Tele2 - ADSL med modem, router og switch
Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 09:34

Hej alle,

jeg har lige modtaget udstyret fra Tele2 og står nu med spørgsmålet. Min
opsætning derhjemme er router, switch, stationær maskine, trådløs sender og
bærbar. Hvordan skal jeg sætte de forskellige elementer når jeg nu har
modtaget et modem fra Tele2?

_Skal_ jeg overhovedet benytte modemet eller kan jeg bare bruge routeren
(som det var tilfældet da jeg havde forbindelsen hos Orange)?

/Allan

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 10:14

Allan Schmidt skrev:
> [...]
>
> _Skal_ jeg overhovedet benytte modemet eller kan jeg bare bruge
> routeren (som det var tilfældet da jeg havde forbindelsen hos Orange)?

Hva' sagde Tele2 support da du
ringede til dem

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Claus O

Dato : 01-08-03 10:21

"Allan Schmidt" <pingu@NOSPAMwanadoo.dk> wrote

> _Skal_ jeg overhovedet benytte modemet eller kan jeg bare bruge routeren
> (som det var tilfældet da jeg havde forbindelsen hos Orange)?

Hvis der ikke er indbygget adsl modem i din router skal du naturligvis bruge
adsl modemet. Du har vel også fået en monteringsmisledning med?

Fra : Devast8or, work

Dato : 01-08-03 10:55

"Allan Schmidt" <pingu@NOSPAMwanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> _Skal_ jeg overhovedet benytte modemet eller kan jeg bare bruge routeren
> (som det var tilfældet da jeg havde forbindelsen hos Orange)?

På arbejdet har jeg nogengange at gøre med noget der ligner (eneste forskel
er at der ingen switch skal være). TDC leverer forbindelsen.

Vi sætter det op som:

Internet <-> ADSL modem <-> Router <-> Computer

Routeren vi bruger en D-Link 604 som har indbygget switch. Så vidt jeg kan
se skal din opsætning defor se sådan her ud:

Internet <-> ADSL modem <-> Router <-> Switch <-> Computer1

<-> Computer2

<-> Osv.

(Så kommer det også til at ligne mit eget derhjemme, bortset fra at jeg ikke
har noget ADSL modem, men kun router og switch :)

Devast8or

Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 11:06

> _Skal_ jeg overhovedet benytte modemet eller kan jeg bare bruge routeren
> (som det var tilfældet da jeg havde forbindelsen hos Orange)?

Da jeg fik udstyret var der ingen brugsanvisning med. Den er så kommet i dag
sammen med en bekræftelse om at konverteringen sker i dag.

> Internet <-> ADSL modem <-> Router <-> Switch <-> Computer1 <-> Computer2

Nu kan jeg naturligvis ikke lige huske navnet på min router, men den har et
netværksstik og et stik til telefonen. Betyder det så at jeg i realiteten
ikke kan bruge den, da jeg ikke kan lave modem <-> router <-> switch, men
skal skifte den ud?

/Allan

Fra : Devast8or, work

Dato : 01-08-03 11:32

> Da jeg fik udstyret var der ingen brugsanvisning med. Den er så kommet i
dag
> sammen med en bekræftelse om at konverteringen sker i dag.

Ok, det var godt :)

> [...]
> ikke kan bruge den, da jeg ikke kan lave modem <-> router <-> switch, men

Nej, den opsætning burde virke. At sætte en router og en switch sammen er jo
det samme som at bruge en router med indbygget switch - du skal bare bruge
et kable mere.

Devast8or

Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 11:30

> [...]
jo
> det samme som at bruge en router med indbygget switch - du skal bare bruge

Ok. Så bare for at skære det _helt_ ud i pap, så bør den være:

Router
[]
Modem <-> switch <-> stationær
[]
trådløs sender
[]
bærbar

(spændt på om den kom til at ligne det jeg mente)

??

/Allan

Fra : Devast8or, work

Dato : 01-08-03 12:31

> [...]
> []
> bærbar
>
> (spændt på om den kom til at ligne det jeg mente)

Nej, i den opsætning sætter du switchen direkte på modemmet så vidt jeg kan
se. Du skal have:

Det Store Internet(tm) <-> modem <-> router <-> switch <-> (alt hvad der
skal kobles på her, dvs. computere, flere switche (hvilket din trådløse
sender i bund og grund jo er, ihvertfald i denne sammenhæng), evt.
netværksprintere, osv.).

Devast8or

Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 12:30

> Nej, i den opsætning sætter du switchen direkte på modemmet så vidt jeg
kan
> se.

