Baby græder meget
Fra : Kenneth Bernholm

Dato : 03-08-03 12:41

Hej,

Er der nogen, der har prøvet dette?

Vores tre uger gamle dreng falder ikke i søvn, når han har fået sin mad
(ca. 150 ml). Han bliver træt og vil gerne sove, man kan ikke finde hvile,
og det ender altid med, at han bliver overtræt og hysterisk ... og så kan
han naturligvis slet ikke sove.

Han har selvfølgelig tør ble, en passende temperatur, god afbøvsning og
fin kontakt til os, så vi ved ikke, hvad han ellers mangler.

Når han ikke vil sove, prøver vi *ikke* 20 forskellige ting, så han bliver
overstimuleret. Nogle gange falder han i søvn i vore arme, men når vi
lægger ham i liften, vågner han. Andre gange lægger vi ham i liften, før
han falder i søvn, og så holder vi ham i hånden.
Vi har selvfølgelig også vugget ham og sunget for ham, men lige meget
hjælper det.

Når han har grædt længe nok, når han til sidst gennem sin normale
søvnperiode (2-4 timer), og så er han blevet sulten igen. Så får han endnu
en gang mad, og så starter vi forfra. På et tidspunkt falder han dog i
søvn, og så kan han også nemt snuppe 4-5 timer i rap.

Bortset fra søvnproblemet har han det fint. Han har ikke mavekneb (trækker
ikke benene op under sig), og er meget kontaktsøgende. Han holder også
fint fokus på os.

Hvis nogen kan genkende vores situatuation, vil vi gerne høre om nogle
erfaringer.

Venligst
Jeanette og Kenneth

Fra : nicolehh

Dato : 03-08-03 14:01

"Kenneth Bernholm" skrev d. 03-08-03 12:41 dette indlæg :
> [...]
> fint fokus på os.
>
> Hvis nogen kan genkende vores situatuation, vil vi gerne høre om nogle

Har i prøvet at snakke med SP om det??
Det kunne også være en idé at få undersøgt om det er noget med ørene...
Eller måske luftvejene??!!!

Men det er svært at sige når man ikke selv har været der, og ikke selv
har oplevet ham...

Min egen datter havde det nogenlunde på samme måde, hun ville ikke sove,
hverken når hun lå i sin seng eller når hun lå hos os, heller ikke hvis
hun blev vugget eller andet...
Det eneste der hjalp her, var at jeg GIK rundt med hende på armen, det
var hårdt og det ødelagde mig total og fuldstændig, så det vil jeg slet
ikke foreslå jer at gøre..
Min datter havde også kolik, så det kan egentlig ikke sammenlignes...

Tilsidst begyndte hun at blive for tung til at jeg kunne bære hende
rundt på armene og så mått vi tage den hårde vej for at lære hende at at
sove i egen seng, så jeg vil nok foreslå at i forsøger at berolige ham
så meget som muligt - i egen seng, muligvis ved at lægge ham i noget der
kan vugges (lift er god) og så stille og roligt sætte tempoet ned når
han sover, så han ikke opdager at i går...
Og når han så bliver ældrer bliver det heller ikke så svært at få ham
til at sove i egen seng HVER aften...

Men ellers ved jeg ikke rigtig hvad jeg ville foreslå, men håber da at i
kan bruge det til noget...

Held og lykke med ham.!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 03-08-03 19:59

> [...]
> fint fokus på os.
>
> Hvis nogen kan genkende vores situatuation, vil vi gerne høre om nogle

Det lyder fuldstændig som vores søn (nu 11 uger) Vi fik at vide af sp, at vi
bare skulle se tiden an, for med tiden skulle det nok blive bedre. Men et
spædbarn der græder så utrøsteligt, kan jeg ikke bare sætte mig ned og kigge
på, så jeg prøvede (efter råd fra min veninde) at tage ham med til
kiropraktor. Det viste sig faktisk at han havde en nerve i klemme i nakken,
og derfor altså havde det ubehageligt ved at ligge fladt ned. Tre
behandlinger senere kunne vi mærke en væsentlig forbedring, og fem
behandlinger senere (efter ialt 1½ uge) var problemet helt væk. Vi har så
været til tre efterbehandlinger, men det har mest været forebyggende for der
har ikke været noget videre.
Håber det går ligesådan for jer og held og lykke med det

Venlig hilsen Musen

Fra : Lykke

Dato : 03-08-03 21:00

netop en kranioshakralbehandling kunne måske hjælpe jer.
skriv til mig privat, hvis du ønsker en rigtig god babyekspert,
en mand vi selv har brugt flittigt.

