MTU
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-08-03 13:50

Hej

Jeg er lidt i tvivl i hvilken gruppe dette spørgsmål skal placeres, mit
umidlbare gæt er her.

Sagen er den at jeg har en FWA forbindelse til sonofon. Denne forbindelse
oprettes med PPPoE.

Jeg har i mit setup følgende:
FWA-modem<---->ZyWall1<---->switch<---->"computerpark"

Jeg har netop fået skiftet FWA-modemet til en nyere type da vi havde
utroligt mange udfald med den gamle. Nu oplever jeg imidlertidigt at
internettet er utrooooligt langsomt, hvis der overhovedet er hul! Dette
skete på min arbejdsmaskine som er en Windows 2000 Server. Jeg ringede til
support og snakkede med dem og de oplyste mig at alt så fint ud fra deres
side. Det kunne jeg naturligvis ikke forstå og de henviste mig til:
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp hvor de
anbefalede mig at hente TPTest til at afprøve hvorvidt der var hul igennem
FWA'en. Det gjorde jeg.

TPTest fortæller mig at den med UDP kan hente med ca. 585kbit/sek og sende
med 1150kbit/sek, hvilket jo er glimrende på en 1024/512 FWA. Med hensyn til
TCP troughput så ligger det på cirka 70% sende og 55% modtage(relativt UDP),
min første tanke var: "nå ikke mere?" Jeg havde en ide om et overhead på
15-20%, men 45%?? Jeg lavede testen 3-4 gange, men resultatet var cirka det
samme hver gang fra to forskellige maskiner med windows 2000 prof. Endnu
større chock fik jeg da jeg så satte mig ved min arbejdsmaskine(med win2k
server), stadig ca 580kbit/sek up og 1100kbit/sek ned ved UDP, MEN kun
78kbit/sek up og 120kbit/sek ned ved TCP! Det giver 17% op og 11% ned(igen
relativt UDP)!

Jeg kan fra de to virkende computere ikke hente data stabilt fra f.eks.
ftptest1.tele.dk. Hvis jeg overvåger trafikken på netkortet så svinger
overførselshastigheden utroligt meget, i snit ligger den noget under 50% af
linjekapaciteten, det virker som om at dataene kommer i store klumper med
små pauser imellem....Jeg forsøgte at udbedre dette ved at sætte MTU i
ZyWall'en til 1452, men dette hjalp ikke, hellere ikke på den føromtalte
overhead på TCP.

Internettet er stortset ubrugligt på min arbejdsstation, sandsynligvis fordi
jeg har pillet ved MTU på mit netkort. Hvad skal denne sættes til?

Er der noget jeg kan gøre for at forbedre performance på mine
arbejdsstationer?

MVH
Thomas

Fra : Kim Rubeck Jensen

Dato : 01-08-03 14:47

Hmmm.... TDC sætter også MTU til 1452 på Eth0 når der køres PPoE på deres
Cisco bokse

Du kan evt lege med window size for TCP pakker på dine klienter
http://www.winguides.com/registry/display.php/268/

og selvfølgelig MTU size'en
http://www.winguides.com/registry/display.php/280/

/Rubeck

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-08-03 15:36

"Kim Rubeck Jensen" <kim@SPAMrubeck.dk> wrote in message
> Hmmm.... TDC sætter også MTU til 1452 på Eth0 når der køres PPoE på deres
> Cisco bokse

Eth0, er det wan-siden?

> Du kan evt lege med window size for TCP pakker på dine klienter
> http://www.winguides.com/registry/display.php/268/

Jeah, det tænkte jeg også på. Men, og nu sættes min viden om routere på
prøve, er en routers opgave ikke at ompakke pakkerne så de passer til
netværket på "den anden side"? I såfald burde MTU være ligegyldigt fra
routeren og ind på lokalnettet, ikke? Routeren har været anvendt i samme
lokalnetværk men med en 2mbit DHCP opkobling og der var ingen problemer.
Udstyret på wan-siden blev skiftet til PPPoE opkobling og så opstod
problemerne...

> og selvfølgelig MTU size'en
> http://www.winguides.com/registry/display.php/280/

Same as above i guess...