RH9 - Emacs + DK special tegn = lås
Fra : Thomas More

Dato : 31-07-03 16:31

Hej

Jeg har et problem.

Efter jeg har upgraderet min server til RH9 fra RH73 (helt clean install,
ikke en upgrade) er der bøvl med emacs.

Jeg administerer normalt min linux box via ssh med putty.

Når jeg benytter emacs sker der det irriterende, at alt låser når jeg
trykker (eller rammer) æ,ø eller å....

Eneste mulighed er at lukke putty og logge ind igen....men det er NOGET
trist da mine ændringer dermed går tabt (hvis jeg ikke LIGE har gemt).

Nogen der har tilsvarende problem, og helst har løst det ?

/Kasper S Nielsen

Fra : Ulrik Borg

Dato : 01-08-03 12:12

Jeg har samme problem i RH8, og har endnu ikke fundet en løsning på det.
Har prøvet at tilføje i min .emacs fil at det er et dansk
tastatur, men det virker stadig ikke.

vh Ulrik

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-08-03 09:55

On Fri, 01 Aug 2003 10:12:29 -0100, Ulrik wrote:

> Jeg har samme problem i RH8, og har endnu ikke fundet en løsning på
> det. Har prøvet at tilføje i min .emacs fil at det er et dansk
> tastatur, men det virker stadig ikke.

Hvad har I i jeres .inputrc (evt. /etc/inputrc)?

Mvh.

Adam

P.S. Svar venligst _efter_ det citerede, tak. Se evt.:
<http://usenet.dk/netikette/quote.html#nedenunder>

--
"Che Guevará" "Ja, så jobbar vi!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Ulrik Borg

Dato : 01-08-03 12:27

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad har I i jeres .inputrc (evt. /etc/inputrc)?

Her er indholdet af min /etc/inputrc fil:

# do not bell on tab-completion
#set bell-style none

set meta-flag on
set input-meta on
set convert-meta off
set output-meta on

# Completed names which are symbolic links to
# directories have a slash appended.
set mark-symlinked-directories on

$if mode=emacs

# for linux console and RH/Debian xterm
"\e[1~": beginning-of-line
"\e[4~": end-of-line
"\e[5~": beginning-of-history
"\e[6~": end-of-history
"\e[3~": delete-char
"\e[2~": quoted-insert
"\e[5C": forward-word
"\e[5D": backward-word
"\e\e[C": forward-word
"\e\e[D": backward-word

# for rxvt
"\e[8~": end-of-line

# for non RH/Debian xterm, can't hurt for RH/DEbian xterm
"\eOH": beginning-of-line
"\eOF": end-of-line

# for freebsd console
"\e[H": beginning-of-line
"\e[F": end-of-line
$endif

vh Ulrik

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-08-03 10:35

On Fri, 01 Aug 2003 10:27:23 -0100, Ulrik wrote:

> set meta-flag on
> set input-meta on
> set convert-meta off
> set output-meta on

Hm, det ser måske meget rigtigt ud; jeg har:

,----
| # /etc/inputrc - global inputrc for libreadline
| # See readline(3readline) and `info rluserman' for more information.
|
| # Be 8 bit clean.
| set input-meta on
| set output-meta on
|
| # To allow the use of 8bit-characters like the german umlauts, comment out
| # the line below. However this makes the meta key not work as a meta key,
| # which is annoying to those which don't need to type in 8-bit characters.
|
| set convert-meta off
`----

Hvad gør meta-flag?

Er det x-on/x-off I har problemer med? I.e. kan I komme videre, hvis I
giver den et C-q?

Hm, hvis jeg trykker ø får jeg M-x i xemacs, mens æøå fungerer i jove
(det gør meta til gengæld ikke).

Mvh.

Fra : Anders Keldsen

Dato : 04-08-03 19:39

> [...]
> trist da mine ændringer dermed går tabt (hvis jeg ikke LIGE har gemt).
>
> Nogen der har tilsvarende problem, og helst har løst det ?

Jeg fandt følgende beskrivelse som løste mit problem.

http://mail.gnu.org/archive/html/help-gnu-emacs/2003-04/msg00639.html

mvh
Anders Keldsen