Korrekt

Du skal have:

> Det Store Internet(tm) <-> modem <-> router <->

Problemet er, at det kan jeg ikke. Routeren har et netværksstik og et stik
til telefon. Så hvis jeg kobler modemmet på routeren, så kan jeg ikke koble
mere på. Det lyder så lidt som om jeg skal ud og finde en nyt router med
mere end et netværksstik. Bummer.

Fra : Devast8or, work

Dato : 01-08-03 13:45

> [...]
koble
> mere på. Det lyder så lidt som om jeg skal ud og finde en nyt router med

Oh, på den måde. Ja det lyder som om du får et problem der.

Som nævnt tidligere bruger vi en D-Link 604, som har en 4-switch indbygget.
På EDBpriser står den vist til 355,- +porto, så det er jo ikke en herregård
du skal ud og investere. Og så er den nem at sætte op. Medmindre man kan få
en converter så dit ADSL modem kan gå i telefonstikket på routeren - det ved
jeg ikke om du kan.

Har du prøvet at ringe til supporten og høre hvad de siger om sagen?

Devast8or

Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 13:46

> [...]
indbygget.
> På EDBpriser står den vist til 355,- +porto, så det er jo ikke en

Det kan også ende med at blive løsningen.

> Har du prøvet at ringe til supporten og høre hvad de siger om sagen?

Inden jeg ringede til dem ville jeg bare høre om opstillingen overhovedet
kunne lade sig gøre - og det er så ikke umiddelbart tilfældet. Bummer.

Allan

Fra : KsNa

Dato : 01-08-03 14:23

> [...]
koble
> mere på. Det lyder så lidt som om jeg skal ud og finde en nyt router med

Hvis der kun er 2 stik i routeren og de _ikke_ er lige brede, så kunne det
tyde på at du har en router med indbygget ADSLmodem.
(Så bliver det: Internet - (det lille stik)router(det store stik) - switch -
og her alt dit udstyr)

Mvh.
Kim

Fra : Allan Schmidt

Dato : 01-08-03 14:29

> (Så bliver det: Internet - (det lille stik)router(det store stik) -
switch -
> og her alt dit udstyr)

Det var sådan det fungerede tidligere - hos Orange - men jeg er ikke sikker
på om man kan komme udenom modemet hos Tele2. Hvis man kan det, så er det
bare min gamle opsætning jeg skal sætte op og så er det jo fino..

Fra : KsNa

Dato : 01-08-03 14:52

> [...]
> på om man kan komme udenom modemet hos Tele2. Hvis man kan det, så er det
> bare min gamle opsætning jeg skal sætte op og så er det jo fino..

Jeg må indrømme, at det lyder forkert med den router til en TELE2
forbindelse, for de benytter normalt samme type udstyr som TDC, og så burde
der være 2 ens stik(store - RJ45) i den router. Har du ikke fået en
vejledning med ?

Mvh.
Kim

Fra : hjp1974

Dato : 03-08-03 08:09

Har du egentligt prøvet at sætte telefonstikket fra din router på din
nye ADSL. Det kunne jo tænkes at det virker. Har du mulighed for selv at
pille i routerens opsætning eller er den låst fra Orange's side?

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Schmidt

Dato : 04-08-03 10:30

> Har du egentligt prøvet at sætte telefonstikket fra din router på din
> nye ADSL.

Yderst simpelt spørgsmål - som først faldt mig ind senere. Det skulle kunne
lade sig gøre (ved ikke lige hvorfor jeg ikke tænkte på det tidligere) :)

Fra : Lasse

Dato : 06-08-03 12:39

> [...]
koble
> mere på. Det lyder så lidt som om jeg skal ud og finde en nyt router med

Køb en Linksys BEF SR41
Det er en bredbåndsrouter med indbygget 4-ports switch.

Jeg har lige set den på EDBpriser.dk til 498 + fragt.

/Lasse

Fra : Allan Schmidt

Dato : 07-08-03 08:04

> Køb en Linksys BEF SR41
> Det er en bredbåndsrouter med indbygget 4-ports switch.
>
> Jeg har lige set den på EDBpriser.dk til 498 + fragt.

Jeg endte med at købe en D-Link DI-604 med indbygget 4-ports switch og
firewall til 379 plus fragt på edbpriser.dk - men ellers tak ..

Allan

Fra : Jay

Dato : 07-08-03 08:40

Vil det så virke på denne måde: Skillefilter - Linksys - resten af
netværket?

Fra : Allan Schmidt

Dato : 07-08-03 10:56

> Vil det så virke på denne måde: Skillefilter - Linksys - resten af
> netværket?

Hov, det fik jeg ikke lige skrevet. Nej, det virker ikke. Modem virker i
realiteten som en bridge og er nødvendig for at kunne forbinde til Tele2. Så
opsætningen er altså: Skillefilter - modem - router - resten af netværket.