Forældre er børns fjender i trafikken
Fra : Fly Christensen

Dato : 01-08-03 13:16

Synes lige, at I skulle have denne her. Er sakset fra jp.dk

Forældre er børnenes fjender i trafikken

Når landets skoleveje i næste uge fyldes af forventningsfulde små poder
på vej til deres første skoledag, vil det ikke være uden risiko for
skoleelevernes ve og vel. Erfaringen viser nemlig, at forældre, der
bringer deres børn i skole i bil, ofte kører hensynsløst, parkerer
ulovligt og glemmer at vise hensyn over for skolepatruljerne.

Derfor starter færdselspolitiet nu en kampagne, der i samarbejde med ATK
(Automatisk Trafikkontrol) skal sikre skolevejene mod trafikgale
forældre.

- Det er paradoksalt, at det er forældrene, som vi skal værne de nye
skolebørn imod. Og det på trods af, at alle danskere er enige om, at
skolevejene er det vigtigste sted at overholde fartbegrænsningerne,
siger vicepolitiinspektør i Rigspolitichefens Færdselsafdeling Asger
Lund Kristensen.

Færdselspolitiet alene vil stå for at tjekke omkring 500 skoler landet
over i løbet af de næste 14 dage. Derudover kommer så ATK's indsats.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 01-08-03 13:46

> - Det er paradoksalt, at det er forældrene, som vi skal værne de nye
> skolebørn imod. Og det på trods af, at alle danskere er enige om, at
> skolevejene er det vigtigste sted at overholde fartbegrænsningerne,

Ja er moral ikke en dejlig uforpligtende ting?

De lavede en razzia mod et par skoler heromkring sidste år, med et rekord
højt antal fartbøder,glemte seler osv, alle af forældre der hastigt
transporterede børn i skole. Kort forinden havde man krævet at få fart bump
sat op på vejen, bla fordi forældrene mente at "bilisterne kører alt for
stærkt".......

Moral er godt, men dobbeltmoral er, og har altid været, dobbelt så godt.

Henrik

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-03 15:18

Fly Christensen wrote:
> Synes lige, at I skulle have denne her. Er sakset fra jp.dk
>
> Forældre er børnenes fjender i trafikken

Jeps, jeg ser det desværre hver dag
Jeg tør sq ik' lade min den mindste (snart 8 år) køre alene på cykel til
skole, bare trist at det er sådan.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Martin Kiefer

Dato : 01-08-03 21:56

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeps, jeg ser det desværre hver dag
> Jeg tør sq ik' lade min den mindste (snart 8 år) køre alene på cykel til
> skole, bare trist at det er sådan.

Hvilket vil sige at du kører din datter i skole hver dag?
Er du så en af de farlige ?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Nette

Dato : 01-08-03 22:40

"Martin Kiefer" skrev i en meddelelse
> Hvilket vil sige at du kører din datter i skole hver dag?
> Er du så en af de farlige ?

Der er faktisk utrolig mange forældre som, selv i de store byer, kører deres
børn til skole, selv om de kunne gå derhen på under ti minutter.
Vi lever i en travl hverdag fyldt med aftalefamilier, som skal nå mest
muligt.
Desværre..... Og det er børnene, som det går ud over.

Børnene ville have meget bedre af at cykle eller gå til skole, og samtidig
ville bilerne være væk fra skoleområdet, meeen der er jo en del, med
"dårlige" undskyldninger og stress, som absolut er nød til at køre deres
børn rundt hele tiden...

Nette

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-03 23:01

Nette wrote:

> Der er faktisk utrolig mange forældre som, selv i de store byer,
> kører deres børn til skole, selv om de kunne gå derhen på under ti
> minutter.

Jeg "kører" mine børn i skole hver dag, men det foregår som regel på cykel.
Jeg tør simpelthen ikke lade den "lille" køre alene.

> [...]
> samtidig ville bilerne være væk fra skoleområdet, meeen der er jo en
> del, med "dårlige" undskyldninger og stress, som absolut er nød til

Jeg håber ikke at det er mig, du har sat den "mærkat" på ?

