Op til et år før kongeåen er normal igen
Fra : Carsten Mikkelsen

Dato : 03-04-01 22:56

Sakset fra www.jydskevestkysten.dk :

Stor skade på åen

Gyllen, der søndag løb ud i Kongeåen, har forvoldt store skader. Der kan gå
op til et år, før tingene er normale igen.

AF PIA SKAARUP LARSEN

Kongeåen druknede bogstaveligt talt i en million liter lort, da en gylletank
i Ødis Bramdrup lækkede søndag og via Farris Å sendte 1000 kubikmeter gylle
ud til fisk og frøer.

- Der er omfattende skader på den øverste del af åen. Jeg gik fem kilometer
nedstrøms åen, og der var døde fisk, siger Vejle Amts miljøvagt Peter Svane,
som forventer, at der går meget lang tid, før Kongeåen igen er sig selv
efter gyllebadet.

- Der, hvor forureningen er værst, er det også gået ud over smådyrene - alle
kriblekrable basserne, myggelarver og lignende - som ellers er mere hårdføre
end fiskene. Jeg vil tro, der på de steder kan gå op til et år, før tingene
er normale igen, siger Peter Svane.

Mængden af ammoniak i vandet var over 20 gange grænseværdien for, hvad fisk
kan tåle, og alle fisk i åen er da også døde som følge af uheldet. Kun de
fisk, der har kunne nå ud i et sidevandløb, har reddet livet.

Politiet har optaget rapport i sagen. Det er endnu ikke afgjort, om uheldet
også koster en bøde, men der er næppe tvivl om, at der venter ejeren en
større regning. Sportsfiskerne sætter således fisk ud i Kongeåen, og de vil
utvivlsomt kræve erstatning for udslippet, skriver Ritzaus Bureau.