Colliehunde
Fra : Bent Larsen

Dato : 03-08-03 19:20

Hej Collieejere.
Jeg kunne godt tænke mig en debat om Colliehunde.
Jeg har selv en tricolour tæve på 18 måneder
Kig også forbi på www.collie.amok.dk
Mange hundehilsner
Bent Larsen

Fra : Eifelvuf

Dato : 04-08-03 07:18

"Bent Larsen" skrev d. 03-08-03 19:20 dette indlæg :
> Hej Collieejere.
> Jeg kunne godt tænke mig en debat om Colliehunde.
> Jeg har selv en tricolour tæve på 18 måneder
> [...]

Hej Bent !

Jamen så lad os få lidt gang i den da..........

En rigtig hund er som bekendt en Schäferhund

Spøgefuld hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jytte

Dato : 04-08-03 08:06

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Bent !
>
> Jamen så lad os få lidt gang i den da..........
>
> En rigtig hund er som bekendt en Schäferhund

> [...]

Hej.
Selvfølgelig er det ikke tilfældigt at schæferhunden er så populær. Vi har
haft tre og trænet PH og BHP. Men man bliver som bekendt ikke yngre med
alderen, og jeg føler at jeg ikke magter det store brugsprogrammer mere.
Da jeg bor lige op af en skov ville jeg have en hund der kunne gå løs. Jeg
har i forvejen pinschere, men de har meget jagtinstinkt, og jeg tør ikke
slippe dem løs.
Derfor har jeg nu fået en dejlig collie. Han er nu 4 mdr. og lever helt op
til mine forventninger. Jeg har tænkt mig at gå til almindelig lydighed og
ligeledes udstille ham. Han er meget nem og rolig, men der er alligevel mere
hund i ham end jeg havde forventet. Han er også ved at blive hurtig, han
bliver selvfølgelig præget af vores to turbodværgpinschere.
Jeg har valgt en collie fordi jeg ikke er behøver at gå til træning eller
cykle 20km om dagen, men alligevel har fået en stor hund, dermed være dog
ikke sagt at jeg ikke vil gå til træning.
At collien ligeledes er meget smuk er jo et plus.
Hilsen
Jytte

Fra : Bent Larsen

Dato : 05-08-03 19:28

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message news:<3f2e0818$0$32432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> ikke sagt at jeg ikke vil gå til træning.
> At collien ligeledes er meget smuk er jo et plus.

Hej Jytte.
Det glæder mig at høre.
Jeg vil lige tilføje, at man endelig ikke skal tage fejl af Collien,
den er rolig, venlig, føjelig ect. ect. men den kan også passe på sin
familie (flok), hvis der er noget der virker unaturligt.
Hilsen Bant

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 22:20

Hej Bent.
Har nu endelig fået taget mig sammen til at få tjekket dit link...
lettere chok!
Har en Tricolor sheltie... med masser af Poulsgaard i sine linier... og som
i stambogen hedder Dixi!

Lidt af et sammentræf - eller hva'?

Mvh Ann og "kusine" Dise

Fra : Pwh

Dato : 05-08-03 22:05

Eifelvuf wrote:

> En rigtig hund er som bekendt en Schäferhund
>
> Spøgefuld hilsen
>
> Eifel & Co.

Enig, og bliver den blandet med en Lab bliver den helt perfekt

/Jens

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-08-03 21:24

HI HI - i border collie kredse siger vi, at den eneste rigtige hund er en
bc - schæferen er noget blødt skravl )))

--
KH
Søs

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-08-03 21:27

Skal vist lige moderere det med border collie kredse - vi er nogle stykker,
som har border collie, der siger det.

--
KH
Søs

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 20:35

Hejsa.
Søs skrev:
>HI HI - i border collie kredse siger vi, at den eneste rigtige hund er en
bc - schæferen er noget blødt skravl )))

<> Enig i synspunktet omkring Schæferen... det er da en Kludehund!
Men - en rigtig hund er nu en Shetland Sheepdog... Meget sjovere og mere
udfordrende en nogen BC eller Collie!!!

Mvh Ann - der har en tricolor sheltie... min vuffer _skulle_ nemlig minde om
min mosters Bob - min barndoms ææælskede Collie

Fra : Jytte

Dato : 08-08-03 20:51

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> min mosters Bob - min barndoms ææælskede Collie

Det er godt nok sjældent at man ser sheltie eller border collier som
politihunde, men de har måske skjulte evner.
Hvis I vil have udfordringer skulle I prøve en tysk pinscher.
Efter min mening er det noget pjat at diskutere hvilken hund der er bedst,
der er heldigvis hunde for enhver smag og behov, og ingen har jo erfaring
med mere end nogle få racer.
Så ingen kan udtale sig om hvilken hund der er bedst, I kan kun udtale jer
udfra jeres begrænsede kendskab.

Hilsen
Jytte

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 21:36

Jytte skrev:
>Det er godt nok sjældent at man ser sheltie eller border collier som
politihunde, men de har måske skjulte evner.

