Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
topskat
Fra : Osten

Dato : 04-08-03 21:28

Hej,

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvornår der skal trækkes topskat:

Har læst at det er som følger:
Topskat af personlig indkomst + positiv netto-kapitalindkomst +
fradragne/ikke medregnede kapitalpensionsbidrag over DKK 295.300

Hvad er fradragne/ikke medregnede kapitalpensionsbidrag ?
Jeg får fx. 10% arbejdsgiver betalt pension samt betaler selv 5%. Tæller det
med i det tal, man bruger til beregning af topskat?
Hvad med personfradraget på ca. 36.000?

Jeg regner med at befordring o.lign fradra ikke trækkes fra.

Håber på lidt hjælp

Mvh Osten

Fra : Bo

Dato : 04-08-03 22:33

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvornår der skal trækkes topskat:

KLIP

http://www.toldskat.dk/ får du svar på alle dine spm

Fra : David T. Metz

Dato : 05-08-03 02:48

Osten skriblede:
> [...]
> Topskat af personlig indkomst + positiv netto-kapitalindkomst +
> fradragne/ikke medregnede kapitalpensionsbidrag over DKK 295.300

Ja, man betaler topskat af pers. indk. over 295.300

> Hvad er fradragne/ikke medregnede kapitalpensionsbidrag ?

Penge man betaler til en kapitalpension (men det er vrøvlet formuleret).

> Jeg får fx. 10% arbejdsgiver betalt pension samt betaler selv 5%.
> Tæller det med i det tal, man bruger til beregning af topskat?

Ja, de 5% gør - det er jo en del af din indtægt.

> Hvad med personfradraget på ca. 36.000?

Det fratrækkes i beregningen af bund-, kommune-, amts- og kirkeskat.

Måske har du ikke styr på hvad "personlig indkomst" er?

"Lønindkomst, pensioner, dagpenge, skattepligtige sociale ydelser og
indkomst ved selvstændig virksomhed mv. kaldes personlig indkomst, efter at
eventuelt AM-bidrag og SP-bidrag er fratrukket."

> Jeg regner med at befordring o.lign fradra ikke trækkes fra.

Korrekt, det fradrager man i den personlige indkomst for at beregne den
skattepligtige indkomst:

"Skattepligtig indkomst: Er lig med den personlige indkomst (ekskl.
AM-bidrag og den særlige pensionsopsparing) plus/minus
nettokapitalindkomsten minus de ligningsmæssige fradrag."

Skal du betale topskat? Find svaret ved at tage alle de penge du tjener -
løn os, træk 9% fra - hvis resultatet er over bundgrænsen så skal du. Dvs.
hvis du tjener mere end 324.505,-

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Osten

Dato : 05-08-03 21:46

Hej David,

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> [...]
> løn os, træk 9% fra - hvis resultatet er over bundgrænsen så skal du. Dvs.

Mange tak for dit fine svar.
Jeg tror jeg har styr på det nu. Men undrer mig dog lidt over de 5% jeg selv
betaler til pension, skal beskattes nu. Men så bliver de det vel heller ved
udbetalingen. Det må jeg lige have kigget på.
/Osten

Fra : David T. Metz

Dato : 05-08-03 23:19

Osten skriblede:

> [...]
> jeg selv betaler til pension, skal beskattes nu. Men så bliver de det
> vel heller ved udbetalingen. Det må jeg lige have kigget på.

Jeg er selv blevet i tvivl siden jeg skrev det. Prøv at tjekke om din
fagforening ikke beskriver det et eller andet sted på deres hjemmeside
(pensionen er en del af overenskomsten). Eller du kan selv tjekke efter ved
at se på årsopgørelsen af din løn - der burde du kunne se om de 5% er med
eller ej.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 22:40

"David T. Metz" wrote:

> [...]
> at se på årsopgørelsen af din løn - der burde du kunne se om de 5% er med

Blot til afklaring, lidt sent..

Du bliver beskattet af AMB - de 8% og de 1% i SP nu,
uanset hvor og hvordan du får din lån,
så det trækkes indirekte ved indskud, og direkte før indskud på pension
ved arbejdsgiver.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Poul Christensen

Dato : 02-09-03 17:53

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> uanset hvor og hvordan du får din lån,
> så det trækkes indirekte ved indskud, og direkte før indskud på

Af det beløb, som en arbejdsgiver indbetaler til en pensionsordning,
betales der kun AMB på 8 pct. -- ikke 1 pct. i SP. Indbetaler man selv til
pensionsordningen betaler man alle 9 pct.

Poul C
poulc@ofir.dk