installering og afinstallering af programm~
Fra : Kim

Dato : 01-08-03 10:22

Hejsa

Kører RH 9.0

Jeg kan ikke finde ud af at afinstallere et program - hjælp mig !!

Jeg prøver at afinstallere webmin for at installere det igen (kan se webmin
i min browser, så det kører)

Gør flg:

1. ]# rpm -e webmin-1.100-1.noarch.rpm
package webmin-1.100-1 is not installed

hmmm det er altså ikke installeres selv om jeg kan se og bruge
programmet....

2. ]# rpm -ivh webmin-1.100-1.noarch.rpm
package webmin-1.100-1 is already installed

hmm webmin er altså installeret....

Hvad skal jeg gøre for af afinstallere programmet. Har også haft problemet
med andre pakker jeg har ville afinstallere.

Jeg kan altså ikke afinstallere et program. Hvad gør jeg galt ?

Mvh
Kim

Fra : M_abs

Dato : 01-08-03 10:44

On Fri, 01 Aug 2003 11:22:15 +0200, Kim wrote:

> [...]
> programmet....
>
> 2. ]# rpm -ivh webmin-1.100-1.noarch.rpm
> package webmin-1.100-1 is already installed

Du laver den typiske fejl prøv "rpm -e webmin" altså under version arch og
..rpm

Men hvis andre pakker afhænger af webmin, vil dette selvfølgelig ikke
virke.
Jeg bruger selv et program "apt-get" / "apt-rpm" til at installere og
fjerne rpm-pakker med.
http://www.fedora.us har en howto til hvordan det virker, det er ret
snart.
eks. på apt-get
"apt-get install mplayer-gui"
så henter apt mplayer-gui og alle de pakker som mplayer-gui er afhængig
af. Bl.a. mplayer mplayer-fonts.
fjern et program med apt-get
"apt-get remove webmin" så bliver webmin og alle pakker som er afhængig af
webmin.

Det sidste her var lige et lille sidespor, men jeg håber du kunne bruge
det.

mvh Morten

Fra : Kim

Dato : 01-08-03 11:09

hehehe

Takker :) - det virker jo fint. Havde jeg bare spurgt om det før så var der
et par maskiner jeg havde undgået at geninstallere forfra !!

Der er også et GUI til (synaptic) - total sejt køkkenhold siger jeg bare

Takker og bukker !

Mvh
Kim

Fra : Kim

Dato : 01-08-03 16:16

Hej igen

apt virker tilsyneladende fint men den gør vist ikke hele arbejdet:

Afinstallerede proftpd for at installere en "ren" version (med apt) - som
ikke indeholder alle de ting jeg har "leget" mig frem til.

Men der kommer ikke en helt ren version frem!

Eks: har sat noget tekst til at komme frem når man går på ftp serveren og
det burde jo være slettet efter jeg afinstallerede programmet og
installerede det igen - men min testen jeg har skrevet kommer igen frem.

Hvorfor ??

mvh
Kim

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-08-03 20:16

Kim skrev:

> [...]
> det burde jo være slettet efter jeg afinstallerede programmet og
> installerede det igen - men min testen jeg har skrevet kommer igen frem.

Den sletter ikke dine config filer i etc mappen, kun program filerne svjh.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-08-03 21:52

Peter Sepstrup skrev Fredag den 1. august 2003 21:15 i
dk.edb.system.unix:

> Den sletter ikke dine config filer i etc mappen, kun program filerne
> svjh.

Jeg mindes noget om at Debian udgaven har en options så den også
sletter conf filerne rundt omkring. Har RH udgaven ikke også det?

BTW hvad med Mandrake's URPMI har den også noget sådant?

Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-03 23:05

On Fri, 01 Aug 2003 22:51:58 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Jeg mindes noget om at Debian udgaven har en options så den også sletter
> conf filerne rundt omkring. Har RH udgaven ikke også det?

I Debian er det med option --purge, så prøv følgende næste gang:
apt-get remove --purge program
--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Kim

Dato : 02-08-03 10:56

Hej

Ok, det prøver jeg af næste gang, og hvis det ikke virker så er det måske
bare et spørgsmål om at finde den rigtige kommando

Kim

Fra : Michael U. Hove

Dato : 02-08-03 12:51

Michael Rasmussen wrote:

> I Debian er det med option --purge, så prøv følgende næste gang:
> apt-get remove --purge program

Vedr din signatur:

"En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui."

