Automatisk besøg på dyndns.dk ved opstart
Fra : Henrik Larsen

Dato : 03-08-03 22:21

Hej gruppe
Jeg har det praktiske problem at min linux box skifter IP i tide og utide da
jeg har en DHCP forbindelse.
Derfor vil jeg gerne have at den skal besøge et URL fra dyndns.dk som
automatisk opdatere DNS med boxen's IP.
Jeg ved ikke helt hvordan dette skal gøres andet end via crontab, som jeg
faktisk ikke helt ved hvad er. man crontab gjorde mig ikke klogere, og jeg
har ikke kunne google mig til et svar, andet et at lave perl scripts,
hvilket jeg har ingen erfaring i overhoved.
Håber der er nogen der har en nem løsning.

På forhånd tak

Mvh.
Henrik

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-03 22:29

On Sun, 3 Aug 2003 23:21:13 +0200, Henrik wrote:

> Derfor vil jeg gerne have at den skal besøge et URL fra dyndns.dk
> som automatisk opdatere DNS med boxen's IP.

Skriv "crontab -e" og indsæt en linie a la:

0 * * * * wget --output-document=- 'http://dyndns.dk/opdat?name=xxxxxx&pw=xxxxxxxxxxxxx&silent=1' 2> /dev/null

Gem og vær glad - kommandoen køres en gang i timen (når klokkeslettets
minuttal er 0).

Check evt. din nye personlige crontab med "crontab -l".

Læs mere i manualen.

Mvh.

--
"Some people like cupcakes better. Adam Sjøgren
I for one care less for them!" asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Larsen

Dato : 03-08-03 23:45

> [...]
>
> Gem og vær glad - kommandoen køres en gang i timen (når klokkeslettets

Tak for svaret.
Undskyld min manglede erfaring, jeg er Linux newbie, men vil meget gerne
lære.
Jeg forstår ikke meget af den editor der fremkommer ved "crontab -e", er det
en default editor som man burde kende, og hvilket navn har denne? (jeg kører
med Mandrake 9.1 hvis det hjælper).
I Mandrake control center fandt jeg også et sted at lave crontabs, lidt mere
brugervenligt med GUI.

Det med at den kører hver time, gør så at hvis jeg lige har tændt maskinen
skal jeg vente op til 1 time før den opdateret DNSen, hvilket ikke helt
passer ind i mit forbrugsmønster (meget sluk/tænd). Man kunne så sætte den
til hvert 1 min f.eks. men dette vil skabe en del mere trafik.
Er der ikke en måde at få wget kommandoen kørt blot 1 gang ved bootup? Dette
lader det ikke til crontab kan da den er tidsbaseret.

Mvh.
Henrik

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-08-03 00:10

"Henrik Larsen" <Not@valid.com> wrote in

> [...]
> /dev/null

> Tak for svaret.
> Undskyld min manglede erfaring, jeg er Linux newbie, men vil meget

Intet at undskylde. Alle har været newbie engang

> Jeg forstår ikke meget af den editor der fremkommer ved "crontab -e",
> er det en default editor som man burde kende, og hvilket navn har
> denne? (jeg kører med Mandrake 9.1 hvis det hjælper).

Da Mandrake er baseret på Redhat vil jeg gætte på den hedder vi.

> [...]
> mere trafik. Er der ikke en måde at få wget kommandoen kørt blot 1
> gang ved bootup? Dette lader det ikke til crontab kan da den er

Du kan ændre crontaben til
1 * * * * wget --output-document=
'http://dyndns.dk/opdat?name=xxxxxx&pw=xxxxxxxxxxxxx&silent=1' 2> /dev/null

Så henter den hvert minut.

Du har muligvis også en fil der hedder /etc/rc.d/rc.local (ellers prøv find
/etc -name 'rc.local')
Der kan du indsætte komandoen
wget --output-document=
'http://dyndns.dk/opdat?name=xxxxxx&pw=xxxxxxxxxxxxx&silent=1' 2> /dev/null

Så henter wget filen liger efter bootop. Når alle andre services er
startet. Igen, jeg gætter. Det er lang tid siden jeg har brugt Redhat

Heine Laursen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-03 01:11

> [...]
>
> Så henter wget filen liger efter bootop. Når alle andre services er
> startet. Igen, jeg gætter. Det er lang tid siden jeg har brugt Redhat

Hehe, det prøvede jeg, men jeg må desværre meddele at det nok var et dårligt
gæt.
Nu kan jeg nemlig ikke boote. Heler ikke failsafe.
Den når til:
INIT: version 2.82 booting
så står der noget som ligner indholdet af en rc fil med noget segment fault.
Alligevel står der [ OK ] bagefter. Sidst står der Booting Please wait...

og jeg venter... :)
Nogen ideer, eller er det en reinst.?

Mvh.
Henrik

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 00:56

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> "Henrik Larsen" <Not@valid.com> wrote in

> Da Mandrake er baseret på Redhat vil jeg gætte på den hedder vi.

Du kan sætte den til en anden editor, hvis du ikke synes om vi med:

export EDITOR=emacs
export EDITOR=kwrite

eller hvad du nu synes om.

> Du kan ændre crontaben til
> 1 * * * * wget --output-document=
> 'http://dyndns.dk/opdat?name=xxxxxx&pw=xxxxxxxxxxxxx&silent=1' 2> /dev/null
>
> Så henter den hvert minut.

Men det er ikke så pænt overfor dyndns at hente den hvert minut. I
Debian kan man sætte "@reboot" i stedet for tidspunktet - jeg ved
ikke, om det samme er muligt i Mandrake.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 00:58

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> 1 * * * * wget --output-document=
> 'http://dyndns.dk/opdat?name=xxxxxx&pw=xxxxxxxxxxxxx&silent=1' 2> /dev/null
>
> Så henter den hvert minut.

Det er forøvrigt ikke rigtigt. Så henter den hver time på minuttallet
1 (00:01, 01:01, 02:01 osv.). Det du mente var nok * isf. 1.

/Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-08-03 12:09

moffespam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote in

> Det er forøvrigt ikke rigtigt. Så henter den hver time på minuttallet
> 1 (00:01, 01:01, 02:01 osv.). Det du mente var nok * isf. 1.

Nææ det er bare mig der har læst dokumentasionen forkert.

Heine Laursen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-03 01:39

"Henrik Larsen" <Not@valid.com> writes:

> [...]
> Alligevel står der [ OK ] bagefter. Sidst står der Booting Please wait...

Nejnej, ikke geninstallation for en så lille fejl.

Du booter maskinen med init=/bin/sh som parameter til kernen (i
lilo/grub). Nu sidder du med bash på rodfilsystemet i readonly og
intet andet.
Nu remounter du rodfilsystemet i read-write med "mount -o remount,rw /"
Nu kan du rette fejlen.
Når den er rettet, remounter du til readonly med "mount -o remount,ro /"
Genstart maskinen.

Du skal forøvrigt sørge for at ovenstående kommando blive udført efter
netværket er kommet op, ellers går det ikke godt.

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-03 14:53

> Du booter maskinen med init=/bin/sh som parameter til kernen (i
> lilo/grub). Nu sidder du med bash på rodfilsystemet i readonly og
> intet andet.

Den skal jeg lige havde forklaret lidt nærmere.
Jeg er ikke helt præcist klar over hvordan jeg skal gøre. Det jeg har prøvet
er ved startup menu at trykke esc, hvor efter man kan skrive hvilke image
der er loades. Er det her man skal gøre det? Jeg skriver så "linux-fb
init=/bin/sh" hvor efter den skriver "kernel panic: Attempted to kill init!"
Så det er nok slet ikke sådan jeg skal bære mig ad?
Hjæææælp! :)

Mvh.
Henrik

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-08-03 15:15

> [...]
> så "linux-fb init=/bin/sh" hvor efter den skriver "kernel panic:
> Attempted to kill init!" Så det er nok slet ikke sådan jeg skal bære

Har du ikke mulighed for at boote op i rescue mode på en af dine Mandrake
cder?

