> Sorter efter type med stigende værdi (a, b, c, d...)
> Derefter med dato i faldende værdi (2003-03-03,2003-02-01,2002-09-01..)

Yes - helt klart.....måske, hvis jeg nu var lidt mere aktiv med mine øjne,
så kunne jeg sikkert læse mig til denne logiske ting et sted.

Men endnu engang takker jeg Johan (og andre) for endnu engang at blive min
"Dagens helt" :)

Øhhhh.....Johan - hvor i dette forum bor du? Jeg tror i hvert fald du lever
her ;)

*/Henrik Pedersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-03 17:49

Henrik Pedersen wrote:
> [...]
> "Dagens helt" :)
>
> Øhhhh.....Johan - hvor i dette forum bor du? Jeg tror i hvert fald du lever

Jeg sad og tænke det samme - da jeg kiggede de seneste dages debat
igennem :D Well, har blot en masse småopgaver i øjeblikket - så ind
imellem så kigger jeg herinde - og prøver på at gøre mig nyttig :D

Generelt er jeg meget aktiv i perioder - typisk mellemliggende perioder
hvor jeg ikke sidder og er igang med større releases osv :D

Men er da glad for at kunne hjælpe, og hvis du finder en ledig lejlighed
herinde så skriv endelig ;) ;)

mvh
Johan

Fra : Hasse R. Hansen

Dato : 07-08-03 17:18

On Thu, 7 Aug 2003 18:09:31 +0200, "Henrik Pedersen" <hp@beone.dk>
wrote:

> [...]
>så efter "dato" og så efter "navn" - hvordan skal min streng så se ud?

....... ORDER BY type, dato, navn
mvh.
Hasse R. Hansen

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 07-08-03 17:19

wrote:

> [...]
>så efter "dato" og så efter "navn" - hvordan skal min streng så se ud?

SELECT *
FROM behandler_list
WHERE amt = '$amt_Tabel'
ORDER BY type , dato, navn