Fang ål med? Hvis horker ikke haves!
Fra : Søren Astrup

Dato : 02-08-03 14:02

Hey alle sammen..

Jeg plejer en gang i mellem og fange ål med åleliner når jeg er i
sommerhus.. Engang var det ikke et problem at skaffe småfisk (horker).. Men
der ikke så mange fisk som dengang jeg var dreng! :) Man kan så fange dem
med orm men så fanger man ikke så mange ål og får en masse skaller og
brasner.. Man kunne så anskaffe sige en rose eller nogle rør eller begynde
og stange dem... men nej... Er der nogle der kender noget godt mading som
ålene elsker..?!? Har selv overvejet og prøve med pillerejer man har ikke
fået det forsøgt...

Håber der er nogle åle eksperter der kan hjælpe mig...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Per Rosenhave

Dato : 02-08-03 16:58

Hejsa Aske Astrup...

> Er der nogle der kender noget godt mading som
> ålene elsker..?!?
Jada ... tobis er en klar vinder!!!

> Har selv overvejet og prøve med pillerejer man har ikke
> fået det forsøgt...
Brug skalrejer og fjern hovedet, så skulle den være hjemme.

> Håber der er nogle åle eksperter der kan hjælpe mig...
Jeg er bestemt ikke expert men ovenstående virker :)

Med venlig hilsen

Per Rosenhave

Fra : Anders og Berit

Dato : 03-08-03 03:39

Og hele rå fjordrejer. Fås hos enhver velassorteret fiskehandler.

Skallestykker er også glimrende.

Fra : Søren Astrup

Dato : 03-08-03 17:07

Hey tak for svaret! :)

Hvor køber de der tobis henne? Ålen bliver ikke "suspekt" når tobis er en
saltvandsfisk og hvis jeg fisker med dem i en sø? Og hvis det er en
saltvandsfisk så kan den jo ikke være levende i det færske vand og bider
ålen så lige så meget på tobisen om den er død eller levende? Vil du sige
skalrejerne saktens kan bruges på højde med tobisen eller?

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Per Rosenhave

Dato : 03-08-03 20:41

Hejsa Aske ....

> Hvor køber de der tobis henne?

Jeg kan købe dem hos SportDres .... men du kan også bruge tigerorm, eller et
stykke
sild som du har skåret i passende bidder ...

>Ålen bliver ikke "suspekt" når tobis er en saltvandsfisk og hvis jeg
fisker med dem i en sø?

Nu er det jo rent faktisk sådan at Ålen også lever i saltvand så den kender
"smagen" :)

>Og hvis det er en saltvandsfisk så kan den jo ikke være levende i det
færske vand og bider
> ålen så lige så meget på tobisen om den er død eller levende?
Du kan kun få fat på DØDE tobis ... og ja .. du skal bruge døde agn, da
specielt ålen er en
ådselsæder, altså havets skraldemand.

> Vil du sige skalrejerne saktens kan bruges på højde med tobisen eller?
Jada .... bare det har noget med fisk eller orm at gøre ... gå evt. på
bibloteket
og lån en bog om at fange ål ... så er du godt hjulpet :)

mvh. Per Rosenhave

PS: min knægt fangede en ål på 400gr i en sø, med et flåd og et stykke
skalle som agn.