<> Aner intet om hvorvidt en sheltie kan lære bidearbejdet... og har heller
ikke planer om at forsøge! ... men kan da fortælle at "min"
brugshundetræner blev yderst overrasket over præcist hvor hamrende dygtige
sheltien og collien faktisk var til rondering og spor! Der var ikke så meget
tale om indlæring hos disse racer, men snarere at "minde dem om" at de havde
denne egenskab Og halsgivning er bestemt ikke et problem hos hverken
collie eller sheltie *sss* det kan det jo nemt være hos de mere "gængse"
brugshunderacer

>Så ingen kan udtale sig om hvilken hund der er bedst, I kan kun udtale jer
udfra jeres begrænsede kendskab.

<> Prøv lige at bemærke den humoristiske tone, der er i denne tråd! Det
kaldes også venskabelig mobning *sss*
Og Eifelvuf skal sørme ikke komme her og tro at blot fordi han har en scæfer
med bunker af fine pokaler *dril til eifel!*, så kan han også tillade sig at
mene at schæferen er en "rigtig hund"... det er vi jo mange, der netop har
vist ham, er helt forkert! *ggg*

Mvh Ann - der bestemt ville have haft en Collie - hvis jeg fysisk kunne
klare en så stor hund!

Fra : Jytte

Dato : 08-08-03 21:43

> [...]
> vist ham, er helt forkert! *ggg*
>
> Mvh Ann - der bestemt ville have haft en Collie - hvis jeg fysisk kunne

Hvad den bedste hund er kommer jo også an på hvad man skal bruge den til.
Da jeg for nogle år siden var til Danmarksmesterskab i DKK lydighed, var det
pudler der besatte alle førstepladserne.
Jeg er ikke i tvivl om at både sheltier og border collier er fremragende
dressurhunde, så vidt jeg ved er det en nødvendighed for dem at arbejde.

Men alle hunde kan lære at gå spor, men nogen har selvfølgelig lettere ved
det.

Nu spørger jeg, hvad skal en hund kunne for at være en "rigtig" hund? Findes
der forkerte hunde?

Hilsen
Jytte der kun kender rigtige hunde

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 22:45

>Nu spørger jeg, hvad skal en hund kunne for at være en "rigtig" hund?
Findes
der forkerte hunde?

<> *øv* Jytte... du insisterer altså på at være seriøs!
Men for at besvare dit spørgsmål...
Nej - der findes ingen forkerte hunde!
Derimod findes der sikkert masser af tilfælde, hvor _ejere_ er blevet "sat
sammen" med hunde, der er "forkerte"... dvs hunde, der på en eller flere
måder ikke har kunnet leve op til de forventninger, ejeren har haft til at
få hund!
Det er dog yderst sjældent hundens fejl!!! Som regel er det den pågældende
ejer, der ikke har gjort sit "hjemmearbejde" godt nok inden anskaffelsen...
men desværre er det hunden det går ud over!
Fx synes min mand at min dejlige sheltie er noget af det _særeste_!!!
En rigtig hund er, for ham, det samme som vores aldrendeblandingsvaps af
labrador/collie/irsk setter

>Jeg er ikke i tvivl om at både sheltier og border collier er fremragende
dressurhunde, så vidt jeg ved er det en nødvendighed for dem at arbejde.

<> Hi, hi - for et stykke tid siden havde "Hunden" (DKK's blad) en artikel
om diverse hyrdehunde... der blev sheltien også præsenteret ultrakort - bla.
med "Sheltien er født lydig"... Nu har jeg læst den sætning op for Dise
mindst 100 gange - og lige lidt hjælper det! Lydighed er keeeedeligt! *sss*
Men giv hende en agilitybane eller bed hende om at rondere (eftersøgning),
så skal du bare se
Men du har ret i at både BC og Sheltien er arbejdshunde om en hals....

>Men alle hunde kan lære at gå spor, men nogen har selvfølgelig lettere ved
det.

<> Ja selvfølgelig kan alle hunde da det... de har jo alle en næse!
Det som var min pointe, var, at brugshundetræneren blev forbavset over, hvor
hurtigt, de to racer blev _dygtige_ til at gå et spor! Sjældent havde han
set en labrador være _så_ koncentreret (øhh - vi taler om begynderhold - ok

Mvh Ann

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-08-03 21:41

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> HI HI - i border collie kredse siger vi, at den eneste rigtige hund er en
> bc - schæferen er noget blødt skravl )))

> [...]

Hey, her ved jeg nu for en gangs skyld ikke helt, om jeg er enig med dig,
Søs

Er godt nok selv ved at anskaffe mig et eksemplar af de der såkaldte rigtige
hunde, men vil nu altid mene, at den allerrigtigste hund er en terrier (hvis
bare jeg boede et sted, hvor der ikke var så mange harer....).

Og til Ann: Robin drømmer stadig om Dise om natten -Smukkere jagtbytte har
han sjældent set

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 08-08-03 21:40

Heyyy...
>Og til Ann: Robin drømmer stadig om Dise om natten -Smukkere jagtbytte har
han sjældent set

<> Og Dise mener skam også at Robin er en af de bedste fåre-imitationer, hun
har været ude for

Synd vi bor så langt fra hinanden... de to kunne løbe solen sort - sammen

Mvh Ann - og *gaaaab* fra Dise, der lige pt ikke helt lever op til ordene om
sheltien som en "aktiv hunderace" - det er vaaaarmt