HTTP_SERVER_VARS
Fra : Bjerrum

Dato : 04-08-03 15:43

Hej

Jeg har lavet noget på min egen maskine, hvor jeg har en apache på win. Når
jeg oploader det til mit win webhotel køre det ikke.

Fejlen:

PHP Notice: Undefined index: DOCUMENT_ROOT in d:\doman.dk\www\mappe\test.php
on line 2

Hvilket er denne linie.

$DOCUMENT_ROOT = $HTTP_SERVER_VARS['DOCUMENT_ROOT'];

Jeg bruge ovenstående til at skrive i en fil

$fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT/../update_txt/nyhed.txt", 'w');

Er der nogen som kan lede mig på sporet til en løsning?

Søren Bjerrum

Fra : Christian Knudsen

Dato : 04-08-03 15:57

"Bjerrum" <sb@mijau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> $fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT/../update_txt/nyhed.txt", 'w');
>
> Er der nogen som kan lede mig på sporet til en løsning?

$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] burde virke.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-08-03 16:04

"Bjerrum" <sb@mijau.dk> writes:

> PHP Notice: Undefined index: DOCUMENT_ROOT in d:\doman.dk\www\mappe\test.php
> on line 2

DOCUMENT_ROOT eksisterer ikke i det array du tilgår.

> $DOCUMENT_ROOT = $HTTP_SERVER_VARS['DOCUMENT_ROOT'];

Brug $_SERVER, jvf:
<http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php>

Tror dog ikke det hjælper.

Iflg:
<http://dk.php.net/manual/en/reserved.variables.php>
sættes $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] i serverkonfigurationen. Så det kan
være, at det er her fejlen er.

Prøv evt. at udskrive hele $_SERVER arrayet:
var_dump($_SERVER) og se om det giver nogen ideer.

- Jacob Atzen

Fra : Bjerrum

Dato : 04-08-03 16:59

Hej Jacob

Nej den virker ikke, men efter et kig med var_dump($_SERVER)
bliver det følgende:
$doc_root = $_SERVER['HTTP_HOST'];

Er nedenstående korrekt hvis min mappe ligger på niveau med www mappen?
For det virker nemlig ikke og det kunne jo så være manglene adgang.

$fp = fopen("$doc_root/../update_txt/nyhed.txt", 'r');

Søren

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-03 19:15

Bjerrum skrev:

> [...]
> For det virker nemlig ikke og det kunne jo så være manglene adgang.
>
> $fp = fopen("$doc_root/../update_txt/nyhed.txt", 'r');

Har du retigheder til at læse uden for webscope (som jeg forventer er www) ?
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Bjerrum

Dato : 04-08-03 17:20

?
> --
> Mvh. Peter.

Ja det er jo så det jeg ikke rigtig ved, men er det rigtigt med
/../
for at komme et niveau op?

$fp = fopen("$doc_root/../mappe/nyhed.txt", 'r');

Søren

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-03 19:24

Bjerrum skrev:

> Ja det er jo så det jeg ikke rigtig ved, men er det rigtigt med
> /../
> for at komme et niveau op?

ja den skulle være god nok... det er på web-hotellet du prøver nu ik?
Jeg kunne ikke umiddelbart forestille mig at du havde retigheder til det...
hvis det virker lokalt på en win maskine er det nok fordi dit web-hotel køre
unix/linux og her er jeg overbevist om at det i hvert fald ikke lade sig
gøre med en standard opsætning... jeg vil da osse mene at det er en
alvorlig sikkerhedsbrist hvis man kan
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-08-03 22:34

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> [...]
> om at det i hvert fald ikke lade sig gøre med en standard
> opsætning... jeg vil da osse mene at det er en alvorlig

Hvorfor er det en sikkerhedsbrist, at have adgang til filer uden for
webscope? Umiddelbart er det da ganske fornuftigt, at lægge de filer,
man vil være sikker på ingen andre læser, uden for webscope.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-08-03 00:43

Jacob Atzen skrev:

> Hvorfor er det en sikkerhedsbrist, at have adgang til filer uden for
> webscope? Umiddelbart er det da ganske fornuftigt, at lægge de filer,
> man vil være sikker på ingen andre læser, uden for webscope.

Var det ikke på et web-hotel? i såfald synes da ikke det er så smart at folk
kan få adgang til andet en deres web-scope... men det er selvf. bare min
mening.

--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-08-03 23:10

> [...]

> kan få adgang til andet en deres web-scope... men det er selvf. bare min

Med apache's mod_userdir har brugeren normalt et underkatalog til
deres hjemmekatalog som webroot. Eks: /home/peter/public_html. Det gør
vel ingen skade, at man desuden har adgang til /home/peter?

