Links til børns udvikling søges
Fra : Lars Marquart

Dato : 31-07-03 21:02

Jeg/vi søger nogle gode sider på nettet, hvor børns (0-3 år) udvikling er
beskrevet efter alder.
Det er ikke stimulerings mulighedder jeg søger, men hvad de skal kunne i
forhold til alder (milepæle)

Ja børn er forskellige og udvikler sig ikke eftre et skema, men det er da
dejligt at vide om ens guldklump, ligger lige omkring, hvad der forventes

på forhånd tak!!

Fra : Nette

Dato : 31-07-03 22:16

"Lars Marquart" skrev i en meddelelse
> [...]
> dejligt at vide om ens guldklump, ligger lige omkring, hvad der forventes

Har i ikke fået udleveret et lille hæfte/bog ved sundhedsplejersken, som
hedder noget i retning af "barnet 0-3år"? ( Der findes også en "3-6 år").
Det/den udleverede de i hvert fald for nogle år tilbage, og der var en masse
om, hvad ens barn skulle kunne hvornår. Men ellers spørg ved
sundhedsplejersken. Hun kan helt sikkert råde og vejlede jer.

Nette

Fra : Lars Marquart

Dato : 01-08-03 09:13

> [...]
> om, hvad ens barn skulle kunne hvornår. Men ellers spørg ved
> sundhedsplejersken. Hun kan helt sikkert råde og vejlede jer.

Vi har fået en bog der hedder: "Sunde børn" og den er bestemt ikke særlig
detalieret.
Ind til nu, har jeg ikke kunnet bruge den til en s.. den eneste information,
jeg kan se er bevendelig er sektionen om sygdomme (selv ikke den får jeg
meget brug for, da vi har 2 sigeplejerske i fam. plus, min mor har været på
en børneafdeling, som sygehjælper. For mange år siden)

Der til kommer at jeg ikke kun søger den form for sider, pga. vores søn, men
også fordi jeg er i gang med en udd. hvor det er meget bevendeligt at have
en god baggrund, mht. hvad de små skal kunne, hvornår.
Her til skal det lige siges, at de psykologiske teorier, ikke er spitelt
interassante, da jeg kan dem til husbehov, hvilket for mig er godt nok

Min SP har ikke tid (gidder) ikke sætte mig "nok" ind i hvad ungerne skal
kunne, jeg får bare besked på at det vores søn kan er ok (jeg kan se han er
en smugle bag ud mht. at vende sig.... men så er han forand med noget andet)

De sider jeg har fundet, tager oftest kun en ting, som fx motorikken, og så
skal man lede efter en anden for at få fx sproget, der må da findes en der
har "det hele"

Men ellers tak for svaret

Fra : Nette

Dato : 01-08-03 17:09

> [...]
er
> en smugle bag ud mht. at vende sig.... men så er han forand med noget

jamen sådan er det. Noget er foran og andet bagud....

Men prøv alligevel at spørge sundhedsplejersken omkring de der "0-3 år" og
"3-6 år".
Jeg er ret sikker på, hun kender dem.
Måske kan de lånes på biblioteket?

Nette

Fra : Meta Dam

Dato : 04-08-03 20:28

Nette skrev:
> Men prøv alligevel at spørge sundhedsplejersken omkring de der "0-3
> år" og "3-6 år".
> Jeg er ret sikker på, hun kender dem.
> Måske kan de lånes på biblioteket?

Hvis jeg gætter rigtigt er det "Lille menneske stor udvikling 0-3 år" og "
Lille menneske 3-6 år" du omtaler.
Pjecerne kan bestilles på http://home19.inet.tele.dk/skalmeje og koster
næsten igenting.

Meta

Fra : Nette

Dato : 05-08-03 01:26

"Meta Dam" skrev i en meddelelse news:bgmc37$57i$1@dknews.tiscali.dk...
> Hvis jeg gætter rigtigt er det "Lille menneske stor udvikling 0-3 år" og "
> [...]

Du gætter helt rigtit, selv om jeg kan se, de har skiftet forside siden jeg
sidst har fået dem udleveret.

Men mange tak.....Jeg har ledt og ledt i gemmerne, titlen gik mig lidt på

Nette

Fra : Lars Marquart

Dato : 09-08-03 13:57

Fin fint tenker jeg, når nu jeg ikke kan "få" noget fra nettet, prøver jeg
at købe bogen : "Lille menneske stor udvikling 0-3 år". og sikke en
SKUFFELSE.... så er den jeg har fra min SP (Sunde børn) 20 gange bedre.

