Opstart af akvarium ?
Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 01-08-03 09:13

Hej Gruppe

Jeg skal til at starte et akvarium op, efter 15 års tørke :), det er 180 L.

Jeg har bestemt mig for at det skal bygges op om 1 par sommerfugle ciklider,
som jeg gerne vil have til at yngle, men det skal ikke være de eneste fisk,
så derfor vil jeg gerne have noget input til mine forslag.

Forslag:

1 par scalare.
1 par kuli ål (Hed det dengang jeg havde akvarium)
1 par mundruger (Hvad skal jeg købe)

Evt. 1 par maller.

Andre forslag ?

Det ville selvfølgelig være sjovt hvis jeg kunne få nogen af dem til at
yngle.

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Brian Brandt

Dato : 01-08-03 17:27

Jamen velkommen tilbage så.. hehe...

Jeg har selv sommerfugle cichliderne og yngler også med dem.
Men 2 ting, for det første ville jeg vælge en trio, altså 1 han og 2 hunner.
Det har jeg den bedste erfaring med.
For det andet hvis du, forståeligt nok, gerne vil have andre fisk end dem i
akvariet skal du ikke regne med at
du får meget ud af de æg de lægger. Så forvent at skulle fjerne æggene hvis
du vil have noget yngel fra dem.

Ang. forslag til fisk så ville jeg nok ikke vælge andre territorielle fisk.
Da der højst sandsynligt vil komme en del
konflikter imellem fiskene. Scalarerne kan nok godt gå da de ikke har samme
område til territorie.
Men hvis jeg var dig ville jeg prøve den her sammensætning:

1.2 Sommerfugle cichlider (1han 2 hunner)
ca. 20 neonfisk eller anden tetra stimefisk.
10 pansermaller
og så evt. 1-2 ancistrus eller 3-4 dværg sugemalle

Den sammensætning tror jeg vil give den største harmoni i akvariet. Men det
er så bare min ide..

Hvis du har nogle spørgsmål ang. sommerfuglecichliderne så skriv endelig.
Jeg deler med glæde ud af min erfaring.

/Brian

Fra : Martin Heller

Dato : 01-08-03 21:17

Brian Brandt wrote in
<3f2a94d4$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> 1.2 Sommerfugle cichlider (1han 2 hunner)
> ca. 20 neonfisk eller anden tetra stimefisk.
> 10 pansermaller
> og så evt. 1-2 ancistrus eller 3-4 dværg sugemalle

Det er vist lidt voldsomt til et 180 liters akvarium. Jeg ville
som minimum droppe pansermallerne. Sommerfugle cichliderne kan
hurtigt beslaglægge en stor del af bunden, og så er der ikke
megen plads tilbage til pansermallerne.

Fra : Brian Brandt

Dato : 01-08-03 21:28

Ok.. jeg har selv pt. dette gående i mit 70l akvarie.. dog kun 2
dværgsugemaller og ingen ancistrus'er.. ja det er liiidt overfyldt men jeg
venter på at mit 250l akvarie bliver klar til dem. (er ved at lave
indvendigt baggrund som skal i)
Og de kan sagtens gå deri.. mine sommerfugle cichlider yngler endda. Det er
ikke ideelt i et 70l men et 180l kan jeg ikke se der skulle være nogle
problemer. Det kommer selvfølgelig lidt an på hvilke pansermaller du vælger.
Mine er C. Similis og de bliver ikke så voldsomt store..

Men som sagt det var bare mit forslag. Og selvfølgelig er der nogle som ikke
er enig med mig.. ;)

Mvh Brian

Fra : LH

Dato : 02-08-03 02:22

Martin Heller wrote:
> [...]
> som minimum droppe pansermallerne. Sommerfugle cichliderne kan
> hurtigt beslaglægge en stor del af bunden, og så er der ikke

Måske kunne det være en ide at kombinere med nogle hule-legere? Det gør
i hvertfald territorieproblemet lidt lettere. Jeg har haft cacatoider
(garanteret stavet forkert), og de skal "bare" have lidt huler i sten
eller en overskåren kokosnøddeskal.

Jeg har haft en mundruger som vist bare hedder dværgmundruger. Ganske
sød, men hannen kan vist være ret hård ved hunnen, så 2 hunner til en han.

Med det store akvarie skulle der da være plads til en mindre flok
sommerfuglecichlider OG mallerne (?)
Jeg kan i øvrigt anbefale:
Rundhovededcichlider
Falske sommerfulglecichlider/Højlandssommerfuglecichlider
Sidstnævnte har jeg lige fået et par af. De har mindre farve men er mere
livlige (indtil videre) end de ægte. Og de går fint i spænd med resten.

Rundhovederne er jeg meget glad for, men jeg tror de napper en neonfisk
i ny og næ. Men det er også ok for mig, for jeg synes egentlig de er ret
kedelige, så jeg "fylder på" med cichlider efterhånden som de
forsvinder. Havde 20 for et år siden, nu 4-5 tilbage.
Held og lykke
Lars

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-08-03 09:01

LH <lhFAKE@FAKEhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7nEWa.43288$Kb2.1866062@news010.worldonline.dk...

> [...]
mere
> livlige (indtil videre) end de ægte. Og de går fint i spænd med

Nu har jeg bare beskæftigtet mig med fisk i knapt 40 år, men de to
navne har jeg sg. aldrig hørt før!!

Hvad hedder de rigtigt, på latin??

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 02-08-03 11:36

> Nu har jeg bare beskæftigtet mig med fisk i knapt 40 år, men de to
> navne har jeg sg. aldrig hørt før!!
>
> Hvad hedder de rigtigt, på latin??

Mon ikke det er den, der hedder Microgeophagus altispinosa - den tyskerne
kalder boliviansk sommerfuglecichlide ? Hvis det skal have noget med
sommerfuglecichlider at gøre, så kan jeg ikke rigtigt komme i tanke om
andre.

plesner