simpelt spørgsmål
Fra : peter hansen

Dato : 04-08-03 18:39

når man laver en simpel animation med fx en kasse der flytter sig så er det
allerede bestemt hvilket koordinat kassen starter fra og til hvilket den
skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave fire
tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?

hilsen fra peter pedal

Fra : Bo

Dato : 09-08-03 21:25

Ja - det kan man godt - men jeg synes nu ikke det er helt simpelt...

http://www.bodot.dk/flash/flytmand2.html

Når man har to punkter på skærmen start og slut skal man bestemme afstanden
imellem dem og i hvilken retning de ligger i forhold til hinanden
(kvadranter..)

Det er nemt nok at bestemme afstanden imellem dem - og det kan defineres på
to måder : enten som koordinater x2-x1 og y2-y1 eller som vektor :
startpunkt og vinkel - samt faktor....(eller noget i den retning...)

Jeg har lavet eksemplet v.h.a. koordinater - jeg har fundet ud af hvad der
er størst difference på x eller y-aksen som så bliver tæller i det kommende
flyttesenarie...

Den anden tæller bliver ydifferencen/xdifferencen hvis xdifferencen er
størst og omvendt...

Så har jeg lavet en simpel løkke imellem to frames hvor der tælles op eller
ned på tælleren og der bliver lagt til på xkoordinaten og ykoordinaten
(henholdsvis 1 og ydif/xdif eller omvendt...)

Det er nok ren volapyk og det kan sikkert gøres enklere hvis man er stærk
til geometriske formler..!
Men det virker i hvert fald nogen lunde i eksemplet!

Jeg håber det var lidt hjælp..!

Mvh. Bo

Fra : peter hansen

Dato : 11-08-03 14:22

Jeg er imponeret - det er nok den sjoveste Flash-fil jeg længe har set - må
jeg låne fla'en ?

hilsen fra Peter

Fra : Bo

Dato : 11-08-03 17:12

Hej Peter

Hvis jeg lige får din email - kan du få en kopi.

Mvh. Bo
www.bodot.dk

Fra : peter hansen

Dato : 11-08-03 18:45

kian (a) lflug (dot) dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 11-08-03 05:58

[...]

> [...]
>skal flytte sig til - men er det muligt at ændre det - fx ved at lave fire
>tekstboxe, to med startposition og to med slutposition?

lav din kasse om til et movieclip på scenen og giv det et instance
name..

brug f.eks. _root.instancename._x og _root.instancename._y til at
placere kassen ved startkoordinaterne..

læg et tomt movieclip på scenen, klik een gang på det og lav en
OnClipEvent(enterframe) på denne (dvs, det du putter i clipeventet
afspillets een gang pr. frame - framerate=20fps->20 gange i sekundet)

summa summarum er, at du med to inputfelter på scenen får

_root.xplac_start
_root.xplac_slut
_root.yplac_start
_root.yplac_slut

og disse kan du bruge

onClipEvent(enterFrame){
_root.kasse._x = ( _root.xplac_start - _root.xplac_slut) / 2;
_root.kasse._y = ( _root.yplac_start - _root.yplac_slut) / 2;
}

ovenstående er utestet, men burde virke..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : peter hansen

Dato : 11-08-03 14:35

Hey Bo (nummer 2 - det rimer)
Det fattede jeg ikke meget af - men jeg prøver lige igen for min egen
skyld...
Tak for svaret anyway :D

Hilsen fra pede