Spørgsmål ang. INSERT kombineret med SELEC~
Fra : Flare

Dato : 05-08-03 21:23

Hejsa jeg ønsker at gære noget lignedne dette (ugyldig SQL)

INSERT T_TagDefinition (T_ModelId, [Name], ArrayIndex, TagBoundaryValueId,
TagBoundaryGradientId, TagTypeId )
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue1,
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue2,
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue3,
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue4,
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue5,
SELECT [Id] FROM T_TagBoundaryValue6

De tabeller jeg skal hente de enkelt stående værdier fra har ingen
relationer.

Kan dette gøres? Altså at SELECTE fra forskellige tabeller i det samme
udtryk?

Problemet er at alle felter i T_TagDefinition er erklæret NOT NULL og alle
værdier skal altså indsættes, endvidre er der ikke definere default værdier
for felterne.(hvis det har noget at sige)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-08-03 22:10

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa jeg ønsker at gære noget lignedne dette

I hvilken database?

Du kan altid indsætte fra en select statement
Du kan evt bygge dette op som union

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-08-03 22:09

Flare skrev:

> INSERT T_TagDefinition (T_ModelId, [Name], ArrayIndex,
> [...]

Ønsker du at indsætte én post (med én værdi fra hver af de seks
tabeller) eller ønsker du at indsætte alle kombinationsværdier af
de seks del-selects?

NB: Hvilken database benytter du?

> Kan dette gøres? Altså at SELECTE fra forskellige tabeller i
> det samme udtryk?

Hvis hver select returnerer præcis én værdi, kan du (i nogle
databaser) godt benytte dem sammen med VALUES:

INSERT INTO tabelnavn (feltnavn)
   VALUES (SELECT foo FROM bar WHERE fooID = 34)

Hvis det er flerværdier der skal indsættes (det kartesiske produkt
af de seks tabeller) skal du lave en union-forespørgsel og lade den
være kilden til din INSERT.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!