Den er helt sikker fin til nogen som ikke aner en pind om børn, men da jeg
er ved at tage en PGU udd. (pædagogmedhjelper) har jeg en vis viden om børn,
men jeg søger noget mere dybtegående, det vi lærer, og jeg kan finde rundt
omkring, er meget overfladisk (kun en rette snor) Jeg har søgt på
bibiloteket på skolen (de kan også bestille hjem) men der er heller ikke
noget, og de siger at man er nød til at finde det på nættet, og der er det
jo spret for alle vinde.
Jeg kan selgfølgelig kontakte et seminarium (pædagog) men så kommer jeg ikke
uden om de pædagogiske teorier, og dem bliver man bare "syg" i hovedet af at
få for mange af (det er, af gode grunde, pædagogernes unger der er de
værste.... Jeg har set det mange gange efterhånden)

Men ellers mange tak for forslaget Nette, selv om at det absulut ikke er
noget.
Og tak til Meta for linket .
Jeg vil ikke just kalde 50 kr, for 33 sider billigt, men alt er jo
relativt.... men det er jo nok også fordi jeg blev så skuffet :-/

Fra : Nette

Dato : 09-08-03 17:31

> [...]
> at købe bogen : "Lille menneske stor udvikling 0-3 år". og sikke en
> SKUFFELSE.... så er den jeg har fra min SP (Sunde børn) 20 gange bedre.

Det er jeg da ked af at høre. Men hver sin smag.

> [...]
> men jeg søger noget mere dybtegående, det vi lærer, og jeg kan finde rundt
> omkring, er meget overfladisk (kun en rette snor)

Hmm, kom lige ned på jorden til vi andre, - Jeg er selv uddannet indenfor
området, og jeg mener faktisk det er et godt lille hæfte, som enhver kan gå
i gang med samt lære noget af.
Men jeg forstår ikke....Hvad er det lige du leder efter, hvis det ikke er
"overfladiske rettesnorer"? Du kan jo umuligt dømme alle over een kam, og
dem der er først til det ene, er sidst til det andet osv.
Børn skal ligesom alle andre mennesker tages individuelt.
Men prøv dog at spørge din lærer. I må havde nogle sundhedsfag eller
psykologi/pædagogiktimer med en lærer, som ved meget om den slags.

>(det er, af gode grunde, pædagogernes unger der er de
> værste.... Jeg har set det mange gange efterhånden)

Hmmm......Jeg har også set mange, men jeg har aldrig dømt nogle til at være
værre end andre. Det er fordomme i mine øjne.

Måske skulle du overveje din generalisering lidt, hvis du i fremtiden skal
arbejde med andre mennesker. - Eller prøv at tage den op som emne i din
klasse,- i kunne sikkert få mange gode diskussioner og meget lærerigt ud af
det.

> Jeg vil ikke just kalde 50 kr, for 33 sider billigt, men alt er jo
> relativt.... men det er jo nok også fordi jeg blev så skuffet :-/

Og, prøve at se lidt neutralt på tingene, når de går een lidt på.

Nette

Fra : Rikke Mors

Dato : 10-08-03 13:19

Lars Marquart wrote:

> [...]
> få for mange af (det er, af gode grunde, pædagogernes unger der er de
> værste.... Jeg har set det mange gange efterhånden)

Du er sørme ikke nem at hjælpe.
Dels påberåber du dig at vide nok i forvejen til at du kan dømme andres
børn (den sande viise ved ellers at det eneste man kan vide er at man
aldrig kan vide noget med sikkerhed - dermed heller ikke at pædagogers
unger er de værste!), dels vil du ikke have kortfattede generelle
beskrivelser og dels endelig heller ikke længere dybdegående
pædagogiske-psykologiske beskrivelser - du kommer nemlig ikke uden om
teorierne, hvis du vil i dybden uden at være specifik på et enkelt
tilfælde. Børn er ikke ens og udviklingen forløber ikke i samme tempo
eller i samme rækkefølge, så derfor kan det ikke lade sig gøre at angive
andet end rettesnore. De bøger, som forsøger at gøre andet, er efter min
mening dømt til fiasko. Noget andet er så de forskellige pædagoger og
psykologers teorier om i hvilken rækkefølge tingene "normalt" dukker op
- her beskrives udviklingen jo også generelt og med forbehold.

Find ud af hvad det egentlig er du vil vide noget om og til hvilket
formål - er det mon fordi du skal aflevere en eller anden opgave om
emnet, men ikke gider det store arbejde med at læse den relevante
faglitteratur...? Når du har gjort dig - og os - dette klart, så vil det
være en hel del lettere at hjælpe dig. Synd for Nette at hun brugte tid
og energi på det, når du udviser en sådan utaknemmelighed.

Hilsen
Rikke Mors - der altså ikke selv er pædagog, men som kender mange
fornuftige af slagsen, som også er sluppet helt godt fra at opdrage
deres egne børn.

