Kan Proftpd hente filer på anden server?
Fra : Jan Jensen

Dato : 04-04-01 07:57

Hej

På mit arbejde kan vi ikke få pro@ccess og dermed ikke
en fast IP til webserveren på vort domæne. Istedet kan vi få
tilbudt Netexpress, med en router, der nok vil skifte IP adresse
hver gang strømmen ryger.
Dette er dog ikke noget problem, da www og mail
kan køre fra min private server, med fast IP, herhjemme.

Problemet er at brugernes mapper på arbejde, gerne skulle
kunne nås via FTP over internettet!
Kan Proftpd indstilles til at hente filer på serveren på mit
arbejde, når kaldet sker via min private server herhjemme?

Kan dette lade sig gøre, går det hele jo op, og jeg kan nøjedes
med lidt tastearbejde når IP`en på mit arbejde ændres.

Gode råd?

Mange hilsner fra Jan Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-04-01 09:11

Den Wed, 4 Apr 2001 08:56:51 +0200 skrev Jan Jensen:
> [...]
>en fast IP til webserveren på vort domæne. Istedet kan vi få
>tilbudt Netexpress, med en router, der nok vil skifte IP adresse

Det er mig bekendt ikke kun hver gang strømmen ryger. Dem jeg kender
der har Netexpress, skifter IP næsten hver gang jeg hører fra dem -
ca. en gang om dagen tror jeg.

>Dette er dog ikke noget problem, da www og mail
>kan køre fra min private server, med fast IP, herhjemme.
>
>Problemet er at brugernes mapper på arbejde, gerne skulle
>kunne nås via FTP over internettet!

Nutildags betragter man FTP som en stor sikkerhedsrisiko. Overvej
SSH (SCP) eller noget VPN i stedet.

>Kan Proftpd indstilles til at hente filer på serveren på mit
>arbejde, når kaldet sker via min private server herhjemme?

Ikke umiddelbart. Du kunne teoretisk nfs-mounte drevene, men det kan
ikke anbefales over internettet. Normalt burde du kunne bruge DNAT
(med iptables), men nok ikke lige til FTP - det er en elendig
protokol at arbejde med. SSH burde derimod ikke være noget problem
at DNAT'e.

>Kan dette lade sig gøre, går det hele jo op, og jeg kan nøjedes
>med lidt tastearbejde når IP`en på mit arbejde ændres.

Jeg tror umiddelbart det bedste råd er at kigge på
http://www.dyndns.org/

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: paris.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-01 18:11

"Jan Jensen" <blaaberg@image.dk> wrote:

>Kan Proftpd indstilles til at hente filer på serveren på mit
>arbejde, når kaldet sker via min private server herhjemme?

Kunne du ellers ikke lave noget smart med en transparent proxy på din
hjemmeserver?

Hvordan vil du forøvrigt sikre dig, at hjemmeserveren kan finde
firmaets server? Ender du ikke i sidste ende alligevel med at få brug
for noget dyndns?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer