Asus P-IN100-ST-D ISDN og SMEserver5.5U6
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 03-08-03 20:19

Jeg har købt et Asus P-IN100-ST-D, som jeg har sat i min SMEserver 5.5U6.
SMEserver har fundet modemet som /dev/ttyI0 og det er blevet markeret som
det der skal bruges i server consolen, med telefon nummer , brugernavn,
password og proxyserver fra min ISP udbyder, som er get2net. Har også prøvet
uden at proxyserver men SMEserver kan ikke få forbendles til min ISPer,
hverken med eller uden proxy. I server consolen under Test Internet Access
får jeg af hvide at Internet connection failed. Jeg er ny inde for SME så
jeg ved ikke hvor jeg skal fejl finde i SMEserveren. Kortet virkede 100% i
min win2000pro maskine.

Flemming

Fra : P og T

Dato : 04-08-03 13:56

"Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ved ikke hvor jeg skal fejl finde i SMEserveren. Kortet virkede 100% i

Jeg kender ikke det modem men vil foreslå dig et eksternt modem i stedet,
som kører på seriel port. Disse er nemmere at få til at køre under Linux,
efter min mening. Jeg har dog ingen erfaring med ISDN. Du kunne også
opgradere din SME til 5.6 som har kerne 2.4. Det kan være det går bedre.

Per

Fra : Andreas Hinz

Dato : 04-08-03 15:30

Sun, 3 Aug 2003 21:18:33 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> Jeg har købt et Asus P-IN100-ST-D, som jeg har sat i min SMEserver
> 5.5U6. SMEserver har fundet modemet som /dev/ttyI0

Hej,
mon ikke du skal have fat i "isdn4linux"?

Jeg har selv benyttet ovenstående ISDN-kort (ISA), men benytter ny et
andet (PCI). Inden jeg fik ADSL, så benyttede jeg dette kort til at koble
op mod Internet. I dag bliver det bare brugt til at koble op mod kunders
netværk for support.

Det var sat op til at køre via "ipppd" via /dev/ippp0 som et netkort og
ikke gennem /dev/ttyI0 (serielt).

Prøv at køre kommandoen "/sbin/isdnctrl list all".
Hvad viser den?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 04-08-03 19:04

"Andreas Hinz" <news3@winopticc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 5.5U6. SMEserver har fundet modemet som /dev/ttyI0

Hej,
mon ikke du skal have fat i "isdn4linux"?

Hvordan skal den installeres og bruges?

Prøv at køre kommandoen "/sbin/isdnctrl list all".
Hvad viser den?

/dev/isdninfo:No such device

Mvh
Flemming

Fra : Andreas Hinz

Dato : 04-08-03 20:37

Mon, 4 Aug 2003 20:04:20 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> Hvordan skal den installeres og bruges?

Uha,
det er ved at være 5 - 6 år siden jeg satte det op. Det er fordelen ved
Linux. Når først det er installeret og virker så bliver det ved med at
virke. Ulempen er at man glemmer hvordan man satte det op

> /dev/isdninfo:No such device

OK, det tyder på at "isdn4linux" er installeret. Så skal vi bare have
opsat "netkortet" "ippp0". Der kan dog mangle nogle moduler, men det tager
vi fat på hvis du får nogen fejlmeddelelser:

Indtast følgende i filen /etc/ppp/chap-secrets og /etc/ppp/pap-secrets:
--------------------------------------
<dit brugernavn hos Get2Net>   *   <din adgangskode hos Get2Net>
--------------------------------------

Indtast følgende i filen /etc/ppp/ioptions.ippp0 (opret evt. filen først):
--------------------------------------
/dev/ippp0

user <dit brugernavn hos Get2Net>

ipcp-accept-local
ipcp-accept-remote

defaultroute

debug
kdebug 0

-chap

-ac

-pc
-vj

-bsdcomp
-vjccomp
--------------------------------------

Indtast følgende i filen /tmp/ippp0-up (opret evt. filen først):
--------------------------------------
isdnctrl addif ippp0

isdnctrl addphone ippp0 out 100177888034

isdnctrl dialmode ippp0 auto
isdnctrl eaz ippp0 <dit ISDN nr>
isdnctrl l2_prot ippp0 hdlc
isdnctrl l3_prot ippp0 trans
isdnctrl encap ippp0 syncppp
isdnctrl huptimeout ippp0 20
isdnctrl ihup ippp0 off
isdnctrl pppbind ippp0 0
isdnctrl secure ippp0 on
ifconfig ippp0 <IP1> pointopoint <IP2>

route add default gw <IP2> ippp0

ipppd /dev/ippp0 file /etc/ppp/ioptions.ippp0
--------------------------------------

Check lige at nummeret du skal ringe op til _er_ 100177888034.

I ovenstående skal du erstatte IP1 og IP2 med nogle frie IP-adresser på
dit net. Da du ikke nævner noget om evt. eksisterende netkort og
netværksopsæt på din maskine, så kan jeg ikke hjælpe dig med disse.

Til eksempel kan jeg nævne at min maskines netværkort har 192.168.10.1, så
jeg benytter bla. IP1 = 192.168.10.110 og IP2 = 192.168.10.111.

Hvis du ikke har noget netkort i maskinen, så kan du bare benytte
ovenstående.

Bemærk at i ovenstående bliver ISDN kortet din standard gateway på
adressen IP2, så hvis du har nogen eksisterende Internet forbindelse
installeret på maskinen, så bliver den effektivt stoppet af ovenstående
"route add default gw <IP2> ippp0" kommando.

Så kører du en "chmod +x /tmp/ippp0-up" og en "/tmp/ippp0.up" og ser hvad
der sker.

Kommer der ingen fejl, så prøv fx. "ping 193.109.56.109" og se om du får
svar.

Til sidst skal du finde en fornuftig placering eller indkoorporering af
filen "ippp0-up" i dit netværksopsæt, så den starter det automatisk. Men
da jeg intet kender til opsæt af din Linux dist., så vil jeg holde
fingrene væk fra den del og overlade det til nogen der kender til den.

Bemærk, at ovenstående betyder at den ringer automatisk op til Internet
(isdnctrl dialmode ippp0 auto) ved forsøg på at gå på nettet og at den
lukker linien efter 20 sekunder uden aktivitet (isdnctrl huptimeout ippp0
20).

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-03 20:43

Den Mon, 4 Aug 2003 21:36:46 +0200 skrev Andreas Hinz:
>isdnctrl addif ippp0
>
>isdnctrl addphone ippp0 out 100177888034

> [...]

Når encap=syncppp skal ipppd også startes.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not c:\I386\WINNT.EXE

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 04-08-03 21:09

Uha, det se ud til at være for viderkommen, men jeg prøver at springe ud i
det.
Tak for hjælpen ind til vider, jeg kommer nok med et par spørsmål de følgen
dage hvis det mislykkes.
Mvh
Flemming Jørgensen

Fra : Andreas Hinz

Dato : 04-08-03 21:55

Mon, 4 Aug 2003 19:42:32 +0000 (UTC)
skrev leeloo@phreaker.net (Kent Friis):

> Når encap=syncppp skal ipppd også startes.

Jeps,
og det bliver den også hvis du læser sidste linie i filen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-03 22:00

Den Mon, 4 Aug 2003 22:54:39 +0200 skrev Andreas Hinz:

>Jeps,
>og det bliver den også hvis du læser sidste linie i filen

Damn, og jeg kiggede endda efter en ekstra gang.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Andreas Hinz

Dato : 09-08-03 07:22

Fri, 8 Aug 2003 23:00:56 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> Der kommer igen følgen fejl:
> /dev/isdninfo:No such device (kommer 11 gange.)
> SIOCSIFADDR: No such device
> ippp0: unknown interface: No such device
> SIOCSIFDSTADDR: No such device
> ippp0: unknown interface: No such device
> SIOCADDRT: No such device
> Sorry - this system lacks PPP kernel support.
> Check whether you configured at least the ippp0 device!

OK,
næstsidste linie fortæller hvad der er galt:

Du mangler PPP i kernen eller som modul.

Hvad siger: "/sbin/lsmod | grep ppp" ?

Hvad siger: "/sbin/modprobe ppp_generic" ?

Hvis den melder fejl til begge ovenstående, så skal du have fat i PPP
moduler eller du skal kompilere en ny kerne med PPP.

Fra : Andreas Hinz

Dato : 10-08-03 09:04

Sat, 9 Aug 2003 19:52:36 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> Hvad siger: "/sbin/lsmod | grep ppp" ?
> Den siger:
> 'ppp 20448 0 [bsd_comp]'
> 'slhc 4480 1 [slip ppp]'

Du kører med "slip"? Hvad bruger du det til?

Jeg er nok forkert på den med "ppp_generic". Jeg kører også med pppoe
(ADSL modem) som sikkert bruger denne.

Nedenfor ser du de moduler jeg benytter:

isdn_lzscomp 20304 0 (unused)
hisax 129360 13
isdn 109904 14 [isdn_lzscomp hisax]
slhc 4736 8 [isdn    ppp_generic]

"isdn_lzscomp" er noget komprimering og den har du sikkert ikke.

Så prøv en "modprobe hisax".

Giv mig evt. hele "/sbin/lsmod".

Fra : Andreas Hinz

Dato : 12-08-03 21:11

Tue, 12 Aug 2003 19:29:35 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> /lib/modules/2.2.19-7.0.8/misc/hisax.o: init_module: Device or resource

Uha,
kernel 2.2.19?

Den ca. 2½ år gamle kerne husker jeg ikke meget om mere, da jeg nogenlunde
på det tidspunkt skiftede til 2.4.x kernel.
Og så benytter du "ipmasq" hvor jeg benytter den nyere "iptables".

Hvorfor den siger "Device or resource busy" til "hisax.o" undrer mig dog.
Kan du prøve en "lspci" ?

Fra : Andreas Hinz

Dato : 13-08-03 22:47

Wed, 13 Aug 2003 20:03:45 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> 00:12.0 Network controller: Asustek Computer, Inc.: Unknown device 0675
> (rev 02)

OK,
kan du prøve en:

/sbin/lspci -s 00:12 -vv

Fra : Andreas Hinz

Dato : 14-08-03 18:30

Thu, 14 Aug 2003 18:55:05 +0200
skrev "Flemming Jørgensen" <flemjorg@get2net.dk>:

> Interrupt: pin A routed to IRQ 10
> Region 0: I/O ports at c800 [disabled]
> Region 1: Memory at ea001000 (32-bit, non-prefetchable)

Tja,
det ser ud til at den finder kortet fint nok, men spørgsmålet er om ISDN
supporten i din gamle kerne er god nok.

Man kan lappe på kernen for at få det til at virke, men det kræver at du
kompilerer din egen kerne. Det kræver en del viden om dit andet hardware
og en masse andet sjov installeret for at kundde det.

Jeg tror det vil være bedst at opgradere til en nyere SMEserver og skaffe
den som Søren foreslår (ret lige "-org" til ".org").

Hvis du ikke har mulighed for at hente den 377 MByte store .iso fil (ca.
14 timer med 1 ISDN kanal) og/ eller ikke har mulighed for at brænde den,
så kan jeg sikkert hjælpe dig hvis du lige sender mig din adresse pr.
e-post.

Kan du lige prøve "/sbin/isdnctrl -V" ?

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz
fjern et 'c' fra min e-post adresse