160 L - hvor mange ?
Fra : Bo

Dato : 03-08-03 19:47

Hvis jeg har 5 små sugemaller og 2 algeædere (4-7 cm), hvor mange
pragtsmerling og net smerlinger bør jeg så max putte i et 160 L.
Jeg tænker på fisk omkring 4 til 8 cm.

Hilsen Bo

remove xxx

Fra : Martin Heller

Dato : 03-08-03 23:02

Bo wrote in <MMcXa.44402$Kb2.1912916@news010.worldonline.dk>:

> Hvis jeg har 5 små sugemaller og 2 algeædere (4-7 cm), hvor
> mange pragtsmerling og net smerlinger bør jeg så max putte i et
> 160 L. Jeg tænker på fisk omkring 4 til 8 cm.

Ingen efter min mening. De bliver jo ikke ved med at være så små.
Inden længe er de alt for store til at gå i et 160 liters
akvarium. Med mindre du har andre akvarier du kan flytte dem
til, efterhånden som de vokser til, synes jeg ikke du skulle
putte fisk i baljen, som bliver så store.

Fra : BO

Dato : 04-08-03 08:58

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> til, efterhånden som de vokser til, synes jeg ikke du skulle
> putte fisk i baljen, som bliver så store.

*host* Øhh hvordan skal man så få fisk i sit akvarie, vi kan jo ikke alle
have dværg-fisk i vores akvarier ?. *host*

Som jeg skriver regner jeg med fisk i størrelsen 4-8 cm, og skifter dem så
ud efterhånden som de vokser.
Umiddelbart kan jeg ikke bruge dit svar til meget, da men efter din teori
ikke kan få fisk i sit akvarie.

Hvis andre har en mening om hvor mange smerlinger i 4-8 cm størrelsen der
kan være i 160 L, høre jeg det gerne.

Hilsen Bo

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-08-03 09:15

Fra : BO

Dato : 04-08-03 09:49

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in message
> Nu kommer jeg lige med lidt teori osv også så *GG* - umiddelbart bryder
jeg
> mig heller ikke om den der med " når de så er blevet for store sælger jeg
> dem bare igen"..

nu må jeg jo erkende at jeg har min fisk for hyggen og pynten's skyld [læs
jeg har ikke givet dem navne] , så jeg vil nu ikke have problermer med at
sælge de store og købe nye små.
Men jeg syntes ikke det er mange fisk hvis du mener at der kun kan være ca
10 fisk ialt i et 160 L. når man nu tænker på hvor glad smerlinger er for at
gemme sig i huller og lign. så er der jo rigeligt med vand at svømme i .

> Katja - som er voldsomt træt af sine pragtsmerlinger

hmmm hvis du bor nær allerød, og de er små skal jeg nok hente dem

Hilsen Bo

Fra : H.O.T

Dato : 04-08-03 09:58

Hvor store er de da?????

Henrik

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-08-03 13:51

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Hvor store er de da?????

Antager du spørger omkring mine pragtsmerlinger - de er imellem 4-8 cm ..
grunden til jeg hader dem er..--> Hvide pletter :( - hvilket åbenbart er
noget de næsten har patent på.. at få ... har jeg sidenhen hørt

> Henrik

Katja

Fra : /

Dato : 04-08-03 14:26

KatjaStrofen wrote:
> [...]
> cm .. grunden til jeg hader dem er..--> Hvide pletter :( - hvilket
> åbenbart er noget de næsten har patent på.. at få ... har jeg

Om de får hvitprikke syke så har det et problem Stabil temperatur, null
stress og de klarer seg helt fint her hos meg uten hvitprikke syke. Og jeg
benytter ikke salt i vannet heller som virker forebyggende. Har hatt flere
botiaer siden 85 og hvitprikke har aldri vært noe problem. Temperatur hos
meg ligger på 27,5 pga Discus.

Tor

Fra : H.O.T

Dato : 04-08-03 15:32

Og mine har heller ikke hvide prikker, men går ved 28.5 grad, også p.ga.
discus....
Prøvede at sætte dem over i et andet akvarie, men så spiste mine discus ikke
så meget, og stoppede med at vokse...Men efter de er kommet tilbage, vokser
de igen...Men det kan være held..... *s*

Henrik

ps ja Katja, det var pragtsmerlingene jeg spurgte om....

Fra : Jesper Buch

Dato : 04-08-03 16:59

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grunden til jeg hader dem er..--> Hvide pletter :( - hvilket åbenbart er
> noget de næsten har patent på.. at få ... har jeg sidenhen hørt

De får da ikke hvide pletter med mindre der er sporer i akvariet.

Holdt det rent og lad være med at blande syge fisk sammen med de raske.
Jeg har haft pragtsmerligt i mange år men aldrig syngdom.

Alle fisk kan få hvide pletter hvis man ikke omgåes akvariet korrekt

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-08-03 18:32

Fra : Jan

Dato : 04-08-03 20:43

> [...]
fejl.
> jeg selv incl. - teorien passede ind i mit akvariehold. derfor købte jeg

Du har fuldstændig ret, pragtsmerlingen er meget modtagelig overfor hvide
pletter, de er meget sarte overfor ændringer i deres levevis, muligvis fordi
de er lette at stresse. Man ser ofte nyligt hjemkomne fisk hos dyrehandlerne
der har pletter og er i behandling for dette.