Vi er ganske enige om, at det ikke er hensigtsmæssigt at give brugerne
adgang til alle dele af filsystemet.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-08-03 01:10

Jacob Atzen skrev:

> Med apache's mod_userdir har brugeren normalt et underkatalog til
> deres hjemmekatalog som webroot. Eks: /home/peter/public_html. Det gør
> vel ingen skade, at man desuden har adgang til /home/peter?

den havde jeg ikke lige taget med i betragtningen... så vil jeg godt give
dig ret...

> Vi er ganske enige om, at det ikke er hensigtsmæssigt at give brugerne
> adgang til alle dele af filsystemet.

Ok... så er vi enige

--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Bjerrum

Dato : 05-08-03 11:18

Jeg begyndt på det med at lægge filerne et niveau op, fordi min "php and
mySQL web development" bog, foreslår dette af sikkerheds grunde.

Hvis filerne er på samme niveau som php'en kan ubudende gæster da læse dem.
Selvfølgelig hvis de kan gætte at hvad jeg har kalt dem, men ellers?
For så kan mine php filer vel også ses, eller?

Søren

Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-08-03 22:30

"Bjerrum" <sb@mijau.dk> writes:

> Ja det er jo så det jeg ikke rigtig ved, men er det rigtigt med
> /../
> for at komme et niveau op?

Det plejer at være måden.

> $fp = fopen("$doc_root/../mappe/nyhed.txt", 'r');

Prøv med:
print "$doc_root/../mappe/nyhed.txt";

Og se om det giver det rigtige. Hvis dette er tilfældet, så er det
muligvis (som Peter så rigtigt skriver) fordi webserveren ikke har
læseadgang til det pågældende.

Det er i øvrigt altid en god ide at skrive, hvorfor man mener scriptet
ikke virker. Altså de fejlbeskeder man får, når man prøver at køre sit
script.

- Jacob Atzen

Fra : Bjerrum

Dato : 05-08-03 11:14

Hej igen

Min kode ser nu sådan ud:

<?php
$DOCUMENT_ROOT = $HTTP_SERVER_VARS['PATH_TRANSLATED'];
echo '<p>'.$DOCUMENT_ROOT.'</p>';
$fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT/../mappe/nyhed.txt", 'r');
if (!$fp)
{
echo '<p>Kunne ikke læse</p>';
exit;
}
while (!feof($fp))
{
$order= fgets($fp, 999);
echo $order;
}
fclose($fp);
?>

Hvilket giver:
-----
d:\doman.dk\www\mytest\test.php
Kunne ikke læse

PHP Warning: fopen(d:\doman.dk\www\mytest\test.php/../mappe/nyhed.txt):
failed to open stream: No such file or directory in
d:\mijau.dk\www\espressobaren\test.php on line 4
-----
For mig at se har jeg fat i den rigtige sti, men /../ virker ikke. Har
prøvet \..\
Flere gode forslag inden jeg giver op og ligger nyhed.txt på niveau med php
filerne?

Søren

Fra : Bjerrum

Dato : 05-08-03 11:23

Det er jo FLOT at jeg prøver at være lidt hæmlig og så glemmer halvdelen

outputtet i eksemplet skal hede, hvis det skal give mening:
-----

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-08-03 11:43

"Bjerrum" <sb@mijau.dk> writes:

> [...]

Her er jo et problem - du prøver ikke at skifte fra et bibliotek, men
fra en fil: "d:\doman.dk\www\mytest\test.php". Du skal have fjernet
filnavnet fra denne sti. Noget andet, er, at det muligvis var lettere
for dig, at skrive stien direkte ind i din $DOCUMENT_ROOT variabel:

$DOCUMENT_ROOT = "d:\doman.dk\www\";

Så slipper du for at bekymre dig om "..". Til gengæld kan du ikke
umiddelbart flytte løsningen til et andet hotel uden at ændre i
stien.

Vær desuden opmærksom på dit webhotel tilsyneladende bruger
backslashes i stier, du bør derfor gøre det samme.

Til sidst: Vær rar, at svare under det du svarer på og fjerne de dele
af indlægget, der ikke længere er relevante. Det er meget nemmere at
forstå sammenhængen i tråden på den måde.

- Jacob Atzen

Fra : Bjerrum

Dato : 05-08-03 12:39

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev

> [...]
>
> Så slipper du for at bekymre dig om "..". Til gengæld kan du ikke
> umiddelbart flytte løsningen til et andet hotel uden at ændre i

Okay så virker det.
$DOCUMENT_ROOT = 'd:/doman.dk/mappe/nyhed.txt';
$fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT", 'r');
Og jeg kan nok godt overkomme, at skrive en ny sti ind når jeg flytter det.
Om der så er en sikkerheds ting i, at man nu i test.php kan læse stien. Det
kan jeg ikke lige gennemskue, men jeg finder vel ud af det hvis nogen laver
ballade.

Du skal have mange tak for din tid.

Søren