En lille søgning på www.mandrake.com siger :
Note: The Installation CD also contains a rescue system. If you even need
to access "rescue mode" with the CD, press F1 at the installation boot
prompt.

Heine Laursen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-03 16:16

> [...]
> Note: The Installation CD also contains a rescue system. If you even need
> to access "rescue mode" with the CD, press F1 at the installation boot

Fra recue mode kunne jeg så få mountet alle partitioner og gå i console
mode. Her fandt jeg så frem til "/mtn/etc/rc0.d/rc.local" som var den fil
jeg lavede om i. jeg åbner filen med vi og retter den tilbage til oprindelig
tilstand og gemmer filen.
Men ved reboot sker dog præcist samme fejl som inden jeg rettet filen
tilbage, og jeg er ret sikker på det var den eneste fil jeg rettede.
Kan det være fordi at det kun blev mountet som ro? jeg kunne dog åbne filen
igen og se ændringerne?

Mvh.
Henrik

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-08-03 16:30

> [...]
> tilbage, og jeg er ret sikker på det var den eneste fil jeg rettede.
> Kan det være fordi at det kun blev mountet som ro? jeg kunne dog åbne

Sr du sikker på den var mountet som ro? Mig bekent er det ikke muligt at
ændre filer på et filsystem der er mountet som ro!

Du kan chekke om et filsystem er ro eller rw med mount.

Kan du ikke poste hele fejlmeddelsen du får. Så bliver det nemmere at finde
ud af hvad der går galt

Heine Laursen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-03 16:37

> Kan du ikke poste hele fejlmeddelsen du får. Så bliver det nemmere at
finde
> ud af hvad der går galt
Jo, jeg tager et billede af skærmen når jeg lige for ladt mine batterier op
til kameraet og starter en ny tråd når jeg er færdig.

Mvh.
Henrik

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 04-08-03 15:05

Henrik Larsen sang:

> [...]
> lave perl scripts, hvilket jeg har ingen erfaring i overhoved.
> Håber der er nogen der har en nem løsning.

Jeg har istedet lagt adressen til at opdatere hos dyndns.dk som
startside i min browser. Det er det første jeg starter efter maskinen
er bootet og jeg er logget ind. Jeg har så lagt en genvej til min
browser i ~/.kde/autostart/ .

--
Magnus Pedersen

Fra : Henrik Larsen

Dato : 04-08-03 15:17

> [...]
> startside i min browser. Det er det første jeg starter efter maskinen
> er bootet og jeg er logget ind. Jeg har så lagt en genvej til min

jo, det var også en mulighed. Men jeg bruger maskinen så vidt som muligt kun
remote. Tænder den via Wake-On LAN, og derfor logger jeg ikke ind på selve
computeren, så den skulle helst gøre det under bootup.

Mvh.
Henrik

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-08-03 09:13

Henrik Larsen wrote:
> [...]
> lave perl scripts, hvilket jeg har ingen erfaring i overhoved.
> Håber der er nogen der har en nem løsning.

Hvis du har noget der skal køres ved hver opstart så put det ind i
/etc/rc.d/rc.local, det skript køres når alt andet er på plads ved opstart.
(RH/MDK). Ihvertfald i en standard(default) opsætning.
derefter kan du så kave et cron job til at opdatere fx. hver time

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-03 09:21

Carsten Holck skrev:

> [...]
> ved opstart. (RH/MDK). Ihvertfald i en standard(default) opsætning.
> derefter kan du så kave et cron job til at opdatere fx. hver time

En anden mulighed, hvis man bruger dhcpcd, er at få dhcpcd til at
kalde et script der kontakter DynDNS når leasen fornys eller hvis IP-
adressen ændres.

// Klaus