Et lille newbie spørgsmål som er mit probl~
Fra : Christian Hansen

Dato : 06-08-03 19:49

Jeg er en ja hvad kan man kalde det, ret newbie inde for php
faget...
Derfor beder jeg jer om hjælp
Hvordan kan jeg få link til at erstatte include sider?
Altså hvis vi nu siger jeg har 1 menu i venstre side og noget
info i midten af siden...
Begge sider er includet...
Hvis jeg så gerne vil have at når jeg trykker på en af mine link
i min menu, hvordan kan jeg så få den nye side til at erstatte
den include i midten?
Altså hvis i ikke forstår mig, så er det pga, som jeg siger jeg
er newbie til det her...
Men hjælp kan gøre alt, så i må meget gerne hjælpe mig!
TAK :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-08-03 20:00

Christian Hansen wrote:
> [...]
> er newbie til det her...
> Men hjælp kan gøre alt, så i må meget gerne hjælpe mig!

Jeg tror jeg forstår...

--- menu.inc.php ---

En masse link

----

--- content_forsiden.inc.php ---
Bla bla bla

----

--- content_kontakt.inc.php ---
Bla bla bla

----

Så kan du f.eks. lave følgende det sted hvor content - altså det i
midten skal inkluderes:

<?php
if(!empty($_GET['vis']) &&
file_exists('./content_'.$_GET['vis'].'.inc.php')) {
include('./content_'.$_GET['vis'].'.inc.php');
}
else {
include("./content_forsiden.inc.php"); //forsiden
}
?>

Okay... og så en kort forklaring..

Først linie.. if(!empty... tjekker som du har sat get parameteren vis...
f.eks. index.php?vis=kontakt ... hvis den er sat tjekker den som der
findes noget indhold til den... altså i dette tilfælde...
content_kontakt.inc.php.... hvis det havde været ?vis=info havde den
tjekket content_info.inc.php.
Hvis filen findes inkluderer den filen og viser indholdet. Hvis filen
ikke er fundet - eller get parameteren vis ikke er sat - indkluderer den
blot en standard side... i dette tilfælde content_forsiden.inc.php

Håber du forstod lidt mere?
Ellers kan du finde links til glimerende tutorials og artikler her:
http://www.php-faq.dk/index.php?faq=3

mvh
johan

Fra : Christian Hansen

Dato : 06-08-03 20:18

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Håber du forstod lidt mere?
> Ellers kan du finde links til glimerende tutorials og artikler her:

Og så du mener altså at jeg skal kalde alle mine sider content_name.inc.php?
Og ja du forstod rigtigt :)
Og Tak for det!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-08-03 20:30

Christian Hansen wrote:
> Og så du mener altså at jeg skal kalde alle mine sider content_name.inc.php?
> Og ja du forstod rigtigt :)
> Og Tak for det!

Jah. i mit eksempel er det baseret ud fra du kalder filerne det... name
skal så udskiftes med det som ?vis= er lig med...

mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 20:23

"Christian Hansen" <crazy_krelle@krelle.dk> wrote in message
> [...]
> er newbie til det her...
> Men hjælp kan gøre alt, så i må meget gerne hjælpe mig!

Jeg forstår.
Har ikke lige afprøvet Johans eksempel men har selv brugt denne meget;

<?php
switch ($_GET['site'])
{
case 'side1' : include('side1.php');
break;
case 'side2': include('side2.php');
break;
case 'side3': include('side3.php');
break;
default: include('forside.php');
}
?>

Det er et inkluderingsscript.

Du smider ovenstående kode der hvor du gerne vil have dit indhold.
Hvis du så trykker på dette link; <a href="index.php?site=side1">Side1</a>
så vil "side1" kommer frem i dit indhold, der hvor du har placeret
ovenstående kode.

Du kan selv udvide den, håber du kan se logikken i det.
Synes det er meget smart og et meget simpelt inkluderingsscript.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-08-03 14:35

Jamen, jeg siger mange tak for jeres svar på mit problem, men forstår stadig
ikke det helt præcis, i min menu, f.eks hvis jeg har et link til en side ved
navn Gæstebog, skal jeg så skriv <a
href="http://site.dk?vis=gaestebog">Gæstebog ? eller går det der
inkludingsscript efter navnet altså i dette tilfælde Gæstebog?
Så tror jeg, at jeg ville forstå det lidt mere hehe ;)
Og 1 ting mere, en af mine venner sagde at jeg skulle bruge en if streng som
jeg ikke rigtig fattede...
Nå ja men vil gå efter jeres eksempler...
Mange tak

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-03 14:40

Christian Hansen wrote:
> [...]
> jeg ikke rigtig fattede...
> Nå ja men vil gå efter jeres eksempler...

Jep... i mit eksempel skulle din gæstebig så ligge i
content_gaestebog.inc.php

da $_GET['vis'] er gaestebog

mvh
johan

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 15:01

> [...]
som
> jeg ikke rigtig fattede...
> Nå ja men vil gå efter jeres eksempler...

I mit eksempel skal gæstebogen så hedde gaestebog.php .

Alt afhængig af hvad du skriver i include scriptet.
Her skal linket dog bare være; http://site.dk/index.php?site=gaestebog

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> http://mobil.dontdoit.dk <-- Lidt af hvert til din mobil

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-08-03 15:00

FB wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> FB
> --
> Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?

Ok FB
Altså det du mener her:
<?php
switch ($_GET['site'])
{
case 'side1' : include('menu.php');
break;
default: include('body.php');
}
?>
<-- sådan du mener det?!
Eller har jeg taget fejl af et eller andet ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 15:05

> Ok FB
> Altså det du mener her:
> <?php
> switch ($_GET['site'])
> {
> case 'side1' : include('menu.php');
> break;
> default: include('body.php');
> }
> ?>
> <-- sådan du mener det?!
> Eller har jeg taget fejl af et eller andet ?

