Ny viden om ud af kroppen-oplevelser
Fra : Peter Andersen

Dato : 31-07-03 22:17

Schweiziske neurologer som ved hjælp af elektroder forsøgte at
lokalisere årsagen til en kvindes epilepsianfald, udløste tilfældigt
såkaldte 'ud af kroppen' oplevelser hos patienten, oplyser det tyske
videnskabelige nyhedsbureau Bild der Wissenschaft-Online.

Hver gang hjernevindingen gyrus angularis i den højre hjernebark blev
stimuleret, berettede kvinden at hun havde en følelse af at hun forlod
legemet og betragtede det ovenfra. Det ser ud til at dette område af
hjernen forbinder synsindtryk med opfattelsen af hvor legemet befinder
sig.

"Stimulationen med elektroder forstyrrede dette samspil hos patienten,
og det førte til hendes sanseopfattelse tilsyneladende adskilte sig
fra hendes legeme," oplyser Bild der Wissenschaft.

'Ud af kroppen' oplevelser "har gang på gang givet anledning til
spekulationer om hvorvidt der findes en sjæl adskilt fra legemet."

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-03 22:35

Peter Andersen petan_007@hotmail.com skrev dette:

> [...]
> såkaldte 'ud af kroppen' oplevelser hos patienten, oplyser det tyske
> videnskabelige nyhedsbureau Bild der Wissenschaft-Online.

Det lyder da meget spændende, - men har ikke rigtig noget med denne
gruppe at gøre.

Prøv i dk.livssyn eller dk.livssyn.newage.

Du kan læse mere om brugen af de danske grupper på www.usenet.dk

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 00:32

> Det lyder da meget spændende, - men har ikke rigtig noget med denne
> gruppe at gøre.
>
> Prøv i dk.livssyn eller dk.livssyn.newage.

Jeg er da ikke helt enig.... Hvor mange mennesker har ikke ligget i koma
eller noget i den stil og set sig selv ligge der på operationsbordet, mens
da har talt med Jesus om de skal i himmelen eller have en chance til....?!

Jeg må dog indrømme at jeg selv har lidt problemer med at tage disse
mennesker seriøst!

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-08-03 14:03

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da har talt med Jesus om de skal i himmelen eller have en chance til....?!
>
> Jeg må dog indrømme at jeg selv har lidt problemer med at tage disse

Det lyder sandsynligt at mange af didsse nærdødsoplveleser er ubevidste
selvbedrag: Det er jo bla. påvist, hvordan jagerpiloter kan få "tunnelsyn"
ved ekstrem G-påvirkning under skarpe sving. Når blodet strømmer fra
hjernen, så den ikke få ilt nok, kompenserer den ved at indsnævre
synsfeltet. Forskellige mennekser kan også oplede disse "ud-afkroppen",
fornemmelser, men de behøver ikke være døede.

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 01-08-03 15:07

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synsfeltet. Forskellige mennekser kan også oplede disse "ud-afkroppen",
> fornemmelser, men de behøver ikke være døede.

Jeg mindes et tv program (tror det var discovery) hvor en læge havde oplevet
ud af kroppen oplevelse på en patient mens denne var hjernedød, altså ingen
aktivitet.

jørgen

Fra : Niels Peter

Dato : 01-08-03 15:36

jørgen wrote:
> [...]
>
> Jeg mindes et tv program (tror det var discovery) hvor en læge havde
> oplevet ud af kroppen oplevelse på en patient mens denne var

Hvordan kan man konstatere, at en hjernedød patient har en ud-af-kroppen
oplevelse?

Niels Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-03 17:07

> Hvordan kan man konstatere, at en hjernedød patient har en ud-af-kroppen
> oplevelse?

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide...! Det lyder ikke logisk!

Om personen er hjernedød, kan denne jo ikke fortælle at han/hun har haft en
"ud-af-kroppen" oplevelse, og om man på en eller anden måde har kunne måle
aktivitet i hjernen, har personen heller ikke været hjernedød, men snarere
det man kalder "skindød" eller noget lignende.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : arc@na

Dato : 02-08-03 21:13

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> wrote in

> Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide...! Det lyder ikke
> logisk!

Jeg har hørt om tilfælde, hvor pt. efter opvågning har kunnet referere,
hvad læger og sygeplejersker havde haft på (smykker etc.), samt hvad de
havde talt om, mens de troede, at pt. var død.

arc@na

Fra : Niels Peter

Dato : 02-08-03 22:49

arc@na wrote:
> [...]
> referere, hvad læger og sygeplejersker havde haft på (smykker etc.),
> samt hvad de havde talt om, mens de troede, at pt. var død.

Så har de ikke været hjernedøde - det vågner man ikke op af.

Niels Peter

Fra : arc@na

Dato : 02-08-03 23:39

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in news:3f2c31aa$0$48916
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Så har de ikke været hjernedøde - det vågner man ikke op af.

Næppe. Det er nok snarere coma der er tale om.

arc@na

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-03 15:29

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Så har de ikke været hjernedøde - det vågner man ikke op af.

Er der overhovedet troværdige skindød-beretninger i de sidste 100 år?

Og kan ikke al beretning om nærdødoplevelse være "utroværdige indfald" - at
man har lægeuddannelse sikrer intet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-03 16:49

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
oplevet
> ud af kroppen oplevelse på en patient mens denne var hjernedød, altså

Du vrøvler.

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-08-03 19:23

> "jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> oplevet
> ingen
>
> Du vrøvler.

Lad os lige uddybe dette: Jørgen, du skriver ved om "hjernedød", men
hjernedød betyder hjerneDØD, dvs. hjernen er så ødelagt af iltmangel at den
er holdt helt op med at fungere, måske lige visse områder af lillehjernen
undtaget. Der er således ingen mulighed for bedring, men man kan biologisk
set overleve ved at være tilkoblet en maskine, som holder liv i ens krop.
Men bevidstheden findes angiveligvis ikke, da der slet ingen hjerneaktivitet
er overhovedet. Jeg vil meget gerne høre om dokumentation af hjernedøde,
hvis hjerne skulle være begyndt at fungere igen, således at de kan fortælle
om deres oplevelser. Det ville nemlig være ca. lige så stort et medicinsk
mirakel som at genopstå fra de døde.

Det skulle desuden undre mig gevaldigt at LÆGEN skulle kunne have
"ud-af-kroppen" på patientens vegne? Så er der da snarere tale om at han
rent fysisk skulle "se patientens sjæl forlade kroppen" eller sådan noget?

Måske tænker du på coma-patienter eller folk som har været momentant døde i
stedet? Har du een eller anden form for henvisning til dèn historie du
skildrer? Kan den mon findes på nettet ved søgning?

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 02-08-03 21:23

> [...]
> stedet? Har du een eller anden form for henvisning til dèn historie du
> skildrer? Kan den mon findes på nettet ved søgning?

Som sagt var det en tv dokumentar. Så vidt jeg husker var forløbet sådan, at
en patient vågnede op og fortalte om en ud af kroppen oplevelse til sin
læge. Da patienten's hjerneaktivitet hele tiden blev målt og lægen sad ved
siden af, kunne lægen konstatere at patienten ingen hjerneaktivitet havde på
det tidspunkt hvor patienten havde sin oplevelse. Eller sagt med andre ord,
patienten havde en ud af kroppen oplevelse på et tidspunkt hvor der ikke
blev målt nogen hjerneaktivitet overhovedet.Hvordan han så er kommet sig fra
at være hjernedød eller om noget sådant er muligt ved naturens vej ved jeg
ikke.Men ser vi til bibelen er der flere beretninger om døde der opvækkes -
men det er selvfølgelig ved Guds indgriben og ikke ved naturens vej.

jørgen.

Fra : Niels Peter

Dato : 02-08-03 22:51

jørgen wrote:
> [...]
> ikke.Men ser vi til bibelen er der flere beretninger om døde der
> opvækkes - men det er selvfølgelig ved Guds indgriben og ikke ved

Det kunne være helt rart at vide, hvilken slags læge, der er tale om (de
er jo så mange slagse nu om dage).
Så vidt jeg husker, skal der bl.a. en speciallæge i neurologi til at
stille diagnosen hjernedød.

Niels Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 05-08-03 00:35

jørgen skriblede:
> Eller sagt med andre ord, patienten havde en ud
> af kroppen oplevelse på et tidspunkt hvor der ikke blev målt nogen
> hjerneaktivitet overhovedet.

Det er noget vås. I ikke-vågne bevidsthedstilstande har man ingen sikker
tidsfornemmelse - derfor er det ikke til at sige "hvornår" pt. havde sin
oplevelse. Hvis en netop opvågnet pt. siger "for en halv time siden havde
jeg en oplevelse" - så kan det være alt fra et minut til flere dage siden.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-08-03 04:55

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg en oplevelse" - så kan det være alt fra et minut til flere dage siden.

Rigtigt, men lad os lige huske at Jørgen kun reffererer til hvad der blev
fortalt i programmet. Det er jo muligt patienten har kunne fortælle hvad der
skete omkring ham på det tidspunkt hvor han var blevet målt til 0
hjerneaktivitet...