Fra : Nette

Dato : 02-08-03 06:33

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse
> Jeg håber ikke at det er mig, du har sat den "mærkat" på ?

Det skal jeg af gode grunde ikke kunne sige, det må være op til dig selv at
vurderer.
Men hvis du stiller dig foran skolen en halv time før ringetid, vil du
tydeligt kunne se, hvad det er jeg mener.

Nette

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-03 22:52

Martin Kiefer wrote:

> Hvilket vil sige at du kører din datter i skole hver dag?

For det første, rigtige mænd laver kun drenge

> Er du så en af de farlige ?

For det andet, så foregår det som regel på cykel.
Og når/hvis vi tager bilen en dag, så foregår det altid stille og roligt,
for i modsætning til mange andre, så er min hverdag (heldigvis) ikke
stresset.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-03 08:43

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:bgenf4$24je$1@news.cybercity.dk...

snip
| For det første, rigtige mænd laver kun drenge
snip

Tomhjernet, selvom du har sat en smiley på som dække at det er "humor"

jakob

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-08-03 21:59

JcLind wrote:

> Tomhjernet, selvom du har sat en smiley på som dække at det er "humor"

tsk. tsk. tsk....
Virkelig et intelligent indlæg at komme med.

Fra : Peter Weis

Dato : 03-08-03 08:04

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> wrote:

> ... rigtige mænd laver kun drenge

Det kan jeg modbevise.

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-03 22:53

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-08-03 22:53

Fra : Kate

Dato : 01-08-03 23:35

> Jeg tør sq ik' lade min den mindste (snart 8 år) køre alene på
> cykel til skole, bare trist at det er sådan.

Ja, jeg undres også. Måske fordi jeg levede min barn- og ungdom på en
cykel. Da jeg som 10 årig flyttede skole havde jeg to valg, bussen
eller cyklen. Ligeså snart min mor overgav sig cyklede jeg til skole og
stod stort set først af den midt i tyverne

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Kate

Dato : 01-08-03 23:34

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote in

> Forældre er børnenes fjender i trafikken

Ja, det tror jeg gerne på. Jeg har ikke selv børn og kommer derfor ikke
så ofte på skoleveje.
Idag var jeg lige ude og købe lidt småting. På vejen tilbage ser jeg,
på en normalt meget tom vej, en hulens masse biler holde hulter til
bulter. Børn og voksne myldrer rundt. Og så ser jeg så turistbussen,
hvor en masse børn myldrer ud. Selvfølgelig ungerne kommer hjem fra
lejrskole. Undrende kører jeg forbi, hastigheden betydeligt taget af,
fordi forældre vader hæmningsløst over vejen med ungerne Sikke en
trafikkultur at lære sine unger. Få af forældrene, som jeg så, kiggede
sig for.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-08-03 23:36

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Den er jeg helt med på.

Lige et spørgsmål: Når en moder er ude at trille med barnevognen
indeholdende ... barnet, hvem/hvad ryger så først ud på kørebanen, når denne
skal krydses..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kate

Dato : 01-08-03 23:43

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote
in news:3f2aeb59$0$48913$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> barnet, hvem/hvad ryger så først ud på kørebanen, når denne
> skal krydses..?

Tjae, hvis moder er påpasselig med at se sig for burde det ingen
betydning ha'. Det der chokerer mig er når jeg ser forældre, uanset
køn, vade ud foran biler uden at kigge sig for, vade over veje 1½-2
meter fra fodgængerovergang med ungen på slæb, den slags ting. Hvordan
hulen skal børnene så nogensinde lære at begå sig i trafikken hvis dem
som skal oplære dem ikke engang kan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-08-03 23:46

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjae, hvis moder er påpasselig med at se sig for burde det ingen
> betydning ha'.

Næeee .... men sådan er det ikke altid. Jeg ville til enhvar tid *trække* en
barnevogn ud på kørebanen.

Min hund går også på min vestre side, når jeg spaserer med den.

> [...]
> meter fra fodgængerovergang med ungen på slæb, den slags ting. Hvordan
> hulen skal børnene så nogensinde lære at begå sig i trafikken hvis dem

Du har naturligvis ret. Der er mange unoder børn lære af deres
forældre.....ikke blot i trafikken.

Et gammelt ordsprog siger da også: "Som mester ("mesterinde") er, så er hans
svende ("svendinder").

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Kate

Dato : 02-08-03 00:04

wrote in news:3f2aedb8$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Et gammelt ordsprog siger da også: "Som mester ("mesterinde") er,
> så er hans svende ("svendinder").

Puha, så skulle jeg godt nok være et dumt svin Håber jeg da ikke
jeg er.
Elsker ordsprog, men det her kendte jeg ikke

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 00:26

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Puha, så skulle jeg godt nok være et dumt svin Håber jeg da ikke
> jeg er.

Det kan jeg ikke udtale mig om....)))

> Elsker ordsprog, men det her kendte jeg ikke

Det er også relateret til håndværk, specielt hvor mester nøje gik efter
svende, der var ringere end ham i faget...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 00:38

On Sat, 02 Aug 2003 00:46:24 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Næeee .... men sådan er det ikke altid. Jeg ville til enhvar tid *trække* en
> barnevogn ud på kørebanen.

Hvorfor vil du med fuldt overlæg befinde dig længere tid på kørebanen end
nødvendigt?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 00:42

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor vil du med fuldt overlæg befinde dig længere tid på kørebanen end
> nødvendigt?

Den forstår jeg ikke.

Men humlen i mit indlæg er, jeg tager selv det fulde ansvar for min
(sagesløse) baby´s (barnebarns) liv , ved selv at taget skraldet.

Kan du følge mig ansvarsmæssigt i det..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 00:55

On Sat, 02 Aug 2003 01:42:09 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Den forstår jeg ikke.

Lav et praktisk forsøg: Gå først 10 meter med barnevognen foran dig, gå
derefter 10 meter med barnevognen efter dig. Se hvad der virker mest
ubesværet for dig. Vurder bagefter hvilken metode der giver det største
besvær med at komme over kantstenen og hvilken metode der giver størst
chance for at få din fod i klemme i barnevognen.

> Men humlen i mit indlæg er, jeg tager selv det fulde ansvar for min
> (sagesløse) baby´s (barnebarns) liv , ved selv at taget skraldet.

Undtagen når du (forhåbentlig) er nået over på den anden side (uden at
ligge og rode rundt på vejbanen uden kontrol over barnevognen), for der
står du i sikkerhed mens du prøver at bakse barnevognen over kantstenen.

> Kan du følge mig ansvarsmæssigt i det..?

Ja, men din metode og din konklussion er forkert.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 01:00

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, men din metode og din konklussion er forkert.

Venligst uddyb det, med konkrete statistiske oplysninger.

Hmmm ... statistisk, hvor tro du de fleste uheld sker:

1) Ved det første skridt ud på kørebanen..?
2) Når man er halvvejs ude på kørebanen..?
3) når man er lige ved at stige op på den anden side af kørebanen..?

Hvornår tror du bilister/MC- & knallertkørere bedst har fået øje på dig...?

Hvornår tror du man kan være mest ukoncentreret, når man krydser en
vejbane..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 01:26

On Sat, 02 Aug 2003 01:59:43 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Venligst uddyb det, med konkrete statistiske oplysninger.

Gør nu bare forsøget, det tager ikke så lang tid. Du kan jo også bare
overveje hvorfor man normalt helst vil gå med vognen foran sig.

> Hmmm ... statistisk, hvor tro du de fleste uheld sker:
>
> 1) Ved det første skridt ud på kørebanen..?
> 2) Når man er halvvejs ude på kørebanen..?

Nemlig. Det er sådan set dem ovre i den modsatte kørebane der har bedst
tid til at nå at ramme dig og dermed dem du har sværest ved at bedømme
afstanden til.

> 3) når man er lige ved at stige op på den anden side af kørebanen..?
>
> Hvornår tror du bilister/MC- & knallertkørere bedst har fået øje på dig...?