Fra : Lars Marquart

Dato : 19-08-03 23:45

> Du er sørme ikke nem at hjælpe.

nej

> [...]
> børn (den sande viise ved ellers at det eneste man kan vide er at man
> aldrig kan vide noget med sikkerhed - dermed heller ikke at pædagogers
Jeg dømmer... til del ja, men kun ud fra erfaring, forstået på den måde, at
nå jeg er privat, kan jeg bømme folks børn, alt det jeg gidder. Så længe jeg
ikke tager det med i instuditionen. (der står netop i min første bedømmelse,
at jeg er meget åben, og ser på børnene, før jeg giver mig i kast med at
"anvise" dem en plas, jeg lytter heller ikke til hvad den øvrige personale
syntes om det enktle barn)

dels vil du ikke have kortfattede generelle
> beskrivelser og dels endelig heller ikke længere dybdegående

både ja og nej. Jeg er ikke nem det korte er ok, hvis der fx står noget
i retning af: De kravler ved 6 md´er. men er det fx mad vi snakker om, er en
så kort beskrivelse udulig....

> pædagogiske-psykologiske beskrivelser - du kommer nemlig ikke uden om
> teorierne, hvis du vil i dybden uden at være specifik på et enkelt
> tilfælde.

Jo de pædagogiske, kan man til dels godt slippe uden om (de psykologiske,
kan jeg godt "snuppe" da jeg godt kan finde ud af at sotere i dem, det har
jeg svært ved med de pædagogiske) problemet er at man skal lede 1000
forskellige stedder.

Børn er ikke ens og udviklingen forløber ikke i samme tempo
> eller i samme rækkefølge, så derfor kan det ikke lade sig gøre at angive
> andet end rettesnore. De bøger, som forsøger at gøre andet,

Det ved jeg *som sagt tidligere* godt og det forventer jeg bestemt ikke.
(der er 2 md´er mellem min søn og hans nivø, og der er stor forskeld, på
hvornår hvem kunne hvad, sååååå )

> [...]
> psykologers teorier om i hvilken rækkefølge tingene "normalt" dukker op
> - her beskrives udviklingen jo også generelt og med forbehold.

Du har vist misforstået et eller andet.... det er ikke så meget den
psykologisks aspekt jeg søger, men den fysiske....

> [...]
> være en hel del lettere at hjælpe dig. Synd for Nette at hun brugte tid
> og energi på det, når du udviser en sådan utaknemmelighed.

Det er absolut ikke til en opgave, da jeg er på barsel, og tideligst om 6
md´er kommer i nærheden af den form for opgaver, der til kommer at de
opgaver vi skal skrive, ikke (sjældent) omhaldler psykologi, fysik og
pædagogik. vores er meget mere samfundsrelateret, da vi *ikke* bliver udd
til at have hovedansvaret. Vi skal lære at se hvor der muligvis er eller
kommer problemer, med det enktle barn, og så smide det vidre til
pædagogerne. (det er selgfølgelig ikke det eneste, vi skal jo passe ungerne,
*hvis det er børn vi vælger at arbejde med, og ikke voksne* og være i stand
til at takle eventuelle problemer i hverdagen)

> Hilsen
> Rikke Mors - der altså ikke selv er pædagog, men som kender mange
> fornuftige af slagsen, som også er sluppet helt godt fra at opdrage
> deres egne børn.

Og som tydeligvis har følt sig angrebet........ Jeg siger ikke at bædagog
børn er dårlige børn, eller får en dårlig opdragelse, jeg siger at de er
meget sværer at have med at gøre. Det er det jeg ligger over på opdragelsen.
hvilket er en helt anden diskution.

Fra : Blue

Dato : 01-08-03 09:51

www.babycenter.com/baby/ kan du tilmelde dig en emailservice hvor
du hver md. får en mail der omhandler dit barns nuværende
udviklingstrin.

Jeg har selv været tilmeldt disse mails lige siden jeg ventede min
datter, og har haft megen glæde af oplysningerne.

Hun er nu næsten 4, og jeg får stadig mails, blot ikke så ofte
længere.

Du kan også kigge her:

http://www.babycenter.com/baby/babydevelopment/index

Held og lykke

/Blue

Fra : Kirstine

Dato : 01-08-03 10:20

In article <3f29764b$0$32531$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
lmlm@tdcadsl.dk says...
> [...]
> dejligt at vide om ens guldklump, ligger lige omkring, hvad der forventes

Et link kan jeg ikke lige ryste ud af ærmet - men jeg vi klart anbefale
dig Anna Wahlgrens bog "De kære børn". Hun er mor til 8 (!!) og har i
bogen beskrevet børns udvikling i alderstrin med *alt*, hvad hjertet kan
begære af oplysninger....lige fra motorik over sprog til social
udvikling og forholdet til forældrene. Både informativ og meget
underholdende læsning

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kristian Rud & Marle~

Dato : 02-08-03 09:07

Og den kan lånes på biblioteket.

De har også en masse andre gode bøger om børn og udvikling, og der kan du
lige skimme et par sider hurtigt igennem, for at se om der er nogenlunde,
hvad du skal bruge.

mvh.

Marlene.

Ved privat-svar skift asdfghjkl8 ud med marlene i emailadressen

Fra : Lars Marquart

Dato : 05-08-03 18:54

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Louise