Fra : JH Smith

Dato : 03-08-03 23:30

Hej Kenneth,

Håber I finder en god løsning.
Fra skuffen med mindre tricks mod (sikkert) mindre problemer end jeres har
vi haft held med:
- Sut (det virker strålende)
- Stimulationspudeting med konstrastfyldte mønstre til fastspænding på
vugge/seng (vores nu 4 uger gamle datter har elsket den fra første dag)

Held og lykke.

Bedste hilsner,
Jonas

Fra : Kenneth Bernholm

Dato : 04-08-03 12:14

Tak for de gode forslag i gruppen. Nu er vi jo helt grønne og nybagte
forældre, så løsningen var blot vores egen uvidenhed og ganske simpel.

Når han vågner, skal han skiftes, fodres og afbøvses og derefter lige på
hovedet i seng igen. Sådan skal det i hvert fald være den første måned
ifølge de venlige rådgivere på Familietelefonen i Vejle.

Vi holdt ham oppe alt for længe og tog ham for meget op. Vi ville jo
trøste det lille pus, når han græd, men han græd i virkeligheden fordi,
han fik alt for meget input og stimulation.

Nu ser det ud til, at han har det godt. Han bliver lagt i seng, og så
ligger han og pludrer lidt og så ... Z

Det er sørgeligt, at vores SP ikke fortalte os dette, men vi kan til
gengæld anbefale Familietelefonen (se link nedenfor) til alle, der har
brug for at godt råd mht. børn. Det er en gratis tjeneste fra Vejle Amt,
og de gav os adskillige konkrete informationer og råd, som allerede har
gjort en væsentlig forskel i både drengens og vores hverdag.

Igen tak for jeres kommentarer i gruppen.

Venligst
Jeanette og Kenneth

Familietelefonen:
http://www.vejleamt.dk/web/shf.nsf/Url/Familietelefonen_i_Vejle_Amt_Hvad_kan_jeg_selv_goere_

Fra : Kenneth Bernholm

Dato : 04-08-03 12:19

Vedr. nedenstående link, så virker det ikke (på vores computer), når man
klikker på det. Det er fordi, at adressen ender på en understregning (_),
som ikke bliver overført til browseren.

Hvis du får en fejl, når du prøver at besøge websiden, så copy-paste
adressen (inklusive den afsluttende understregning) ind i browserens
adressefelt.

Venligst
Kenneth

Fra : Ernest

Dato : 14-08-03 09:27

Fordi et barn trækker benene op under sig er det ikke ensbetydende med at
det skulle have mavekneb - langt fra

Fra : Tine Andersen

Dato : 14-08-03 16:19

"Ernest" <ernest@io.dk> skrev i en meddelelse
> Fordi et barn trækker benene op under sig er det ikke ensbetydende med at
> det skulle have mavekneb - langt fra
> "Kenneth Bernholm" <kebe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hvis I ved han får 150 ml, så er det jo nok modermælkserstatning. Det er
svært fordøjeligt og danner ligesom klisterklumper i maven på ham til
forskel fra modermælk, der er letfordøjeligt. Mange små børn har svært ved
at klare erstatningen. Måske han fik mere ro med brystmælk?

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-03 10:20

"Kenneth Bernholm" <kebe@get2net.dk> writes:

> overstimuleret. Nogle gange falder han i søvn i vore arme, men når vi
> lægger ham i liften, vågner han. Andre gange lægger vi ham i liften, før
> han falder i søvn, og så holder vi ham i hånden.

Har I eventuelt mulighed for at ligge sammen med ham i sengen så han
kan falde til ro med kontakt og så I kan rejse jer og gå uden at
forstyrre ham når han sover? Når han så har lært dét, kan det være
det andet kommer nemmere.

Vi har iøvrigt haft glæde af en bog ved navn "Børns søvn" som giver en
del gode tips og tricks. Fx hvorfor det med "over i liften" ikke duer
:)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn