Hundeejerer
Fra : NEWS

Dato : 02-08-03 08:35

Torsdag aften gik jeg med min hund og sønnen labradore
Denne labrador er noget af det mest rolige der findes og min Munsterlænder
er meget lydig og jeg har 99% kontrol over ham. Jeg går en tur med hundene
løse på et stort offentlig græsareal som jeg har gjort hver dag igennem 15
år.
(Ikke med samme hund)
Efter jeg kommer fri af et skovhjørne møder jeg 2 hunde hvor ejererne sidder
i skovkanten medens hundene løber løse. Jeg siger tit til andre, at der ikke
sker noget hvis hundene er løse, for så kan de sende de rigtige signaler.
De 2 hunde får øje på mine hunde og sætter øjeblikkelig efter dem medens
ejerne fortvivlet skriger på dem. Havde jeg haft mine hunde i snor havde de
nok ikke overlevet det kommendene angreb. Ejerne kunne kun få deres hunde
til at slippe ved at trække dem væk i bagbenene. Det var en ubehagelig
oplevelse og jeg var sku klar til at skyde dem ned på stedet.
Jeg kendte ikke racen men fik senere at vide at det var Amerikanske buldogs
og ejerne fortalte at de er meget børnevenlige men har et problem over for
andre hunde.
Jeg vil sku godt nok indrømme jeg var ikke helt tryg ved at stå ved siden af
hanhunden, for de sagde den ikke plejede at springe på mennesker.
Jeg kan sku ikke forstå at nogle mennesker ødelægger fornøjelsen ved at
anskaffe sig en hund når man konstant skal sidde på nåle, hvis der kunne
risikere at komme en anden hund i nærheden.
Jeg kontaktede efterfølgende politiet for at høre om hvad jeg kunne gøre,
men der var ikke noget at gøre da hundene ikke var ulovlige her i landet.
Helt ærllig hvad vil folk med sådan noget lort.
Nu er der jo nok en masse der også har sådan nogle, som der syntes de er
søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

Poul

Fra : lunadc

Dato : 02-08-03 08:51

"NEWS" skrev d. 02-08-03 08:35 dette indlæg :
> [...]
er
> søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

Måske skulle man udryde de uansvarlige ejere i stedet.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 02-08-03 08:56

NEWS wrote:

> Snip<
> Det var en ubehagelig
> oplevelse og jeg var sku klar til at skyde dem ned på stedet.
> Snip<

Det kender jeg godt, indtil at Tyson var udvokset og kunne forsvarer sig
selv ordentligt, havde jeg altid en jagtkniv i baglommen når jeg luftede ham.
Jeg havde fra starten besluttet at jeg ikke ville stå på sidelinien og se min hvalp
blive skambidt. Det har en enkelt gang været meget tæt på at en stor dominerende
schæfer som damen lod rende frit for sig selv var blevet aflivet af mig.

> [...]
> Jeg kendte ikke racen men fik senere at vide at det var Amerikanske
> buldogs og ejerne fortalte at de er meget børnevenlige men har et

Det er desværre gået hen og blevet en 'mode' hund. Da jeg i sin tid
begyndte se på hunde, bla i den Blå avis og på internater undrede jeg mig over
at der var så forholdsvis mange Amerikanske buldogs på ca 1år der blev afhændet.
Det viste sig da jeg borede lidt i sagen at det var fordi at det åbenbart er en meget
krævende race som folk efterfølgende tit har svært ved at styrer.

> [...]
> at anskaffe sig en hund når man konstant skal sidde på nåle, hvis der
> kunne risikere at komme en anden hund i nærheden.

Det er også ud over min fatteevne hvad fornøjelse man kan have ved at
have sådan en hund.

> Snip<
> Nu er der jo nok en masse der også har sådan nogle, som der syntes de
> er søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

> Snip<

Jeg kan godt forstå at du føler sådan lige nu. men hunden kan jo i princippet
ikke gører for at den er som den er. Så længe at ejerne holder dem på afstand
af vores andre rare og sociale hunde har jeg ingen problemer med dem.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 02-08-03 09:21

On Sat, 2 Aug 2003 09:35:12 +0200, "NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk>
wrote:

<klipper et voldsomt sammenstød>
>Jeg kan sku ikke forstå at nogle mennesker ødelægger fornøjelsen ved at
>anskaffe sig en hund når man konstant skal sidde på nåle, hvis der kunne
>risikere at komme en anden hund i nærheden.

Sådan skal det jo heller ikke være, og hunde _skal_ føres i snor, når
ikke ejeren har styr på dem.

>Jeg kontaktede efterfølgende politiet for at høre om hvad jeg kunne gøre,
>men der var ikke noget at gøre da hundene ikke var ulovlige her i landet.

Det er muligt at de ikke er ulovlige, men det er da ikke lovligt at
have dem gående løs, når de kan være til fare for andre...!

>Helt ærllig hvad vil folk med sådan noget lort.
>Nu er der jo nok en masse der også har sådan nogle, som der syntes de er
>søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

Den vil jeg faktisk godt lige vende lidt på hovedet... I stedet for at
udrydde racer, som vi mener er farlige, så skulle man fratage
uansvarlige hunde-ejere retten til overhovedet at have hund. Imo er og
bliver hunden i meget høj grad, det vi gør den til. Jeg har da mødt et
par stykker af betegnelsen kamphunde, og dem jeg er stødt på har alle
været fredelige og meget kælne og kærlige. Til gengæld har jeg mødt et
par fuldstændigt kulrede schäfere, som angreb alt hvad der bevægede
sig og jeg har oplevet rigtig mange aggressive små-hunde. Det betyder
jo ikke, at alle disse racer er noget farligt skidt, men det er
farligt at de kommer i hænderne på ukyndige mennesker!
Vi har herinde en person med en kamphund med et meget sigende "nick",
nemlig "Punish the deed, not the breed", og i dette tilfælde vil jeg
sige, at det passer 200%.
Min forrige hund (en lille dværgpincher-tæve) kunne ikke fordrage
Schäfere, og når der var en sådan i nærheden, så tog jeg hende i snor.
Sådan en bette hund er der ikke rigtigt nogen der er bange for, så når
jeg råbte til Schäfer-ejerne, at de skulle kalde deres hund ind, så
fik jeg bare besked på, at den gjorde skam ikke noget. Og når jeg
oplyste, at det gjorde min altså, så blev der leet ad mig. Der skete
dog kun et enkelt "uheld" i de år jeg havde hende, og det resulterede
i at en stor Schäfer-han fik et solidt bid i snudeskaftet (der gik
heldigvis ikke hul) og en deraf følgende sund respekt for min bette
tæve. Det bid kunne have været undgået, hvis ejerne havde haft deres
Schäfer i snor, eller i hvert fald kaldt den ind, når jeg bad dem om
det.
Alt andet lige, skal vi til at aflive hunde, fordi de er af en bestemt
race, så vil der være rigtigt mange racer der ryger ud af systemet,
for det er jo forskelligt hvilke racer folk er utrygge ved! Selv er
jeg ikke alt for glad for Dobberman Pincher, men jeg har dog mødt
nogle dejlige hunde af netop den race, så min utryghed bunder nok mere
i nogle myter omkring netop denne race.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Tjinca

Dato : 02-08-03 09:41

> Helt ærllig hvad vil folk med sådan noget lort.
> Nu er der jo nok en masse der også har sådan nogle, som der syntes de er
> søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan den race normalt er, men efter to
meget ubehagelige oplevelser jeg har haft med dem, er jeg tilbøjelig til at
give Poul ret.

Den ene gang var jeg ved at få min lille Papillon ædt!
Her hvor jeg bor, havde jeg godt hørt rygtet om et par stykker, der er kendt
for at overfalde andre hunde fuldstændig uoplagt. Nogle af dem havde smadret
bagbenene på en gravhund og flænset en kat, så da jeg en dag mødte en af
dem, var jeg ikke sen til at løfte min lille hund op. Man da den kommer
styrtende og brølende i fuld fart, bliver hun bange og hopper ned fra min
favn.

Damn! hvor var jeg angst, køteren styrtede forbi mig for at få fat i min
hund, og jeg nåede i sidste øjeblik at kaste mig om halsen på den, og blev
trukket flere meter hen af jorden, velvidende om at hvis jeg slap kræet, så
var min hund færdig. Ejeren kom løbene og fik den i snor, og dybt chokeret
fik jeg min lille hund kaldt til mig og skyndte mig væk, uden at give hende
den største skideballe.

Da jeg vidste at flere havde haft problemer med dem herude, meldte jeg det
til politiet. De havde fået 6 anmeldelser og havde været ude at besøge
ejerne af disse hunde, men hjemme virkede de jo fredelige nok. Selvom
politimanden var nok så forstående, så kunne han ikke rigtig gøre noget før
hundene decideret havde forsaget personskade eller der lå et "hundelig" på
bordet, derefter vil han tage stilling til om de skulle have påbud om at
have mundkurv på eller aflives! ...men jeg skulle endelig ringe igen hvis
der skete mere!

En anden gang hvor jeg gudskelov kun havde min nok så fredelige Tervueren
med ude at gå, var de tre som for i flæsket på hende, og atter engang
uprovokeret og uden forvarsel. De to unge fyre som gik med dem stod bare og
gloede uden at gribe ind, mens jeg skreg til dem og lossede løs på deres
hunde. Heldigvis for min hund fik lagt, hvad der lod til at være
førerhunden, ned. Og med et så stoppede de to andre, og de idiotiske ejere
fik hurtig kaldt hundene til sig.

Nu går jeg med daglig frygt for at møde dem igen. Desuden bor jeg i et
alment nyttebolig hvor området omkring det er et perfekt fristed for hunde.
Men grundet disse American Staffordshire er mange beboere blevet utrygge for
hunde generelt og har overvejet at indføre hundeforbud.

Man skal selvfølgelig aldrig generalisere en hel race på baggrund af enkelte
individer, men indtil videre har jeg kun mødt én harmonisk hund af denne
race, og det var en 12 uger gammelt hvalp hos en opdrætter!

Så jo! man er tilbøjelig til at ønske disse hunde og deres ejere et vis sted
hen.

Fra : Pwh

Dato : 02-08-03 10:46

Tjinca wrote:

> Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan den race normalt er, men
> efter to meget ubehagelige oplevelser jeg har haft med dem, er jeg
> tilbøjelig til at give Poul ret.

Nu var det vist en Amerikansk BULLDOG og ikke en Amstaff Poul havde mødt.

> Snip<
> De to unge fyre som gik
> med dem stod bare og gloede uden at gribe ind, mens jeg skreg til dem
> og lossede løs på deres hunde.
> Snip<

Rart at hører at du ikke er bange for at forvarer dine hunde.

> [...]
> hunde. Men grundet disse American Staffordshire er mange beboere
> blevet utrygge for hunde generelt og har overvejet at indføre

Det er som sædvanligt de få der ødelægger det for de mange.

> [...]
> enkelte individer, men indtil videre har jeg kun mødt én harmonisk
> hund af denne race, og det var en 12 uger gammelt hvalp hos en

Jeg møder p.t kun en Amstaff på engen, en tævehvalp på 4mdr
og hun er indtil videre noget af det dejligste.
Jeg er meget spændt på at følge hende som hun vokser op.

> Så jo! man er tilbøjelig til at ønske disse hunde og deres ejere et
> vis sted hen.

Personligt har jeg mest haft problemer med Schæfere der ikke rigtigt ved
hvordan man skal opfører sig overfor andre hunde. Dem undgår jeg helst.

/Jens

Fra : mathilde

Dato : 02-08-03 09:52

Med den nye hundelov burde der være hjemmel til at politiet kunne gribe
ind. Det handler ikke om racer der er ulovlige, men om den enkelte
hundeejer og vedkommendes hund. Ejeren kan tvinges til adfærdsterapeut,
så man kan bedømme om det er hunden eller ejeren det faktisk er galt
med. Måske ikke i dette tilfælde, men mundkurv kan blive påbudt.

Jeg møder mange folk med hunde, og der er mange som har en amerikansk
bulldog som ikke ved hvad de har købt og som følge deraf har de store
problemer med den. Men jeg har da også mødt folk som har sat sig godt
ind i racen, og som så har gode hunde. Men det kan man netop sige om
alle racer.

Jeg ville ringe til politiet igen, og gerne have læst den nye hundelov
inden.

Jeg vedlægger et link, dog ikke hvor hele hundeloven står, men den er
der i grove træk.

http://www.amstaffs.dk/sidstenyt.htm

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-08-03 17:05

Vi har også problemer med et par amerikanske bulldogs i vores nærområde.

Det er en ung gut, som har købt to, som han har i en lille lejlighed tæt på,
hvor vi går tur.

De to hunde er ekstremt aggresive, og når vi andre hundejere bedst hygger
os, der hvor vi må have vores hunde løse, kommer de nogle gange farende, og
så gælder det om at få reddet hunde og arme og ben.

Den unge mand griner bare og syntes, at det hele er så morsomt...
Desværre er han gode venner med en fra ejendommen, som derfor købte en
hanhund af samme race, kort tid efter vi fik Sisse... Det har blandt andet
nu medført, at vi andre hundemennesker er blevet ugleset pga. ham. Læg mærke
til, at jeg siger ham, for det er ikke hundens skyld!!!

Den amerikanske bulldog og Sisse er de bedste venner, og indtil videre
tegner han også til at blive en rigtig sød hund, men jeg må indrømme, at jeg
syntes, at det er forkert af ejeren, at han slet ikke vil anerkende, at hans
hund tilhører kamphunderacen. For så længe man som ejer ikke tager ansvar
for, hvilken hund man har, så burde man i følge mig ikke have hund!!!

Hvor meget man vil gøre ud af det er op til en selv, men man bør bare være
opmærksom på en evt. problematik, så man som ejer kan imødekomme evt.
ubehagelige og uheldige episoder.

Så på trods af min sidste post til Punish the breed not the deed, vil jeg
dog give ham ret. Det er IKKE hundens skyld!!!

..
Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-08-03 18:00

Undskyld!!! Det må være varmen!!!

Jeg mente selvfølgelig Punish the deed not the breed!!! Ellers ville mit
indlæg jo ikke give nogen mening!!!

Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Torben Sørensen

Dato : 02-08-03 17:56

> [...]
> Nu er der jo nok en masse der også har sådan nogle, som der syntes de er
> søde, men jeg så dem helt udryddet fra jorden overflade.

En dag jeg gik på gaden med min egen hund blev jeg bidt i benet af en skør
Puddel!

Freja og jeg går stille forbi, og der er ingen tegn på aggresivitet fra
Puddelens side. Vi stopper ikke op, vi går bare forbi. Pludselig sidder den
i mit skinneben, og det gjorde sgu ondt. Jeg hiver fat i køteren og slår den
over snuden - ikke hårdt, men den slipper sit tag.

Den ældre hysteriske dame, der ejer hunden var så lige ved at overfalde mig,
og ukvemsord kom der rigeligt af. Efter min overbevisning er hun syg i
hovedet, og hunden er sansynligvis blevet det af at gå op og ned af hende.

Der er rigeligt med halvsenile, skøre gamle damer med små asociale køtere
til at vi andre kan komme grundigt til skade.

Jeg kender en anden Puddel, som har fået lov til at være hund og lege med
andre hunde. Den er sund i sit hoved og social, så det er ikke hunderacen
der er noget i vejen med, men nok nærmere de ældre damer, der burde have et
tøjdyr i stedet for!

At udrydde diverse racer er ikke vejen, men ejerne bør sætte sig ind i en
hunds behov før de anskaffer den. Ligeledes er der mange der glemmer de
forskellige racers individuelle behov. Jeg kender til en jagthund af en
slags, der bliver luftet kort morgen og aften, og er overladt til sig selv
hele dagen. Den er et problem for naboerne, men igen måske er det ikke den
der er et problem men ejerne. Hvis jeg levede under de vilkår ville jeg også
blive underlig i hovedet og være et problem for mit nærområde.

Hilsen
Torben

Fra : NEWS

Dato : 03-08-03 11:39

Jeg kan kun give dig ret i det med puddelen for jeg har mødt mange hunde som
ikke var rigtige raske oven i roen.
Jeg har selv haft en schæfer som bed avisdamen og den gjorde jeg kort proces
med hos dyrlægen. Appro scæfere som en anden skrev om, skal vi lige tænke på
mængden af disse hunde og der vil altid være nogle af dem der er direkte
ondskabsfulde og andre dejle og søde hunde.
Vi har en større change for at møde den race i byen med forskelligt sind,
men den Amerikanse buldog er altid klar til kamp, da den er avlet til det.
Jeg ved den bliver brugt i Amerika til at jagte krybskytter og det må sku
ikke være rart at få en sådan i rø...
Tak for en god debat
Poul

Fra : Eifelvuf

Dato : 04-08-03 06:38

"NEWS" skrev d. 03-08-03 11:39 dette indlæg :
> [...]
hunde som
> ikke var rigtige raske oven i roen.
> Jeg har selv haft en schæfer som bed avisdamen og den gjorde jeg kort

Hej NEWS !

Jeg læser dit indlæg sådan, at du aflivede din Schäferhund, fordi den
bed avisdamen.

Hvad var omstændighederne ved dette bideri ?

Hvorfor aflivede du hunden ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : NEWS

Dato : 04-08-03 14:07

Jeg arvede hunden efter min søn, og det kan godt være at den er blevet
frustreret over at have mistet sin ejer.
Den passede alt for meget på familien og var noget af det mest pragtfulde.
En dag avisdamen aflevere avisen og jeg var ved at lægge sidste hånd på
hundegården, så hunden sit snit til at smutte forbi mig og gribe avisdamen i
armen, så der blev hul. Havde avisdamen stået stille var der måske ikke sket
noget, men nu skete det og næste gang er det måske i ansigtet.
Tro mig, det var utroligt hårdt at skulle aflive hunden for den forstod ikke
at den havde gjort noget galt.
Jeg forsøgte ikke at bortforklare noget over for avisdamen, men tog
konsekvensen af det der var sket og fik hunden aflivet.
Til spørgeren kan jeg godt læse mellem dine linier at jeg måske var en
dårlig hundeejer og det var måske dette der lå til grund for ulykken, men
det er ikke tilfældet
Hunden ændrede sig efter tabet af sin ejer.
Poul

Fra : Lou

Dato : 04-08-03 11:07

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> wrote in message news:<3f2ce63f$0$76060$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Jeg ved den bliver brugt i Amerika til at jagte krybskytter og det må sku

Hej...
Ang. schæfere, så må man lige tænke på at det er verdens/europa og
dk's mest populære hunderace og det er følgelig ikke alle mennesker
der køber brugshund der burde have en sådan. Golden er den hund er er
reg. for flest bid på mennesker. Det er nok fordi at den ser sød ud og
ofte er brugt i film og reklamer , så folk troer ikke at den gør noget
og så sætter de bare 2lappen" ned til den - det gør de fleste ikke med
schæfer, rottweiler m.fl.
Uanset hvilken hund man har så skal man have styr over den og de
forskellige racer kræver noget forskelligt som man som minimum bør
sætte sig ind i FØR man anskaffer sig en hund. Desværre sker dette
ikke altid - Måske burde man indføre hunde kørekort til alle
førstegangs hunde ejere!

Louise

Fra : NEWS

Dato : 04-08-03 14:28

Du har ret med hensyn til golden retriveren. Det er den hund der % vis har
bidt flest mennesker.
Til gengæld skulle bokseren være noget af det mest børnevenlige, Men det
skulle man sku ikke tro når man ser det fjæs den render rundt med.(Undskyld
bokserejer)
Poul

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-08-03 14:29

"Torben Sørensen" <torben.sorensen@mail.tele.dk> escribió

> Der er rigeligt med halvsenile, skøre gamle damer med små asociale
køtere
> til at vi andre kan komme grundigt til skade.

Enig. Min hund har en legekammerat som den elsker at være sammen med.
Det er en hund der bor sammen med en lille dreng på 5 år og der er
ingen problemer. Det er en Presa Canario (det er det spanske navn,
jeg kender ikke det danske) og racen er en tidligere kamphunderace.
Derimod har vores genboer en lille westie og det er en hidsig lille
satan man ikke skal komme i nærheden af hvis man har 4 ben.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann