NF7-S : Temperaturer og Vcore + BIOS
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-08-03 12:34

Jeg har lige anskaffet et Abit NF7-S (v2.0) som erstatter et K7S5A.

Deri sidder nu en XP1800+ stepping 02 (=Palomino?).

Jeg synes den er en lille smule hed her i sommervarmen, så jeg tænkte,
at jeg ville lege lidt med Vcore.

Vil det i det hele taget hjælpe at nedsætte Vcore? Kan der gå noget
galt? (med permanente skader?)

Hvor langt kan man gå? Og har I en god metode til at teste stabilitet?

Jeg kører pt. dnetc klienten, som æder cpu-tid og temperaturerne er
ifølge den medfølgende Winbond Hardware Doctor CPU : 64.5 System : 43.
Jeg er ikke helt klar over rum-temperatur.

Hvordan får man lagt en ny BIOS i skidtet? Såvidt jeg kan se, ligger
der en V14 nu. Når jeg forsøger at hente v21 fra abit's hp/ftp får jeg
en serverfejl. Med v20 siger flashprogrammet, at BIOS og produkt ikke
stemmer sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 13:20

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg synes den er en lille smule hed her i sommervarmen, så jeg tænkte,
> at jeg ville lege lidt med Vcore.
> Vil det i det hele taget hjælpe at nedsætte Vcore?

Ikke ret meget, da den ikke kan sættes ret langt ned.
Det ser måske ud som om den kører fint med lavere Vcore, og så lige
pludselig *REBOOT*!

> Kan der gå noget galt? (med permanente skader?)

Nej.

> Hvor langt kan man gå?

Du kan måske sætte den ned med 0,1 V, men så er grænsen også nået.

> Og har I en god metode til at teste stabilitet?

Prime95's Torture Test er populær til at teste stabilitet.

> Jeg kører pt. dnetc klienten, som æder cpu-tid og temperaturerne er
> ifølge den medfølgende Winbond Hardware Doctor CPU : 64.5 System : 43.
> Jeg er ikke helt klar over rum-temperatur.

Enten er der ikke god kontakt til køleprofilen, eller også er dit
airflow i kabinettet ikke godt.

> [...]
> der en V14 nu. Når jeg forsøger at hente v21 fra abit's hp/ftp får jeg
> en serverfejl. Med v20 siger flashprogrammet, at BIOS og produkt ikke

Der er forskellig Bios til hhv. de første v1.x bundkort, og v2.0 bundkort.

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_search_process.jsp?pTYPE=Bios

Læg mærke til at der er NF7, NF7 v2.0, NF7-S, og NF7-S v2.0

Fra : JK

Dato : 06-08-03 13:59

On Wed, 6 Aug 2003 13:33:58 +0200, "Jan Rasmussen"
<jan@horsens.frelsenshaer.dk> wrote:

> [...]
>ifølge den medfølgende Winbond Hardware Doctor CPU : 64.5 System : 43.
>Jeg er ikke helt klar over rum-temperatur.

Der er noget varmt inde i kabinettet, må man sige. De 43 er nok for
meget. Har du noget kabinetblæser ?

> [...]
>der en V14 nu. Når jeg forsøger at hente v21 fra abit's hp/ftp får jeg
>en serverfejl. Med v20 siger flashprogrammet, at BIOS og produkt ikke

bios:
http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/nf7-s2.htm

de er da kommet til version 18 med version 2.0, og ikke højere.

http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/nf7-s.htm

viser version 21. Så det er korrekt, de passer ikke sammen.

Du skal gå ud fra denne side:
http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/i_new.htm#AMD

Men se iøvrigt på denne cooler roundup at cpu temp sagtens kan være
over 70C stabilt.
http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3225

hilsen

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-08-03 16:37

"Jan Rasmussen" <jan@horsens.frelsenshaer.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige anskaffet et Abit NF7-S (v2.0) som erstatter et K7S5A.
>
> Deri sidder nu en XP1800+ stepping 02 (=Palomino?).

Hvad program benytter du til at se den stepping?
Det vil gøre det lidt nemmere at svare på det spørgmål.

> Jeg synes den er en lille smule hed her i sommervarmen, så jeg tænkte,
> at jeg ville lege lidt med Vcore.