Jan

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-08-03 20:56

"Jan" <altum@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de er lette at stresse. Man ser ofte nyligt hjemkomne fisk hos
dyrehandlerne
> der har pletter og er i behandling for dette.

Tak...

Var lige oppe og vende engang.. - følte mig lige skudt tilbage til 3
måneders stadiet for akvariebegyndere *G*

Undskylder hvis tonen var lidt hård

Katja

Fra : Jesper Buch

Dato : 07-08-03 12:37

> [...]
>
> Var lige oppe og vende engang.. - følte mig lige skudt tilbage til 3
> måneders stadiet for akvariebegyndere *G*

;) . . .

> Undskylder hvis tonen var lidt hård

Tonen . . . Det er jo bare en akvarie diskution . . ikke andet ;)

Men ja pragtsmerling er følsomme . . . de skal have nogle gode huler og gå i
stimer.

I akvarie forretningerne går de i stimer men ofte på ren grusbund uden andet
i akvariet . . . de farer fra side til side i akvariet når man nærmere sig.
Det er klat at det stresser dem når de foretrækker at kunne gemme sig i
mørke huler.

De bliver også let stressede når man omlægger akvariet så hulerne flyttes.

Fra : Aardvark

Dato : 07-08-03 16:27

> [...]
> kunne gemme sig i mørke huler.
>
> De bliver også let stressede når man omlægger akvariet så hulerne

Har selv 14 Pragt Smerlinger (dejlige fisk !), og synes nu ikke de er så
slemme mht. følsomhed.
Mine blev en overgang flyttet ivrigt rundt (ikke alle 14 dog), blandt
mine 5 akvarier, for at bekæmpe et snegleproblem, og de led ikke
umiddelbart af...
har aldrig oplevet hvide pletter med mine...
Måske har jeg bare været heldig..
..
/Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-03 12:04

"BO" <bo@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> *host* Øhh hvordan skal man så få fisk i sit akvarie, vi kan jo ikke alle
> have dværg-fisk i vores akvarier ?. *host*

*nys* Øhh - så må du jo anskaffe et akvarium, der passer til fiske ! *nys*

Fra : BO

Dato : 04-08-03 12:09

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> *nys* Øhh - så må du jo anskaffe et akvarium, der passer til fiske ! *nys*

*mere host* mon det var skrevet som et indslag af humor ? *mere host*

Bo

Fra : H.O.T

Dato : 04-08-03 12:51

Har du prøvet en vicks, til den hoste?????? *s*

Henrik

Fra : /

Dato : 04-08-03 11:19

Bo wrote:
> Hvis jeg har 5 små sugemaller og 2 algeædere (4-7 cm), hvor mange
> pragtsmerling og net smerlinger bør jeg så max putte i et 160 L.
> Jeg tænker på fisk omkring 4 til 8 cm.
>
> Hilsen Bo

Jeg har flere akvarier og i et 128L (80x40x40) kjøpte jeg 2 stk Botia
macracantha (pragtsmerling) , disse var ca <4cm. Nå ca 10-11 uker seinere er
den ene ca 14cm og den andre noe rundt 11cm. Gi dem gode forhold og de
vokser utrolig raskt. Men i et 160L , la oss anta at de holder seg til ca
15cm størrelse ... 4-5stk hadde nok gått greit. Gi dem noen gode huler eller
bygg stein platå e.l. de kan gjemme seg i. En annen sak, har du snegler så
har du dem ikke lenge når du setter ned disse

Tor

Fra : BO

Dato : 04-08-03 12:21

"/" <lordoven@hotmail.com> wrote in message
> [...]
er
> den ene ca 14cm og den andre noe rundt 11cm. Gi dem gode forhold og de

ok så men nu er de smerlinger jeg har haft i 4 måneder ikke vokset mere end
½-1 cm, og jeg syntes nu ikke at de har det så skidt (ser sunde og raske
ud), så derfor ser jeg måske ikke det med størrelsen som det store problem,
da jeg ikke har oplevet at de vokser så hurtigt. De bliver både luftet og
talt til og får flagefoder/rødemyggelarver/friskesnegle og frisk vand og
ingen af den har klaget endnu

Hilsen Bo

Fra : /

Dato : 04-08-03 13:30

BO wrote:
> [...]
> hurtigt. De bliver både luftet og talt til og får
> flagefoder/rødemyggelarver/friskesnegle og frisk vand og ingen af den

De som går her i 128L kan jeg nok flytte over til et 375L om jeg mener de
har for liten plass. Jeg tror ikke de plages med litt mindre plass enn
akvariebøkene sier man må ha til dem, det er vesentlig viktigere de har gode
vannforhold og planter etc. Om de ikke kan tale tilbake, de "klicker" , 2
click = nei, 1 click = ja

Mtp planter og smerlinger, mine syntes det var veldig festlig å spise roten
av nye planteskudd, click click og borte vekk med de nye skuddene. Så nå går
de der og kan kun spise på javabregne eller prøve seg på javamose

Tor