Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kontanthjælp, dagpenge og på røven
Fra : R

Dato : 05-08-03 09:26

Hej

Jeg håber dette er den rigtigt gruppe til mit spørgsmål.

Først lige nogle kolde facts:
Jeg har næsten lige afsluttet min uddannelse og er arbejdsløs. Jeg står til
at få dagpenge efter dimmitendsats 551 kr. pr dag. Der er dog 1½ måneds
karantæne, hvor jeg så får kontanthjælp.
Jeg er 24 år og får derfor en minimal kontanthjælp, som næsten kun dækker
min husleje.

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg har fået udbetalt 1 uges dagpenge... som
bliver trukket fra min kontanthjælp. 4243,- har jeg fra både kommunen og
fagforening. Dette skal dække en husleje på 2888,-, kontingent til
fagforening på 761,-, medicinforbrug på 500,-, afbetaling på lån på 2000,-
(kan ikke stilles i bero) + diverse som telefon, kost osv.

Jeg har kontaktet kommunen.... (de personer, hvis løn jeg normalt betaler),
for at høre om der evt. var en mulighed for noget ekstra hjælp i denne
måned. NIX, intet, nada, nothing. Heller ik hvis jeg betaler det tilbage.

Kan det virkelig være rigtigt, at man SKAL være narkoman, dranker, hjemløs,
udlænding, kriminel for, at få lidt ekstra hjælp i dette land??

Jeg bliver vildt frustreret over den måde det hele fungerer på. Og jeg tror
ik på, at det virkeligt skal fungere på denne måde... det kan simpelthen
ikke passe.

Hvad siger i andre? Kan det passe?? Er der evt. andre steder man kan få
hjælp? (det skal lige siges, at banken ikke er villig, da jeg i forvejen
skylder dem ret meget)

Med venlig hilsen og god sommer til alle!
Den frustrerede R

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-08-03 10:03

"R" <vilikkebrugeminmailherinde@none.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg håber dette er den rigtigt gruppe til mit spørgsmål.

[snip]

> Med venlig hilsen og god sommer til alle!
> Den frustrerede R

Jeg havde valgt news:dk.forbruger.offentlig-service i stedet. Hvis du læser
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.forbruger.offentlig-service kan du se
dit indlæg passer godt ind der.

--
Jacob

Fra : R

Dato : 05-08-03 10:16

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse

> Jeg havde valgt news:dk.forbruger.offentlig-service i stedet. Hvis du
> [...]

aaaah, ok... tak Jacob

Fra : Klaus Jensen

Dato : 05-08-03 21:19

"R" <vilikkebrugeminmailherinde@none.dk> wrote in message

> Hvad siger i andre? Kan det passe?? Er der evt. andre steder man kan få
> hjælp? (det skal lige siges, at banken ikke er villig, da jeg i forvejen
> skylder dem ret meget)

Det er ikke det du vil høre, men...:

Få dig et job, så du kan tjene flere penge. Måske bare på en tankstation
eller noget, mens du finder et job indenfor dit fag.

- Klaus

Fra : RoJo

Dato : 05-08-03 23:53

"Klaus Jensen" <no@tospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Få dig et job, så du kan tjene flere penge. Måske bare på en tankstation
> eller noget, mens du finder et job indenfor dit fag.

Det burde da være nyuddannede, der burde have førsteret til noget hjælp. Det
er jo ik fordi man bliver velernæret på en SU
Man kæmper en kamp for, at blive kvalificeret til, at lave et godt stykke
arbejde og kommer til, at fodre statskassen med en MEGET stor del af sin
løn, som herefter bliver brugt på bla. folk med et behov for økonomisk
hjælp. Lige netop det "behov" synes jeg de vurderer helt forkert hos
kommunen. "Hjælp til selvhjælp" er det ik sådan det hedder? Selvhjælp er det
druk, narkotika osv.??

Et lån fra kommunen burde da SLET ikke være svært at få... de penge får de
jo igen, endda udover den skal man betaler af sin kommende løn.

Det er da klart, at man gerne vil bruge sin tid på, at søge arbejde inden
for sit fag istedet for, at stå på en (undskyld mit sprog) skide tankstation

Det der nok er det mest frustrerende er den forskelsbehandling de giver.
Hvorfor ik bare sige: "ok, vi udbetaler 8000 kr. uanset folks situation,
hverken mere eller mindre" Her vil der jo spares en masse penge på
sagsbehandling og papirnusseri.

Så kom min mening lige ud

Mvh
RoJo

Fra : Klaus Jensen

Dato : 06-08-03 22:04

> Det er da klart, at man gerne vil bruge sin tid på, at søge arbejde inden
> for sit fag istedet for, at stå på en (undskyld mit sprog) skide
tankstation

Det forstår jeg godt du mener.

Men når man ikke selv vil betale gildet, må man nogen gange ta til takke med
mindre end drømmesituationen.Reelt kan du sagtens passe MINDST et
halvtidsjob ved siden af en selv ret intens jobjagt. Du kan ikke bilde mig
ind det øger dine chancer for drømmejobbet mærkbart at søge 16 timer i
døgnet dag efter dag, uge efter uge... Eller at du gider det for den sags
skyld.

Og den der "jeg betaler jo skat engang, ergo har jeg krav på alle mulige og
umulige ting..." Den pisser mig af.

Fra : No1

Dato : 06-08-03 22:27

> Det er da klart, at man gerne vil bruge sin tid på, at søge arbejde inden
> for sit fag istedet for, at stå på en (undskyld mit sprog) skide
tankstation

Det burde vel være muligt at gøre begge ting. Og desuden holde "dit fag"
lidt ved lige ved siden af. Hvis ikke man arbejder kan man ikke få mad til
at overleve og have kræfter til at søge andre jobs. Hvis jeg var
arbejdsgiveren ville jeg hellere vælge ham der havde taget et job på
tankstationen og været lidt aktiv, på en eller anden måde, under
jobsøgningen, end ham der gik på kommunen for at få penge.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 23-08-03 10:00

> [...]
> skylder dem ret meget)
>
> Med venlig hilsen og god sommer til alle!

Hvorfor skal kommunen klare dit overforbrug ? Kan du ikke få drømmejobbet må
du tage det du kan få, jeg kan ikke se noget problem.

--
Vh
Tommy

Fra : bamse

Dato : 01-09-03 10:12

Alle er lige for loven. Så man kan altså også være færdiguddannet og stå
uden job og have RET til at få hjælp.

Papirnusserne inde ved kommunen har fra toppen fået at vide at de skal spare
så meget som muligt. Så de siger kategorisk nej til "almindelige" folk der
beder om hjælp.

Så her er hvad du skal gøre:

du skal true dem med at klage. stå evt. med en skriftlig klage parat i
hånden når du er derinde, så ændrer de nok mening. Læs loven og se om du
falder indenfor nogen bestemte hjælpeparagraffer og brug dem.

Hvis du har ret til at få noget, så kræv det!

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal kommunen klare dit overforbrug ? Kan du ikke få drømmejobbet

> du tage det du kan få, jeg kan ikke se noget problem.

> [...]

---