Ja tæt på.

gør det til vane at skrive det samme som filen hedder.
(menu.php skal du vel ikke includere da den er på din index side?) Det er
kun undersider du skal bruge i scriptet, altså; 'Lidt Om Mig' - 'Mine
Venner' osv.

case 'minevenner': include('minevenner.php')
break;

default er forsiden. Altså dit egentlige indhold på din index side.
Her kunne du kalde din default for forside.php .

Ellers kig lidt på http://gammel.dontdoit.dk her bruger jeg scriptet. Der
hvor der står "Tak til alle - [en masse tekst osv] er min forside.php.
Alt ude i siden, rundt om er bare min index.php fil.

Mvh
FB

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-08-03 15:42

FB wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
"Christian Hansen" <crazy_krelle@krelle.dk> wrote in message
Ok FB
Altså det du mener her:
<?php
switch ($_GET['site'])
{
case 'side1' : include('menu.php');
break;
default: include('body.php');
}
?>

Tror lige jeg forstod lidt mere der, altså på min index.php includere jeg
min menu.php ...
Inde i min menu.php skriver jeg så scriptet hvor jeg så skriver:
<?php
switch ($_GET['site'])
{
case 'side1' : include('nyheder.php');
break;
case 'side1' : include('nyheder1.php');
break;
case 'side1' : include('nyheder2.php');
break;
default: include('body.php');
}
?>

Altså det er selve min menu der?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-08-03 15:58

Christian Hansen wrote:
> [...]
> min menu.php ...
> Inde i min menu.php skriver jeg så scriptet hvor jeg så skriver:

Nej... lad os tage et eksempel

--- Menu.php --
----

--- body.php ----
<!-- dette er din default side... -->
Velkommen til mit website bla bla...

--- nyheder.php ---
<!-- denne skal vises når ?vis=nyheder er sat -->
Ny website launched! Velkommen til vores
nye website bla bla bla bla
----

--- kontakt.php ---
<!-- denn skal vises npr ?vis=kontakt er sat -->
Du kan kontakte os på tlf. XXXX XXXX eller send en mail
til whatever@example.com
----

---- index.php ---
<head>
<title>Mit website</title>
</head>

<!-- her vil jeg inkludere menuen -->
<?php
@include("./menu.php");
?>
<!-- her vil jeg inkludere indholdet -->
switch ($_GET['vis']) {
case 'nyheder' : include('./nyheder.php');
break;
case 'kontakt' : include('kontakt.php');
break;
default: include('body.php');
}
?>

-------

Var det forståeligt? :)

mvh
Johan

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-08-03 16:05

> [...]
> case 'nyheder' : include('./nyheder.php');
> break;
> case 'kontakt' : include('kontakt.php');

Hmmm der fik jeg fat i det :D
Altså -- Menu.php -- <-- henviser til menu.php ikke?
Og behøver jeg at skrive "./nyheder.php" - kan det ikke bare være
"nyheder.php" ?
Og så kommer 2nd spørgesmål, eller nok 2xxxxx ialt :D
-- Menu.php --:
---
Kan det ikke bare være:
Ellers fik jeg fat i det, og tak - Håber ikke jeg har været til alt for meget
besvær :D
Mvh Krelle / Christian mange tusinde millioner tak for hjæres hjælp :D

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 16:40

"Christian Hansen" <crazy_krelle@krelle.dk> wrote in message
(snip) nu blev jeg selv helt forvirret.

Tillad mig at demonstrer: www.dontdoit.dk/1.JPG

Alt hvad der er inde i den røde boks kommer fra filen 'forside.php' som er
min default.
Alt udenom, også menuen, baggrunden, <head></head> (hele svineriet faktisk)
ligger i min 'index.php' fil.

Det som scriptet gør er, at når jeg så trykker på 'Gratis SMS' så kommer
'gratis_sms.php' siden ind i den røde boks.

Hvordan lige i den røde boks?
Jo jeg har en tabel der, hvor jeg har sat scriptet ind. Derved kommer
indholdet i midten som du ser det.

Sådan fungere det.

Håber det kunne hjælpe dig. Det er bare at lege lidt med scriptet.

Lav to tabeller der ligger over på hinanden(kun 2 tabeller, pyt med headers
osv.):

___________
|___________|
|___________|

I den øverste skriver du to links:

href="index.php?site"nyside</a>

I den nederste tabel indsætter du;

<?php
switch ($_GET['site'])
{
case 'nyside' : include('nyside.php');
break;
default: include('forside.php');
}
?>

Denne side kalder du for 'index.php'

Derefter laver du en hel tom side som du kalder 'forside.php'

I denne skriver du bare; Forside.

Så laver du en ny tom side som du kalder 'nyside.php'
I denne skriver: Nyside.

Så kan du se hvordan det fungere.

Held og lykke med det.

Mvh
FB

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-08-03 19:29

> [...]
> FB
> --
> Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
Ja det vil jeg prøve, sider lige og er ved at formatere den pc jeg normalt,
sider ved, men vil da håbe det virker :)
For så blir' jeg glad! og Lykkelig...
Dels pga. der er nogen der gider bruge så laaaang tid på at forklare noget så
nemt, og så pga.. ja det samme igen de har tålmodighed til det ;)
Det har 1 af mine venner nemlig ikke...
Og TAK!
Håber i gider hjælpe en anden gang hvis det er!
Held og Lykke med jer!