Spanden er væltet :-((
Fra : Carsten

Dato : 04-08-03 12:28

Hej
Nu har sk.... ´virkligt kvajet mig
er kommet til at slette følgende filer
/bin/gawk-3.1.1
/bin/egrep
/bin/fgrep
/bin/bash
/bin/bash2
/bin/rbash
/bin/sh
maskine vil ikke boote, helt !
hvad kan jeg gøre?
hvis jeg bliver nød til at lave en omindstallation har jeg så en mulighed
for at bevare de data der ligger i /home ??
/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-08-03 12:41

In article <bglg06$fbh$1@sunsite.dk>, Carsten wrote:
> Nu har sk.... ´virkligt kvajet mig

Sker jo for os alle.

> er kommet til at slette følgende filer
> /bin/gawk-3.1.1
> /bin/egrep
> /bin/fgrep
> /bin/bash
> /bin/bash2
> /bin/rbash
> /bin/sh

Hvis det ikke drejer sig om flere filer, så ville jeg personligt nok
bare finde dem på nettet, boote fra en rescue-cd og lægge dem ind igen.

Hvilken distribution snakker vi om?

> hvis jeg bliver nød til at lave en omindstallation har jeg så en mulighed
> for at bevare de data der ligger i /home ??

Afhænger af så mange ting. Hvis /home ligger på en seperat partition så ja
ingen problemer der. Hvis ikke, så skal du passe på. Ellers er der jo
mulighed for at boote via en rescue disk og tage en backup af /home med
tar, f.eks. og så lægge det op på et netværksdrev.

Thomas, Vanløse

Fra : Carsten

Dato : 04-08-03 17:05

> [...]
> mulighed for at boote via en rescue disk og tage en backup af /home med
> tar, f.eks. og så lægge det op på et netværksdrev.

Hej er kommet op og køre igen efter at opstart på cd, gik i rescue
og kunde derved kopiere de 2 vigtiske fra cd'en, det burde vel kunde ladesig
gøre at genskabe slettede filer ??

Man burde vel lave en sikkerheds kopi en gang i mellem !!!
eller burde man have /home til at ligge på en HD for sigselv !!
/Carsten

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-08-03 17:08

I dk.edb.system.unix, skrev Carsten:
> Hej er kommet op og køre igen efter at opstart på cd, gik i rescue
> og kunde derved kopiere de 2 vigtiske fra cd'en, det burde vel kunde ladesig
> gøre at genskabe slettede filer ??

Det er ikke mulig, under optimale omstændigheder kan du genskabe
indholdet af filerne med på de almindelige linux filsystemer er selve
filnavnet det første der overskrives.

> Man burde vel lave en sikkerheds kopi en gang i mellem !!!
> eller burde man have /home til at ligge på en HD for sigselv !!

Jeg har altid /home på seperat partition, det er en klar fordel når man
skal opgradere, etc.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-08-03 17:38

In article <bgm09o$erj$1@news.cybercity.dk>, Carsten wrote:

> Hej er kommet op og køre igen efter at opstart på cd, gik i rescue
> og kunde derved kopiere de 2 vigtiske fra cd'en, det burde vel kunde ladesig
> gøre at genskabe slettede filer ??

Nej normalt ikke. En unix kerne er superoptimeret. Når du
f.eks. sletter en fil A, så bliver dette markeret i hukommelsen (ingen
grund til at røre disken for den lille sag, det tager jo
evigheder)... sekunder senere opretter en anden process en fil B (eller
tilføjer noget til en gammel fil C), og pladsen fra A bliver da anvendt, idet
systemet ved, at pladsen hvor A lå er frit (og vi har stadigvæk ikke rørt
den "dyre" (tidsmæssigt) disk).... endnu et stykke tid senere beslutter
linux sig endeligt for at flushe disk-cachen og man har derefter et nyt
synkroniseringspunkt hvor hukommelse og disk stemmer overens.

Så nej, normalt kan du ikke redde filer du uheldigvis har slettet.

> Man burde vel lave en sikkerheds kopi en gang i mellem !!!

Ja. Sæt evt. en maskine op hos en god ven, betal ham for strømmen, lad
den stå tændt altid, og lav så daglig backup via rsync.

> eller burde man have /home til at ligge på en HD for sigselv !!

Er sikkert også en god ide!

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-03 17:52

Carsten wrote:

> Man burde vel lave en sikkerheds kopi en gang i mellem !!!
> eller burde man have /home til at ligge på en HD for sigselv !!

Rigtige mænd tager ikke backup...

- Lars

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-08-03 23:03

Lars Kristensen <kom@acdc.dk> writes:

> Rigtige mænd tager ikke backup...

Rigtige mænd græder...

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 22:49

Lars Kristensen <kom@acdc.dk> writes:

> Rigtige mænd tager ikke backup...

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

/Rasmus

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 23:09

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Rigtige mænd græder...

Dengang jeg lærte, hvorfor man tager backup, skældte jeg ud. Det
varede dog kun, til jeg opdagede, at jeg skældte ud på mig selv

/Rasmus

When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't
have much choice. You either use spin-locks or you Blue-Screen.
Since Linux doesn't have a "Blue-screen of death", it needs spin-
locks.
-- Richard B. Johnson

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-03 14:47

Carsten skrev:

> [...]
> hvis jeg bliver nød til at lave en omindstallation har jeg så en mulighed
> for at bevare de data der ligger i /home ??

Hvilken distro. er det? I Mandrake kan man "rede" mange ting ved at boote
fra cd'en og så vælge at lave en opgradering.
--
Mvh. Peter.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-03 18:10

Peter Sepstrup skrev:

> Hvilken distro. er det? I Mandrake kan man "rede" mange ting ved at boote
> fra cd'en og så vælge at lave en opgradering.

og rescue mode for den sags skyld... den glemte jeg lige
--
Mvh. Peter.