Tilbud : TROPICOOL classic TC-32 12/230v h~
Fra : Jens

Dato : 07-08-03 14:29

Hej NG

Under vores sommertogt for nogle uger siden stødte jeg på ovennævnte
køleboks på tilbud til vistnok kr. 1695,-. Jeg husker bare ikke hvor, og kan
ikke lige få gravet mig frem til det.

Har nogen set tilsvarende tilbud hos den lokale båd-pusher eller måske i
internetbutik et eller andet sted?

Med sejler hilsen
Jens

Fra : Jens

Dato : 11-08-03 08:14

> [...]
> ikke lige få gravet mig frem til det.
>
> Har nogen set tilsvarende tilbud hos den lokale båd-pusher eller måske i

Hej

Faldt selv over tilbuddet på <http://www.olympic-as.dk/documents/00048.pdf>.

Med sejler hilsen
Jens

PS: Nej, dette er ikke en slet skjult reklame ,-)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-03 15:25

Har du overvejet strømforbruget..!!!
Taskens størrelse...
Hvor længe holder den på temp.
hvor lang tid er den om at køle ned
Støjniveau
hvor langt køler den under udenomstemp.
og meget andet...

Læs evt. føldende links

http://www.campingstuff.dk/cs/koleboks.php

http://www.fi.dk/test/metodik/campingkoelebokse/

http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=157

Jan Rasmussen

Fra : Jens

Dato : 11-08-03 21:13

> Har du overvejet strømforbruget..!!!
> [...]

[klip]

Jo, jeg har nogle års erfaringer med en termoelektrisk boks ombord og
finder, at det er en god hjælp, når solen står højt på himlen. Nu trænger vi
bare til en udskiftning og lidt mere plads i boksen. Efter min mening er en
god termoelektrisk boks et rimeligt kompromis mellem pris og effektivitet -
men ideelt er det dog ikke.

Strømforbruget er i mine øjne det største problem i en lille båd til søs,
men med passende hyppige besøg i havn, en effektiv lader og ladespole på
påhængsmotoren går det rimeligt. Dog skal man tænke sig grundigt om, inden
boksen skal have lov til at køre i søen - der skal jo gerne være reserver
til instrumenter og vhf.

En af årsagerne til, at vi gerne vil have en lidt større boks er faktisk
også, at det giver mulighed for at medbringe et antal nedfrosne
køleelementer til hjælp med kølingen.

Tak for links ,-)

Jens

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-03 22:03

Til information kan jeg nævne at jeg i år har købt en iglo coolmate24 i
Aldi, til den netto sum af 299kr.

Ovenstående var en af dem som klarede sig bedst i FDM testen...

De gennemsnitlige strømforbrug er på 4,2 amp.

Lader jeg boksen kører i 24 timer inden jeg i lægger køle elementer + div
madvarer, kan jeg holde temp. under 5°C 2-3 dage... nogle gange kommer den
endog ned på -2°C i bunden...

Jeg har lille inden/udendørs termometer fra OBH.. trådløst... her lægger jeg
så udendørs enheden ned i boksen... og jeg kan således konstant aflæse
hvilken temp. der er i boksen... uden at åbne den... endvidere har den også
en min/max funktion således jeg kan se hvad den laveste henholdsvis den
højeste temp. har været... dog kan jeg ikke så hvor længe temp. har været
høj... Specielt i disse dage hvor temp. har været over 30°C er det
interessant at kunne følge med...

Fra : Jens

Dato : 12-08-03 07:13

> Til information kan jeg nævne at jeg i år har købt en iglo coolmate24 i
> Aldi, til den netto sum af 299kr.

[klip]

kr 299,- ?! Det var da ekstremt billigt ,-))

Hvor længe er det siden - er der måske chance for et restlager et eller
andet sted??

Jens

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-08-03 23:11

Det er ca. 1 mrd. siden...

Og her kommer så lige en rettelse... Det var Netto.. det havde den...

Det var netop restudsalg.... de handlede den til kr. 499... og satte den så
ned til de omtalte 299kr...

men jeg ved ikke om der er nogle butikker.. der stadig ligger inde med et
par stykker...

Fra : Jens

Dato : 20-08-03 07:38

Vi har nu fået vores nye køleboks af ovennævnte type, og jeg har gjort mig
nogle erfaringer, som jeg gerne vil dele:

Strømforbrug:

* Normal mode: 4,2 A
* Energy Saving mode: 770 mA
* Energy Saving mode med låg åbent: 650 mA
* Stand By (Slukket på panel) : 0,8 mA ( = næsten nul )
* Med 230 V forsyning: 0,07 pA ( = 0 !!)

Alle målinger er lavet med ekstern 230 V -> 12 V converter (Mobitronic), som
med belastning gav spændingen:

* Normal mode: 13,0 V
* Øvrige: 14,2 V

"Energy Saving mode" er muligt, fordi boksen er forsynet med termostat, der
reducerer køleeffekten, når den forvalgte temperatur er nået. Endvidere
stopper den interne blæser når låget åbnes, hvorved forbruget reduceres
yderligere.

Termostaten var ved alle målinger indstillet i "bundstilling" hvorved
lufttemoperaturen i tom boks varierede mellem ca. +4 og +7 gr C når
køleenheden skifter mellem de to modes. Temperaturen målt i en stor kande
vand midt i boksen endte ret præcist på 5 gr C, som angivet af fabrikanten.

Strømforbruget er det samme ved andre termostatindstillinger, men
fordelingen mellem "Normal" og "Energy Saving" vil være mere fordelagtig ved
højere sluttemperatur.

Jeg har ikke lavet datalogging og har derfor ikke tal på, hvor længe boksen
er om at køle ned, hvor godt den er isoleret eller hvordan fordelingen
mellem "Normal" og "Energy Saving" er - men ved stuetemperatur (20-22 gr C)
er det mit klare indtryk, at boksen kører i "Energy Saving mode" det meste
af tiden, når først den er afkølet, og middelstrømmen vil altså ligge langt
under de ca. 4,5 A, som termoelektriske bokse uden termostat typisk ligger
på. En dag i søen med boksen tændt vil derfor ikke nødvendigvis være
katastrofal, selvom vi kun har 55 Ah til rådighed - vi har ikke mange
instrumenter og starter motoren med en snor ,-)

Med fem store køleelementer nedfrosset til ca. -20 gr C faldt temperaturen i
boksen fra 20 gr C til 4 gr C på 20 minutter, hvorefter den skiftede til
"Energy Saving".

Når boksen er tændt, så kører den eksterne blæser konstant, og den er ikke
helt lydløs - selvom den lyder "pænt og sundt", så støjer den faktisk
markant mere, end vores 5-6 år gamle discountboks ( som til gengæld konstant
æder 4 A stort set uden at køle ... )

Alt i alt lever købet foreløbig op til forventningerne, så nu skulle det
gerne blive sommer igen, så vi kan få den prøvet af til søs.

Skulle jeg allerede nu ønske noget anderledes, så vil mindre støj altid være
et gode, og en indikation af, om køleagregatet kører i "Normal" eller
"Energy Saving mode" ville være rart - f.eks. ved at lysdioden blinkede i
"Normal"

Mvh
Jens