Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hobbyvirksomhed
Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 03-08-03 06:57

Hej

Jeg overvejer at lade mig momsregistrere med blot dette formål:
At kunne købe fra firmaer, der kun handler med momsregistrerede kunder
(hvilket gælder næsten alle firmaer, der sælger elektronik.)

Jeg har ikke tænkt mig at tjene noget overhovedet.

Er det et overskueligt projekt? Hvilke krav vil myndighederne stille
til mig ?

Tak for hjælpen.

mvh
Nils Emil P. Larsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-08-03 06:59

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ikke tænkt mig at tjene noget overhovedet.
>
> Er det et overskueligt projekt? Hvilke krav vil myndighederne stille

Firmaerne opkræver moms alligvel hos dig, så hvis du vil have gavn af det du
siger, skal du indsende momsopgørelser. Det går måske 2-3 gange, men når
Told & Skat ser at du vil have moms tilbage, uden at fakturere noget som
helst, kommer de efter dig.
Lad være med sådan noget fusk. Der er mange der har prøvet det, og det
mislykkes.

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-08-03 07:00

> [...]
> (hvilket gælder næsten alle firmaer, der sælger elektronik.)
>
> Jeg har ikke tænkt mig at tjene noget overhovedet.
PS: Jeg læste det som om du overhovedet ikke vil sælge noget, dvs alt til
privat brug
Nico

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-03 07:51

Nico de Jong wrote:

> PS: Jeg læste det som om du overhovedet ikke vil sælge noget, dvs alt til
> privat brug

Og selv, hvis han vil sælge noget, så skal det være mere end "lidt" og
der skal også tjenes penge, ellers går den også kun et par momsperioder.
Derefter vil toldskat sandsynligvis sige, at det drejer sig om
hobbyvirksomhed, og så skal alle de udbetalte momspenge betales tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-08-03 14:59

> Derefter vil toldskat sandsynligvis sige, at det drejer
> sig om hobbyvirksomhed, og så skal alle de udbetalte momspenge
> betales tilbage.

Spørgeren ønsker da vist ikke at "snyde i moms" men blot at handle hos
nogle der kræver et cvr nummer. Hvis han "sælger" det indkøbte til sig
selv uden tab, betaler han den fulde moms.

/A

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 05-08-03 07:45

Hej Kim og Nico

> [...]
>Derefter vil toldskat sandsynligvis sige, at det drejer sig om
>hobbyvirksomhed, og så skal alle de udbetalte momspenge betales tilbage.

I har misforstået min hensigt - jeg er ikke interesseret i at unddrage
mig moms. Jeg er blot interesseret at kunne handle med visse firmaer,
som jeg ikke kan handle med, hvis jeg ikke er momsregistreret.

mvh
Nils Emil P. Larsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-08-03 19:51

Nils Emil P. Larsen wrote:

> I har misforstået min hensigt - jeg er ikke interesseret i at unddrage
> mig moms. Jeg er blot interesseret at kunne handle med visse firmaer,
> som jeg ikke kan handle med, hvis jeg ikke er momsregistreret.

Ok. Som tidligere nævnt vil du helt sikkert få ophævet din
momsregistrering, når det går op for ToldSkat, at du ikke har et rigtigt
firma. I mellemtiden skal du som tidligere nævnt udfærdige momsregnskab
(halvårligt) og firmaregnskab, og du ryger over på den udvidede
selvangivelse.

Det gør ingen forskel regnskabsmæssigt, at du sælger til dig selv, du
skal stadig lave salgsnotaer/fakturaer, som hvis du solgte til andre.

Spørgsmålet er så, om besparelsen ved at købe direkte er besværet værd.
Og jeg tør ikke sige, om ToldSkat kan gøre andet end at afmelde dig,
altså om de kan give bøder eller andet slemt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Timo Jensen

Dato : 03-08-03 22:02

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> wrote in message
> Er det et overskueligt projekt? Hvilke krav vil myndighederne stille
> til mig ?
Du skal lave momsregnskab (omend dette altid vil være på 0,- da du sælger
til dig selv til indkøbspris).
Du skal også fremover udfylde den udvidede selvangivelse (slut med
udelukkende tast-selv), der indebærer kasseregnskab, værdiopgørelse,
lagertælling mm.

Grænsen for registrering er normalt en omsætning på 50.000, men alle kan
lade sig registrere frivilligt.

Timo
PS: En registrering hos told&skat, giver autoamtisk en registrering hos dit
lokale skattekontor.

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 05-08-03 07:45

Hej

On Sun, 3 Aug 2003 23:01:32 +0200, "Timo Jensen"
<procella@post(et).tele.dk> wrote:

>Du skal lave momsregnskab (omend dette altid vil være på 0,- da du sælger
>til dig selv til indkøbspris).

Kan jeg gøre således:
Jeg opretter en kassekonto i min bank.
Når jeg skal bruge en vare til 500 kr incl. moms: Jeg bestiller den og
overfører 500 kr til min kassekonto fra min privatkonto. Når varen
kommer betaler jeg regningen (overførsel på 500 kr fra kassekontoen
til leverandøren) og jeg gemmer bilagene.
Når jeg skal indsende kvartalsvis momsopgørelse:
Jeg laver en kontoudskrift for kassekontoen - og hvad så mere?

Skal jeg også udstede fakturaer (med navn, CVR-nummer osv. ?) når jeg
sælger til mig selv ?

>Du skal også fremover udfylde den udvidede selvangivelse (slut med
>udelukkende tast-selv), der indebærer kasseregnskab, værdiopgørelse,
>lagertælling mm.

Jeg har vel ikke noget lager, da jeg øjeblikkeligt sælger til mig selv
? Det samme gælder vel værdiopgørelse.
Hvad er kasseregnskab i mit tilfælde ?

Jeg har læst "På vej - mod egen virksomhed" (Told & Skat Feb 2003),
men denne publikation beskriver både regler for nyopretning af
aktieselskaber, anpartsselskaber og personlige virksomheder. Findes
der mon en publikation fra Told&Skat eller en biblioteksbog, der er
mere fokuseret på hvilke krav der stilles til mig (og hvordan jeg går
dem imøde).

Tak for hjælpen
Nils Emil P. Larsen

Fra : jens v

Dato : 05-08-03 09:09

> [...]
> der mon en publikation fra Told&Skat eller en biblioteksbog, der er
> mere fokuseret på hvilke krav der stilles til mig (og hvordan jeg går

Hej
Du skal være opmærksom på at T&S ikke mener at een kunde er nok til at drive
en forretning. Jeg vil også tro du får problemer med at overbevise dem om at
det er et "seriøst" firma du driver, hvis du ikke på sigt prestere et
overskud.
Mit råd vil være at du tager en snak med T&S, de er faktis ret flinke til at
hjælpe.
mvh jens v

Fra : René Løweneck

Dato : 14-08-03 17:29

Hej Nils !

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> wrote in message
> Er det et overskueligt projekt?

Nej ikke umiddelbart. Jeg tænker her ikke kun på skattevæsenet, men hvis du
f.eks. bliver arbejdsløs. Eller hvis du for den sags skyld, er det nu.
Så har det store og omfattende konsekvenser at være momsregistreret.

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS - Styr din hjemmeside og få en spamfri webmail, - tilmed til en
fast fornuftig pris !