Jeg har personligt mødt både UNIX og Windows admin'er. I begge grupper
fandtes der meget kompetente folk, og mindre kompetente folk, samt folk
der ikke havde den ringeste ide om hvad de lavede

Jeg er klar over, at din signatur er humoristisk ment, men at sige som
du gør, er at degradere Windows systemadministration til et peg-og-klik
job, og det er *ikke* min erfaring.

På mit arbejde kører vi et meget mixet miljø med Windows NT/2000,
Novell, Sun Solaris, og Linux. Alle disse systemer skal snakke sammen i
varierende grad, og at nå dertil har været lidt af et arbejde.

Dette arbejde har bl.a. involveret *meget* dyre konsulenter ud i hhv.
UNIX og NT og Novell. Disse folk har typisk haft et nærmest religiøst
forhold til netop det OS, de havde erfaring med, og havde ikke meget til
overs for andre NOS'er.

Dette mener jeg er en stor fejl, og et tegn på et indskrænket syn på
system-administration!

En system-integration, hvor målet er at få heterogene platforme til at
snakke sammen, er en beskidt affære, hvor man tit står med sine
hår-totter i hænderne og tænker: "hvad f...tænker de på?!"

Men det er ikke ensbetydende med at det ene system er over- eller
underlegent i forhold til det andet. Hvert OS har sine styrker og
svagheder, og at sige at en admin på et NT system er en "famlende
muse-rytter", er at nedværdige et kompliceret job, på basis af personlig
overbevisning, ikke på basis af hårde facts.

Endvidere ser jeg den store debat i øjeblikket om hvilket OS, der er det
sikreste, som en stor misforståelse. Alle OS'er har sikkerhedshuller,
Windows såvel som *NIX . Alle sikkerhedshuller kræver specialviden og en
væsentlig indsats at lukke, og det er jo ikke just et peg-og-klik job.

Min pointe er: Der burde være mere respekt mellem admin'er, uanset
hvilken platform man har fået det generelt utaknemmelige job at
administrere!
Det kunne måske gøre vores arbejde lidt sjovere og nemmere, og måske
endda bryde nogle af barriererne mellem Open Source og Closed Source
verdenen lidt ned, til glæde for os alle

Peace, Love & Sysadministration.

http://www.sysadminday.com/

/michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-08-03 13:13

On Sat, 02 Aug 2003 13:51:16 +0200, Michael U. Hove wrote:

> [...]
> endda bryde nogle af barriererne mellem Open Source og Closed Source
> verdenen lidt ned, til glæde for os alle

Nu vil jeg ikke påbegynde en religiøs diskussion, ej heller er den min
intention at starte en vendetta.

Som du ganske rigtigt påpeger, er min signatur ment humoristisk, men der
er også et gran af provokation i den. Jeg vil gerne indrømme her, at jeg
bestemt også har mødt kvalificerede og dygtige windowsadminer, men de
er, efter min opfattelse, i undertal! Særligt indenfor windowsverdenen
synes jeg andelen af ukvalificerede og inkompetente personer, er
påfaldende høj. Uvidenhed skaber grobund for religiøs fanatisme, og
hvis denne uvidenhed tilføres økonomiske argumenter, har vi skabt
grobunden for monoteisme. Monoteisme er i mine øjne kun til skade for den
enkelte forbruger, og medfører til at skabe transnationale selskaber,
hvis eneste formål på denne jord er at skabe profit for en lille elite,
uden hensyntagen til hvad der tjener almenvellet bedst. Denne
umådeholdende stræben efter profit vil til stadighed forhindre
udviklingen af de bedste systemer og hæmme integration af heterogene
systemer, da integration betyder afgivelse af suverænitet, og derfor vil
det på langt sigt muligvis betyde mindsket profit.

Morale: Hvis vi fik fjernet alle de uduelige og ukvalificerede
selvbestaltede windowssysadm'er, var der en mulighed for, at der også fra
denne front ville komme et pres for at få bæredygtige, åbne systemer,
der bygger på offentligt tilgængelige specifikationer, der efter min
bedste overbevisning er det eneste modsvar til teknologimonopoler.

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En (uduelig og ukvalificeret) windows admin er en person, for hvem den