Rinnine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-08-03 21:39

> [...]
> er holdt helt op med at fungere, måske lige visse områder af lillehjernen
> undtaget. Der er således ingen mulighed for bedring,

Sjovt nok, så findes der en ældre kvinde i min by,
som er vågnet op igen, efter at lægerne havde erklæret
hende hjernedød!
Hun futter rundt i byen med sin rollator hver dag.

Og lad dog så være med at ærgre jer over en
lidt uheldig formulering, det siger sig selv, at det
ikke var lægen, men patienten, der havde ud-af-kroppen
oplevelsen, og at patienten siden har refereret den
for lægen.

Mvh.Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-08-03 23:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f2c217c$0$24628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> som er vågnet op igen, efter at lægerne havde erklæret
> hende hjernedød!
> Hun futter rundt i byen med sin rollator hver dag.

Det er jo lige til forsiden de store videnskabelige tidsskrifter!

Nej, okay, jeg skal nok lade være med at være sarkastisk, men det er altså
bare temmelig meningsforstyrrende når folk forveksler begreberne hjernedød
med f.eks. koma eller senildemens. Det er egentlig lidt rystende at så få
har fået ordentlig information i forbindelse med diskussionen af
hjernedødskriterie og organdonation for ikke så mange år siden. Dèn kvinde
har helt sikkert ikke været "hjernedød", for som navnet antyder så betyder
det at cellerne i hjernen døde af iltmangel. Og døde nerveceller kan af gode
grunde ikke transmittere signaler. Det svarer nærmest til et sammenbrændt
kredsløb i en mikroprocessor. Så er hjernen kaput, stået af og slukket, og i
så fald skal vi altså ud i et helt konkret mirakel for at der kommer liv i
dødt væv igen. Og således er det mig bekendt aldrig nogensinde sket at en
person er "blevet kureret" for hjernedød. Det er i så fald helt
sensationelt.

> [...]
> ikke var lægen, men patienten, der havde ud-af-kroppen
> oplevelsen, og at patienten siden har refereret den

Jeg ville bare gerne have udredt den uheldige formulering for ikke at drage
fejlagtige konklusioner.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-08-03 08:52

> Og således er det mig bekendt aldrig nogensinde sket at en
> person er "blevet kureret" for hjernedød. Det er i så fald helt
> sensationelt.

Du kan jo bare komme og se hende!
Du kan måske forestille dig familiens reaktion,
især fordi lægerne havde givet dem diagnosen
"hjernedød", og mere end antydet, at respiratoren
burde slukkes?

Nå, men alt andet lige, hun kom tilbage, er levende.

Mvh.Bodil.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-08-03 09:11

Bodil Grove Christensen wrote:

> Du kan jo bare komme og se hende!
> Du kan måske forestille dig familiens reaktion,
> især fordi lægerne havde givet dem diagnosen
> "hjernedød", og mere end antydet, at respiratoren
> burde slukkes?

Som andre indlæg kraftigt antyder, så holder historien ikke vand. Enten
har familien misforstået lægernes besked, eller også har lægerne
misforstået noget. Man vågner ikke op igen, når man er hjernedød.

> Nå, men alt andet lige, hun kom tilbage, er levende.

Og det er selvfølgelig fint nok, men hun har altså ikke været hjernedød.
Desuden er al den snak om hjernedød lidt af et sidespor, ud af
kroppen-oplevelser har ikke noget med hjernedød at gøre (i hvert fald
ikke, når vi taler om mennesker, der kan berette om den slags).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-08-03 05:00

> Som andre indlæg kraftigt antyder, så holder historien ikke vand. Enten
> har familien misforstået lægernes besked, eller også har lægerne
> misforstået noget. Man vågner ikke op igen, når man er hjernedød.

Der er ingen der forbyder hjernen at han ringe aktivitet selvom den er
rustet til mere. Har den det vil en patient fejlagtigt kunne erklæres
hjernedød. det sker' tilsyneladende i meget få tilfælde, for helt ærligt så
tror jeg det er sådan en besked man absolut ikke misforstår! Når i ikke selv
med 100% sikkerhed kan dokumentere at det ikke kan lade sig gøre, hvordan
kan i så så skråsikkert sidde og sige det? Jeg giver jer ret i fra
hjernedød, men kroppen kan tilsyneladende snyde instrumenterne og
miraklernes tid er endnu ikke forbi!

> [...]
> kroppen-oplevelser har ikke noget med hjernedød at gøre (i hvert fald
> ikke, når vi taler om mennesker, der kan berette om den slags).

og det har det jo så efter alt at dømme alligevel. -I hvert fald hvis man
læser hvad der er blevet skrevet!

Rinnie Ilsøe

Fra : Bent Hjerne

Dato : 07-08-03 20:58

"Rinnie Ilsøe" <admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

Har den det vil en patient fejlagtigt kunne erklæres
> hjernedød. det sker' tilsyneladende i meget få tilfælde

Den bliver du nødt til at dokumentere.
Når man bliver erklæret hjernedød, er man af 2 uafhængige læger testet
igennem, og fundet uden hjerneaktivitet. Dette er uigenkaldeligt.
Organerne bliver holdt igang ved hjælp af maskiner, og bliver derfor iltet.
Til mit kendskab er ingen vågnet op efter at have været erklæret hjernedød.

>, for helt ærligt så
> tror jeg det er sådan en besked man absolut ikke misforstår!

Jo!
Folk i stress hører meget lidt af hvad der bliver sagt til dem, og ofte
noget andet end der bliver sagt.
Når man giver information/instruktion til patienter/pårørende, er det ikke
nok at overveje hvad man siger - det er mindst lige så vigtigt at overveje
hvad patienten hører.

/BH

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-08-03 21:08

"Bent Hjerne" <Bent_Hjerne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har den det vil en patient fejlagtigt kunne erklæres
>
> Den bliver du nødt til at dokumentere.

Hvorfor skal jeg dokumentere det? Jeg kommer med en teori om hvordan det kan
være at en har set et program om en der er vågnet op efter at ha' været
hjernedød og en anden kan berette om en dame i byen der har været igennem
det samme...!

> [...]
iltet.
> Til mit kendskab er ingen vågnet op efter at have været erklæret

Nej, men du kender vel heller ikke til alt hvad der foregår?

> Jo!

Nej!

> Folk i stress hører meget lidt af hvad der bliver sagt til dem, og ofte
> noget andet end der bliver sagt.

Og langt de fleste læger er heldigvis gode til at informere! Det er min
erfaring efter en del alvorlige hospitals-besøg med egne børn og pårørende!

> Når man giver information/instruktion til patienter/pårørende, er det ikke
> nok at overveje hvad man siger - det er mindst lige så vigtigt at overveje
> hvad patienten hører.

Det er SVJV en del af lægens uddannelse at informere og nej, jeg tror på at
langt de færreste misforstår sådan en besked! Noget andet er at patienten
efterfølgende bliver informeret om hvad der er sket af en læge og det skulle
være underligt om både de pårørende og patienten har misforstået. Det kan
selvfølgelig være sket, men nej, jeg tvivler... Lige så meget som du tvivler
på fejldiagnosen... Det er jo trods alt utroligt hvad læger kan
fejldiagnostisere!!

Rinnie

Fra : Bent Hjerne

Dato : 07-08-03 21:28

> [...]
tvivler
> på fejldiagnosen... Det er jo trods alt utroligt hvad læger kan

Læger er ikke uddannet i at omgås patienter - desværre.
Det at tale med/til patienter er noget man lærer i praksis (eller ved en
sygeplejerske) og ikke en væsentlig del af medicinstudiet.

Jeg kan fornemme at denne diskution ikke fører så vidt uden egentlig
dokumentation, og det orker jeg ærlig talt ikke at finde for at diskutere
sådan noget som hjernedød og kriterier herfor. Men en ting der er helt
sikkert er at patienterne ikke bliver informeret bagefter........

slut herfra

/BH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-03 21:38

Rinnie Ilsøe wrote:

> [...]
> være at en har set et program om en der er vågnet op efter at ha' været
> hjernedød og en anden kan berette om en dame i byen der har været igennem

Fordi det er en meget usandsynlig teori. Det er meget mere sandsynligt,
at der foreligger en misforståelse.

> hjernedød.
>
> Nej, men du kender vel heller ikke til alt hvad der foregår?

Jeg tror ikke, du finder /nogen/ inden for sundhedsvæsenet, der har
kendskab til personer, der er vågnet efter at have været hjernedøde. Det
er derfor, vi har et hjernedødskriterie, så man for eksempel ikke
fjerner organer fra personer, der stadig kan vågne op.

> Og langt de fleste læger er heldigvis gode til at informere! Det er min
> erfaring efter en del alvorlige hospitals-besøg med egne børn og pårørende!

Læger og patienter kommunikerer utroligt dårligt sammen, hvilket
skyldes, at de har hvert sit udgangspunkt for kommunikationen, et
fagligt og et følelsesmæssigt. Fortæller lægen en patient, at han har
kræft, så hører de fleste af dem ikke mere af, hvad der bliver sagt.

Jeg har sat FUT til news:dk.helbred, så tråden ikke længere krydspostes
til dk.livssyn.kristendom. Det betyder, at svar på dette indlæg som
udgangspunkt kun havner i helbredsgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen