Valg af netværkskort 10/100
Fra : Over K.

Dato : 01-08-03 12:01

Hej.

Jeg er tilhænger af 3COM-netværkskort. De er bare så dyre... Hvad er det
helt præcist, at man ikke får hvis man eks. vælger et billigt 10/100
netkort baseret på Realtek-chipset til 75 kr.?

OK

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-03 12:46

"Over K." wrote:

> Jeg er tilhænger af 3COM-netværkskort. De er bare så dyre... Hvad er det
> helt præcist, at man ikke får hvis man eks. vælger et billigt 10/100
> netkort baseret på Realtek-chipset til 75 kr.?

Du får en rimelig sikkerhed for at uanset hvilket OS du vælger, så
kan du finde en driver til dit kort..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jens

Dato : 01-08-03 12:50

"Over K." <overk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tilhænger af 3COM-netværkskort. De er bare så dyre... Hvad er det
> helt præcist, at man ikke får hvis man eks. vælger et billigt 10/100
> netkort baseret på Realtek-chipset til 75 kr.?

Rtl kort belaster pcèns cpu mere end et 3com siges det........

Mvh jens

Fra : Nic

Dato : 01-08-03 12:57

> Rtl kort belaster pcèns cpu mere end et 3com siges det........

Ja og? Til hjemmebrug er det underordnet.

Fra : Thomas D

Dato : 01-08-03 13:16

Nic wrote:

> Ja og? Til hjemmebrug er det underordnet.

det kommer vel an på hva for en cpu man har.

Thomas D
http://tdn.peps.dk
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Nic

Dato : 01-08-03 13:38

> det kommer vel an på hva for en cpu man har.

Så ringe er ingen kort vel?

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-03 03:05

Thomas D wrote:

> det kommer vel an på hva for en cpu man har.

Og på, hvad man bruger das ganze molevitten til. Spillerne har jo brug
for hver eneste megahertz til selve spillet .... O ... det er også
sjovt at se en snoldet P133 smide 6.5 megabyte/sek ud på lokalnettet
under verify af en backup.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : jens

Dato : 01-08-03 13:53

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Gad vide hvor du ser det indlæg, jeg kan ikke se det selv......

> Ja og? Til hjemmebrug er det underordnet.

Måske, det afhænger jo dels af hvor meget man bruger nettet, jeg har en
xp1700 som buger 60% cpu med et rtl når der flyttes filer fra
den............, det er noget jo.

Mvh Jens

Fra : Nic

Dato : 01-08-03 15:09

> Måske, det afhænger jo dels af hvor meget man bruger nettet, jeg har en
> xp1700 som buger 60% cpu med et rtl når der flyttes filer fra
> den............, det er noget jo.

Det kan også være dit chipset, men ha ok, det er en del - mit gbit intel ligger på meget lidt...

Fra : jens

Dato : 01-08-03 16:39

> Det kan også være dit chipset, men ha ok, det er en del - mit gbit intel
ligger på meget lidt...

Korrekt, jeg har også opdaget en betragtelig forskel ved at lege lidt med
drivere til netkortet.

Mvh Jens

Fra : S-Gupta

Dato : 01-08-03 13:43

Hvem siger det? 3com?

Fra : jens

Dato : 01-08-03 14:06

"S-Gupta" <ph@p.h> skrev i en meddelelse

> Hvem siger det? 3com?

check news:dk.edb.system.ms-windows.server

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-03 20:41

In dk.edb.netvaerk, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Rtl kort belaster pcèns cpu mere end et 3com siges det........

Der står en del om det i dokumentationen til FreeBSD-driveren til Reltek
8139 (jeg kan bare ikke finde en driver).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-03 20:57

In dk.edb.netvaerk, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen> says...
> In dk.edb.netvaerk, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
>
> Der står en del om det i dokumentationen til FreeBSD-driveren til Reltek
> 8139 (jeg kan bare ikke finde en driver).

Fandt en nu. Det står som en kommentar øverst i c-sourcen.

/*
The RealTek 8139 PCI NIC redefines the meaning of 'low end.' This is
probably the worst PCI ethernet controller ever made, with the possible
exception of the FEAST chip made by SMC. The 8139 supports bus-master
DMA, but it has a terrible interface that nullifies any performance
gains that bus-master DMA usually offers.

For transmission, the chip offers a series of four TX descriptor
registers. Each transmit frame must be in a contiguous buffer, aligned
on a longword (32-bit) boundary. This means we almost always have to
do mbuf copies in order to transmit a frame, except in the unlikely
case where a) the packet fits into a single mbuf, and b) the packet
is 32-bit aligned within the mbuf's data area. The presence of only
four descriptor registers means that we can never have more than four
packets queued for transmission at any one time.

Reception is not much better. The driver has to allocate a single large
buffer area (up to 64K in size) into which the chip will DMA received
frames. Because we don't know where within this region received packets
will begin or end, we have no choice but to copy data from the buffer
area into mbufs in order to pass the packets up to the higher protocol
levels.

It's impossible given this rotten design to really achieve decent
performance at 100Mbps, unless you happen to have a 400Mhz PII or
some equally overmuscled CPU to drive it.

On the bright side, the 8139 does have a built-in PHY, although
rather than using an MDIO serial interface like most other NICs, the
PHY registers are directly accessible through the 8139's register
space. The 8139 supports autonegotiation, as well as a 64-bit multicast
filter.

The 8129 chip is an older version of the 8139 that uses an external PHY
chip. The 8129 has a serial MDIO interface for accessing the MII where
the 8139 lets you directly access the on-board PHY registers. We need
to select which interface to use depending on the chip type.
*/

Fra : Peter Larsen

Dato : 03-08-03 03:03

Over K. wrote:

> Jeg er tilhænger af 3COM-netværkskort. De er bare så dyre... Hvad er
> det helt præcist, at man ikke får hvis man eks. vælger et billigt
> 10/100 netkort baseret på Realtek-chipset til 75 kr.?

Coprocessor => lavere CPU belastning, større throughput, specielt større
througput ved flere samtidige sessions. Til "bare at koble op til
internet via 10 megabit" kan det være irrelevant, men hvis
hjemmenetværket også skal bruges - f. eks. til backup - kan det være
relevant at have "lidt bedre" netkort i de maskiner, som har
server-roller.

Fra : Over K.

Dato : 03-08-03 10:34

Jeg holder mig til et 3COM netkort til omkring 350,-. Maskinen skal stå
i hjemmenetværket bla. som filserver, så jo mere throughput ved
samtidige session jo bedre.

Tak alle.

OK