NF7-S rev. 2.0 måler for højt med standard bios.
Jeg har dog ikke fået det bekræftet endnu, men det har været diskuteret ofte
rundt omkring.
Oven i hatten står der ved flere af bios opdateringerne til kortet at de
retter cpu temperatur udmålingen.
Men jeg kører pt. med original biosen på mit rev 2.0 og mine temperaturer er
lavere end dine.
Vel at mærke ved 2.0 Ghz og 1,7V.

Se efter om din køler vender rigtigt og har ordentlig kontakt med cpu'en.
Brug kølepasta hvis du ikke allerede gør det.
Hvad er det forresten for en køler?

> Vil det i det hele taget hjælpe at nedsætte Vcore? Kan der gå noget
> galt? (med permanente skader?)

Du ødelægger ikke noget ved at sætte vcore ned.
Det eneste der sker er at den måske bliver ustabil.

> [...]
> ifølge den medfølgende Winbond Hardware Doctor CPU : 64.5 System : 43.
> Jeg er ikke helt klar over rum-temperatur.

Jeg har cirka de samme tal, dog ved en noget højere hastighed.
Der skal så tages forbehold for fejlmålinger.

> [...]
> der en V14 nu. Når jeg forsøger at hente v21 fra abit's hp/ftp får jeg
> en serverfejl. Med v20 siger flashprogrammet, at BIOS og produkt ikke

Her er et direkte link til bios 18 til rev. 2.0
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/nf7d18.exe

Her er et link til siden med oversigten over bios opdateringer.
http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=NF7-SV2.0&#Bios

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-08-03 22:25

Allerførst; Tak for alle svar også de, der måtte komme senere!

> Hvad program benytter du til at se den stepping?
Flere. AMD's cpuid viser Generation 7, Model 6, Stepping 2. Linux'
kerne sladrer om stepping 02, når den starter.

> NF7-S rev. 2.0 måler for højt med standard bios.
Det er vist ikke ualmindelig, at BIOS måler for højt. Alt andet lige,
er det som regel en god ting, da der derved er indbygget en ekstra
sikkerhedsmargin mod for høje temperaturer.

> Men jeg kører pt. med original biosen på mit rev 2.0 og mine
temperaturer er
> lavere end dine.
> Vel at mærke ved 2.0 Ghz og 1,7V.

Jeg kører som sagt en 1800+ dvs 1533 MHz men ved 1,75 Vcore som
standard. Det er så den, jeg filer lidt på pt.

> Se efter om din køler vender rigtigt og har ordentlig kontakt med
cpu'en.
Den vendte faktisk forkert. Hvem er den idiot, der har vendt den
forkert mon ? DOH!

> Brug kølepasta hvis du ikke allerede gør det.
Bliver brugt, dog er det ikke et kendt mærke, ihvertfald ikke for mig.
Den hedder Fanner 700, Tech Spec ifølge tuben;
Thermal Conductivity : >7.5W/m-k
Thermal Resistance : > 0.006 C-in2/W
10% Silver Included
Webside : www.fanner.com

> Hvad er det forresten for en køler?
Køleren er en Glacial Tech Igloo 2310
Webside : www.glacialtech.com

> Her er et direkte link til bios 18 til rev. 2.0
> ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/nf7d18.exe
Jeg bliver ved med at få fejlmeldinger fra FTP-serveren. Jeg kan hente
den næstnyeste men ikke den nyeste. Lidt underligt. Men nu kører jeg
med d17.

Ligenu har jeg dyret lagt ned, dvs bundkort er vandret. Siden af
kabinettet er taget af, og maskinen idler (den kører, hvad nu XP har
kørende + Winbond Hardware Doctor, der aflæser og viser temp, voltage
og fans + Outlook. dnetc klienten er pauset. Nu er temperaturerne
43/28 (cpu/system). Det er aften, og rummet er naturligvis køligere
end i middags, men det ser ud til at have hjulpet lidt, ihvertfald.
Jeg skriver igen lidt senere, når dnetc har fået lov til at køre lidt.
Enten i denne tråd eller i en søstertråd.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-08-03 01:57

> Nu er temperaturerne
> 43/28 (cpu/system).

Ovenstående var Idle (bare for referance)

Nu er kabinettet (næsten) helt lukket og er som fra før mit første
indlæg.

Nu er temperaturerne ved fuld belastning 55,5/38 (igen cpu/system).
Noget lavere end de 64,5/43. Om rumtempen ændre dette drastisk må vi
se imorgen middag/eftermiddag.

Jeg har en Pabst 12 dB blæser under PSU'en, der suger luft ud. Samt en
blæser i toppen, der ligeledes suger luft ud. Den sidste var standard,
og jeg har ikke stats på den. Og så naturligvis blæseren i PSU'en.

Måske skulle begge ekstra fans skiftes til 19 dB Pabst'ere.

Mht. indsugning er der ikke det store udvalg mht. placering. Der er
dog indsugnings huller i kabinettet dels nedenunder dels nederst i en
ene sideplade.

Og jeg har overvejet at "bore kabinet-hullerne ud", hvor de to case
fans sidder, og erstatte dem med fan-grills istedet. Men nu er vi godt
på vej ind i Casemodding ...

Jan Rasmussen

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-08-03 16:06

> [...]
> Flere. AMD's cpuid viser Generation 7, Model 6, Stepping 2. Linux'
> kerne sladrer om stepping 02, når den starter.

Med AMD's cpu info får jeg
Family 6, model 8, stepping 1.
Det er en 1800+ JIUHB DUT3C.
Kan ikke lige huske hvad uge den er fra.
Den kører 2.0 Ghz lige nu, uden problemer.

Jeg kan ikke finde de oplysninger du i cpu id, det er nok ikke det samme cpu
id vi snakker om.

Det er ikke en Palomino du har.

Du bør forresten frit kunne vælge multiplier på cpu'en.
Det er formentlig en Thoroughbred "B", så er den automatisk oplåst på NF7-S
kortet.
NF7-S oplåser automatisk Thorougbred "B" og Barton cpu'er.
Det er en mægtig smart feature.

Hvis du ikke allerede havde gennemskuet mig, er jeg en yderst tilfreds NF7-S
rev. 2.0 ejer.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-08-03 18:14

> Med AMD's cpu info får jeg
> Family 6, model 8, stepping 1.
Du kigger formodentligt under den generiske CPU ID(1) Her står hos mig
:
Instruction Family : 6
Model : 6
Stepping : 2

> Det er en 1800+ JIUHB DUT3C.
Jeg har ikke lige de markeringer til rådighed. De sidder under
heatsink'en, og der sidder de godt, går jeg ud fra ;)

> Det er ikke en Palomino du har.
Ifølge diverse kilder på nettet, deriblandt tomshardware.com og
anandtech.com, vil jeg fastholde, at det er en Palomino. Den har
modelnummeret før din (6 vs. 8).

> Du bør forresten frit kunne vælge multiplier på cpu'en.
> Det er formentlig en Thoroughbred "B", så er den automatisk oplåst
på NF7-S
> kortet.
Som sagt, er jeg ret overbevist om, at der er tale om en Palomino. Den
er ikke købt for nyligt, blot har jeg skiftet MB. En ting ad gangen
:). En 166/333 FSB (eller 200/400 FSB) kræver udover CPU'en nyt ram,
da jeg kun har PC2100 ram.

> NF7-S oplåser automatisk Thorougbred "B" og Barton cpu'er.
> Det er en mægtig smart feature.
Den tid den glæde ;)

Som en efterskrift så har temps her sidst på eftermiddagen, først på
aftenen sneget sig op på 59/41. Det hænger helt sikkert sammen med en
højere rum-temperatur (der står en ældre P233MMX (server) og en
XP2000+ bærbar og smider varme ud heroppe også).

Jan Rasmussen

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 07-08-03 18:18

Jan Rasmussen wrote:
> Ifølge diverse kilder på nettet, deriblandt tomshardware.com og
> anandtech.com, vil jeg fastholde, at det er en Palomino. Den har
> modelnummeret før din (6 vs. 8).

Det er en Palomino! Ingen tvivl der. Model 6 er Palomino, Model 8 er
Thoroughbred og model 10 er en Barton, så vidt jeg er orienteret

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-08-03 20:28

> Du kigger formodentligt under den generiske CPU ID(1) Her står hos mig
> :
> Instruction Family : 6
> Model : 6
> Stepping : 2

Hmm endelig fandt jeg det i CPU id.
Der står hos mig:
Generation: 7
Model: 8
Stepping: 1

> Jeg har ikke lige de markeringer til rådighed. De sidder under
> heatsink'en, og der sidder de godt, går jeg ud fra ;)

Det gør de helt bestemt.

> Ifølge diverse kilder på nettet, deriblandt tomshardware.com og
> anandtech.com, vil jeg fastholde, at det er en Palomino. Den har
> modelnummeret før din (6 vs. 8).

Jeg trækker min påstand tilbage, det er med alt sandsynlighed en Palomino du
har.
Jeg har også lige søgt lidt.
Palomino bliver også noget varmere end Thoroughbred kernen, det kan også
være delvist skyld i dine høje temps.

> [...]
> er ikke købt for nyligt, blot har jeg skiftet MB. En ting ad gangen
> :). En 166/333 FSB (eller 200/400 FSB) kræver udover CPU'en nyt ram,

Du har ret, Palomino'en bliver ikke oplåst.
Men du kan da glæde dig til at du får anskaffet dig en Barton eller en
Thoroughbred.
De er forøvrigt ganske billige for tiden i de lave hastigheder, og hvis du
får fat i den rigtige er der næsten ikke nogen grænser for hvor højt du kan
komme op.
Har hørt om Athlon XP 1700+ (1466 Mhz) der kører fint ved 2,3-2,5 Ghz. Det
kan man da kalde valuta for pengene.

> [...]
> højere rum-temperatur (der står en ældre P233MMX (server) og en
> XP2000+ bærbar og smider varme ud heroppe også).

Palomino'en varmer godt, så du skal nok ikke regne med at få temperaturen
meget lavere uden en bedre køle løsning.
Men du kan jo så evt. sammenligne temperaturforskellen dig og mig imellem.
Jeg har ca. samme temp som dig, blot ved 2 Ghz, så der kan man se lidt om
forskellen i varmeudvikling.
Silent Viking er ikke verdens bedste køler, men den er dejligt stille.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 06-08-03 17:32

Jan Rasmussen wrote:
> Jeg har lige anskaffet et Abit NF7-S (v2.0) som erstatter et K7S5A.

Bare lige så du har noget at sammenligne med...

System:
- Abit NF7
- AMD Athlon XP 2400+
- Spire WhisperRock IV

Jeg har en enkelt Papst 12db blæser der suger luft ud af kabinettet bagtil.
Mine temps er i dette øjeblik, hvor der er mellem 24 og 26 grader på mit
værelse:

CPU: 44,5 grader
Mobo: 35,0 grader

Jeg kører med standard BIOS'en...

--
Martin K

Fra : JK

Dato : 06-08-03 20:53

> [...]

>der en V14 nu. Når jeg forsøger at hente v21 fra abit's hp/ftp får jeg
>en serverfejl. Med v20 siger flashprogrammet, at BIOS og produkt ikke

Kan ikke se ideen med at skifte bios for at få et lavere
temperatur-mål.

Det er da ren gimmik

og uden praktisk betydning, da temperaturen er uændret.

hilsen

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-08-03 22:11

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan ikke se ideen med at skifte bios for at få et lavere
> temperatur-mål.
>
> Det er da ren gimmik
>
> og uden praktisk betydning, da temperaturen er uændret.

Det er korrekt, at temperaturen er uændret.
Men den aflæses forkert, derfor er den målte temperatur for høj.
De har endda rettet på det i to bios revisioner og jeg tror ikke at det blot
er spil for galleriet.
Dog skal det lige gentages at måling via thermistor aldrig har været
specielt præcist.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-08-03 01:45

> Kan ikke se ideen med at skifte bios for at få et lavere
> temperatur-mål.

Helt enig. BIOS spørgsmålet var et "tag-on". Men som du ved, så har
nye boards problemer i starten, så hvis der skulle være problemer med
eksempelvis GfX kort og Lydkort osv. så ville jeg have dem af vejen.

> Det er da ren gimmik
>
> og uden praktisk betydning, da temperaturen er uændret.

Mht temperatur har den ingen betydning andet end, som der tidligere er
skrevet, så kunne tallet komme tættere på sandheden med en ny BIOS.
BIOS indeholder ligeledes informationer om nye cpu'er generelt, så når
jeg kommer så langt som til at købe en 166 FSB eller 200 FSB cpu så
falder den ikke igennem pga en uddateret BIOS.

Jan Rasmussen