Det vigtige er sådan set at du får øje på dem, og da man kigger sig
grundigt for inden man går over vejen, er det der du har størst chance for
at opdage dem.

> Hvornår tror du man kan være mest ukoncentreret, når man krydser en
> vejbane..?

Når du er nået over på den anden side med barnevognen bag dig og stadigvæk på
kørebanen, kan du ikke engang se kørebanen. Man er naturligvis mest
fokuseret på trafikken inden man går over vejen, for da står man stille og
overvejer situationen.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 01:32

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gør nu bare forsøget, det tager ikke så lang tid. Du kan jo også bare
> overveje hvorfor man normalt helst vil gå med vognen foran sig.

Det behøver jeg ikke, jeg trækker altid en barnevogn ud på kærebanen.

Det kan den højere videnskab med tilhørende gisninger ikke ændre på.

KLIP

> Nemlig. Det er sådan set dem ovre i den modsatte kørebane der har bedst
> tid til at nå at ramme dig og dermed dem du har sværest ved at bedømme
> afstanden til.

Sikke da noget sludder, har du ikke i skolen lært først at se dig til
venstre, derneæst til højre og efterfølgende til venstre inden du træder ud
på kørebanen.

Kender du de bilister som ved udkørsel på en vej, først ser sig til
højre....de er livsfarlige.

> Det vigtige er sådan set at du får øje på dem, og da man kigger sig
> grundigt for inden man går over vejen, er det der du har størst chance for
> at opdage dem.

Selvfølgelig er det vigtigt at fodgængeren først for øje på trafikanterne på
kørebanen.

Hvor hurtigt kan du fjerne en barnevogn, du skubber fra kørebanen idet du
tager det første skridt og fortryder.

Din reaktion er *ikke* at træde tilbage, men at trække barnevognen til
dig...det er såre menneskeligt og kræven ingen videnskabelig doseren.

> Når du er nået over på den anden side med barnevognen bag dig og stadigvæk

> kørebanen, kan du ikke engang se kørebanen.

Sikke engang hypotetisk vrøvl.

> Man er naturligvis mest
> fokuseret på trafikken inden man går over vejen, for da står man stille og
> overvejer situationen.

Gid det var sådan i livet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 01:41

On Sat, 02 Aug 2003 02:32:20 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Det behøver jeg ikke, jeg trækker altid en barnevogn ud på kærebanen.

Du skal heldigvis ikke ud og køre med mine børn.

> Det kan den højere videnskab med tilhørende gisninger ikke ændre på.

Du kan ikke forklare hvorfor man normalt helst vil gå med vognen foran dig?

> Sikke da noget sludder, har du ikke i skolen lært først at se dig til
> venstre, derneæst til højre og efterfølgende til venstre inden du træder ud
> på kørebanen.

Det ændrer da ikke på noget.

> Kender du de bilister som ved udkørsel på en vej, først ser sig til
> højre....de er livsfarlige.

Det er alle bilister.

> [...]
>
> Din reaktion er *ikke* at træde tilbage, men at trække barnevognen til
> dig...det er såre menneskeligt og kræven ingen videnskabelig doseren.

Tihi, prøv det samme med barnevognen bag dig. Jeg vil godt se filmen.

> på
>
> Sikke engang hypotetisk vrøvl.

Vel er det da ej, eller har du tænkt dig at gå baglæns over vejen?

Det er det skam.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 01:44

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP ... en masse.

> Vel er det da ej, eller har du tænkt dig at gå baglæns over vejen?

<ironi on> Jeg trak også altid min trækvogn gående baglæns som barn
.....>ironi of>

> Det er det skam.

Saglig være de enfoldige ... thi de skulle arve Guds rige.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 02:07

On Sat, 02 Aug 2003 02:44:04 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> <ironi on> Jeg trak også altid min trækvogn gående baglæns som barn
> ....>ironi of>

Det er ikke ironi, det er stupiditet. Er du venlig at forklare hvor
barnevognen befinder sig når du tager det første skridt over kantstenen på
den modsatte side af vejen, samt hvilken vej du kigger på det tidspunkt?

> Saglig være de enfoldige ... thi de skulle arve Guds rige.

Jamen så bliver du jo en holden and.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:12

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke ironi, det er stupiditet.

Du har nok ikke været barn ej heller haft en trækvogn, hvá.

> Er du venlig at forklare hvor
> barnevognen befinder sig når du tager det første skridt over kantstenen på
> den modsatte side af vejen, samt hvilken vej du kigger på det tidspunkt?

Bagest ... og du mener det bedst den befinder sig forrest ved første
skæbnesvangre skridt ud i trafikken.

Vi komme ikke videre og som du tidligere har nævnt, kan jeg ikke komme til
at skubbe/trække dine børn i en barnevogn.

Alt sammen lever jeg fint med.

> Jamen så bliver du jo en holden and.
> Far til fem.

Du er det jo (heldigvis) endnu.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 02:18

On Sat, 02 Aug 2003 03:11:48 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Du har nok ikke været barn ej heller haft en trækvogn, hvá.

Er du så rar at fortælle hvorfor du hellere vil trække en trækvogn end at
skubbe den, nu du åbenbart ikke vil fortælle hvorfor du hellere vil skubbe
en barnevogn i stedet for at trække den?

Egentligt sært at du flygter fra så let et spørgsmål, men du har vel dine
grunde.

> Bagest ... og du mener det bedst den befinder sig forrest ved første
> skæbnesvangre skridt ud i trafikken.

Ja, da det er der man har størst overblik over trafikken.

> Vi komme ikke videre og som du tidligere har nævnt, kan jeg ikke komme til
> at skubbe/trække dine børn i en barnevogn.

Jeg vil da bare håbe at du ikke får lært nogen andre din uheldige metode.

De to er skam allerede døde.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:22

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> en barnevogn i stedet for at trække den?
>
> Egentligt sært at du flygter fra så let et spørgsmål, men du har vel dine

Ha ... jeg har siddet og ventet på din videnskabelige forklaring, men nu
stiller du mig spørgsmålet.

Du sigter naurligvis til at en trækvogn har drje-/styrbare forhjul.

Det har stadig ingen indflydelse på at statistisk bliver du kørt ned
indenfor det første 1½ skridt, når du træder ud på kørebanen.

> Ja, da det er der man har størst overblik over trafikken.

Jeg er bonevet over din evne til at overskue trafikken .. i en hver
(stresset) situation.

> Jeg vil da bare håbe at du ikke får lært nogen andre din uheldige metode.

Tjaeee.

> De to er skam allerede døde.

Jeg håber ikke, du laver grin.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:26

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f2b1242$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg håber ikke, du laver grin.

Det gør du ikke, kan jeg se.

Det gør mig ondt for din kone og dig, men det har intet med trafikken at
gøre.

Jeg vil ikke indsætte et link, det er ikke mit lod.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 02:33

On Sat, 02 Aug 2003 03:26:20 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Det gør du ikke, kan jeg se.
>
> Det gør mig ondt for din kone og dig, men det har intet med trafikken at
> gøre.

Skal vi vædde på at jeg er mere end almindeligt interesseret i mine børns
velfærd?

> Jeg vil ikke indsætte et link, det er ikke mit lod.

Jeg linker ikke selv til den for tiden, da den trænger til en opdatering.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:35

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal vi vædde på at jeg er mere end almindeligt interesseret i mine børns
> velfærd?

Nej .... for du er ikke mere interesseret end alle andre (normale) forældre.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:02

On Sat, 02 Aug 2003 03:35:09 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Nej .... for du er ikke mere interesseret end alle andre (normale) forældre.

Man bliver ellers nemt lidt småpylret når man først har prøvet at begrave
et af sine børn. Du vil ikke vide hvad den slags gør for ens fantasi. Men
indrømmet, det var lidt uheldigt formuleret.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 03:07

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man bliver ellers nemt lidt småpylret når man først har prøvet at begrave
> et af sine børn.

Det forstår jeg så inderligt.

> Du vil ikke vide hvad den slags gør for ens fantasi.

Min kære moder måtte begrave sin ældste søn som 43 årig.

Så jeg har haft det meget tæt inde på livet, men ikke som forælder
(Gudskelov).

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:19

On Sat, 02 Aug 2003 04:06:44 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Min kære moder måtte begrave sin ældste søn som 43 årig.

Ja, når den slags sker, er man alligevel et barn uanset alder. Ganske
spøjst egentlig.

> Så jeg har haft det meget tæt inde på livet, men ikke som forælder

Heldigvis da.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 03:21

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, når den slags sker, er man alligevel et barn uanset alder. Ganske
> spøjst egentlig.

Ja.... og ikke så underligt, men ganske naturligt.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 02:30

On Sat, 02 Aug 2003 03:22:18 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Ha ... jeg har siddet og ventet på din videnskabelige forklaring, men nu
> stiller du mig spørgsmålet.

Det har jeg da gjort hele tiden.

> Du sigter naurligvis til at en trækvogn har drje-/styrbare forhjul.

Nej, jeg sigter til at både trækvognen og barnevognen er skabt til at
blive kørt en bestemt vej, og når man prøver at gøre det omvendt, bliver
det en del besværligere at køre med vognen.

> Det har stadig ingen indflydelse på at statistisk bliver du kørt ned
> indenfor det første 1½ skridt, når du træder ud på kørebanen.

I så fald har det ingen betydelse om du skubber eller trækker vognen, den
bliver alligevel kylet ad H til.

> Jeg er bonevet over din evne til at overskue trafikken .. i en hver
> (stresset) situation.

Jeg er nu 35 år og jeg har aldrig været i nærheden af at blive kørt ned.

> Tjaeee.

> Jeg håber ikke, du laver grin.

Det er den slags skam al for alvorligt til. De nåede dog ikke at køre i
barnevogn.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:33

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, jeg sigter til at både trækvognen og barnevognen er skabt til at
> blive kørt en bestemt vej, og når man prøver at gøre det omvendt, bliver
> det en del besværligere at køre med vognen.

Ja sådan kan man også udtrykke det ... men jeg fortrækker stadig at trække.

> I så fald har det ingen betydelse om du skubber eller trækker vognen, den
> bliver alligevel kylet ad H til.

Ikke helt.

> Jeg er nu 35 år og jeg har aldrig været i nærheden af at blive kørt ned.

Jeg er nu snart 50 år og kan ikke sige mig fri for det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 02:36

On Sat, 02 Aug 2003 03:32:53 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Ja sådan kan man også udtrykke det ... men jeg fortrækker stadig at trække.

Også når du går med den når du ikke skal over vejen?

> Ikke helt.

Hvis du ikke når at se bilen indenfor det første 1 - 1,5 skridt, når du så
at give slip på barnevognen?

> Jeg er nu snart 50 år og kan ikke sige mig fri for det.

Klods
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 02:39

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Også når du går med den når du ikke skal over vejen?

Nej, så skubber jeg som alle andre.

Min pointe er, ved krydsning af en kørebane, håber jeg på chancerne er
større for at jeg tager skraldet og barnet overlever.

> Hvis du ikke når at se bilen indenfor det første 1 - 1,5 skridt, når du så
> at give slip på barnevognen?

Jeg er sikker på den ikke (i langt de fleste tilfælde) vil blive revet med.

> Klods

Det vedkender jeg mig gerne som..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:00

On Sat, 02 Aug 2003 03:38:46 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> Nej, så skubber jeg som alle andre.

Og det gør du sikkert fordi det er det nemmeste på den måde.

> Min pointe er, ved krydsning af en kørebane, håber jeg på chancerne er
> større for at jeg tager skraldet og barnet overlever.

I stedet for at tænke på at vende barnevognen om, burde du måske bare se
dig ordentligt for? Hvis man bliver ramt lige så snart
man træder ud på kørebanen, så kan jeg ikke se andre årsager end at man
ikke har set sig ordentligt for.

> Jeg er sikker på den ikke (i langt de fleste tilfælde) vil blive revet med.

Den naturlige reaktion når noget meget overraskende overgår en, er ikke at
åbne hænderne, men at knytte dem sammen. Hvis du har prøvet at banke ind i
noget med bilen, så ved du formodentlig også at du ikke slap rattet, men
knyttede næverne omkring det.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 03:05

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det gør du sikkert fordi det er det nemmeste på den måde.

I *den* situation, ja.

> [...]
> dig ordentligt for? Hvis man bliver ramt lige så snart
> man træder ud på kørebanen, så kan jeg ikke se andre årsager end at man

Ja.

> [...]
> noget med bilen, så ved du formodentlig også at du ikke slap rattet, men

Jeg har fortvivlet søgt efter et barnevognsforsøg som jeg mener blev udført
for år tilbage.

Her viste det sig at ved trækken af barnevognen, var sandsynligheden for at
barnet overlevede de 1 til 1½ skridt af trækkeren ud på kørebanen størst.

Monstro vi skulle stille spørgsmålet til Rådet for større
Færdselssikkerhed..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:17

On Sat, 02 Aug 2003 04:04:42 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> I *den* situation, ja.

Det er det jo i alle situationer, men det er ikke det mest hensigtsmæssige
i alle situationer. Fx vender jeg barnevognen om hvis solen ellers står
lige ned i puslingernes ansigter. Det sker så ikke sjældent at jeg får
hælen ind i bremsen på vognen.

> [...]
> barnet overlevede de 1 til 1½ skridt af trækkeren ud på kørebanen størst.

Det forsøg ville jeg sandelig gerne se.

> Monstro vi skulle stille spørgsmålet til Rådet for større
> Færdselssikkerhed..?

Jeg ved ret sikkert at det ikke bliver til noget hvis det er mig der skal
stå for det, men du skal være hjertligt velkommen til at gøre det. Jeg
regner naturligvis med at de er kløgtige nok til at give mig ret
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 03:25

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> i alle situationer. Fx vender jeg barnevognen om hvis solen ellers står
> lige ned i puslingernes ansigter. Det sker så ikke sjældent at jeg får

O.k. - og så er bremsepedalen forkert konstrueret.

> Det forsøg ville jeg sandelig gerne se.

Jeg mener endda at errindre en lille film.

> Jeg ved ret sikkert at det ikke bliver til noget hvis det er mig der skal
> stå for det, men du skal være hjertligt velkommen til at gøre det.

Skal tænke over det. Desværre medregnes barnevogne (og rulleskøjter for den
sags skyld) ikke i uheldsstatistikkerne, da oplysninger om disse uheld og
hvordan de er foregået, sker på helt frivillig basis.

> Jeg
> regner naturligvis med at de er kløgtige nok til at give mig ret

Naturligvis..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-08-03 03:33

On Sat, 02 Aug 2003 04:24:36 +0200, Bjørn Jørvad wrote:

> O.k. - og så er bremsepedalen forkert konstrueret.

Ikke til dens formål. Det er en af de der bremser, der ikke bare bremser
vognen, men også sørger for at den ikke kan tippe. Mægtigt sikkert.

> Jeg mener endda at errindre en lille film.

Jeg er meget nysgerrig med hensyn til hvordan testdukkens hænder reagerede.

> Skal tænke over det. Desværre medregnes barnevogne (og rulleskøjter for den
> sags skyld) ikke i uheldsstatistikkerne, da oplysninger om disse uheld og
> hvordan de er foregået, sker på helt frivillig basis.

Lad endelig høre om du gør det. Jeg følger forresten ikke dk.fritid.bil.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-03 03:39

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke til dens formål. Det er en af de der bremser, der ikke bare bremser
> vognen, men også sørger for at den ikke kan tippe. Mægtigt sikkert.

Tænk & Test har lavet ... hmmm .... ... en lille test:

http://www.taenk.dk/tt/2001/tt18/barne/skema/

og her er også en:

http://www.consumer.dk/pdf/rr/96/rr960702.pdf

Jeg håber jeres hører til i den absolut bedste ende.

PS: Vi må fortsætte en anden gang. Jeg vil lige have et par timer på øjet
inden solen (forhåbentlig) trænger igennem skyerne igen..

Sov godt, når du finder på det.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 19:18

> [...]

| dig ordentligt for? Hvis man bliver ramt lige så snart
| man træder ud på kørebanen, så kan jeg ikke se andre årsager end at man

Er udsynet iorden, og man kan se ned ad gaden i begge retninger, kan man
skubbe barnevognen over gaden. Er der derimod begrænset udsyn, f.eks
parkerede biler, er det sikrest at trække barnevognen ud. Derved kommer man
selv forrest og kan se hvornår det er sikkert at gå ud på kørebanen.

Og så er den ikke længere.

VH jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-08-03 16:20

On Tue, 05 Aug 2003 20:17:58 +0200, JcLind wrote:

> [...]
> parkerede biler, er det sikrest at trække barnevognen ud. Derved kommer man
> selv forrest og kan se hvornår det er sikkert at gå ud på kørebanen.

En gang i mellem kan det godt være en ide at læse en tråd før man svarer.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 20:12

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

snip
| En gang i mellem kan det godt være en ide at læse en tråd før man svarer.
snip

Ja og det har jeg gjort. Jeg har læst to små drenges skænderier og
flueknepperi om noget så bagatelagtigt som bunder i en misforståelse. I
snakker ved siden af hinanden og er nu så opgejlede at ingen af jer vil give
sig.

Derfor fortæller jeg jer hvor I er gået galt i byen. Men det er I jo ikke
kloge nok til at tage til jer?

VH jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-08-03 21:05

On Wed, 06 Aug 2003 21:11:56 +0200, JcLind wrote:

> snip
>
> Ja og det har jeg gjort.

Du har åbenbart ikke læst det svar jeg gav dig for et par dage siden.

> [...]
> snakker ved siden af hinanden og er nu så opgejlede at ingen af jer vil give

Nu? Skal du have et kursus i hvordan en kalender fungerer?
Jeg tror bare du skal tage og læse tråden og se om du kan få øje på hvor
meget du dummer dig.

> Derfor fortæller jeg jer hvor I er gået galt i byen. Men det er I jo ikke
> kloge nok til at tage til jer?

Du er vist ikke for smart. Kom endelig igen når du er blevet ædru.

FUT
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Kate

Dato : 02-08-03 00:51

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in

> Hvorfor vil du med fuldt overlæg befinde dig længere tid på
> kørebanen end nødvendigt?

Han behøver da ikke befinde sig længere tid på kørebanen bare fordi han
trækker barnevognen i stedet for at skubbe den.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-03 08:47

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

snip
| Hvorfor vil du med fuldt overlæg befinde dig længere tid på kørebanen end
| nødvendigt?
snip

I den situation du skal over gaden og først skal forbi parkerede biler, er
det uansvarligt at skubbe en barnevogn ud på kørebanen, uden selv at være
forrest for at se om det kommer biler m.m.

Er der fri udsigt til begge sider kan man godt skubbe vognen over.

VH jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-08-03 00:02

On Sat, 02 Aug 2003 09:46:55 +0200, JcLind wrote:

> [...]
> det uansvarligt at skubbe en barnevogn ud på kørebanen, uden selv at være
> forrest for at se om det kommer biler m.m.

Hvis der ikke er frit udsyn kan jeg godt følge dig. Det ville jo svare til
at skubbe vognen ud på gaden med lukkede øjne.

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Peter Weis

Dato : 02-08-03 09:35

wrote in message

> [...]
>
> KLIP

> Næeee .... men sådan er det ikke altid. Jeg ville til enhvar tid

Så er din risiko heller ikke så stor hvis det kniber med at nå over.

mvh
Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-08-03 03:22

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> writes:

> [...]
> bringer deres børn i skole i bil, ofte kører hensynsløst, parkerer
> ulovligt og glemmer at vise hensyn over for skolepatruljerne.

Jeg har overvejet om en sådan skole kunne lave en officiel
afsætningsplads til elever i bil, som passer trafikalt godt, og så må
eleverne lige gå ekstra 100 meter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn