Hvad betyder navnene?
Fra : Zarh

Dato : 04-08-03 16:37

Kender nogen til en hjemmeside, eller flere, hvor man kan gå ind og se hvad
det navn man vælger til sine børn ellers betyder?

På forhånd tak!

Fra : Heidi

Dato : 04-08-03 16:50

Zarh wrote:
> Kender nogen til en hjemmeside, eller flere, hvor man kan gå ind og
> se hvad det navn man vælger til sine børn ellers betyder?

Hvis du kan noget engelsk, og det ikke behøver at være danske navne,
så har den her i hvert fald noget at byde på:
http://www.20000-names.com/
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Meta Dam

Dato : 04-08-03 20:42

Zarh skrev:
> Kender nogen til en hjemmeside, eller flere, hvor man kan gå ind og
> se hvad det navn man vælger til sine børn ellers betyder?

Prøv www.netbaby.dk , de har et link er hedder "navngivning".
Hvis man f.eks. søger på navnet "Meta" får man følgende info:
"Dansk pigenavn, der formodentlig er afledt af Mette. I perioden 1985-1996
fik 6 danske piger navnet Meta. Den 1. januar 2001 var der ifølge Danmarks
Statistik 1249 personer i Danmark med navnet Meta. "

www.dst.dk/navne kan man se hvor hvor mange der hedder f.eks. "Kurt". Der
er 0, 1 eller 2 danskere der hedder "Meta Dam", mens der er 9 danskere der
hedder "Kurt Thorsen"' i 2003.

Meta

Fra : JN

Dato : 09-08-03 05:37

"Meta Dam" <meta@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv www.netbaby.dk , de har et link er hedder "navngivning".

Hmm min datters navn er ikke længere godkendt på kirkeministeriets liste. Er
det normalt at de fjerner navnet på listen selvom det er et gammelt navn
(Anne-Kathrine)?

Citat:
Anne-Kathrine er ikke medtaget på Kirkeministeriets seneste liste over
godkendte fornavne i Danmark. Hvis du ønsker at give dit barn navnet
Anne-Kathrine, skal du sende en ansøgning til dit lokale kirkekontor eller
til dit fødesogn/dåbssogn.
citat slut

Det skulle vi ikke i 1994.

Lisbeth

Fra : Meta Dam

Dato : 13-08-03 12:32

> [...]
> godkendte fornavne i Danmark. Hvis du ønsker at give dit barn navnet
> Anne-Kathrine, skal du sende en ansøgning til dit lokale kirkekontor

Både Anne og Kathrine er godkendte pigenavne. Det kan være at der er særlige
regler for navne med bindestreg. Se e.v.t. på kirkeministeriets hjemmeside
www.km.dk .

Meta