Mest anvendte protokoller
Fra : Morton Christiansen

Dato : 03-08-03 23:47

Nogen der kender til undersøgelser om hvilke protokoller der er mest
udbredte på Internettet og tilknyttede LANs? Konkret tænker jeg på de
protokoller, der er nødvendige for at den grundlæggende infrastruktur kan
fungerer (e.g. TCP, IP, UDP, ICMP, BGP, DNS, RIP, OSPF, ARP ..), således at
data kan transporteres fra punkt A til B.

Jeg har en god idé om hvilke protokoller der er tale om, men mangler
desperat en henvisning som jeg kan bruge i mit speciale

På forhånd tak for enhver hjælp!

-- Morton

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-08-03 08:17

"Morton Christiansen" <morton@it.edu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har en god idé om hvilke protokoller der er tale om, men mangler
> desperat en henvisning som jeg kan bruge i mit speciale

Her du kigget på www.w3.org ? Det er trods alt dem der "driver" nettet

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-03 09:01

On Mon, 4 Aug 2003 09:16:48 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> Her du kigget på www.w3.org ? Det er trods alt dem der "driver" nettet

Nej, det er blot dem, der laver standarderne for HTML og den
familie. De har ikke noget med protokolstandarderne at gøre
og/eller deres udbredelse.

-A

Fra : Kenneth

Dato : 05-08-03 23:12

Prøv at tage et kig hos www.ietf.org (Internet Engineering Task Force).

IP: (Internet Protocol) er nok et sundt gæt , og sætter vi TCP og UDP på
så har vi i hvertfald transport protokollerne på plads.

ARP benyttes til at hægte MAC adresser sammen med IP adresser, så denne er
også i massivt brug mellem routere på nettet.

ICMP er en udvidelse af IP protokollen, og bruges blandt andet ved ping m.v.

BGP/OSPF/RIP er routnings protokoller, der sikre at kommunikationen kommer
den rigtige vej efter forskellige algoritmer. Du kan muligvis finde ud af
hvilken af disse der benyttes som core protokoller host ietf (men jeg er
ganske sikker på at det ikke er RIP)

UDP/IP