Opgradering/køb af stumper
Fra : John Doe

Dato : 04-08-03 15:29

Halløj

Synes, at det er ved at vlre tid til at opgradere lidt.

Mit nuværende system:
P4 Northwood 1,8 GHz
ASUS P4B266-E
512MB PC2100 DDR RAM (Mener jeg da)
GeForce4 TI4400
Soundblaster Audigy

Det jeg gerne ville udskifte:
Processor
RAM
Bundkort

Men hvad skal jeg vælge? Jeg vælger at gå ud fra processor og så vælge
resten derfra. Jeg har altid har Intel, men er ikke afvisende overfor AMD.

Jeg har kigget på disse på EDBPriser.dk:

Athlon Barton XP 3200+ (2200MHz) FSB 400MHzBox til 3700,-

Pentium4 Northwood2 3.066GHz In-a-Box FSB 533MHz til 3100,-

Pentium4 Northwood-C 3.0GHz In-a-Box FSB 800MHz til 3400,-.

Hvad er forskellen på Barton og Northwood? Hvad er forskellen på Northwood2
og Northwood-C? De 300,- i prisforskel er jo ikke ret meget.

Hvilken en ville I vælge?

Og så de sidste komponenter:

Hvilken RAM og bundkort skal jeg vælge?

Kan jeg beholde det kabinet mit nuværende system sidder i?

Det blev en lang mail.

Håber på nogle gode svar...

John

Fra : JK

Dato : 05-08-03 08:20

On Mon, 4 Aug 2003 16:28:57 +0200, "John Doe" <no@no.net> wrote:

>Halløj
>
>Synes, at det er ved at vlre tid til at opgradere lidt.
>
>Mit nuværende system:
>P4 Northwood 1,8 GHz
>ASUS P4B266-E

ellers et udmærket bundkort. Hvorfor kører du ikke 18x133=2.4 GHz med
den CPU ?

> [...]
>
>Hvad er forskellen på Barton og Northwood? Hvad er forskellen på Northwood2
>og Northwood-C? De 300,- i prisforskel er jo ikke ret meget.

Northwood 2 kører 133 MHz på bundkortet, medens northwood kører 100.
Intel ganger det ganske vist med 4x. 4x133=533 og 4x100=400 i fsb.
Northwood-C kører 200 MHz på bundkortet, eller fsb 800 for cpu.

Barton kan du jo ikke rigtigt sammenligne med en P4. Men den har en
cache på 512 kbyte, og det dobbelte af hvad AMD XP Thoroughbred har.

>Hvilken en ville I vælge?

Jeg ville slet ikke købe sådan nogle gejlede cpu'er til de priser. Jeg
køber de billigste og overclocker dem. F.eks. barton 2500+, xp1700+.

>Og så de sidste komponenter:
>
>Hvilken RAM og bundkort skal jeg vælge?

Noget pc3200 eller pc3500 ram, 2 klodser.
AMD: asus nforce2 eller abit nforce2
P4: f.eks. asus P4P800

Kan foreslå abit nf7 og barton 2500+ og coolermaster aero7+ køler med
kingston hyperx pc3500
eller asus p4p800 med p4 2.4C og samme ram og standard køler.

>Kan jeg beholde det kabinet mit nuværende system sidder i?

Kan der sidde en 80 mm kabinets blæser bagi og foran, så er det helt
fint.
Men du skal have mindst 300 Watt strømforsyning.

mvh

John

Fra : John Doe

Dato : 05-08-03 13:51

"JK" <johnknuhtsen@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> ellers et udmærket bundkort. Hvorfor kører du ikke 18x133=2.4 GHz med
> den CPU ?

Det har jeg lige prøvet, men det virkede ikke rigtigt... Har jeg ret i, at
jeg bare går ind i BIOS og ændrer det og så skulle det virke? Der skal ikke
flyttes jumpere på bundkortet, vel?

Når jeg har gjort det, bliver der bare sort skærm efter den indledende
opstart og så kommer den ikke videre i opstarten.

> [...]
> >
> Jeg ville slet ikke købe sådan nogle gejlede cpu'er til de priser. Jeg
> køber de billigste og overclocker dem. F.eks. barton 2500+, xp1700+.

Det der overclocking har jeg aldrig rodet med, og ved ikke ret meget om det.
(Som det også fremgår ovenover )

Men jeg har siden hen overvejet en Pentium4 Northwood2 2.8GHz In-a-Box
2.200,- evt på et ASUS P4P800... Hvilket RAM skal jeg vælge?

John

Fra : JK

Dato : 05-08-03 14:46

On Tue, 5 Aug 2003 14:50:39 +0200, "John Doe" <no@no.net> wrote:

> [...]
>
>Men jeg har siden hen overvejet en Pentium4 Northwood2 2.8GHz In-a-Box
>2.200,- evt på et ASUS P4P800... Hvilket RAM skal jeg vælge?

Det har jeg jo allerede skrevet: pc3200 skal det mindst være.

hilsen

John